Voeding voor pony zonder hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 00:32

Bedankt chichika, capopkopje en ingrid voor de extra input!

Weken is geen probleem, dat kan 's ochtends of 's avonds klaargezet. Doen we nu ook.

Ik denk dat alles wel gezegd is nu. Van zodra we meer duidelijkheid hebben met de eigenaar laat ik nog wel iets weten. Iedereen heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 25-02-20 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:36

Cemlys schreef:
Ik heb nu zelf hartog seniormix besteld voor mn oudje, hij valt zo hard terug het laatste jaar, al vanalles geprobeerd maar ik wil geen kg's krachtvoer voeren, bietenpulp/lucerne gevoerd een maand maar dat zette weinig tot niks aan

Krachtvoer maakt een paard ook niet dik, de naam zegt het al. ;)
Een maand is overigens wel heel erg kort om echt een verschil te kunnen zien.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:38

Mijn paard heeft bijna geen voortanden meer, maar ik sta ervan te kijken hoe veel hij toch nog kan. Gras 'afscheuren' is bijvoorbeeld geen enkel probleem. Hoe hij het doet doet hij het, maar het gaat.

Ik denk dus ook dat de pony meer gebaat is bij een tandenloos bekkie dan eentje met losse/pijnlijke tanden. Je zult wel aangepast moeten voeren, maar een pijnvrij dier zet sowieso makkelijk aan dan een dier met pijn. Daar valt eigenlijk niet tegenop te voeren, naast dat het eigenlijk niet te verantwoorden is.
Is het niet een idee om dat als stalgenoten/medewerker te bekostigen? Dat is eenmalig en je weet min of meer waar je aantoe bent qua kosten. De eigenaar zal dan wel voor ander voer moeten zorgen, maar het heeft dan een betere kans van slagen dan nu.

De tandarts moet het dan wel een goed idee vinden natuurlijk...

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:45

BarbaLala schreef:
Cemlys schreef:
Ik heb nu zelf hartog seniormix besteld voor mn oudje, hij valt zo hard terug het laatste jaar, al vanalles geprobeerd maar ik wil geen kg's krachtvoer voeren, bietenpulp/lucerne gevoerd een maand maar dat zette weinig tot niks aan

dat klopt niet helemaal lees mijn post
brok muslie heeft geen nut

Chichika

Re: Voeding voor pony zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:51

ik zal moren fil maken van onse paarden en wat ze krijgen per dag

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:09

Poekkie schreef:
Ah iedereen bedankt voor de uitleg over de gras mix /brok, ik haalde dat dan dooreen!

Lucerne durf ik niet zo goed omdat dat nog altijd vrij grof van structuur is, lijkt mij niet fijner dan de grasmix?

Mijn excuses als ik iemand vergeet te antwoorden, op gsm is het niet zo handig.

Havens heeft een hele mooie mix, deze heeft ook extra vitaminekorrels er door heen, die is niet hard en heel zacht.
https://www.highstreetdiervoeders.nl/as ... SubGroep=5

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:03

meggiemeg schreef:
Poekkie schreef:
Ah iedereen bedankt voor de uitleg over de gras mix /brok, ik haalde dat dan dooreen!

Lucerne durf ik niet zo goed omdat dat nog altijd vrij grof van structuur is, lijkt mij niet fijner dan de grasmix?

Mijn excuses als ik iemand vergeet te antwoorden, op gsm is het niet zo handig.

Havens heeft een hele mooie mix, deze heeft ook extra vitaminekorrels er door heen, die is niet hard en heel zacht.
https://www.highstreetdiervoeders.nl/as ... SubGroep=5

Havens bevat geen echte vitamines hoor. Het bevat een balancer die de calcium-fosfor verhouding recht trekt en waar de lijnzaad in is verwerkt. Dat is voor alle luzernegebaseerde ruwvoervangers nodig, maar vervangt niet de mineralbrok die je normaal geeft, het zorgt er enkel voor dat je het met grashooi kunt vergelijken.

