Geloof me, dat heb ik gedaan. Eindeloos zitten Googlen ook maar wat met Mel dr wond gebeurt vind ik niet echt lijken op wat bij die andere wonden op internet is gebeurd. Misschien nog het meest op een wond met wild vlees, maar het is niet erg bobbelig en het wordt niet dikker. De meeste wonden die ik online zag met foto's van het verloop lijken een kaal roze en later gepigmenteerd randje te krijgen en van daar uit dicht te groeien. Bij Mel dr wond zie ik dat helemaal niet, maar het totale oppervlakte van de wond krimpt wel. Het trekt wel samen, maar groeit niet dicht. Eigenlijk zoals dat gaat als er een korst op zit, maar.. Tja. Ik vind het apart.
Kijk anders of je Alex Brander via de mail nog te pakken kan krijgen. Heeft mij toen heel goed geholpen met een gekke staartwond, die was gelukkig niet zo groot. Hij had de website veterinaire wondzorg maar is daar geloof ik mee gestopt.
En met nieuwe stukjes huid vanuit de randen! Lijkt wel iets wildvlees te ontwikkelen, maar dat kan je nog wel even afwachten of dat weer uitvlakt. Ziet er mooi uit!
Sintara
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 10:02
Het wordt wel steeds platter, maar dat stukje rechtsonder steekt inderdaad een paar millimeter uit.. Dus die houden we in de gaten. Het is ongeveer twee keer zo dik geweest. Zo is het vanaf heel dichtbij de zijkant Samen met de foto van voor kan je zo een beetje inschatten welk stuk een beetje dik is
Wow, wat een verschil! Fijn dat het zo goed geneest.
Kleine aanvulling op je oorspronkelijke vraag, wellicht dat jij of iemand anders hier iets aan heeft: mijn oude verzorgpony is een keer onder een hek gegleden en had een diepe snee van links naar rechts over zijn knie. Dat is volgens mij gehecht en ingebonden en toen had hij ook een maand boxrust. De dierenarts was zelfs bang dat dat nog niet goed genoeg was en vreesde het ergste. Waren er allemaal dus een beetje huiverig over, maar hij deed het zo goed. Hij was heel rustig op stal en daardoor is het super goed genezen. We mochten hem er iedere dag even uithalen en 2 meter naar de paal lopen om hem daar te poetsen en hooi te geven. Daar heb ik ook veel clickertraining gedaan om zijn hoofd bezig te houden. Zo kwam hij de dagen door. Veel hersenwerk en weinig beweging deed wonderen in zijn situatie. Uiteindelijk mochten we zelfs een paar meter lopen naar wat gras en weer terug omdat hij zo braaf was en het zo goed kon helen.
Veel succes nog even met de laatste loodjes!
Sintara
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 12:24
Dankjewel! Ik wilde inderdaad ook hersenwerk met haar gaan doen, maar voer interesseert haar niet zo en ze is psychisch op dit moment ook niet in staat om te leren denk ik. Ze is normaal al heel gevoelig voor goedkeuring van mij maar oeehh als ze nu merkt dat ik vind dat ze iets fout doet.. Sluit ze helemaal af en gaat zo ver mogelijk van me vandaan staan mokken tegen een muur. Als ik haar aandacht weer vraag krijg ik een enorme merrieblik en vlak erachteraan weer een slijm toetje. Durft niet meer te komen in elk geval, terwijl het niet haalbaar is dat ze iets nieuws in 1x perfect doet. Als ik haar vast heb kan ik haar ook niet overtuigen om het nog een keer te proberen, ze wilt dan alleen maar van me weg.
Dus ik vraag simpele dingen die ze prima kan en dat gaat allemaal foutloos. Ik vraag een (niet gewond) voetje, soms naar voren toe of vanaf een andere kant. Vraag een beetje buiging naar links en rechts op het halster. Daar knapt ze wel van op, alleen ben ik snel door het repertoire heen dat stilstaand in een stal kan
Oh ja als ze niet zo op voer gericht is, is dat heel onhandig. Ook niet met lekkere snoepjes? Stukjes wortel of appel? Helemaal niks? Heb alleen maar paarden gezien in de afgelopen jaren die daar helemaal wild van werden namelijk. Dan zou je wortels tussen een berg hooi kunnen verstoppen bijvoorbeeld of kleine kunstjes leren als kusjes, toucheren, flemen of schudden met het hoofd. Maar zonder voerbeloning is dat vele malen lastiger. 5 minuten clickertraining is voor een paard al best veel hersenwerk dus dat is echt heel fijn in dit soort situaties. Verder zou je ook nog massages kunnen geven. Rug, nek, billen, (gezonde) benen. Niet al te heftig, want je bent vast geen masseur, maar gewoon met de spieren mee wrijven zoals je dat zelf ook lekker zou kunnen vinden.
Sintara
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 13:23
Nee paardensnoepjes moet ze al helemaal niet. Het lekkerst vindt ze hooi en momenteel lijnzaadolie. Nu in de stal eet ze de meeste dingen wel hoor, maar als ik bijvoorbeeld drie stukken wortel geef kan het een half uur duren voor ze ze heeft opgegeten. 1 stuk appel, 1 stuk wortel en 1 stukje gedroogd brood gaat beter. Veel van hetzelfde wordt vaak ergens tussen gegooid en dan later er weer uitgezocht. Ik had laatst ministukjes van allerlei verschillende dingetjes in een rijtje over de hele boxrand gelegd en dat was wel zo intrigerend dat ze dat heel geconcentreerd heeft gevolgd en opgegeten.
Ik zag laatst dat iemand voer had ingerold in een matje, dat zou ze ook wel kunnen denk ik. Ze is heel slim en nieuwsgierig normaal gesproken
Oh dat ziet er best mooi uit al zo, die wond. Je ziet het wel veranderen iig.
Toen mijn merrie in de kliniek stond en mijn ruin mee was als CliniClown deden we met hem rekspelletjes met een soort swifferduster. Uittrekbaar stokje met een oranje ding eraan (waar dus eerst zo’n stofding op had gezeten). Hij moest reiken en aanraken en kreeg dan een snoepje. Na de tweede dag stond ie te huhuhu’en als het stokje de hoek om kwam, dat was feest
Ah dat is ook wel schattig! Ik zie het mel alleen niet zo doen.. Grote kans dat ze de swiffer zelf liever houdt voor een tijdje.
Ik heb haar vandaag vermaakt door met veel moeite een baal stro van de vliering schuin boven haar te vissen en die op mijn rug uit elkaar te laten vallen. Echt alles zat onder.
Ik zweer het, ze stond me gewoon uit te lachen.
Verder heeft ze ook leuk poets spullen van de boxrand gegooid. Elk ding maakt een ander geluid als ze op de grond kletteren en zo komt je baasje ook nog aan een beetje beweging
Net een update van de dierenarts gehad, en ze mag van het weekend een klein uitloopje . De komende verbandwissel moet ik het midden van de wond en de dikkere rand schoonboenen, want de dierenarts zegt dat er een laagje dode cellen op zit. Dat gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat het gaat bloeden dus vandaar dat dat eerst moet en dan pas een paar dagen later de uitloop op.
Oh dat is echt goed nieuws. Dan is het echt goed aan het herstellen nu!
Sintara
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 11:35
raket schreef:
Spoel je het ook per verbandwissel? Dat zou ik namelijk wel doen.
Nee ik dep het normaal voorzichtig een klein beetje schoon meer niet. Op aanraden van de dierenarts, want ik moest het zo min mogelijk aanraken en verstoren