Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:49

Er in investeren blijf je toch. Of het nou les is, de da, een ander zadel, paarden blijven nou eenmaal geld kosten. Met goed les sla je eigenlijk twee vliegen in een klap, je investeerd in jezelf, en in je paard.

Edit; les van iemand als Sandra Boers klinkt misschien duur, maar aan eens per maand zo'n les heb je vaak veel meer dan wekelijks les bij de ponyclub of die "instructrische' op de hoek. Ik zou dat zeker bespreken met je ouders.

oji

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:47

Ik zou heel goed nadenken over hoeveel tijd en geld je in dit paardje wilt investeren. Heel eerlijk, jij bent 12 en volop in de groei. Dit dier is gekocht omdat je van je B pony bent afgegroeid. Maar eigenlijk denk ik dat je hier met 1 a 2 jaar ook bent af gegroeid. Tegen de tijd dat je hier een fijne rijpony aan hebt, ben jij al weer te groot.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:12

oji schreef:
Ik zou heel goed nadenken over hoeveel tijd en geld je in dit paardje wilt investeren. Heel eerlijk, jij bent 12 en volop in de groei. Dit dier is gekocht omdat je van je B pony bent afgegroeid. Maar eigenlijk denk ik dat je hier met 1 a 2 jaar ook bent af gegroeid. Tegen de tijd dat je hier een fijne rijpony aan hebt, ben jij al weer te groot.

Dat hangt ervan af hoe groot de ts is en hoe groot de draver is.
Ik denk als je goed met hem aan de slag gaat over een jaar al redelijk de bak rond kunt hoor.

TS ik denk dat je er wel komt met hem als je de juiste begeleiding vind.
de meeste dravers reageren ook goed op stem, gebruik deze dus ook tijdens de training dan kan het kwartjes sneller vallen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:42

Dat zie je op het filmpje, dat het nu net aan past.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:04

Allegra schreef:
leer hem zijn rug ontspannen, lang en laag rijden, werken aan je eigen balans etc, zo kun je er echt wel een goed functionerende drieganger van maken.

Ik herhaal dit stukje nog even, want dit is bij een paard dat een rommeltje maakt van alle gangen ontzettend belangrijk. Je ziet in het filmpje ook dat hij draaft als hij los wordt gelaten, maar tölt en telgang pakt bij meer druk op de teugels.

Een rijpaard zijn is iets heel anders dan voor de sulky lopen. Dat zal hij echt moeten leren en dat is moeilijker dan een totaal groen paard opleiden tot rijpaard. Zeker eentje met extra gangen. Maar het is zeker niet onmogelijk. Ik zou hem in eerste instantie aan de longeerlijn trainen, waarbij je bijvoorbeeld ook balkjes neerlegt om hem sterker te maken. Als je gaat rijden, ga dan werken aan lang en laag, zorg dat hij leert onder het zadel zijn hals te strekken. Als je voelt dat hij iets anders doet dan draven, laat je teugels wat losser en beloon hem als hij zelf de draf weer vindt. Lukt het niet, neem hem dan terug naar stap en draaf rustig opnieuw aan. En heb geduld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:30

Dit komt gewoon goed hoor,je hebt iemand nodig die je helpt...een goede instructie doet wonderen.Ga niet zelf rommelen met slofteugels en andere bitten.
Het paard heeft moeite met balans,maar de ruiter heeft ook geen goede balans.
Waarschijnlijk als je hier een goede ruiter op zet,loopt hij wel goed.
Goede hulp zoeken! Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:39

Lotte,

een draver omscholen tot rijpaard is heel moeilijk als je dat niet met de juiste kennis en kunde zelf kunt doen, zou ik er iemand bijhalen die het jou leert

begin in stap heel veel stapwerk helpt om de balans te vinden, niet alleen voor het paard maar vooral voor je zelf, begrijp wel dat je wil rijden maar dat gaat met dit paard (nog) niet omdat het niet in balans is en onzeker hoe moet ik m'n balans vinden met gewicht op mijn rug,

in stap lukt je dat wel om zelf ook stil te zitten zodat het paard het eerder begrijpt/aanvoelt

ga veel slingeren b.v. kleine voltes en dan halverwege rechtuit om na tien passen recht weer een kleine volte in te zetten , stukjes buigen en stukjes recht uit niet te lang hetzelfde oefenen
leg b.v. balkjes neer soms in een cirkel en soms gewoon op verschillende afstanden zodat het moet leren de benen op te tillen omdat het niet "standaard" is en dus niet op de automatische piloot

