lnvdh schreef:ik herken wat je zegt.. ik ben ook mega alert nu.. als je het eenmaal hebt meegemaakt wil je dat nooit meer meemaken.. ik schrik toch als ik mijn paard zand zie eten... ik heb mijn nieuwe pony nu anderhalve maand en heb er al twee kuren in gegooid.. een omdat ik niet wist of hij ooit wel eens een kuur had gehad en nu nog een omdat ik toch wat zand zag in de verse mest... ik ben ook best een beetje huiverig voor zonder ruwvoer staan.. ik weet dat paarden heus wel een paar uur zonder ruwvoer kunnen staan maar ik ben bang dat ze dan polletjes gras vd kantjes gaan eten of zand gaan likken.. ik doe nu op de dagen dat ik vrij ben tussendoor naar stal om hooi te geven zodat het aanbod van ruwvoer meer verdeeld over de dag wordt gegeven.. ze krijgen morgens genoeg op het land/ verharding voor een hele dag maar op een of andere manier eten ze het binnen een paar uur op en staan dan een paar uur met niks voor ze naar binnen gaan... normaal had ik hier nooit moeite mee aangezien paarden best even zonder ruwvoer kunnen maar sinds ik mijn haf heb verloren aan koliek vind ik meer verspreiden van het ruwvoer een geruststellendere gedachte... gelukkig kan mijn pension zich hierin vinden en vind het prima dat ik dit zo op deze manier doe.. ze krijgen sowieso genoeg maar nu ipv 2 keer per dag een hele berg wordt het nu meer verspreid over meer voermomenten..geven we het uit slowfeeders zodat ze toch meer bezig worden gehouden... de vlozaad haal ik ook van pit en pit en blijf ik zeker het winterseizoen iedere maand maar geven..
Het is gewoon waardeloos en voorkomen van zand eten kan gewoon niet. Dan moet je ze opsluiten, maar er zit aan hooi zelf ook al zand.
Hier kan ik wel op 10 plekken hooi aanbieden en ze maaien alsnog de kantjes, of pakken ene verdwaald plukje gras.
We laten de weitjes niet kaal eten, maar waar ze onder het lage draad bij kunnen, pakken ze toch. Ondanks 24/7 onbeperkt hooi overal.
Volgens mij is de een er ook gevoeliger voor dan de ander. Een goede darmflora, het paard dat veel beweegt uit zichzelf, op de goede manier kauwt etc, zal minder snel last hebben. Ook hier is er verschil, ondanks dat ze alle 5 hetzelfde gehouden worden. Maar de 1 trekt gewoon wat meer rond, is wat kieskeuriger etc.
Kinke schreef:ik ben de weg een beetje kwijt in dit topic. Wat zijn dan de verschillen tussen bijvoorbeeld vlozaad/lijnzaad/husk etc? En is het ene middel meer geschikt als onderhoud en zo ja, wat dan als er echt zand te vinden is in de mest?
Het staat wel al heel vaak beschreven.
Er zijn verschillende meningen wat het beste werkt. Utrecht schijnt de zwarte zaad voor te schrijven. Ik had ooit een veearts die zei; Gooi er maar veel olie in.
Husk wordt slecht gegeten vaak, dus dan pakken mensen de bruine vlozaad of zwarte hele zaad.
Lijnzaad was al langer bekend om te geven. Maar ook daar weer verschillen in hoe men het aanbiedt.
Zoals je kan lezen, wisselen veel mensen af. Standaard lijnzaad geven en dan eens in de x tijd een kuur psyllium.
Bij echt zand in de mest zonder koliek, hoog doseren. Preventief kan onderhoud voldoende zijn.