Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 16:30

Mdrf schreef:
Agrobs alpen grun wordt door mijn kieskeurige paard heel goed gegeten, ook de slobber van Agrobs vindt ze zeer smakelijk.

Zou geen losse kruiden doen, maar wel echt een totaalvoer kiezen.

Wordt die graag gegeten? Misschien een idee en die slobber hoe noemt die? Is vooral om haar myo protein flakes lekkerder te maken en om ze nog meer extra te geven en haar te voorzien in de nodige vezels enzo

Maddy_Paola

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:43

Lees al even mee en vind t knap hoe zeer jij je inzet voor een paard zo kort in jouw bezit.
Qua voer mengen voor smaak, de SluesliMix van vitalstyle niet wat voor je? Weinig suiker en zetmeel, en vrij van luzerne

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:53

Wel zou ik ietsjes oppassen met kruiden bij leverproblemen. Kruiden zijn niet allemaal zo veilig als men denkt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:55

Ik denk dat dit een goede is om met Jantine van Pure Horse te bespreken.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 17:08

Maddy_Paola schreef:
Lees al even mee en vind t knap hoe zeer jij je inzet voor een paard zo kort in jouw bezit.
Qua voer mengen voor smaak, de SluesliMix van vitalstyle niet wat voor je? Weinig suiker en zetmeel, en vrij van luzerne

Die ken ik niet. Is dat nieuw?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:34

Miran schreef:

Denk het ook, zij kan ook alles versturen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:09

Als je Agrobs kunt krijgen: de Alpengrün mash. Dat is slobber op basis van grassen en kruiden en kun je prima weken en mengen met de flakes. Marstall Bergwiesen mash is vergelijkbaar, alleen iets meer eiwitten door toevoegen van lijnzaad. Het is ook iets smakelijker, aldus mijn paard :+

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 18:36

Daihyo schreef:
Als je Agrobs kunt krijgen: de Alpengrün mash. Dat is slobber op basis van grassen en kruiden en kun je prima weken en mengen met de flakes. Marstall Bergwiesen mash is vergelijkbaar, alleen iets meer eiwitten door toevoegen van lijnzaad. Het is ook iets smakelijker, aldus mijn paard :+

Dan is de alpengrun mash misschien interessanter want marstall moet in bestellen en de myo protein flakes is al hoog in eiwit. Denk 15 of 16 procent

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:36

Even een hele andere vraag: weet je zeker dat je paard helemaal op zijn gemak is op deze stal? Ik heb niet het hele topic gelezen maar zag hoe ze er met een veulen aan de voet uit zag op een andere stal. Als een gevoelig paard zich ergens niet 100% goed voelt kan dat heel veel doen en kun je blijven voeren en dokteren.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 19:45

Ninx schreef:
Miran schreef:

Denk het ook, zij kan ook alles versturen.

Ik ga ze is contacteren. Zij geeft voedingsadvies?

Zo mijn dag kan niet meer stuk!! Yeah!

Ging voor de omeprazole af te halen en er was net een half uur ervoor de medicatie bestelling geleverd en wat zat erbij? De bus met ontworming!

Dierenarts had het gehoopt dat ze er al bij ging zijn omdat ze vanmorgen direct had besteld samen met de rest van de bestelling.
Nu we mochten het zelf geven maar dan moesten we zeker zijn dat we het er volledig inkregen. Want als ze een deel terug uitspuwt dan weten we niet hoeveel erin zit en onderdosseren is geen goed plan of zij geeft het maandag.

Mijn man zei direct van we geven het zelf want hij is er dan bij want maandag ben ik alleen met dr dierenarts en wij hebben niet zoveel kracht om ze te houden als mijn man.

Dus even van mijn hart een steen gemaakt en de praam opgezet en redelijk stevig want anders gaat ze erdoor mijn man heeft het in haar mond gespoten de spuit en direct hoofd naar boven gehouden. Is gelukt denk niets gesmosd, dus dat is goed. Natuurlijk jammer van de praam maar kon even niet anders. Als je met een spuit afkomt flipt ze of er nu een naald op staat of niet. Maakt voor haar niet uit. Dus erna goed geknuffeld en neusje gemasseerd
Mijn man lachte mij vierkant uit erna, hij zei je moet er zoveel eieren niet onder leggen doe je bij mij ook niet. Alle dat weten we dan ook weeral haha.

