Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:17

superpony schreef:
Rije, ik heb de epsom zout gegeven en gaf gewoon een schep. Je moet meer geven, maar ik dacht, beter iets dan niets en eerst maar eens kijken of ze het eten en of het wat extra doet.
Ze eten het beter dan magnesium, dus dat scheelt. Magnesium krijg ik hier niet goed naar binnen, wat we ook doen.

Wat voor schep? In grammen, of in eetlepels?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:32

martinev schreef:
...... Ik heb de indruk dat dat te maken heeft met het feit dat we nu Pavo vital complete bijvoeren waardoor ze geen tekorten meer hebben. Je hoort toch vaak dat het hebben van tekorten zorgt voor het echt actief zand eten.

Dat heeft er zeker mee te maken. Goede vitamine/mineralenkorrel of balancer. Dat kan helpen om het zoeken naar mineralen (o.a. leem ruiken paarden perfect) te voorkomen. Een mineralen of zoutblok is ook nodig. En ook beweging bevordert darmwerking; paarden die veel kunnen rondscharrelen hebben een betere darmperistaltiek. Net als bij ons eigenlijk.
Goed onverpakt hooi; na de bloei van het gras, en niet al te laag gemaaid en goed geschud scheelt ook veel zand.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:31

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3595828062

Deze link van de Graafschap veearts toevallig voorbij komen op facebook

Hij schrijft voor 100 gram psyllium per 100 kg lichaamsgewicht gedurende 7 dagen

100 gram per 100 kg klopt inderdaad. Deze dosering wordt voorgeschreven wanneer er d.m.v. röntgenfoto's is aangetoond dat er behoorlijk wat zand in de darmen zit. Als het paard dit niet wil eten dan zal dit op de kliniek via een maagsonde via neus worden toegediend. Wanneer het maandelijks als onderhoud wordt gegeven dan kan de dosering zoals omschreven op de verpakking aangehouden worden.
Laatst bijgewerkt door janouk op 17-01-20 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:35

Maar dat is best veel dan? Want dat spul weegt niks...

EDIT: als ik de gebruiksaanwijzing van mijn potje Puur Psyllium aanhoudt zijn het een paar maatschepjes en kom ik nevernooitniet aan die honderden grammen :n

_Lorette_

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:42

Mijn paarden eten die hoeveelheden niet. 600 gram zou ik er met dwangvoeren / in de mond spuiten ook niet in krijgen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:46

Kaitlyn schreef:
De dierenarts hier adviseerde dringend om absoluut geen zand op de grond aan te bieden. Voorkeur een bestraat stuk, dat je elke dag veegt, en daarop bakken met hooi erin. En het hooi wat er alsnog naast valt ook weg te gooien, om maar zoveel mogelijk te voorkomen.

Maar ik ben na dit helemaal paranoia geworden, dus ik ga nooit meer iets helemaal vertrouwen vrees ik. :+

Maar dan alsnog voorkom je het niet. Zomers op de wei krijgen ze ook zand binnen. Met het hooi zelf komt er altijd zand mee naar binnen. Hoe meer vezels je voert en bij voldoende beweging blijft dit dan in balans en komt er normaliter ook veel weer uit.

Rije schreef:
superpony schreef:
Rije, ik heb de epsom zout gegeven en gaf gewoon een schep. Je moet meer geven, maar ik dacht, beter iets dan niets en eerst maar eens kijken of ze het eten en of het wat extra doet.
Ze eten het beter dan magnesium, dus dat scheelt. Magnesium krijg ik hier niet goed naar binnen, wat we ook doen.

Wat voor schep? In grammen, of in eetlepels?

Een grote maatschep, dus denk 3 el. Zal het anwegen, maar epsom zout is best zwaar.

janouk schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3595828062

Deze link van de Graafschap veearts toevallig voorbij komen op facebook

Hij schrijft voor 100 gram psyllium per 100 kg lichaamsgewicht gedurende 7 dagen

100 gram per 100 kg klopt inderdaad. Deze dosering wordt voorgeschreven wanneer er d.m.v. röntgenfoto's is aangetoond dat er behoorlijk wat zand in de darmen zit. Als het paard dit niet wil eten dan zal dit op de kliniek via een maagsonde via neus worden toegediend. Wanneer het maandelijks als onderhoud wordt gegeven dan kan de dosering zoals omschreven op de verpakking aangehouden worden.

