Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:49

JeanneV heeft natuurlijk wel gelijk. Heesch behandelt door tot de portomonnee leeg is.

MerelV

Berichten: 1780
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:53

Benzz schreef:
JeanneV heeft natuurlijk wel gelijk. Heesch behandelt door tot de portomonnee leeg is.

Die ervaring heb ik absoluut niet met Heesch. Ze zijn inderdaad niet de goedkoopste, maar wel heel duidelijk in wat de prognose is een of behandelen zin heeft of niet.
Het is dan vervolgens aan de eigenaar wat ze met die info doen.

Je moet altijd zelf duidelijk je grenzen aangeven. Ik zou Heesch dus absoluut aanraden om een totaalplaatje te krijgen van wat er aan de hand is. Dan kun je daarna met alle informatie beslissen wat de vervolgstap zou moeten zijn.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:08

Ik heb hele goede ervaring met De Lingehoeve in Lienden.

Mijn vorige paard had ook 3/4 op beide straalbenen, voor ik naar de Lingehoeve ging waren het heel erg pieken en dalen. Dan liep ze super en dan liep ze weer erg slecht.
Met de Lingehoeve heb ik dankzij hun behandeling (lees: special beslag) en management nog een paar jaar een goed lopend paard gehad. Voornamelijk in de wei dan wel, met af en toe een buitenrit en veel grondwerk, echt rijden zat er niet meer in en daar waren ze ook gelijk eerlijk in.
We hebben haar toen altijd onder controle gehouden. Toen ze weer slechter begon te lopen, gelijk naar de Lingehoeve gegaan voor controle en foto's en toen waren ze wederom eerlijk dat er niks meer voor haar te doen was, ook niet meer pijnvrij op de wei en heb ik haar laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:09

JeanneV heeft wel gelijk, waarom zou je met een 6 jarige zoveel onkosten maken terwijl je weet dat alles uitstel is, dan sta je toch toe dat ze je knip leeg trekken

Linge Hoeve is ook een prima kliniek,

Heesch ken ik als een goede kliniek, en met de knip leegtrekken heb ik geen ervaring,
dat ligt eraan hoe mondig je zelf wilt/kunt zijn

met deze diagnose kan het zoals Vesceron omschrijft prima gaan, maar het blijft symptoom bestrijden tot de pijn onhoudbaar is, want de oorzaak los je niet op die ontwikkeld door

het zijn keuzes die je maakt en die moeten je een goed gevoel geven, maar welk traject ze ook oppakt, rationeel of emotioneel het blijft een keuze van TS
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-21 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:26

Je bent er nog altijd zelf bij om een keuze in behandeling te maken. Of dit nu via de kliniek is, met voeding, training of wat dan ook. Zeker met een probleem als deze zit er geen bloedspoed achter en kun je er ook echt wel tijd voor nemen om over na te denken.

Bij mij adviseerden ze vanuit de Lingehoeve ook nog een keer een infuus met tildren. Maar aangezien het de 1e keer niet aan is geslagen en er verder geen behandeling mogelijk was, heb ik er voor gekozen om het niet te doen. Hij staat nu op pensioen, rust doet hem goed en ik kijk nog wel of ik in het alternatieve circuit iets kan doen.

Je hebt altijd een keuze. Maar ik vind nog steeds dat dan wel duidelijk moet zijn waar het probleem zit, zodat je die keuze gericht kunt maken.

Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:29

fransje23 schreef:
Je zou kunnen beginnen met het laten beoordelen van de reeds gemaakte foto's door een andere dierenarts te laten beoordelen.
Kijken of die ook een 4 geeft op de straalbenen.


De valkuil is echter dat klinisch beeld van dit paard niet verandert na het uitverdoven van de voeten wat juist wel een duidelijke verbetering zou moeten opleveren indien het om pijn vanuit slecht straalbeen / hoefkatrolgebied zou gaan.

Ik vrees dat de pijn dan in dit geval (deels) losstaat van de straalbenen, wellicht zit er irritatie / ontsteking aan weke delen in dat gebied (niet te zien op rx foto's dus) die wel te linken is aan de toestand waarin de straalbenen verkeren, wellicht ligt de oorzaak juist helemaal ergens anders en is 3/4 op het straalbeen een bijzaak. Ik zou persoonlijk voor second opinion bij een goede kliniek kiezen, Heesch is zeker geen raar idee :) inslapen kan altijd nog...


Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe (over)dramatisch er over slecht rx beeld van straalbenen wordt gedaan terwijl dat niet eens duidelijk te linken valt aan de kreupelheid, blijkbaar moeten volgens bokt alle paarden met 3/4 op het straalbeen maar dood :') Een paard voor de hobby hebben is sowieso een bodemloze put om mee te beginnen :+ en als je het dier al eenmaal aangeschaft hebt maakt het toch niet uit hoe lang het exact meegaat en of het vanwege 3/4 op het straalbeen wat korter is dan bij een gezonder dier. Is toch al verloren geld :P

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:31

Benzz schreef:
JeanneV heeft natuurlijk wel gelijk. Heesch behandelt door tot de portomonnee leeg is.


Die ervaring heb ik niet. Ze zijn niet goedkoop maar bespreken vooraf de prijs en de prognose. Heeft het geen zin, zeggen ze dit ook.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:48

Gelukkig sta je als paardeneigenaar er altijd zelf bij om aan te geven hoe leeg je je portemonnee wilt hebben. Geen reden om een paard vroegtijdig te laten inslapen.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:53

Fly_high schreef:
fransje23 schreef:
Je zou kunnen beginnen met het laten beoordelen van de reeds gemaakte foto's door een andere dierenarts te laten beoordelen.
Kijken of die ook een 4 geeft op de straalbenen.


De valkuil is echter dat klinisch beeld van dit paard niet verandert na het uitverdoven van de voeten wat juist wel een duidelijke verbetering zou moeten opleveren indien het om pijn vanuit slecht straalbeen / hoefkatrolgebied zou gaan.

Ik vrees dat de pijn dan in dit geval (deels) losstaat van de straalbenen, wellicht zit er irritatie / ontsteking aan weke delen in dat gebied (niet te zien op rx foto's dus) die wel te linken is aan de toestand waarin de straalbenen verkeren, wellicht ligt de oorzaak juist helemaal ergens anders en is 3/4 op het straalbeen een bijzaak. Ik zou persoonlijk voor second opinion bij een goede kliniek kiezen, Heesch is zeker geen raar idee :) inslapen kan altijd nog...


Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe (over)dramatisch er over slecht rx beeld van straalbenen wordt gedaan terwijl dat niet eens duidelijk te linken valt aan de kreupelheid, blijkbaar moeten volgens bokt alle paarden met 3/4 op het straalbeen maar dood :') Een paard voor de hobby hebben is sowieso een bodemloze put om mee te beginnen :+ en als je het dier al eenmaal aangeschaft hebt maakt het toch niet uit hoe lang het exact meegaat en of het vanwege 3/4 op het straalbeen wat korter is dan bij een gezonder dier. Is toch al verloren geld :P


Nou echt he...so far de dierenliefde...

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:56

Lukasje schreef:
Benzz schreef:
JeanneV heeft natuurlijk wel gelijk. Heesch behandelt door tot de portomonnee leeg is.


Die ervaring heb ik niet. Ze zijn niet goedkoop maar bespreken vooraf de prijs en de prognose. Heeft het geen zin, zeggen ze dit ook.


Ik ook niet. En ze geven opties, maar zeggen het ook als dat volgens hen niet nodig is op dat moment. Ik heb ervaringen bij andere klinieken dat er altijd wat ingespoten wordt bijv, of iig altijd wat behandeld meteen, terwijl ze in heesch dat pas doen als dat echt nodig is door het beeld. (Zowel klinisch als beeldvorming door echo of foto) Of aangeven dat iets zeker kan, maar bijvoorbeeld veel geld kost en geen zekerheid geeft.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:17

Wat ik begrijp loopt je paard dus ook bij het uitverdoven nog niet goed? Ik zou dan toch wat meer duidelijkheid willen hebben en de rug en hals (en evt bekken) onderzoeken. Vooral ook omdat dat rechts aan galopperen wat lastig gaat. Persoonlijk vind ik Bodegraven een hele fijne kliniek maar heb ook goede verhalen gehoord over de andere tips die bokkers hebben gegeven.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:30

Fly_high schreef:
fransje23 schreef:
Je zou kunnen beginnen met het laten beoordelen van de reeds gemaakte foto's door een andere dierenarts te laten beoordelen.
Kijken of die ook een 4 geeft op de straalbenen.