je kunt afwenden en een halve volte maken en dan in een schuine lijn rechtuit,

met de manege figuren heel creatief aan het werk gaan b.v. afwenden bij C of A rechtuit stappen, zelf rechtuit naar voren kijken zit je zelf beter in balans, als het nodig is een heel klein beetje buitenteugel, bij X halve volte naar links of rechts en bij aankomst op de hoefslag of recht uit of in een schuine lijn naar de AC-lijn

probeer te begrijpen dat het paard het zelf moet doen om een goede balans te vinden, als je zelf niet de kennis en kunde hebt zou ik ook geen bijzetten of andere hulpmiddelen (of teveel bitten proberen)

dat is allemaal symptoom bestrijden het helpt misschien tijdelijk wel even maar het echte probleem los je er niet me op dat groeit door
je moet proberen te voorkomen dat een paard gaat compenseren om jou tijdens het rijden ter willen te zijn

het kost gewoon veel tijd en geduld, zoek iemand die je hierin goed kan begeleiden

alle succes (weet uit ervaring hoeveel tijd en geduld het kost)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:07

Ik wil nog wel meegeven dat je dravers hebt met echt heel veel gangenaanleg, wat echte gangenpaarden zijn.

En dravers die het eigenlijk alleen doen in het begin van de scholing bij onbalans/pijn/tactfouten.

Ik weet dat een 'gangenpaard een gangenpaard is' in theorie, want hij beheerst meerdere gangen. Maar in mijn praktijk zie ik dat anders.

Ik weet even niet precies hoe ik dit kan uitleggen, maar er zijn er oprecht die het niet meer doen na een maand correct onder het zadel.

Zit het er dan nog in? Vast wel. Maar ik denk dat het dan meer een uiting is van ongenoegen dan een gang die je moet willen bevestigen.

Er zijn er echter ook waarmee ik heerlijk buiten heb getolt en dan moet je het zeker niet er uit rijden :D

Lotte_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:45

MCE schreef:
Lotte,

een draver omscholen tot rijpaard is heel moeilijk als je dat niet met de juiste kennis en kunde zelf kunt doen, zou ik er iemand bijhalen die het jou leert

begin in stap heel veel stapwerk helpt om de balans te vinden, niet alleen voor het paard maar vooral voor je zelf, begrijp wel dat je wil rijden maar dat gaat met dit paard (nog) niet omdat het niet in balans is en onzeker hoe moet ik m'n balans vinden met gewicht op mijn rug,

in stap lukt je dat wel om zelf ook stil te zitten zodat het paard het eerder begrijpt/aanvoelt

ga veel slingeren b.v. kleine voltes en dan halverwege rechtuit om na tien passen recht weer een kleine volte in te zetten , stukjes buigen en stukjes recht uit niet te lang hetzelfde oefenen
leg b.v. balkjes neer soms in een cirkel en soms gewoon op verschillende afstanden zodat het moet leren de benen op te tillen omdat het niet "standaard" is en dus niet op de automatische piloot

je kunt afwenden en een halve volte maken en dan in een schuine lijn rechtuit,

met de manege figuren heel creatief aan het werk gaan b.v. afwenden bij C of A rechtuit stappen, zelf rechtuit naar voren kijken zit je zelf beter in balans, als het nodig is een heel klein beetje buitenteugel, bij X halve volte naar links of rechts en bij aankomst op de hoefslag of recht uit of in een schuine lijn naar de AC-lijn

probeer te begrijpen dat het paard het zelf moet doen om een goede balans te vinden, als je zelf niet de kennis en kunde hebt zou ik ook geen bijzetten of andere hulpmiddelen (of teveel bitten proberen)

dat is allemaal symptoom bestrijden het helpt misschien tijdelijk wel even maar het echte probleem los je er niet me op dat groeit door
je moet proberen te voorkomen dat een paard gaat compenseren om jou tijdens het rijden ter willen te zijn

het kost gewoon veel tijd en geduld, zoek iemand die je hierin goed kan begeleiden

alle succes (weet uit ervaring hoeveel tijd en geduld het kost)

Bedankt voor de tip.
Zullen we zeker doen.
Ik heb genoeg tijd en we zullen iemand ervaren contacteren

Lotte_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:51

Toverbal schreef:
oji schreef:

Dat hangt ervan af hoe groot de ts is en hoe groot de draver is.
Ik denk als je goed met hem aan de slag gaat over een jaar al redelijk de bak rond kunt hoor.

