Voeradvies oud paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Re: Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 21:18

Oh daar ben ik ook wel benieuwd naar. Welk ingrediënt veroorzaakt dat ja? Ik was wel van plan om het aan te schaffen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:01

Rechtstreeks van de pavo site:

Hoge kwaliteit eiwit (methionine) om vetverbranding te ondersteunen

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:12

Methionine kan ervoor zorgen dat bij afvallen de zogenaamde vervetting van het bloed en de lever wordt tegengegaan, wat je kan zien bij bv Shetlanders die ineens teveel afvallen.

Het zorgt echter ook voor een goede ondersteuning van de gewrichten en wordt en veel supplementen en voeders gebruikt die juist de spieropbouw ondersteunen.

Maar om het zeker te weten zou ik zeker navraag doen bij Pavo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:59

op google staat genoeg info over de werking van methionine.
zou me daar geen zorgen over maken dat het er in zit.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:07

Gelukkig! Ik heb Pavo ook gemaild om over de Pavo Inshape.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:23

Ik ben benieuwd. Heb net je hele topic doorgenomen vanwege een vergelijkbaar probleem. Oud 30+ en gepensioneerd, (rug)bespiering valt nu wel echt weg. Vanwege op laten eten supplement moet ik nu toch meer gaan voeren dan alleen handje vitaminebrok. Pavo InShape klinkt interessant omdat het compleet is. Andere mogelijkheden die ik overweeg zijn sojaschroot en coolstance coppra, maar ik vraag me af of die 'lekker' genoeg zijn naar de smaak van mijn oudje. Gebit is hier overigens nog goed genoeg voor brok en ruwvoer, al wordt slobber ook goed gegeten (voer nu rest seniores p op).
Weet iig dat je er een geïnteresseerde volger bij hebt. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:51

jawel, de schroot smaakt wat neutraal/zoet.
mik heb ook nog hippalgo bodybuilder gegeven, die is ook vrij zoet als ze daar graag van houden.
die van mij eten nu nog wat gras en hebben ruwvoer en wat slobber en die zijn mooi op gewicht.
die geef ik eerst nog geen extra supplementen.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 16:08

Ik krijg van Pavo juist de tip om pavo muscle built bij te voeren ipv Pavo Inshape.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:37

Ik heb zitten lezen, maar kan het nergens vinden. 7 plekken hooi op hoeveel paarden totaal?

Wij hebben een pp voor onze 5 en ik kan als ik wil op 11 plekken hooi aanbieden. Ze zijn erg gek met elkaar, dus eten vaak samen.

Onze paarden zijn 13, 21, 22 +/- 25 en 27.

Die van 22 is ex hb en snel te dik. Toch lucerne gaan voeren omdat hij inviel op de rug. Hij is minder buikig en ziet er een stuk mooier uit.

Die van 27 is fokmerrie geweest en haar rug wordt minder, dus geef haar extra. Zij en de shet (25)krijgen tegen mn principes in toch 18+. Heb zelf voer verkocht en voedingsadvies gegeven en stelde altijd zelf samen, maar werd er suf van. En voor die laatste jaren mag het ook wel gewoon lekker zijn. Heb liever dat ze goed en voldoende eten.

De shet heeft geen snijtanden en mist 5 kiezen, maar eet nog hooi en gras. Hij krijgt bij de 18+ gras en lucerne brok iets geweekt.
De merrie van 27 vond dat niks.

Normaal geef ik va September speedibeet en wiesencobs bij. De speedibeet nog niet mee begonnen, maar wel de wiesencobs. En dan wat lucerne erbij.

Ik vind de fibrebeet ook wel een mooi product, maar dat ging echt heel hard.

Als ik puur eiwitten zou willen geven, geef ik de coolstance copra. Maar iets kant en klaar zoals de BB van Hippalgo of de subli atleet kan ook. Het is belangrijk dat je het erin krijgt.

Hier staan ze normaal zonder dekens, maar mn ene ruin trekt het helaas niet, dus die heeft nu 's nachts al een heel dun dekentje op. Had ik bij de merrie ook gedaan, maar die zweet er nog onder. Overigens mist zij slechts 1 kies en zijn haar tanden behoorlijk netjes.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:32

maria500 schreef:
Ik krijg van Pavo juist de tip om pavo muscle built bij te voeren ipv Pavo Inshape.

Zou die 100 gram MucleCare net zoveel doen als 900 gram InShape (uitgaande van aanbevolen hoeveelheid paard)? 900 gram InShape bevat toch veel meer eiwitten dan 110 gr Musclecare?

ellepel schreef:
jawel, de schroot smaakt wat neutraal/zoet.
mik heb ook nog hippalgo bodybuilder gegeven, die is ook vrij zoet als ze daar graag van houden.
die van mij eten nu nog wat gras en hebben ruwvoer en wat slobber en die zijn mooi op gewicht.
die geef ik eerst nog geen extra supplementen.

Goed om te weten. De mijne lust alleen dingen die niet al te gezond smaken, dus zoet zal vast in de smaak vallen.
Ik geef sinds kort duivelskruid bij, waarop ze prettiger lijkt te bewegen.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:37

En waarom ga je niet zelf bietenpulp, luzernebrok en tarwezemelen mengen? Dan kan je zelf precies bepalen hoeveel energie en/of eiwitten je wil voeren en scheelt ook een hoop in kosten. Daarnaast moet je het uiteraard wel nog aanvullen met een balancer als pavo vital.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 19:46

Rainer schreef:
En waarom ga je niet zelf bietenpulp, luzernebrok en tarwezemelen mengen? Dan kan je zelf precies bepalen hoeveel energie en/of eiwitten je wil voeren en scheelt ook een hoop in kosten. Daarnaast moet je het uiteraard wel nog aanvullen met een balancer als pavo vital.

