Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 04:18

Slmt9 schreef:
@nile: wat bedoel je met aan gewend raken? De smaak of geen effect meer vd psyllium?

Ik bedoel aan de smaak: ze eet het nu gewoon op, terwijl ze het eerder liet staan zodra ze rook of proefde dat het door het voer zat. Ik heb sinds de operatie zwart psylliumzaad gevoerd en dit opgebouwd van 100 naar 200 gram per portie, en kwam er laatst achter dat ze de husk nu ook eet in adequate dosis. Nu wissel ik af.

vandeshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:33

Kun je ipv lijnzaad te koken, het overgieten in een grote pan en dan een paar uur laten staan?
Hier ook ervaringen met zandkoliek.
Elke maand een wekelijks kuurtje van vlozaadvezels door de slobber. Onbeperkt hooi in bak en netten in loopstal.We hebben een stukje weiland voor 3 kleine pony's. Zomers droog, nu nat. Verder is voor de loopstal ook alles bestraat, wat heel erg fijn is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:54

vandeshetjes schreef:
Kun je ipv lijnzaad te koken, het overgieten in een grote pan en dan een paar uur laten staan?
Hier ook ervaringen met zandkoliek.
Elke maand een wekelijks kuurtje van vlozaadvezels door de slobber. Onbeperkt hooi in bak en netten in loopstal.We hebben een stukje weiland voor 3 kleine pony's. Zomers droog, nu nat. Verder is voor de loopstal ook alles bestraat, wat heel erg fijn is.

Je kan ook lijnzaad zelf vers malen met een koffiemolentje of (als je net zo lui bent als ik) gemicroniseerd lijnzaad geven (Pure Linseed geef ik).

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:06

OrchideeDHX schreef:
lnvdh schreef:
kom je maar 1 a 2 keer per week bij de paarden dan??? en de andere dagen niemand??

Wat een rare reactie, dat lijkt mij namelijk niet! Ik denk dat het punt meer is dat diegene stalgenootjes niet wil opzadelen met taken, een zandkuur blijft namelijk niet bij 1 keer, en al helemaal niet bij een moeilijke eter oid.

Op mijn vorige stal werd ik persoonlijk helemaal gillend gek, ik was de enige die er heel de week was, en de rest was er 1 á 2 keer. Ik ben daar constant bezig geweest met dekens wisselen, dekens rechtleggen, paarden voeren, medicijnen geven etc. Ik voelde mij alsof ik op dat moment geen andere keuze had, want paarden verdienen alles, maar achteraf gezien zou ik het niet nog eens doen, het opzadelen van anderen met jouw eigen taken is gewoon niet zo netjes

geen rare reactie, meer benieuwd.. ik las het nl alsof er maar 2 x per week iemand bij de paarden kwam. tis net hoe je de tekst leest dus en zeker geen verwijt.

RvT

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:30

Ik zie door de bomen het bos niet meer hihi.
Wat kan ik het beste gebruiken als ik zand in de darmen verdenk?
Een kuur van 6 dagen 500gr psyllium (paard is 600kg) met of zonder Epson zout? Klopt het? En werkt die sand off brokjes net zo goed als puur psyllium?

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:01

Goed idee dit topic!!

Ik nu twee jaar geleden bijna mijn paard verloren aan zandkoliek. Heeft op de kliniek gestaan en had een operatie geval kunnen zijn geweest. Gelukkig stond ze rustig en liet ze zich goed behandelen. Maar het was vreselijk en de diagnose kwam veels te laat. Hier ben ik nog in discussie over geweest met de da. Ze schrokken wel en ze zat echt heel vol met zand. Gelukkig heeft ze het overleefd maar heb er een behoorlijke schok aan over gehouden. Jaar daarna ook heel obsessief geweest over haar en zandeten. Gelukkig heb ik het nu los kunnen laten, maar de angst dat het opnieuw zou gebeuren was zo groot... Nu doe ik gewoon regelmatig kuurtje. Moet eigenlijk veel meer onderzoek naar gedaan worden, ook over dosering met psyllium. Als je de da belt krijg je bizar lage doseringen aangeraden terwijl ze op de kliniek in utrecht rond de kilo per dag zat. Dus dat klopt ook niet helemaal denk ik. Maar als ik nu kuur. Ongeveer een week lang 100gr (van die hele pitjes) per dag en dan eens in de zoveel maanden. Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:12