Ik ga straks nog eens kijken of alles goed gaat. Omeprazole vandaag nog niet gedaan. Voor morgen of zondag. Maar vond de ontworming belangrijker dan kan ik ze het hele weekend in het oog houden

Maar ze is dus ontwormt voor leverbot!!! en maandag brengt ze de volgende spuit mee die ik binnen twee of drie weken moet geven dacht ik . Maar dat hoor ik maandag wel

Moet ik ergens op letten van reacties dat ze kan krijgen? Vind je in de mest daarna de wormen of is dit met leverbot anders?

Zo ik loop vandaag op roze wolkjes. Nog nooit is alles zo snel gegaan. Meestal zit je te wachten op een dierenarts of op medicatie te wachten. En duurt alles ellendig lang. Maar na gisteren die baal dag gaat alles in stroom versnelling.

Dat we gisteren snel op de kliniek terecht konden wist ik is daar altijd geweest als het dringendere gevallen zijn. Maar dat een nieuwe dierenarts via vriend contact gegevens van hebben gekregen zo snel ging werken nooit gedacht. Meestal komen ze eerst langs en kijken ze aan maar deze zat redelijk snel op onze golflengte en ging snel met ons mee.

Zal ook wel beetje geholpen hebben dat de dierenarts heel goeie vrienden is met goeie vrienden van ons.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 19:50

Solistar schreef:
Even een hele andere vraag: weet je zeker dat je paard helemaal op zijn gemak is op deze stal? Ik heb niet het hele topic gelezen maar zag hoe ze er met een veulen aan de voet uit zag op een andere stal. Als een gevoelig paard zich ergens niet 100% goed voelt kan dat heel veel doen en kun je blijven voeren en dokteren.

Ik hoop dat ze bij ons gelukkig is.
Ze komt van bij de eerste eigenaar van overdag op de wei en snacht op stal naar de tweede eigenaar met een redelijk kale natte wei en één schuilstal voor drie paarden naar ons . Overdag op de wei en snachts paddock en open stallen waar ze in en uit kan. Loopt goed mee in de kudde van drie. Normaal vier maar 31 augustus de oude halflinger laten inslapen wegens ouderdom en artrose en zware zomerexceem. Maar echt zware zomerexceem waar dekens en insmeren niet meer hielp en schuurde tot bloedens toe en heel moeilijk nog recht geraakte.

Ze staat wel onderaan de rang orde en laat zich gemakkelijk doen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:13

Mijn paard is ook sterk vermagerd geweest. Ze is al bijgekomen, maar is er nog niet helemaal. Ik geef haar metazoa korrels. Je kunt ze in luzerne, timothee en esparcette krijgen. Verkrijgbaar bij Agradi. Natuurlijk product en niet belastend voor de maag of darmen. (Je moet de korrels hebben die je moet/kan weken, niet de superfitbroxx dat zijn vitaminekorrels).

Ik zou oppassen met producten als mais, zemelen, bietenpulp e.d. Ja, je paard komt ervan aan, maar het is ook belastend voor de maag en darmen.

Kan je ook aanbevelen om kruiden bij te geven ter ondersteuning. Ik bestel ze bij Horsecomplete. Word afgestemd op behoeften van je paard. Je kunt bij haar ook een volledig voeradvies inwinnen. Dit heeft voor mijn paard veel verschil gemaakt.

Waar je ook na zou kunnen kijken is iemand die cranio sacraal behandeld. Dit is zeker niet ter vervanging van de dierenarts. Allereerst belangrijk om te weten wat er precies aan de hand is. Ik denk dat als de behandeling van de dierenarts aanslaat, het een mooie toevoeging zou zijn voor herstel en doorstroming van de organen.

Nadat ik wist waar de vermagering van mijn paard vandaan kwam heb ik 3 keer een behandelaar laten komen en ze knapte zienderogen op na elke behandeling.

