Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oji schreef:Ik zou heel goed nadenken over hoeveel tijd en geld je in dit paardje wilt investeren. Heel eerlijk, jij bent 12 en volop in de groei. Dit dier is gekocht omdat je van je B pony bent afgegroeid. Maar eigenlijk denk ik dat je hier met 1 a 2 jaar ook bent af gegroeid. Tegen de tijd dat je hier een fijne rijpony aan hebt, ben jij al weer te groot.
Allegra schreef:leer hem zijn rug ontspannen, lang en laag rijden, werken aan je eigen balans etc, zo kun je er echt wel een goed functionerende drieganger van maken.
MCE schreef:Lotte,
een draver omscholen tot rijpaard is heel moeilijk als je dat niet met de juiste kennis en kunde zelf kunt doen, zou ik er iemand bijhalen die het jou leert
begin in stap heel veel stapwerk helpt om de balans te vinden, niet alleen voor het paard maar vooral voor je zelf, begrijp wel dat je wil rijden maar dat gaat met dit paard (nog) niet omdat het niet in balans is en onzeker hoe moet ik m'n balans vinden met gewicht op mijn rug,
in stap lukt je dat wel om zelf ook stil te zitten zodat het paard het eerder begrijpt/aanvoelt
ga veel slingeren b.v. kleine voltes en dan halverwege rechtuit om na tien passen recht weer een kleine volte in te zetten , stukjes buigen en stukjes recht uit niet te lang hetzelfde oefenen
leg b.v. balkjes neer soms in een cirkel en soms gewoon op verschillende afstanden zodat het moet leren de benen op te tillen omdat het niet "standaard" is en dus niet op de automatische piloot
je kunt afwenden en een halve volte maken en dan in een schuine lijn rechtuit,
met de manege figuren heel creatief aan het werk gaan b.v. afwenden bij C of A rechtuit stappen, zelf rechtuit naar voren kijken zit je zelf beter in balans, als het nodig is een heel klein beetje buitenteugel, bij X halve volte naar links of rechts en bij aankomst op de hoefslag of recht uit of in een schuine lijn naar de AC-lijn
probeer te begrijpen dat het paard het zelf moet doen om een goede balans te vinden, als je zelf niet de kennis en kunde hebt zou ik ook geen bijzetten of andere hulpmiddelen (of teveel bitten proberen)
dat is allemaal symptoom bestrijden het helpt misschien tijdelijk wel even maar het echte probleem los je er niet me op dat groeit door
je moet proberen te voorkomen dat een paard gaat compenseren om jou tijdens het rijden ter willen te zijn
het kost gewoon veel tijd en geduld, zoek iemand die je hierin goed kan begeleiden
alle succes (weet uit ervaring hoeveel tijd en geduld het kost)
Toverbal schreef:oji schreef:Ik zou heel goed nadenken over hoeveel tijd en geld je in dit paardje wilt investeren. Heel eerlijk, jij bent 12 en volop in de groei. Dit dier is gekocht omdat je van je B pony bent afgegroeid. Maar eigenlijk denk ik dat je hier met 1 a 2 jaar ook bent af gegroeid. Tegen de tijd dat je hier een fijne rijpony aan hebt, ben jij al weer te groot.
Dat hangt ervan af hoe groot de ts is en hoe groot de draver is.
Ik denk als je goed met hem aan de slag gaat over een jaar al redelijk de bak rond kunt hoor.
TS ik denk dat je er wel komt met hem als je de juiste begeleiding vind.
de meeste dravers reageren ook goed op stem, gebruik deze dus ook tijdens de training dan kan het kwartjes sneller vallen.
oji schreef:Ik zou heel goed nadenken over hoeveel tijd en geld je in dit paardje wilt investeren. Heel eerlijk, jij bent 12 en volop in de groei. Dit dier is gekocht omdat je van je B pony bent afgegroeid. Maar eigenlijk denk ik dat je hier met 1 a 2 jaar ook bent af gegroeid. Tegen de tijd dat je hier een fijne rijpony aan hebt, ben jij al weer te groot.
ruitje schreef:Ik wil nog wel meegeven dat je dravers hebt met echt heel veel gangenaanleg, wat echte gangenpaarden zijn.
En dravers die het eigenlijk alleen doen in het begin van de scholing bij onbalans/pijn/tactfouten.
Ik weet dat een 'gangenpaard een gangenpaard is' in theorie, want hij beheerst meerdere gangen. Maar in mijn praktijk zie ik dat anders.
Ik weet even niet precies hoe ik dit kan uitleggen, maar er zijn er oprecht die het niet meer doen na een maand correct onder het zadel.
Zit het er dan nog in? Vast wel. Maar ik denk dat het dan meer een uiting is van ongenoegen dan een gang die je moet willen bevestigen.
Er zijn er echter ook waarmee ik heerlijk buiten heb getolt en dan moet je het zeker niet er uit rijden
Lotte_G schreef:
ikke schreef:ruitje schreef:Ik wil nog wel meegeven dat je dravers hebt met echt heel veel gangenaanleg, wat echte gangenpaarden zijn.
En dravers die het eigenlijk alleen doen in het begin van de scholing bij onbalans/pijn/tactfouten.
Ik weet dat een 'gangenpaard een gangenpaard is' in theorie, want hij beheerst meerdere gangen. Maar in mijn praktijk zie ik dat anders.
Ik weet even niet precies hoe ik dit kan uitleggen, maar er zijn er oprecht die het niet meer doen na een maand correct onder het zadel.
Zit het er dan nog in? Vast wel. Maar ik denk dat het dan meer een uiting is van ongenoegen dan een gang die je moet willen bevestigen.
Er zijn er echter ook waarmee ik heerlijk buiten heb getolt en dan moet je het zeker niet er uit rijden
Dat verschil zit bijna volledig in de mate van aanleg.
Je hebt inderdaad dravers die beheersen het volledige scala gangen maar de meesten hebben een mate van aanleg die je er beter of minder uit kunt rijden. De mate van handigheid met gangen van de trainer doet veel.
Wij hebben er nu eentje die "gangenpaard" zou zijn maar waar je in de praktijk alleen iets van ziet op het moment dat ie aandraaft en soms, inderdaad, als ie spanning opbouwt.
Als je dit principe niet (her)kent, zou je kunnen denken dat ze kreupel zijn.
Maar ik heb ook een draver gereden die voor je gevoel drie keurig gescheiden gangen had maar als je er naar keek, kon je er geen touw aan vast knopen wat ie allemaal aan het doen was. Die benen gingen volstrekt ongecoördineerd alle kanten op, zo leek het.
ruitje schreef:Klopt, vind het dan ook zo wat dat iedereen nu de TS 'feliciteerd' met een gangenpaard.
Een draver omscholen is lastig, een draver omscholen met gangenaanleg is nog lastiger.
En een heleboel laten geen ' fijne tolt' zien, maar laten het alleen zien omdat ze vast zitten of het rijtechnisch niet voor elkaar krijgen.
Elisa2 schreef:Mee eens, heb een gangenpaard gehad en weet inmiddels wel dat "gangen" vaak ontstaan door het wegdrukken en vast zitten van de rug. Dus ik zou in zetten op een goede dressuurmatige training van dit dier en het leren zijn lijf goed te gaan gebruiken. Mocht hij daarna nog gangaanleg hebben dan zie je dat dan wel weer maar om hem goed te krijgen en houden is bovenstaande even het belangrijkste.