De valkuil is echter dat klinisch beeld van dit paard niet verandert na het uitverdoven van de voeten wat juist wel een duidelijke verbetering zou moeten opleveren indien het om pijn vanuit slecht straalbeen / hoefkatrolgebied zou gaan.

Ik vrees dat de pijn dan in dit geval (deels) losstaat van de straalbenen, wellicht zit er irritatie / ontsteking aan weke delen in dat gebied (niet te zien op rx foto's dus) die wel te linken is aan de toestand waarin de straalbenen verkeren, wellicht ligt de oorzaak juist helemaal ergens anders en is 3/4 op het straalbeen een bijzaak. Ik zou persoonlijk voor second opinion bij een goede kliniek kiezen, Heesch is zeker geen raar idee :) inslapen kan altijd nog...


Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe (over)dramatisch er over slecht rx beeld van straalbenen wordt gedaan terwijl dat niet eens duidelijk te linken valt aan de kreupelheid, blijkbaar moeten volgens bokt alle paarden met 3/4 op het straalbeen maar dood :') Een paard voor de hobby hebben is sowieso een bodemloze put om mee te beginnen :+ en als je het dier al eenmaal aangeschaft hebt maakt het toch niet uit hoe lang het exact meegaat en of het vanwege 3/4 op het straalbeen wat korter is dan bij een gezonder dier. Is toch al verloren geld :P


Ben ik met je eens hoor, zie mijn eerdere posts. De echo van dat gebied liet trouwens geen ontsteking zien.
Bedenk dat bij het opnieuw beoordelen van de foto's er de uitslag ook kan zijn dat het straalbenen misschien een 2/3 en een 3 is.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:25

Lukasje schreef:
Benzz schreef:
JeanneV heeft natuurlijk wel gelijk. Heesch behandelt door tot de portomonnee leeg is.


Die ervaring heb ik niet. Ze zijn niet goedkoop maar bespreken vooraf de prijs en de prognose. Heeft het geen zin, zeggen ze dit ook.

Ze weten het zo op emotie te spelen dat hun klanten [altijd dezelfde soort] van schrik een lening afsluiten....

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:27

Diezelfde soort zal dat overal wel doen.
En als een dierenarts aan geeft het is uitbehandeld zelf nog met opties en mogelijkheden komen die toch ook nog wel kunnen.
Dat soort mensen ken ik ook. Niet alleen in de paarden overigens. :)

Maar bij dit paard is het naar mijn idee ook niet duidelijk.
Ja hij heeft een slecht straalbeen. Maar uitverdoven werkt niet. Hoe weet je dan of het daar vandaan komt? Imo niet. :)

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:29

Fly_high schreef:
Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe (over)dramatisch er over slecht rx beeld van straalbenen wordt gedaan terwijl dat niet eens duidelijk te linken valt aan de kreupelheid, blijkbaar moeten volgens bokt alle paarden met 3/4 op het straalbeen maar dood :') Een paard voor de hobby hebben is sowieso een bodemloze put om mee te beginnen :+ en als je het dier al eenmaal aangeschaft hebt maakt het toch niet uit hoe lang het exact meegaat en of het vanwege 3/4 op het straalbeen wat korter is dan bij een gezonder dier. Is toch al verloren geld :P


Het onderzoek naar de 3tjes en de 4tjes is niet het mooiste wetenschappelijke onderzoek.... maar!! Er is niks beters om mee te werken en we weten wel dat een slecht straalbeen in heel veel gevallen [dus niet alle!!] schade veroorzaakt aan de omliggende strukturen... Waarom sommige paarden wel goed blijven... een 4 aan beiden voorbenen zorgt voor een evenredige kreupelheid die niet opgemerkt word... en er zijn heel veel ruiters die niet zo kritisch kijken naar de eerste rondjes draf of gewoon in galop beginnen

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:32

DuoPenotti schreef:
Maar bij dit paard is het naar mijn idee ook niet duidelijk.
Ja hij heeft een slecht straalbeen. Maar utverdoven werkt niet. Hoe weet je dan of het daar vandaan komt? Imo niet. :)


Een 6yo... al een jaar niet goed... kans is groot dat paard weinig werk in de benen heeft... moet je dat willen oplappen? Het is geen 12yo sportpaard die geleidelijk minder word...