Succes in ieder geval! Hopelijk knapt je paardje al op van de dingen die je al gedaan hebt +:)+

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 20:31

Liiesjjj schreef:
Mijn paard is ook sterk vermagerd geweest. Ze is al bijgekomen, maar is er nog niet helemaal. Ik geef haar metazoa korrels. Je kunt ze in luzerne, timothee en esparcette krijgen. Verkrijgbaar bij Agradi. Natuurlijk product en niet belastend voor de maag of darmen. (Je moet de korrels hebben die je moet/kan weken, niet de superfitbroxx dat zijn vitaminekorrels).

Ik zou oppassen met producten als mais, zemelen, bietenpulp e.d. Ja, je paard komt ervan aan, maar het is ook belastend voor de maag en darmen.

Kan je ook aanbevelen om kruiden bij te geven ter ondersteuning. Ik bestel ze bij Horsecomplete. Word afgestemd op behoeften van je paard. Je kunt bij haar ook een volledig voeradvies inwinnen. Dit heeft voor mijn paard veel verschil gemaakt.

Waar je ook na zou kunnen kijken is iemand die cranio sacraal behandeld. Dit is zeker niet ter vervanging van de dierenarts. Allereerst belangrijk om te weten wat er precies aan de hand is. Ik denk dat als de behandeling van de dierenarts aanslaat, het een mooie toevoeging zou zijn voor herstel en doorstroming van de organen.

Nadat ik wist waar de vermagering van mijn paard vandaan kwam heb ik 3 keer een behandelaar laten komen en ze knapte zienderogen op na elke behandeling.

Succes in ieder geval! Hopelijk knapt je paardje al op van de dingen die je al gedaan hebt +:)+

Mais enzo ben ik zowizo geen voorstander van. En het beetje zemelen dat ze krijgt is in de hoop dat ze haar myo flakes wilde eten.

Mag ik vragen waar uw paardje zo van vermagerde? Hoop dat de behandeling van de leverbot aanslaagd. En dat het dit is en niet nog iets anders. Want dat blijft wel nog wat in mijn hoofd spoken dat we het misschien toch nog niet weten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:32

Zo, ik heb even bijgelezen. Dat is een geluk, dat die spuit er al was!
Nu hopen dat het wat gaat doen.
Topper ben je ts, ook goed dat je de praam er gewoon op gezet hebt om de spuit erin te krijgen.
Ik duim voor een goede afloop.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:37

llora schreef:
Maddy_Paola schreef:

Die ken ik niet. Is dat nieuw?

Ja dat is nieuw, mijn kieskeurige merrie vindt dat wel lekker, in tegenstelling tot veel muesli met lage energiewaarde.

Top van die ontworming zeg, die second opinion levert gelijk iets aan resultaat wat betreft behandelen op

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:43

Je kunt kijken of sanequi (Bonpard) van Anneke Hallebeek iets voor je paardje heeft. Is voer wat in de klinieken etc gebruikt wordt.
Je kunt haar altijd een mail sturen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:02

llora schreef:
Liiesjjj schreef:

Mais enzo ben ik zowizo geen voorstander van. En het beetje zemelen dat ze krijgt is in de hoop dat ze haar myo flakes wilde eten.

Mag ik vragen waar uw paardje zo van vermagerde? Hoop dat de behandeling van de leverbot aanslaagd. En dat het dit is en niet nog iets anders. Want dat blijft wel nog wat in mijn hoofd spoken dat we het misschien toch nog niet weten.

Niet vergelijkbaar met wat jouw paard heeft denk ik. Bij mijn paard was het een combinatie van veel zand in de darmen, fikse wormenbesmetting en stress (3 keer verhuisd in korte tijd).

Dit natuurlijk behandeld, maar echt bijkomen deed ze niet. Dus ik ging meer voeding geven, maar ze kwam geen grammetje aan. Toen heb ik dus de cranio sacraal behandelaar erbij gehaald. Zij concludeerde dat haar lichaam een soort van op de reserve stand stond en dat haar organen de voedingstoffen in de voeding daardoor niet konden opnemen.