Maar dat is dus niet voldoende. Door alleen met dit soort adviezen te komen, zal het hier en daar blijven gebeuren dat paarden zand koliek krijgen.
Het is echt het gehele management waar naar gekeken moet worden.

Ik heb op stallen gestaan en les gegeven waar vaak paarden met koliek stonden en overleden. Puur omdat ze geen goed ruwvoer beleid hadden, paarden 4 uurtjes alleen in een kleine paddock stonden zonder eten en drinken en zomers de wei moesten kaal eten.
En vaak waar paarden weinig vrij bewegen en veel hardvoer krijgen gaat het juist mis.

Sowieso wordt mensen nog steeds geadviseerd te dikke paarden, HB paarden etc etc op kort gras te zetten bijv. Zeer slecht advies.

Maar ik zie ook dat artsen of niet mee willen ontwikkelen of niet tegen hun klanten durven te zeggen dat ze het anders moeten doen. Zelfs als ze binnen 3 jaar ergens wel 20x een paard laten inslapen, is het altijd een ander geval,toeval, doet iedereen o zo hard zijn best etc.
Als een veearts dan wel wat zegt, mag die niet meer op het terrein komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:46

_Lorette_ schreef:
Mijn paarden eten die hoeveelheden niet. 600 gram zou ik er met dwangvoeren / in de mond spuiten ook niet in krijgen....

Als je het in de mond spuit, hebben ze geen keus

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:53

Ik vermoed dat het heel wat spuiten zijn per paard. 600 gram droge vezels aanlengen met water. Dat keer vier paarden en keer zeven dagen. Ik ben misschien pessimistisch ingesteld, maar ik ben niet meteen enthousiast.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:56

Maar die 100gram per 100kg is toch ook in geval van zandkoliek? Als een paard het niet eet dan krijgt die dat wel een paar dagen met een sonde. Parafine en dan met vloozaad er in.

Preventief zou je ongeveer de helft moeten geven, denk ik? Jammer dat er nog geen duidelijke richtlijn is. Dierenklinieken adviseren wel behoorlijk wat meer dan de aantallen die op de verpakkingen staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:58

_Lorette_ schreef:
Ik vermoed dat het heel wat spuiten zijn per paard. 600 gram droge vezels aanlengen met water. Dat keer vier paarden en keer zeven dagen. Ik ben misschien pessimistisch ingesteld, maar ik ben niet meteen enthousiast.

Oke, dat is wel veel.

Husk aten ze slecht, dus gooi ik droog op het eten. Zaad gaat er gewoon doorheen. Maar denk dat ze ook goed eten, omdat ze los op een rijtje naast elkaar staan en niet willen dat de ander hun eten opeet.

Jessix schreef:
Maar die 100gram per 100kg is toch ook in geval van zandkoliek? Als een paard het niet eet dan krijgt die dat wel een paar dagen met een sonde. Parafine en dan met vloozaad er in.

Preventief zou je ongeveer de helft moeten geven, denk ik? Jammer dat er nog geen duidelijke richtlijn is. Dierenklinieken adviseren wel behoorlijk wat meer dan de aantallen die op de verpakkingen staan.

Omdat je zonder rontgen niet kan zien wat er in zit en de handschoen test uiterst onbetrouwbaar is, wil je preventief werken, maar wel effectief. Paarden krijgen het hele jaar door altijd zand binnen. Het is inderdaad jammer dat de info zo beperkt blijft.

Net als sommige mensen alleen in de winter kuurtjes geven en denken de gehele zomer veilig te zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:03

superpony schreef:
Jessix schreef:

Omdat je zonder rontgen niet kan zien wat er in zit en de handschoen test uiterst onbetrouwbaar is, wil je preventief werken, maar wel effectief. Paarden krijgen het hele jaar door altijd zand binnen. Het is inderdaad jammer dat de info zo beperkt blijft.

Net als sommige mensen alleen in de winter kuurtjes geven en denken de gehele zomer veilig te zijn.