TS ik denk dat je er wel komt met hem als je de juiste begeleiding vind.
de meeste dravers reageren ook goed op stem, gebruik deze dus ook tijdens de training dan kan het kwartjes sneller vallen.

Hij is 1.65 m en ik ben 1.60 m,
Ik denk niet dat ik voor hem te groot voor word..
Als ik 1.85 zou worden ben ik nog niet te groot.
(Ik denk niet dat ik zo groot ga worden maar het kan..)

Lotte_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:52

oji schreef:
Dat zie je op het filmpje, dat het nu net aan past.

Het meisje dat op hem reed op het filmpje.
Ben ik niet..

Lotte_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:56

oji schreef:

Ik zelf ben 1.60 en hij is 1.65 m
Dus te groot ga ik waarscheinlijk niet echt super worden tenzij ik 1.95 word, dan ben ik pas echt te te groot..
(Ik denk zeker niet dat ik zo groot ga worden..
maar het kan altijd natuurlijk)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:58

Ik ben ook jaren geleden begonnen met een jonge draver die de benen alle kanten op gooide uit onbalans. Na een paar jaar (voor mij was het ook zoeken wat het beste werkte en met mijn eerste eigen paard viel er veeeeeeeel te leren) liep ze geweldig. Wat een paard was dat; zo trouw, veelzijdig en braaf.

Ook ik raad aan om iemand met ervaring met het omscholen van dravers erbij te zoeken. En dan niet iemand die 'ooit een keer een draver heeft ingereden', maar iemand die echt verstand van zaken heeft. Daarnaast is een vlakke en stabiele bodem erg belangrijk, is er misschien een rijbak in de buurt waar je gebruik van zou kunnen maken?

Blijf ook zijn lijf in de gaten houden. Je paard heeft, zoals eerder genoemd, zijn bouw niet mee zitten. Daarnaast heeft hij geleerd om stuwend te lopen, terwijl hij nu ineens een ruiter op zijn rug moet dragen. Zijn rug, bekken en SI gewrichten kunnen daardoor altijd zwakke plekken blijven, waar je met enige regelmaat een fysio of osteopaat bij moet halen. Uiteraard kan ook dit flink verbeteren als het rijden goed gaat, dan bouwt je paard de juiste spieren op om de zwakkere delen te versterken en ondersteunen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:48

Super, een filmpje! Goed gedaan TS!
Het is duidelijk een gangenpaard. Als het hoofd omhoog komt, dan zal het paard tölt aanbieden. Voor draf zal de hals meer voorwaarts-neerwaarts moeten en de rug moeten ontspannen. Jouw paard is nog niet heel lang gewend dat er iemand op zijn rug zit en is daarom nog erg zoekende met de balans. Probeer (liefst op vlakke ondergrond) vanuit ontspannen stap rustig met een lange hals (denk aan halsstrekken) rustig weg te draven. Gaat het paard sneller of in een andere gang, dan ga je weer rustig stappen tot het weer ontspant. Dan kan je weer een stukje proberen. En tussendoor wat figuren rijden in stap, halthouden en weer voorwaarts stappen etc. Met wat liefde en geduld, en regelmatig een les van iemand die ook ervaring heeft met tölt, krijg je er vast een geweldig leuk rijpaard aan. Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:21

ruitje schreef:
Ik wil nog wel meegeven dat je dravers hebt met echt heel veel gangenaanleg, wat echte gangenpaarden zijn.

En dravers die het eigenlijk alleen doen in het begin van de scholing bij onbalans/pijn/tactfouten.

Ik weet dat een 'gangenpaard een gangenpaard is' in theorie, want hij beheerst meerdere gangen. Maar in mijn praktijk zie ik dat anders.

Ik weet even niet precies hoe ik dit kan uitleggen, maar er zijn er oprecht die het niet meer doen na een maand correct onder het zadel.

Zit het er dan nog in? Vast wel. Maar ik denk dat het dan meer een uiting is van ongenoegen dan een gang die je moet willen bevestigen.

Er zijn er echter ook waarmee ik heerlijk buiten heb getolt en dan moet je het zeker niet er uit rijden :D

Dat verschil zit bijna volledig in de mate van aanleg.