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:37

Ik begrijp wat je zegt.
Maar een 6 jarige kan ook verkeerd gehouden worden.
Iets anders mankeren dat bij goed beleid wel verholpen kan worden maar nu keer op keer op blijft spelen door steeds dezelfde belasting.
Daar weten we niets over.
Ik heb dan zoiets als, hij is pas 6, eerst een duidelijke diagnose, dan pas inslapen.
En een diagnose is wat anders dan eeuwig gaan behandelen.

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:42

Een paard heeft een goed zelfherstellend vermogen. Als ie na 1 jaar nog steeds niet goed is, is de kans dat het wel goedkomt heel erg klein.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:43

En als hij nu steeds een zelfde rare beweging maakt in de stal of paddock? Dus telkens dezelfde schouder overbelast. Noem maar ff een lichaamsdeel.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:58

DuoPenotti schreef:
En als hij nu steeds een zelfde rare beweging maakt in de stal of paddock? Dus telkens dezelfde schouder overbelast. Noem maar ff een lichaamsdeel.


Precies. Ik heb een vorig paard dus die wei ingegooid op advies van da. Die had 1 ding gevonden en daarna niet meer verder gezocht en bij onvoldoende verbetering maar gewoon buiten moeten gooien. Bij 2nd opinion kwam er een enorme ontsteking aan het licht die het bot en de zenuwen aangetast had doordat het er zolang had gezeten. Kon lijf niet zelf oplossen, omdat het geïrriteerd bleef raken. Achteraf is dat zo op rust zetten zonder duidelijke diagnose echt een hele foute keuze geweest die de blessure zelfs erger had gemaakt en veel onomkeerbare schade veroorzaakt

Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:09

JeanneV schreef:
Fly_high schreef:
Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe (over)dramatisch er over slecht rx beeld van straalbenen wordt gedaan terwijl dat niet eens duidelijk te linken valt aan de kreupelheid, blijkbaar moeten volgens bokt alle paarden met 3/4 op het straalbeen maar dood :') Een paard voor de hobby hebben is sowieso een bodemloze put om mee te beginnen :+ en als je het dier al eenmaal aangeschaft hebt maakt het toch niet uit hoe lang het exact meegaat en of het vanwege 3/4 op het straalbeen wat korter is dan bij een gezonder dier. Is toch al verloren geld :P


Het onderzoek naar de 3tjes en de 4tjes is niet het mooiste wetenschappelijke onderzoek.... maar!! Er is niks beters om mee te werken en we weten wel dat een slecht straalbeen in heel veel gevallen [dus niet alle!!] schade veroorzaakt aan de omliggende strukturen... Waarom sommige paarden wel goed blijven... een 4 aan beiden voorbenen zorgt voor een evenredige kreupelheid die niet opgemerkt word... en er zijn heel veel ruiters die niet zo kritisch kijken naar de eerste rondjes draf of gewoon in galop beginnen


Alles wat je zegt klopt inderdaad, 3/4 op straalbeen is IMO zodanig duidelijk te linken aan problemen dat als dit topic zou gaan over wel/niet een paard met zulk rx beeld kopen zou ik er niet zo enthousiast over zijn hoor.

Niettemin zijn er naast paarden die continu aan 2 (of zelfs 4) benen kreupel lopen, waardoor niemand er wat van opmerkt, ook paarden met slecht straalbeen die gewoon goed bewegen en netjes op de hielen landen en hun passen goed afwikkelen. En gezien het paard van TS met uitverdoven geen noemenswaardige verbetering laat zien lijkt het me een beetje krom om de kreupelheid toch wel hierop af te schuiven.