Verder is het wel prachtig spul. Dat ben ik met je eens, maar duur. Ongeveer 1€/kg, en dit paard moet 5kg/ dag krijgen en ik verwacht eigenlijk niet dat hij dit wegkrijgt, in ieder geval niet zolang hij nog zo'n honger heeft.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:59

Samen met stalhouder en andere eigenaars kosten gaan maken voor een paard waar de eigenaar de kosten niet voor wil dragen... Ik snap het voorstel naar het paard toe, maar ik vind het ook een verkeerd signaal. Paard is verantwoordelijkheid van de eigenaar. Als die het niet wil dragen, moeten er andere stappen gebeuren.

Pulp, luzernebrok en zemelen lijken mij de goedkoopste oplossing. En dan een scheut koolzaadolie eroverheen.
Om het nog net iets beter te maken zou ik er iets van een grasbrokje of Zupa nog onder mengen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:39

Knolselder schreef:
Pulp, luzernebrok en zemelen lijken mij de goedkoopste oplossing. En dan een scheut koolzaadolie eroverheen.
Om het nog net iets beter te maken zou ik er iets van een grasbrokje of Zupa nog onder mengen.

Ik vind het op zich wel de fijnste mix, maar het is niet de goedkoopste mix. Zeker zemelen gaan vaak richting de 1€/kg (laten we gunstig zitten en 0.90€/kg doen), bietenpulp is wel zo'n 0.50€/kg, luzernebrok begint bij 0.54€/kg. Aangezien ze op gewicht 1:1:1 gevoerd moeten worden ((0.90+0.50+0.54)/3 = 0.65€/kg), of bietenpulp 3 delen, zemelen 2 delen, luzerne 1 deel ((0.90*2+0.50*3+0.54)/6 = 0.64€/kg), ben je dan (iets) duurder uit dan bijvoorbeeld all-in-one soup van aveve (volgens de site van aveve 0.63€/kg) en is het veel meer werk.

https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... soup/95fe6

Vandaar de insteek om aveve all-in-one soup 2:2:1 (eventueel zelfs 1:1:1, maar dan zou ik 6kg voeren en niet 5kg en minder van de eerste 2) te combineren met bietenpulp en basisbrok.

Basisbrok van Vente, Treurniet of Van Gorp Horsefood zijn 0.30-0.40€/kg, maar voldoen niet als ruwvoervervanger. Wel echter als energieleverancier en het acceptabel houden van de Ca:P-verhouding. Maar deze merken zijn volgens mij wel typisch Nederlands, wat er in België in die prijsklasse is weet ik niet, dit zijn namelijk juist typisch "huis"merken.

Bietenpulp heeft een scheve Ca:P-verhouding, en een hele korte vezel, dat is niet ideaal. De pectine is wel heel goed voor de darmen. Verder superspul als ruwvoervervanger, maar niet als enig product. Beginnend bij 0.50€/kg is het mooi bijproduct.

Aveve is de enige echte ruwvoervervanger in België in deze prijsklasse, maar met 0.63€/kg wel de duurste van de door mij aangeraadde producten.

Olie zou ik niet aan beginnen bij dit paard voordat het rantsoen terug is naar minimaal 1kg/100kg paard en liever in ieder geval 1.2kg/100kg paard. Zonnebloemolie of als daar in jullie omgeving goedkoop aan te komen is, koolzaadolie, is voor nu prima. Niet ideaal (koolzaadolie al veel beter), maar we gaan niet voor ideaal maar voor best haalbaar in deze situatie. En ik zie dit paard liever een 100ml zonnebloemolie krijgen met een kg extra bietenpulp dan 100ml lijnzaadolie zonder deze extra kg bietenpulp. Het kost dan evenveel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:45

Ik weet niet of de nieuwe Hartog 5* Star Complete Care Senior ruwvoermix al genoemd is, maar mijn oudje had ook problemen met het hooi wegkrijgen en eet dit spul super en ze is nu weer mooi op gewicht.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:24

Mizora schreef:
Knolselder schreef:

Ik vind het op zich wel de fijnste mix, maar het is niet de goedkoopste mix. Zeker zemelen gaan vaak richting de 1€/kg (laten we gunstig zitten en 0.90€/kg doen), bietenpulp is wel zo'n 0.50€/kg, luzernebrok begint bij 0.54€/kg. Aangezien ze op gewicht 1:1:1 gevoerd moeten worden ((0.90+0.50+0.54)/3 = 0.65€/kg), of bietenpulp 3 delen, zemelen 2 delen, luzerne 1 deel ((0.90*2+0.50*3+0.54)/6 = 0.64€/kg), ben je dan (iets) duurder uit dan bijvoorbeeld all-in-one soup van aveve (volgens de site van aveve 0.63€/kg) en is het veel meer werk.

https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... soup/95fe6

Vandaar de insteek om aveve all-in-one soup 2:2:1 (eventueel zelfs 1:1:1, maar dan zou ik 6kg voeren en niet 5kg en minder van de eerste 2) te combineren met bietenpulp en basisbrok.