Nee, dat snap ik. Maar ik vermoed niet dat er veel mensen zijn die 600gram naar binnen krijgen bij hun paard.. In twee voerbeurten zou het mij denk ik nog wel lukken, droog in de ruwvoermix. Liefst met een wortel of appel erbij. Maar dan weet ik weer niet of het effect net zo groot is als je 2x 300 gram geeft...

Dus ja, blijft jammer dat het nog wat vaag blijft over de hoeveelheid.

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:15

Weten jullie hoe het zit met kans op verstoppingen? Ik heb altijd geleerd dat je heel voorzichtig moet zijn met voer dat na het kauwen nog uitzet (hier bijvoorbeeld de geitenbrok streng gescheiden van de paarden, precies om deze reden).
Maar uitzetten is juist precies wat de psyllium vezels doen toch?
Maak ik me daar onterecht zorgen over?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:28

MikeyB schreef:
Weten jullie hoe het zit met kans op verstoppingen? Ik heb altijd geleerd dat je heel voorzichtig moet zijn met voer dat na het kauwen nog uitzet (hier bijvoorbeeld de geitenbrok streng gescheiden van de paarden, precies om deze reden).
Maar uitzetten is juist precies wat de psyllium vezels doen toch?
Maak ik me daar onterecht zorgen over?

Precies dat vind ik ook. Zeker als het om zulke grote aantallen grammen gaat. Bij mensen adviseren ze twee eetlepels en dan gevolgd door minimaal twee grote glazen water. 600 gram daarentegen... wow mede dat was ook de reden dat ik liever de snotpap/nat voerde dan droog omdat ik bang ben voor verstopping.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:30

Ik dacht eerst ook van jeetje toch wel eng, wellicht eens zo'n kuur doen. Maar de vraag is natuurlijk ook wel hoeveel het echt voorkomt en op wat voor stallen. Dierenartsen kunnen wel zeggen we zien het veel, maar je hoort er niet snel bij hoe het stal management is. Ik heb het in 20 jaar op pensionstallen nog nooit meegemaakt, in ieder geval geen ernstige gevallen. Terwijl er altijd wel zandpaddocks/ schrale weides waren, en ook in best wat gevallen van de grond hooi gevoerd werd.
Ik heb 2 keer een paar maanden op stallen gestaan waar wel paarden vaak koliek hadden, of maagproblemen, maar ook veel meer stalondeugden etc. In mijn ogen omdat het beloofde voerbeleid niet werd waar gemaakt, te weinig en/of slechte kwaliteit ruwvoer.
Ook jarenlang een merrie gehad die altijd verstopt raakte van alles (stro, krullen eten etc.). Zodra die 24/7 buiten stond of een hele ruime box had was er niks meer aan de hand. Die had trouwens ook flinke voernijd, ik denk altijd dat paarden die teveel of dingen die slecht zijn voor ze eten (zoals zand) ooit een flink tekort hebben gehad of bv. hun moeder en dat ze het daarvan overnemen.
Als mijn paard bv. gras met wortel en al eruit trekt dan laat hij het weer uit zijn mond vallen, ik denk dat meer paarden dat doen en ook bv. hooi met zand echt niet meer eten en dan lijkt het me niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:34

_Lorette_ schreef:

Een bus vezel van Puur bevat 350gr en kost in de meeste winkels tussen 15 en 20 euro. Ik snap dat je daar niet blij van wordt. Zelfs als je bij pitpit bestelt, dan nog is het vrij begrotelijk.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:02

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:12

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:16

Ik heb twee keer een zandkoliek meegemaakt, gelukkig niet bij een eigen paard.
In het eerste geval had de eigenaar de pony pas. Waarschijnlijk was het zand al opgestapeld voor de aankoop.
Duurde een paar dagen en kostte veel paraffine voordat de berg zand los kwam uit de darmen. Pony poepte toen ook echt zand. Daarna geen last meer van gehad.
Andere pony is ingeslapen.

Nu staat mijn paard niet op zandgrond, of in een zandpaddock, maar meer op kleigrond.
In de zomer staan ze ook niet op een kaalgevreten stuk. Hooi uit een slowfeeder waar het gruis er dus tussen uit valt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:53

henny_w schreef:
Ik heb ruim 4 weken terug alle 4 de paarden nog 8 dagen op dikke lijnzaadslobber gezet voor eventueel zand. Dat doe ik al jaren en soms vind ik bij eentje dat er net iets minder dan een half theelepeltje zand onderin de plastic zak zit. Maar meestal vind ik amper iets.

