Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Little_Gift schreef:Omdat ik ahv het filmpje niet uitsluit dat het gedragsgebonden is... Ze zich zodanig opwerkt op die ruin naast haar, daar zichzelf in verliest en naar wordt lichamelijk en de cirkel is rond.
Eventueel enkel tijdens haar hengstigheid, dat zou je moeten timen dan...
Shalimar schreef:Arm paard, wat moeilijk TS. Sterkte. Pijn heeft ze zeker. Ik weet nog van een paard met ernstige, fatale koliek dat hij ook zo in de planken hing te bijten van de pijn. Afschuwelijk was het om zo machteloos toe te kijken hoe je paard niet weet waar hij het zoeken moet. Dus in ieder geval in de pijn-theorie kan ik meegaan. De oorzaak kan divers zijn, hopelijk vind je het snel.
superpony schreef:Ik vind dinsdag nog wel ver weg voor een paard dat er zo bij staat. Maar goed, na eigen ervaring momenteel met een veearts verbaas ik me nergens meer over
En ik begrijp dat iedereen naar een fysiek probleem kijkt vanwege dit filmpje. Dat moet ook echt onderzocht worden.
Maar als dit paard dit begint te doen als ze op stal staat, moet je haar gewoon echt buiten houden. Ook met pijn kan het voor een paard fijn zijn om te kunnen bewegen.
En bij heel veel problemen is het een combinatie van factoren en kan een goed management echt veel verbeteren. Sowieso is bewegen goed voor bloedsomloop en spijsvertering bijv.
En elk paard uit zich anders. Het is goed om je paard goed te leren kennen en van een afstand te bekijken wat ze doet, wanneer etc.
Wij hadden ene hengst die al wat problemen had. We hebben hem laten ruinen zodat hij bij de rest kon. Hij was vaak heel lief, maar kon ook lelijk aanvallen met mond open etc. Met mn merrie ging het goed totdat hij haar echt flink beet.
Met onderzoeken niks gevonden tot ik iets zag en nog 1 keer gericht verder kon laten onderzoeken.
Hij bleek ernstige wervel schade te hebben en we vermoeden dat hij in een bepaalde houding geen pijn had, maar bij een verkeerde beweging echt veel pijn had en dan begon te bijten naar alles om hem heen. Omdat het onherstelbaar was en hij heel erg kon omslaan is hij ingeslapen.
Wel wil ik aangeven dat hij op stal meer in een houding werd gedwongen. Hij stond dus ook 24/7 buiten laatste periode.
Denk ook dat we daardoor hebben kunnen observeren en zien wat en waneer hij wat doet. Op stal dergelijk gedrag werd weggewuifd.
Kristy1998x schreef:Wat een gigantisch nare sitsutie TS. Er zijn al veel tips en suggesties gegeven dus hier hoef ik niets meer aan toe te voegen. Goed dat je uitgebreider onderzoek laat doen, er is duidelijk wat aan de hand. Vreselijk om te zien de video. Heel veel succes Dinsdag en sterkte met de situatie. Erg naar om je paard zo te zien.
beatje schreef:Staat er camera bewaking bij je paard?
Ik zou zo iets toch voorzien ook op de wei als het mogelijk is,anders kan je toch niet checken hoe vaak ze een aanval krijgt?Er staat toch niemand 24/7 bij de wei?