Basisbrok van Vente, Treurniet of Van Gorp Horsefood zijn 0.30-0.40€/kg, maar voldoen niet als ruwvoervervanger. Wel echter als energieleverancier en het acceptabel houden van de Ca:P-verhouding. Maar deze merken zijn volgens mij wel typisch Nederlands, wat er in België in die prijsklasse is weet ik niet, dit zijn namelijk juist typisch "huis"merken.

Bietenpulp heeft een scheve Ca:P-verhouding, en een hele korte vezel, dat is niet ideaal. De pectine is wel heel goed voor de darmen. Verder superspul als ruwvoervervanger, maar niet als enig product. Beginnend bij 0.50€/kg is het mooi bijproduct.

Aveve is de enige echte ruwvoervervanger in België in deze prijsklasse, maar met 0.63€/kg wel de duurste van de door mij aangeraadde producten.

Olie zou ik niet aan beginnen bij dit paard voordat het rantsoen terug is naar minimaal 1kg/100kg paard en liever in ieder geval 1.2kg/100kg paard. Zonnebloemolie of als daar in jullie omgeving goedkoop aan te komen is, koolzaadolie, is voor nu prima. Niet ideaal (koolzaadolie al veel beter), maar we gaan niet voor ideaal maar voor best haalbaar in deze situatie. En ik zie dit paard liever een 100ml zonnebloemolie krijgen met een kg extra bietenpulp dan 100ml lijnzaadolie zonder deze extra kg bietenpulp. Het kost dan evenveel.

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!

De nederlandse huismerken kan ik online aan geraken, maar ik zie dat de verzendkosten daar toch wel sterk van oplopen. Voor 1 pony wil ik nu ook geen 500 kg bigbag bestellen.
Idem voor de zemelen en en bietenpulp, 1 site vroeg zelfs 50 euro verzending voor 3 zakken :oo Ik ga zaterdag kijken of ik daar via mijn fouragehandelaar misschien aan kan komen en anders naar de aveve voor de soup. Hopelijk hebben we tegen dan de eigenaar ook kunnen bereiken, al dan niet telefonisch.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:35

De eigenaar heeft het maar getroffen met zo'n adres waar ze zo betrokken en begaan zijn met de pony.
Ik hoop dat een gesprek voor jullie een bevredigende oplossing gaat geven, persoonlijk vind ik dat als je zelf de verantwoording niet meer kunt nemen/dragen om wat voor reden dan ook dat je toch echt aan het dier moet blijven denken, ook als dat betekend dat je er een andere baas voor moet gaan zoeken. Of als de gezondheid dusdanig slecht wordt dat het dan einde is voor het dier.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:48

Ik bedoelde eigenlijk dat je naar belgische huismerken kan gaan kijken. Alleen die staan vaak maar heel beperkt online. Online bestellen van voer is eigenlijk altijd duur. Dat werkt voor deze situatie niet. Ik gebruik dat alleen voor de cavia's en voor mineralenbrok. Ook bij de aveve kan je vragen of ze bietenpulp e.d. kunnen bestellen, dit zijn typisch producten die verkopers nauwelijks tot niet op voorraad hebben, maar wel gemakkelijk kunnen bestellen. Er zit weinig marge op en er is vaak niet zo veel vraag naar, dus niet standaard op voorraad. Het zijn grondstoffen voor allerlei soorten brok.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:29

De Aveve heeft veel enkelvoudige voedersoorten zoals bietenpulp, zemelen, spelt, haver, gerst, grasbrok, luzernebrok etc. op voorraad, afhankelijk van de omvang van de winkel zelfs een pallet vol per voedersoort.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:30

En niet allee aveve,de Horta heeft dat ook allemaal liggen ik denk de meeste fourage handelaren. Ik snap het hele willen bestellen oneline niet? Naar een winkel rijden kijken wat er is lijkt mij veel handiger.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:36

Hebben ze geen Welkoop bij jou in de buurt? Daar zijn ze meestal niet in voorraad, maar kan je wel zakken pulpbrokken en zemelen bestellen en ophalen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:18

Lokaal kopen lijkt mij ook handiger. Zulke zware zakken laten verzenden is zonde van het geld.