Ik kreeg ook een kilo per dag aangeraden tijdens de koliek. Gelukkig is ze thuis gebleven en en goed opgeknapt al heeft dat een week of 6 geduurd voor dat ik dacht ja das mijn paard weer ( ze bleef heel tam en gelukkig had ze nog al wat vetjes ze was heel veel afgevallen)

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:30

snorkel1986 schreef:
Ik kreeg ook een kilo per dag aangeraden tijdens de koliek. Gelukkig is ze thuis gebleven en en goed opgeknapt al heeft dat een week of 6 geduurd voor dat ik dacht ja das mijn paard weer ( ze bleef heel tam en gelukkig had ze nog al wat vetjes ze was heel veel afgevallen)

Die van mij ook idd. Lang herstel en je ziet gewoon aan ze dat ze zich niet goed voelen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:15

Maar voeren jullie nog iets tegen zand eten ? Paard lief mocht effe in de bak lopen om te rollen en beentjes te strekken.. maar direct veel vieze snoet en tong heeft er max 6/7 min gelopen

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:18

snorkel1986 schreef:

Hoe voeren jullie deze pitjes (vlozaad neem ik aan)?
En waar kopen jullie deze?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:32

Via pit en pit ( webshop) en droog door een ruim portie voer

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:15

ik herken wat je zegt.. ik ben ook mega alert nu.. als je het eenmaal hebt meegemaakt wil je dat nooit meer meemaken.. ik schrik toch als ik mijn paard zand zie eten... ik heb mijn nieuwe pony nu anderhalve maand en heb er al twee kuren in gegooid.. een omdat ik niet wist of hij ooit wel eens een kuur had gehad en nu nog een omdat ik toch wat zand zag in de verse mest... ik ben ook best een beetje huiverig voor zonder ruwvoer staan.. ik weet dat paarden heus wel een paar uur zonder ruwvoer kunnen staan maar ik ben bang dat ze dan polletjes gras vd kantjes gaan eten of zand gaan likken.. ik doe nu op de dagen dat ik vrij ben tussendoor naar stal om hooi te geven zodat het aanbod van ruwvoer meer verdeeld over de dag wordt gegeven.. ze krijgen morgens genoeg op het land/ verharding voor een hele dag maar op een of andere manier eten ze het binnen een paar uur op en staan dan een paar uur met niks voor ze naar binnen gaan... normaal had ik hier nooit moeite mee aangezien paarden best even zonder ruwvoer kunnen maar sinds ik mijn haf heb verloren aan koliek vind ik meer verspreiden van het ruwvoer een geruststellendere gedachte... gelukkig kan mijn pension zich hierin vinden en vind het prima dat ik dit zo op deze manier doe.. ze krijgen sowieso genoeg maar nu ipv 2 keer per dag een hele berg wordt het nu meer verspreid over meer voermomenten..geven we het uit slowfeeders zodat ze toch meer bezig worden gehouden... de vlozaad haal ik ook van pit en pit en blijf ik zeker het winterseizoen iedere maand maar geven..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:37

ik ben de weg een beetje kwijt in dit topic. Wat zijn dan de verschillen tussen bijvoorbeeld vlozaad/lijnzaad/husk etc? En is het ene middel meer geschikt als onderhoud en zo ja, wat dan als er echt zand te vinden is in de mest?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:51