Je hebt inderdaad dravers die beheersen het volledige scala gangen maar de meesten hebben een mate van aanleg die je er beter of minder uit kunt rijden. De mate van handigheid met gangen van de trainer doet veel.
Wij hebben er nu eentje die "gangenpaard" zou zijn maar waar je in de praktijk alleen iets van ziet op het moment dat ie aandraaft en soms, inderdaad, als ie spanning opbouwt.

Als je dit principe niet (her)kent, zou je kunnen denken dat ze kreupel zijn.
Maar ik heb ook een draver gereden die voor je gevoel drie keurig gescheiden gangen had maar als je er naar keek, kon je er geen touw aan vast knopen wat ie allemaal aan het doen was. Die benen gingen volstrekt ongecoördineerd alle kanten op, zo leek het.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 06:49

Klopt, vind het dan ook zo wat dat iedereen nu de TS 'feliciteerd' met een gangenpaard.

Een draver omscholen is lastig, een draver omscholen met gangenaanleg is nog lastiger :').

En een heleboel laten geen ' fijne tolt' zien, maar laten het alleen zien omdat ze vast zitten of het rijtechnisch niet voor elkaar krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:28

Mee eens, heb een gangenpaard gehad en weet inmiddels wel dat "gangen" vaak ontstaan door het wegdrukken en vast zitten van de rug. Dus ik zou in zetten op een goede dressuurmatige training van dit dier en het leren zijn lijf goed te gaan gebruiken. Mocht hij daarna nog gangaanleg hebben dan zie je dat dan wel weer maar om hem goed te krijgen en houden is bovenstaande even het belangrijkste.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:36

Ik heb een eigen trainingstal, al 10 jaar en veel ervaring met het opleiden van jonge paarden, zadelmak maken. Wedstrijd klaar maken uitbrengen enz.
Twee jaar geleden kreeg ik ook een draven in training waar ze niet fijn mee konden rijden.
Dat was ong het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan. Hij liep ook extra gangen maar gooide deze door elkaar omdat hij zo vreselijk vast zat in zijn lijf. Heb toen contact op genomen met iemand die IJslanders traint en toen veel goede tips gekregen. Ik kon er toen uiteindelijk een vrij normale draf uit rijden, maar ik ben handig als ruiter. Eigenaar heeft paard uiteindelijk verkocht want was recreatie ruiter die minder handig was.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat het erg moeilijk is en dravers echt een vak appart zijn, zeker als ze nog extra gangen hebben.
Dus ik adviseer echt om een draver expert in te schakelen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:38

Lotte_G schreef:
https://youtu.be/FXlFlBXh4BU

Hier is het filmpje..

Ik heb helemaal geen verstand van dravers of van gangenpaarden. Maar ik zie hier een ruiter die in het zadel ploft en aan de teugels hangt. En dan begint het paard raar te lopen. Of basis van het filmpje zou ik zeggen dat het een rijtechnisch probleem is.
Als eerste stap zou ik dat paard eens door een goede ruiter laten rijden op een goede bodem. Want zo kan je er weinig van zeggen. Liefst natuurlijk iemand die ervaring heeft met dravers.
Het kan misschien ook geen kwaad dit paard een paar maand rust op de wei te geven en dan stilaan terug op te bouwen.
Dan geef je het paard toch zovele mogelijk kansen zonder dat het een fortuin kost.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:42

Maar iedereen is het wel eens dat het behoorlijk wat tijd, geld en ruiterhandigheid gaat kosten om dit dier goed te krijgen. TS lijkt me een enorm fijne meid maar is niet als ruiter al zo ver dat ze dat zelf gaat kunnen, in alle eerlijkheid dat zijn er maar weinig. TS hebben jij en je ouders hier wel zin in? het is veel makkelijker om dit dier te verkopen (met eerlijk verhaal!) en een beter doorgereden paard terug te kopen. Kost je wat meer nu (want je gaat voor een ervarener dier zeker meer moeten betalen dan voor de verkoop van je draver terug krijgt) maar op den duur is het goedkoper doordat je je veel speciale lessen en behandelaars bespaard.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:54

ikke schreef:
ruitje schreef:

Dat verschil zit bijna volledig in de mate van aanleg.

Je hebt inderdaad dravers die beheersen het volledige scala gangen maar de meesten hebben een mate van aanleg die je er beter of minder uit kunt rijden. De mate van handigheid met gangen van de trainer doet veel.
Wij hebben er nu eentje die "gangenpaard" zou zijn maar waar je in de praktijk alleen iets van ziet op het moment dat ie aandraaft en soms, inderdaad, als ie spanning opbouwt.