Eergisteren weer met dezelfde slobberkuur begonnen en vanochtend weer vroeg de mest verzameld. Van 2 paarden schrok ik behoorlijk. Daar lag een behoorlijke laag zand onder in de plastic zak. De andere 2 niet. Ze krijgen allemaal hetzelfde voer en allemaal dezelfde weidegang. Maar ik denk wel dat het per paard heel verschillend is of ze voorzichtig eten of heel makkelijk zand mee opnemen. De oudste heeft bijv. nooit zand aan haar bovenlip en daar heb ik ook nog nooit zand in de mest ontdekt. De jongste 2 hebben geregeld wat opgedroogd zand aan de bovenlip zitten. Dat is al jaren zo maar dit keer dus ook veel zand in de mest :oo Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit zo erg meegemaakt. Waar ik me het meeste over verbaas is dat het in ruim 4 weken zo veranderen kan :?

Op zich is het niet vreemd dat je de eerste keer weinig zand vond en de tweede keer veel zand. Zand komt er hoe dan ook met golven uit, dan weer een paar dagen niets tot weinig, dan weer ineens veel meer. De kans bestaat dus dat de eerste keer net zo'n "negatieve" golf was en dat je de tweede keer met testen net in een "positieve" golf zat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:34

Maar wat eruit komt zegt niks over hoeveel er nog in zit. Alles wat eruit komt is meegenomen, maar we hebben geen rontgen ogen, dus je hebt geen idee hoeveel erin zit.

Dat mensen het duur vinden is vast vervelend, maar een veearts op de stoep is sowieso duurder en een koliek operatie helemaal. Buiten het verdriet om............

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:52

superpony schreef:
Maar wat eruit komt zegt niks over hoeveel er nog in zit. Alles wat eruit komt is meegenomen, maar we hebben geen rontgen ogen, dus je hebt geen idee hoeveel erin zit.

Dat mensen het duur vinden is vast vervelend, maar een veearts op de stoep is sowieso duurder en een koliek operatie helemaal. Buiten het verdriet om............

Ik had inderdaad veel liever kilo’s vlozaad gevoerd, dan nu die koliekoperatie. :+
Echter kun je inderdaad niet zien wat erin zit, ook al denk je nog zo goed bezig te zijn.
Ik ga in de toekomst wel af en toe een foto laten maken, naast kuren geven en een masker op in de paddock. Dit wil ik niet weer meemaken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:59

superpony schreef:

Niet alleen het geld, maar het lijkt ook een beetje apart om een week lang 1,5 a 2 van dat soort bussen te voeren aan een paard, het is ongeveer bijna 3 voerscheppen vol. En trouwens ook nogal een uitdaging om het naar binnen te krijgen, maar dat is bijzaak.

Kaitlyn, hoe is het met je paard?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 01:05

Pipodipo schreef:
superpony schreef:

Niet alleen het geld, maar het lijkt ook een beetje apart om een week lang 1,5 a 2 van dat soort bussen te voeren aan een paard, het is ongeveer bijna 3 voerscheppen vol. En trouwens ook nogal een uitdaging om het naar binnen te krijgen, maar dat is bijzaak.

Kaitlyn, hoe is het met je paard?

Lief dat je het vraagt! Na de dip gisteren lijkt ze weer helemaal opgekrabbeld! Zijn weer aan het hooi voeren gegaan vandaag, infuus staat heel zacht en mag er hopelijk morgen vanaf! Temperatuur, hartslag en dikte van het bloed zijn allemaal normaal, en ze is weer mooi alert op alles. :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:07

Wat fijn, ik zal voor je duimen dat ze deze lijn vasthoudt en er weer bovenop komt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:08

Mijn paarden Staan heel de winter op zand. Ik voer ze buiten onbeperkt hooi en hun musli ook Carli Wafer. Hier zit buiten alfalvá en spelt ook groene leem in en dat helpt eventueel aanwezig zand mee uit de darmen nemen.