lnvdh schreef:
ik herken wat je zegt.. ik ben ook mega alert nu.. als je het eenmaal hebt meegemaakt wil je dat nooit meer meemaken.. ik schrik toch als ik mijn paard zand zie eten... ik heb mijn nieuwe pony nu anderhalve maand en heb er al twee kuren in gegooid.. een omdat ik niet wist of hij ooit wel eens een kuur had gehad en nu nog een omdat ik toch wat zand zag in de verse mest... ik ben ook best een beetje huiverig voor zonder ruwvoer staan.. ik weet dat paarden heus wel een paar uur zonder ruwvoer kunnen staan maar ik ben bang dat ze dan polletjes gras vd kantjes gaan eten of zand gaan likken.. ik doe nu op de dagen dat ik vrij ben tussendoor naar stal om hooi te geven zodat het aanbod van ruwvoer meer verdeeld over de dag wordt gegeven.. ze krijgen morgens genoeg op het land/ verharding voor een hele dag maar op een of andere manier eten ze het binnen een paar uur op en staan dan een paar uur met niks voor ze naar binnen gaan... normaal had ik hier nooit moeite mee aangezien paarden best even zonder ruwvoer kunnen maar sinds ik mijn haf heb verloren aan koliek vind ik meer verspreiden van het ruwvoer een geruststellendere gedachte... gelukkig kan mijn pension zich hierin vinden en vind het prima dat ik dit zo op deze manier doe.. ze krijgen sowieso genoeg maar nu ipv 2 keer per dag een hele berg wordt het nu meer verspreid over meer voermomenten..geven we het uit slowfeeders zodat ze toch meer bezig worden gehouden... de vlozaad haal ik ook van pit en pit en blijf ik zeker het winterseizoen iedere maand maar geven..

Het is gewoon waardeloos en voorkomen van zand eten kan gewoon niet. Dan moet je ze opsluiten, maar er zit aan hooi zelf ook al zand.

Hier kan ik wel op 10 plekken hooi aanbieden en ze maaien alsnog de kantjes, of pakken ene verdwaald plukje gras.
We laten de weitjes niet kaal eten, maar waar ze onder het lage draad bij kunnen, pakken ze toch. Ondanks 24/7 onbeperkt hooi overal.

Volgens mij is de een er ook gevoeliger voor dan de ander. Een goede darmflora, het paard dat veel beweegt uit zichzelf, op de goede manier kauwt etc, zal minder snel last hebben. Ook hier is er verschil, ondanks dat ze alle 5 hetzelfde gehouden worden. Maar de 1 trekt gewoon wat meer rond, is wat kieskeuriger etc.

Kinke schreef:
ik ben de weg een beetje kwijt in dit topic. Wat zijn dan de verschillen tussen bijvoorbeeld vlozaad/lijnzaad/husk etc? En is het ene middel meer geschikt als onderhoud en zo ja, wat dan als er echt zand te vinden is in de mest?

Het staat wel al heel vaak beschreven.

Er zijn verschillende meningen wat het beste werkt. Utrecht schijnt de zwarte zaad voor te schrijven. Ik had ooit een veearts die zei; Gooi er maar veel olie in.
Husk wordt slecht gegeten vaak, dus dan pakken mensen de bruine vlozaad of zwarte hele zaad.

Lijnzaad was al langer bekend om te geven. Maar ook daar weer verschillen in hoe men het aanbiedt.

Zoals je kan lezen, wisselen veel mensen af. Standaard lijnzaad geven en dan eens in de x tijd een kuur psyllium.

Bij echt zand in de mest zonder koliek, hoog doseren. Preventief kan onderhoud voldoende zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:52

Buiten al het voeren van de zaden, huis e.d,
doen jullie ook wat aan de huisvesting om het zand eten in de toekomst te voorkomen?
De oorzaak dus aanpakken?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:03

Popstra schreef:
doen jullie ook wat aan de huisvesting om het zand eten in de toekomst te voorkomen?

Ja dat doe ik zeker. En dat deed ik al voordat mijn pony zandkoliek kreeg. Ze krijgen hooi in de uitloopstal ver van het zand af en ze staan nooit op een te korte wei. Ik kreeg de indruk uit je berichten dat je van mening bent dat zandkoliek altijd te voorkomen is, maar dat is dus helaas niet altijd zo hoe erg je ook je best doet.