Wellicht is dit paard echt al uitbehandeld en kan het niet meer pijnvrij worden, blijvende kreupelheid bij minimale belasting en op zulke jonge leeftijd ook word ik niet heel optimistisch van :n maar ik zou hem persoonlijk wel een duidelijke diagnose gunnen ook al zou die daarna alsnog ingeslapen moeten worden.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:15

Eens fly high. Duidelijke diagnose zoeken /krijgen en de uitkomst kan dan ook inslapen zijn. Maar dan wil ik wel eerst die duidelijkheid

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:37

Fly_high schreef:
Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van hoe (over)dramatisch er over slecht rx beeld van straalbenen wordt gedaan terwijl dat niet eens duidelijk te linken valt aan de kreupelheid, blijkbaar moeten volgens bokt alle paarden met 3/4 op het straalbeen maar dood :') Een paard voor de hobby hebben is sowieso een bodemloze put om mee te beginnen :+ en als je het dier al eenmaal aangeschaft hebt maakt het toch niet uit hoe lang het exact meegaat en of het vanwege 3/4 op het straalbeen wat korter is dan bij een gezonder dier. Is toch al verloren geld :P


Helemaal mee eens. :j
Mijn paard heeft een tijdje op pension samen op de wei gestaan met een drie jarige merrie. Ging prima, merrie liep rad en oogde gezond. Vervolgens is ze op de foto gezet. Na enkele foto's bleek al dat dat niet allemaal positief was. Eigenaar concludeerde daarop dat het paard nooit goed genoeg voor de sport zou worden en heeft haar laten inslapen.
Mij is dat veeeeel te kort door de bocht. Paard had niet eens klachten...

Suzanne F.

Berichten: 49653
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:48

Nikass schreef:
Helemaal mee eens. :j
Mijn paard heeft een tijdje op pension samen op de wei gestaan met een drie jarige merrie. Ging prima, merrie liep rad en oogde gezond. Vervolgens is ze op de foto gezet. Na enkele foto's bleek al dat dat niet allemaal positief was. Eigenaar concludeerde daarop dat het paard nooit goed genoeg voor de sport zou worden en heeft haar laten inslapen.
Mij is dat veeeeel te kort door de bocht. Paard had niet eens klachten...


Ik begrijp dat wel. Voor de eigenaar zelf was het niet haalbaar om het dier te houden. Eigenaar wilde niet dat het paard in de handel zou belanden dus nam zelf de beslissing afscheid te nemen. Eigenaar had voor het snelle geld kunnen gaan en het dier kunnen verkopen maar in plaats daarvan nam eigenaar zijn verlies en zijn/haar verantwoordelijkheid.
Doordat vele eigenaren dit niet doen draaien de klinieken topinkomsten. Die verkopen deze paarden, vaak voor een lager bedrag zonder keuring, aan een amateur en een jaar later kloppen ze aan bij de kliniek.
De amateur loopt hier op leeg, heeft een paard waar hij niet mee kan sporten en heeft er verdriet van. De klinieken wrijven in hun handjes want van dit soort paarden bestaan ze en verdienen ze dik geld aan.
Dus alleen maar respect voor deze eigenaar die niet iemand anders voor de problemen laat opdraaien.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:14

Wat is een amateur? Rare woordkeuze.

Juist het zeer kort door de bocht gaan en direct het beest afvoeren naar de slacht zou je amateuristisch kunnen noemen.

Het kreupel gaan door pijn in de achtervoet (en niet perse op die 3/4 vh straalbeen) wordt nog steeds straal genegeerd.
Er zijn wel steeds meer klinieken die deze paraplu diagnose gaan hanteren.
Maar de meesten sturen je naar huis met knijpend beslag, inspuiten, en geen bewegingsprotocol waardoor het dier weer op stal beland. En nog steeds staat het paard op klotevoeten en KAN niet eens herstellen.
En dus moet ie dood…. Omdat de baas ook vaak te lui is om zich eens in te lezen in de materie. En wanneer diegene het niet zeker weet en hier eens wil sparren, dan komen ook direct de verhalen over kosten, doodmaken en hoe leuk een gezond paard is en dat je dat jezelf gewoon moet gunnen.

Maar hoe komen paarden zo massaal aan deze aandoening? Omdat wij het zo goed doen allemaal?
Is het niet tijd er iets van te leren?