Als je dit principe niet (her)kent, zou je kunnen denken dat ze kreupel zijn.
Maar ik heb ook een draver gereden die voor je gevoel drie keurig gescheiden gangen had maar als je er naar keek, kon je er geen touw aan vast knopen wat ie allemaal aan het doen was. Die benen gingen volstrekt ongecoördineerd alle kanten op, zo leek het.

Mee eens. Ruitje jij beschrijft eigenlijk het verschil tussen een natuurtolter en een paard met latere aanleg. Als je een paard met (meer, maar vaak minder) laterale aanleg alleen in de draf gaat trainen en de tolt laat wat het is, zal zo'n paard de tolt verliezen. Een handige ruiter met veel gangen-ervaring zal het er dan beetje bij beetje wel weer terug in kunnen rijden (beetje zoals intolten bij ijslanders), maar de meeste ruiters niet. Bij een natuurtolter zul je godsgruwelijk je best moeten doen die tolt ooit te verliezen, van die paarden blijft tolt gewoon de voorkeursgang. Maar dan zijn het nog steeds wel beiden gangenpaarden.

De enige kanttekening daarbij is dat je wel wat ervaring moet hebben met die extra gangen om te kunnen zien of het paard enkel zwijnt omdat hij een zere rug heeft of idd een balansprobleem, of dat het daadwerkelijk in de genen vastgelegde laterale aanleg is.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:06

ruitje schreef:
Klopt, vind het dan ook zo wat dat iedereen nu de TS 'feliciteerd' met een gangenpaard.

Een draver omscholen is lastig, een draver omscholen met gangenaanleg is nog lastiger :').

En een heleboel laten geen ' fijne tolt' zien, maar laten het alleen zien omdat ze vast zitten of het rijtechnisch niet voor elkaar krijgen.

Elisa2 schreef:
Mee eens, heb een gangenpaard gehad en weet inmiddels wel dat "gangen" vaak ontstaan door het wegdrukken en vast zitten van de rug. Dus ik zou in zetten op een goede dressuurmatige training van dit dier en het leren zijn lijf goed te gaan gebruiken. Mocht hij daarna nog gangaanleg hebben dan zie je dat dan wel weer maar om hem goed te krijgen en houden is bovenstaande even het belangrijkste.

Daarom wordt door die dezelfde mensen in hetzelfde bericht ook benadrukt dat het hardstikke leuk is mits! je de gangen goed weet te rijden en dat goede instructie dus sowieso bij een gangenpaard rete belangrijk is.

Over het algemeen zoeken mensen die een groter, bereden gangenpaard zich een bult (want zeldzaam) en betalen een flinke smak geld meer dan wat je voor een draver betaald. Ik vind persoonlijk het rijden van een gangenpaard gewoon ontzettend leuk en goed voor je ontwikkeling als ruiter als je er de tijd en moeite instopt. Ik vind dat reden genoeg om te TS te feliciteren met zo'n onverwachts cadeautje :D Ja het is lastiger, en ja om de gangen goed te rijden heeft wat meer haken en ogen dan normaal. Aan de TS (en haar ouders) om te besluiten of ze die uitdaging aangaan.

Maar wat ik eerder ook zei, en roerend eens ben met bovenstaande, goede dressuurmatige training is idd het belangrijkste! Zijn lijf goed leren gebruiken, dat moet de eerste prioriteit zijn. En niet de extra gangen als dat betekend dat je hem compleet hol met onderhals moet rijden en vanuit het zadel zijn neusgaten kunt zien. Want daar gaan ze zoals ieder paard gewoon stuk van.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:16

Ze heeft het paard nu eenmaal en je kunt allemaal negativiteit gaan posten; de situatie is nu zo.
Dit paard kan bij haar wel een kans krijgen, ik heb al meerdere dravers als deze voorbij zien komen in het handelscircuit die al snel richting Italië gingen.
Wat zou het mooi zijn als zij een dressuurmatig werkende gangeninstructeur zou vinden om haar te helpen met leren rijden en haar paard voor mekaar te krijgen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:19

Precies Lante!

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:53

Hii, ik h3b het zelfde probleem. Ook gekoerst. Wij denken dat ze het noch moeten leren want, ze hebben eerst met een sulky erachter gereden. Hij moet dus even er aan wenen dat je erop zit en niet meer met een sulky. Dit was onze/mijn conclusies :)