Bij onze coöperatie hebben ze zakken pulpbrok en luzernebrok van 20 kilo voor ca €9,-. En deze zijn dus niet van een bekend merk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 20:23

Om eerlijk te zijn heb ik in heel mijn leven nog nooit een welkoop gezien, laat staan binnen geweest. Die zijn er niet in belgie denk ik?

Zoals gezegd ga ik in het weekend naar mijn fourage en als die niet aan zemelen/bietenpulp e.d. kan geraken, dan naar de aveve. (In die volgorde omdat aveve zakken alleen in de auto krijgen echt wel moeilijk is voor dit ukkie van < 50 kg) Online zal hem idd niet worden. Maar ik hoop dus ondertussen wel ook de eigenaar vast te krijgen.

Sneller gaat helaas niet tenzij de eigenaar wil rijden. Ik werk naast de stal nog een 40u kantoorbaan, dus ben nooit voor de sluitingstijd thuis.

Qua winkels ken ik alleen mijn fourage en aveve hier. Wel nog enkele dierenwinkels op max 30 min zoals zoowiezo, tom en co, maxi zoo en all dogfood shops, maar die hebben geen paardenspullen (meer) dacht ik. Weet niet goed hoe ik huismerken zou moeten kunnen vinden?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:32

Misschien niet meteen iets waar je aan denkt: bol.com
Ik zag dat daar ook paardenvoer op wordt aangeboden, en volgens mij ook met gratis levering.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:36

Mizora schreef:
Knolselder schreef:

.

Je vergeet wel dat 1kg zemelen heel erg veel is, gezien zemelen heel licht zijn. 1 schep zemelen is niet gelijk aan 1kg. Juist erg goedkoop. Ik deed altijd 1 schep pulp, 1 schep zemelen en een halve schep luzerne.
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 25-02-20 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:38

b485 schreef:
Misschien niet meteen iets waar je aan denkt: bol.com
Ik zag dat daar ook paardenvoer op wordt aangeboden, en volgens mij ook met gratis levering.

Daar zitten de verzendkosten vaak al bij de prijs in. Die is dus meestal hoger dan bij andere (web)winkels.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:01

Knolselder schreef:
Mizora schreef:

.

Je vergeet wel dat 1kg zemelen heel erg veel is, gezien zemelen heel licht zijn. 1 schep zemelen is niet gelijk aan 1kg. Juist erg goedkoop. Ik deed altijd 1 schep pulp, 1 schep zemelen en een halve schep luzerne.

Dat vergeet ik niet. Om de mineralen in balans te houden moet het in deze verhoudingen, anders krijgt het paard veel te weinig calcium binnen ten opzichte van de fosfor. Je moet dus 4 scheppen zemelen voeren met 1 scherp gewone bietenpulp en 1 schep luzernebrok om 3.6kg voer te voeren in de juiste verhouding.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:09

Een zak bietenpulp kost 8 euro bij de aveve.Dus om daar nu alles voor af te zoeken.
En hoe krijgen julie nu je voer op stal dan? je neemt toch gewoon een kar de winkel mee in schuift je zakken er op en zo je auto weer in. Je hoeft er toch geen kilometers mee te wandelen?
Ik weet niet waar je woont maar de Horta is een soort welkoop en zit door heel belgie,die verkopen ook van alles.Vind ze wel iets duurder als de aveve.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:22

Mijn pony's hebben nooit tekorten gehad op deze verhouding. Altijd beter dan waar hij het nu op doet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:50

BarbaLala schreef:
Cemlys schreef:

Nee maar bv merriebrok of seniormuesli is toch hoger in eiwit/vet, ik doel vnl op die dan.

Ik ben inmiddels met de hartog senior mix begonnen en dat is mooi fijn spul, verre van vergelijkbaar met lucerne