Mijn pony had ik al 10 jaar en mijn dierenarts was net zo verbaasd als ik dat hij met zandkoliek stond

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:12

Popstra schreef:

Niet echt. Dan moeten we ze opsluiten, want dat is de enige garantie denk ik.

We hebben 6 bakken op de grond staan waar hooi op de grond kan vallen. Maar er is onbeperkt hooi en ze laten alles wat ernaast valt echt liggen. Ik gooi dus enorm veel hooi weg en ruim dat ook elke dag op.

In de schuilstal kan ik 5 netten ophangen. Daar lopen ze ook zand het steen op. Dat vegen we wel weg, maar ligt er met 5 paarden in no time weer. Er valt veel hooi uit de netten en ze eten echt alleen wat los ligt. Wat eenmaal getrapt is, laten ze liggen.

Ik heb ze 2x zand zien eten, maar dat was bij de zwarte grond, schapen en likken, dus zou een tekort zijn. Laten checken, maar kwam niks uit. Toch andere vit/min gevoerd. Alles wat witte zand is; bak, paddock, pad likken/eten ze niet.

Ze pakken wel grasjes en groen van de kantjes, maar dat kan ik niet geheel voorkomen. En er staat wel genoeg dat het afgrazen blijft en geen polletjes pakken.

De weide maanden staan ze kort op de wei en we laten de wei niet kort grazen. We hebben nu 3 kleinere weides en die gaan dan om de beurt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:27

Hier gisteren bij mijn paarden ook begonnen nadat ik van 1 paard een mestbal had opgelost in water en echt 1cm (!!) zand zag in de hoek van het zakje. Vond het al vreemd dat hij zo buikig was. Vandaar dat ik de test deed.

Ik heb ongeveer 500 gram zaadjes gegeven met een halve schep meusli en dat gemengd met water zodat het een brei wordt. Hier eten ze dat gelukkig met smaak op, zelfs de bodem wordt schoon gelikt.

Dit was het papje voor ik het gaf
Afbeelding

En idd ondanks (quasi) onbeperkt hooi blijven ze toch nog de korte grasjes opeten en krijgen zo dus zand mee binnen.
Ze eten hooi gedurende een kwartier half uur en gaan dan weer het gras zoeken om na half uur tot een uur toch weer naar het hooi te gaan.

Hooi geef ik voorlopig los op de grond omdat ik nog geen goed net heb (is besteld). Maar het hooi helemaal onderaan moeten ze niks van weten omdat dit nat/smerig is door het grondvocht.

Ze staan hier wel 24/7 buiten dus de wei wordt kaalgegeten. Paddock is geen optie want de oudste ruin moet genoeg kunnen bewegen IVM artrose. En er moet genoeg ruimte zijn zodat de meest onderdanige ook even rust kan opzoeken.

Ze hebben nu 2 stukken weide ter beschikking. Volgende maand wordt daar 1 van gesloten en gaat een ander stuk open waar nog meer gras op staat. Dat blijft dan zo tot april en vanaf april gaat dan het laatste stuk open die nu het meeste gras bevat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:47

Kidde schreef:
Popstra schreef:

Ja dat doe ik zeker. En dat deed ik al voordat mijn pony zandkoliek kreeg. Ze krijgen hooi in de uitloopstal ver van het zand af en ze staan nooit op een te korte wei. Ik kreeg de indruk uit je berichten dat je van mening bent dat zandkoliek altijd te voorkomen is, maar dat is dus helaas niet altijd zo hoe erg je ook je best doet.