Bedoel je mij hiermee? Ik ben idd zoekende wat nou precies goed is en zoek nu iets met veel eiwitten. Speedibeet vind ik toch fijner dan bietenpulp en wilde dit aanvullen met luzerne of grasbrok, alleen in de pavo Inshape zitten meer eiwitten.

Ik zag ook een paar keer sojaschroot voorbij komen. Waar koop je zoiets?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 19:46

Astorga
Goede vraag idd. Ik ga het eens opzoeken.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:21

maria500 schreef:
Rainer schreef:

Bedoel je mij hiermee? Ik ben idd zoekende wat nou precies goed is en zoek nu iets met veel eiwitten. Speedibeet vind ik toch fijner dan bietenpulp en wilde dit aanvullen met luzerne of grasbrok, alleen in de pavo Inshape zitten meer eiwitten.

Ja ik bedoelde jou inderdaad, sorry was niet helemaal duidelijk. Ik zou dan inderdaad speedibeet mengen met luzerne. Ik geloof dat grasbrok wat minder eiwitten bevat? Maar daar kan ik naast zitten. Pavo Inshape bevat inderdaad meer eiwitten maar omdat pavo vital daar al doorheen zit kan je dat niet zomaar onbeperkt voeren en moet je je dan wel echt aan het voeradvies houden, wat voor een oud paard qua energie/eiwitten misschien niet voldoende is. Speedibeet en luzerne daarintegen kan je wel in grotere hoeveelheden, naar behoefte voeren(dan zou ik er wel ook zemelen bij voeren).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:54

maria500 schreef:
Rainer schreef:

https://www.agriwebshop.com/soja-gemalen

daar :j

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 21:56

Post hierboven zeg ik speedibeet, bedoel uiteraard fibrebeet.

Misschien wat meer verdiepen in luzerne.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 02-09-20 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:57

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 21:57

Ellepel of hilli in welke hoeveelheden voor je dat?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:58

maria500 schreef:
meiske1577 schreef:
Hoi TS is het een idee om ease and excell van Pavo bij te voeren of de Pavo inshape? Hier zit veel eiwit in en toch heel laag in suikers. Ik zou dat eend overleggen met Pavo.
Mijn paard is heel erg opgeknapt van de ease and excell.
En je kan ook eens een mail sturen aan vitalbix om bv de breed and grow te voeren waar ook meer eiwit in zit.

Ik heb even gekeken naar Pavo ease and excell. Ik zie dat het hoog in energie is. Mijn pony is met pensioen. Lijkt mij dan niet verstandig om dat te voeren.

Ik lees dat Pavo inshape is gemaakt om paarden te helpen met afvallen. Lijkt mij dan ook niet zo slim.

Misschien dat vitalbix wel iets is.

Mijn pensioen paard krijgt dit. Hij doet het erg goed op. Wordt er niets heter van.

Van de speedibeet krijgt hij behoorlijk jeuk als hij daar meer als een halve emmer bereid produkt van krijgt.

Hippalgo bodybuilder voer ik van okt tm april en werkt erg goed bij mijn snel mager wordend paard

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:01

maria500 schreef:

Ik max. 200 gram per dag, verdeeld over de 2 porties van de slobber die ik aanbied.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:04

maria500 schreef:

ongeveer 200-300 gram.

wel nog er bij zetten dat deze sojaschroot niet gmo vrij is.
ik geef het zelf niet meer,heb eigenlijk gemerkt dat mijn 2 oudjes het winters beter doen op goed hooi :j

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 22:09

Simongek
Wat krijgt jouw pensioenspaard? Waren meerdere producten benoemd in die post.

Hilli
Hoe groot is jouw paard? Welke voer jij precies?

Ellepel
Wat betekent dat precies en wat voor invloed heeft het?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:19

Maria500, ik heb een Arabier. Ze is 25, stokmaat is 1.51 en haar ideale gewicht ligt rond de 460-470 kilo. Momemteel is ze lichter, maar wel op een stabiel gewicht. Ik rij zo'n 4x/week.

Winterdag voer ik, naast ruim voldoende hooi:
- vitaminekorrel
- 2x grote maatbeker Equifirst senior mash
- Een ruwvoer'vervanger' als bietenpulp/fibrebeet/fibrenuggets/grasbrok. Dat wisselt per winter want de merrie raakt nog wel eens ergens op uitgekeken.
- 200 ml lijnzaadolie
- 200 g sojaschroot.

Deze hoeveelheden verdeel ik over 2 porties en er gaat 4-5 liter water bij. Het zijn dus fikse hoeveelheden, maar hiermee blijft ze wel goed op gewicht. Ik meet haar buikomvang rgelmatig.

Zomerdag voer ik veel minder, maar met gras komt ze gewoon wat makkelijker weg qua gewicht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:45

https://www.marstallpaardenkracht.nl/vo ... 3&album=93

daar staat wel uitleg over gmo.
niet iedereen wil dat dan voeren, moet zeggen dat ik er ook wel over na gedacht heb.
maar het is ook belangrijk om het oudere paard goed op gewicht te houden en als dit een product is wat daar bij helpt....ja dan is het wel moeilijk

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 12:11

ellepel schreef:
https://www.marstallpaardenkracht.nl/vo ... 3&album=93

daar staat wel uitleg over gmo.
niet iedereen wil dat dan voeren, moet zeggen dat ik er ook wel over na gedacht heb.
maar het is ook belangrijk om het oudere paard goed op gewicht te houden en als dit een product is wat daar bij helpt....ja dan is het wel moeilijk

Bedankt! Verder niet schadelijk voor het paard. Zou 200g in een voerbeurt kunnen? Wel opbouwen neem ik aan.