Mocht je het interessant vinden: in mijn bijschrift staat een link naar de instagram pagina van mijn paard. Het bericht wat ik op 30 april geschreven heb gaat over de cranio sacraal behandeling. Hier stond ze al wat voller dan wat ze geweest is, het was echt een zielig hoopje paard toen ze op haar slechtste was. Het verschil tussen voor en na de behandeling is wel goed te zien op de foto’s.

Lijkt wel een verkooppraatje zo, maar goed :') ik heb zelf gewoon gemerkt dat ‘alternatieve’ zorg een goede toevoeging is op de dierenarts. Kan elkaar versterken :)

Heel zenuwslopend die onzekerheid, weet precies hoe je je voelt. Fingers crossed dat de behandeling voor leverbot aanslaat.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:11

llora schreef:
Miran schreef:

Ik ga ze is contacteren.

Ja, en ze weet erg veel, niet het standaard leveranciersverhaal zeg maar

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:12

TS, wat een snelle acties ineens, super!

Om de myo flakes lekkerder te maken zou je ook kunnen proberen om zout toe te voegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:55

Liiesjjj schreef:

Sinds wanneer is bietenpulp belastend voor de darmen? dat heb ik nog nooit gehoord..juist dat de pectine goed werkt voor maagproblemen. Mais en zemelen ben ik het mee eens.

Kruiden zou ik ook nog even voorzichtig mee zijn en pas toevoegen als de bloedwaarden weer goed zijn, heel voorzichtig.

Mizora hier op Bokt weet ook heel veel over voeding.
Ben benieuwd of er iets te merken gaat zijn van de ontworming voor de leverbot.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:42

alice0cullen schreef:
Ik zou dit paard zo snel mogelijk opladen en naar de kliniek. Als ze voorgaande jaren met veulen er zo uit ziet en nu zo. Zit geen grammetje bespiering meer op, en dat is nog met veel beweging op de wei.
Ik vind dat eigenlijk best schrikken hoe snel ze achteruit is gegaan, geen onderzoek is echt geen optie.

Dit. Naar een kliniek brengen en niet ophalen voor je weet wat er aan de hand is. Hier is gewoon echt iets niet oké.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:49

Suzanne F. schreef:
alice0cullen schreef:
Ik zou dit paard zo snel mogelijk opladen en naar de kliniek. Als ze voorgaande jaren met veulen er zo uit ziet en nu zo. Zit geen grammetje bespiering meer op, en dat is nog met veel beweging op de wei.
Ik vind dat eigenlijk best schrikken hoe snel ze achteruit is gegaan, geen onderzoek is echt geen optie.

Dit. Naar een kliniek brengen en niet ophalen voor je weet wat er aan de hand is. Hier is gewoon echt iets niet oké.

Heb je het hele Topic wel gelezen? Misschien dat even doen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 10:00

Suzanne F. schreef:
alice0cullen schreef:

Het is niet dat we ze niet naar de kliniek willen brengen. Maar wil er wel veilig geraken.en als ze niet op de trailer wilt. Lukt het niet. We geraken zelfs nog niet in de buurt van de trailer op het moment.
Daarbij ook dat de pony zeer gestrest wordt en haar niet ten goede komt.

We hebben lang bezig geweest met ze op de trailer te zetten maar het werd ronduit gevaarlijk voor zowel de mensen als de pony. Ik wil niet dat er iets met de mensen gebeurd die mij zo goed helpen. Maandag komt de dierenarts helemaal checken.

We hebben op de moment ervoor gekozen om ze eerst thuis te behandelen tegen leverbot. Werkt dit niet kunnen we nog altijd volgende week proberen om ze op de kliniek te krijgen.

Wordt constant door de dierenarts opgevolgd.
Pony eet goed en is vrolijk en wordt enorm goed opgevolgd. Meer kunnen we op de moment niet doen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:16

Jeetje wat en pech voor je paard en voor jullie.
Je bent goed bezig hoor en hopelijk gaat dit werken.
Klinkt als een fijne dierenarts die je nu hebt.

Ik dacht mss is dit wel geschikt voor je paard.

https://vitalbix.com/vitalbix-nutrimash/

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:04

Vitalbix heeft inderdaad een mooie lijn met producten. Ook verschillende opties en je kunt er proef pakketten voor aanvragen als om het goed heb.