Mijn pony had ik al 10 jaar en mijn dierenarts was net zo verbaasd als ik dat hij met zandkoliek stond

Nee die indruk wil ik niet geven. Ik vroeg me af of er buiten opsluiten en onbeperkt hooi voeren buiten er iemand een oplossing weet naar het waarom paarden zand likken/happen ( dus even niet uit gaande van een te schrale wei want dat kan iedereen wel bedenken dat dit slecht is)
Wat zegt een arts daar over als je met zand koliek bij hem komt?
Is het altijd hetzelfde riedeltje wat er geopperd word?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:22

Popstra schreef:
Nee die indruk wil ik niet geven. Ik vroeg me af of er buiten opsluiten en onbeperkt hooi voeren buiten er iemand een oplossing weet naar het waarom paarden zand likken/happen ( dus even niet uit gaande van een te schrale wei want dat kan iedereen wel bedenken dat dit slecht is)

Ik denk toch tekorten. Maar het is heel moeilijk te meten. Bloedonderzoek is niet 100% betrouwbaar. Onze merrie stond echt lekker zwarte grond weg te schapen en te likken. Had haar vrij kort nog, maar zou geen tekorten hebben.
We hebben toen gekozen voor de oerbalans en zie het haar niet meer doen.

Maar er is wel een verschil in per ongeluk zand binnen krijgen en paarden die echt op zoek gaan.

Ik check ook de neuzen, maar omdat ze alleen het verse hooi pakken, nooit zand neuzen. Maar als ze hebben gerold, elkaar kroelen en dan de stal in zouden gaan, rondjes draaien, valt er ook weer zand op hun hooi als dat in een stal ligt bijv. Of ze lopen het naar binnen, of de mens.

Verveling zal ook wat doen. Weet wel een paard dat een nare dood stierf aan zandkoliek. Elke dag op een kleine paddock, alleen zonder eten en drinken. Rollen, schapen, proberen te rennen, proberen contact te maken met ene buurman en niks lukte.

Stallen die geen hooi willen geven op de paddock zouden vooraf moeten voeren, zodat ze met een volle maag naar buiten komen. En samen zetten bijv.

Het is niet 1 ding, maar alles bij elkaar en dan elke dag weer.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:26

Kinke schreef:

Ik ook hoor. Ik geef sandclaer in slobber. Gebruik de dosering zoals aangegeven op verpakking.
Is makkelijk , maar wel duur. Ik koop het nu per grote emmer.
Heeft iemand hier wel eens van dierenarts dit aangeraden gekregen of advies om boven de geadviseerde hoeveelheid te gaan zitten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:36

Paardenfan25 schreef:
Kinke schreef:

Ik ook hoor. Ik geef sandclaer in slobber. Gebruik de dosering zoals aangegeven op verpakking.
Is makkelijk , maar wel duur. Ik koop het nu per grote emmer.
Heeft iemand hier wel eens van dierenarts dit aangeraden gekregen of advies om boven de geadviseerde hoeveelheid te gaan zitten?

Zeker wel. Mijn veearts zei nadrukkelijk dat er een hoge dosis psyllium in moest. Dat blijkt ook uit de behandelingen in Utrecht, waar veeartsen van op de hoogte zijn doorgaans.

Sandclear is gewoon psyllium in een emmertje met een duurder etiket. Wat mensen hier kopen; de psyllium van pit-pit.com is exact hetzelfde.
Er zijn alleen 3 soorten psyllium en dan heb je nog gemalen husk en de bio.

Verder kan teveel geven ook geen kwaad. Te lang wel. Maar dat is allemaal al even bekend. Zeker bij veeartsen die tegenwoordig vaak al zand testen als ze bij een paard met koliek komen. Is niet betrouwbaar, maar is vaak voorkomend, dus denken ze snel aan.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:41

Dank superpony
Staat er een duidelijke gebruiksaanwijzing bij pit pit?
Wat is te lang geven? Ik doe, nu gras kort is, 1 keer in 5 of 6 weken weekje sandclear.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:52

Paardenfan25 schreef:
Dank superpony
Staat er een duidelijke gebruiksaanwijzing bij pit pit?
Wat is te lang geven? Ik doe, nu gras kort is, 1 keer in 5 of 6 weken weekje sandclear.

Langer dan een week geven is “te lang” vanwege dat de darmbacterien wennen aan de vezels verteren en je dus het “zand meevoer” effect verliest. Beter een 5 dagen tot een week dagelijks die halve tot hele kilo voeren.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:23

Popstra schreef:

Ze willen het ook wel eens doen als ze een tekort aan iets hebben.