_Lorette_ schreef:Ik vermoed dat het heel wat spuiten zijn per paard. 600 gram droge vezels aanlengen met water. Dat keer vier paarden en keer zeven dagen. Ik ben misschien pessimistisch ingesteld, maar ik ben niet meteen enthousiast.
Oke, dat is wel veel.
Husk aten ze slecht, dus gooi ik droog op het eten. Zaad gaat er gewoon doorheen. Maar denk dat ze ook goed eten, omdat ze los op een rijtje naast elkaar staan en niet willen dat de ander hun eten opeet.
Jessix schreef:Maar die 100gram per 100kg is toch ook in geval van zandkoliek? Als een paard het niet eet dan krijgt die dat wel een paar dagen met een sonde. Parafine en dan met vloozaad er in.
Preventief zou je ongeveer de helft moeten geven, denk ik? Jammer dat er nog geen duidelijke richtlijn is. Dierenklinieken adviseren wel behoorlijk wat meer dan de aantallen die op de verpakkingen staan.
Omdat je zonder rontgen niet kan zien wat er in zit en de handschoen test uiterst onbetrouwbaar is, wil je preventief werken, maar wel effectief. Paarden krijgen het hele jaar door altijd zand binnen. Het is inderdaad jammer dat de info zo beperkt blijft.
Net als sommige mensen alleen in de winter kuurtjes geven en denken de gehele zomer veilig te zijn.