Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:27

Ik denk dat de diagnose vergiftiging door st Jacobskruiskruid wel is gesteld met de biopt. Daarna is je paard steeds verder uit balans geraakt. Dus het advies van alle supplementen af en eerst kijken wat dat doet, kan ik me heel goed voorstellen. In je zoektocht naar wat het dier toch mankeert, ga je vaak ook tegen beter weten in zelf dokteren. met kruiden en supplementen, maar dat is niet altijd goed.
Qua holistisch DA vind ik Den Hoek nog altijd wel de beste. Of Annika ten Napel (die daar heeft gewerkt). Ze onderzoeken niet alleen het paard maar ook alles wat hij krijgt (het voer, het hooi, evt supplementen) Het totale plaatje. Het kan ook best, dat je paard - naast de aanvankelijke vergiftiging - ook erg gevoelig is voor suiker en schimmels. Bij zo'n gecombineerd probleem is het echt heel moeilijk om zo'n paard goed in balans te houden.
In ieder geval veel respect voor je zoektocht +:)+

Kirania

Re: Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 15:10

Bedankt! De problemen waren echter niet afkomstig van de jkk vergiftiging, want die had ze dus pas een jaar oid (van wat ze konden gokken omdat er echt weinig schade was blijkbaar). Als ze van het eiwit af is is het terug een wrak, zeker als ik niks van maag/darmbeschermer geef. Dus snap wel dat zelf dokteren in negatief licht staat, maar tot zover heeft enkel zelf dokteren geholpen na al die jaren. Besides, na equitom ben je echt arm, maakt niet uit of ze gelogen hebben tegen je eigen DA of fouten hebben gemaakt en het niet willen toegeven :') Het is ook niet dat ze na de biopt steeds erger werd, maar direct na de biopt was ze erger dan ervoor. Wat wil je ook, Peritonitis van het biopt krijgen... En dan opperen dat ze zogezegd koorts had toen ze aankwam op de kliniek. Ik was erbij en zag de thermometer :wave:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:04

Oei, dat is niet netjes...

Maar ook al zijn er problemen geweest door de bioptie, zo'n uitslag JKK vergiftiging liegt er toch niet om. Zo'n vergiftiging gaat niet weg en stapelt zich in de loop de tijd in de lever. Dat verklaart dan de hoge leverwaarden.
Ook al is er nu misschien nog niet zoveel schade, het is wel goed om dat goed in de gaten te blijven houden. ze heeft het immers opgelopen. De omgeving waar ze staat, het hooi wat ze krijgt altijd grondig checken op JKK.
Ik kan me goed voorstellen dat het eiwit haar nu oppept; dat doet eiwit want het is een goede energiebron.
Maar met eiwit moet je echt ook heel erg uitkijken. Teveel eiwit geeft risico op bevangenheid en is ook schadelijk voor de lever.
Ik zou de leverwaarden goed in de gaten blijven houden,
Wil je toch nog een keer naar een goede holistisch arts; ga dan naar Den Hoek.
https://www.holistischdierenarts.nl/
De consultkosten vallen erg mee en je weet dan wel meteen wat je paard mankeert.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:38

Eiwit en hb? Nee, suiker en zetmeel zorgt voor hb. Mijn chronisch bevangen, maar wel aan de magere kant, merrie staat al ruim twee jaar probleemloos op een rantsoen met onbeperkt hooi én luzernebrok én Marstall Bergwiesen Mash (qua VREp vergelijkbaar met luzernebrok).

Den Hoek kan ik alleen maar aanraden. Of direct contact opnemen met één van hun mensen die ook op locatie komt (regio weet ik niet), Sabine Schrama. Haar site is verouderd, ze doet aan huis hetzelfde als ze bij Den Hoek doet.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:30

TS is volgens mij van België, dus dat wordt wel moeilijker.

Jammer dat je nog steeds geen echte diagnose hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:42

Hilary schreef:
Eiwit en hb? Nee, suiker en zetmeel zorgt voor hb.

Vroeger werd er bij HB altijd gedacht aan eiwit. En inderdaad is suiker nu wel aantoonbaar de grote boosdoener.
Dat klopt. Ik heb het ook niet over HB maar over SB (spierbevangenheid). Bij een te grote hoeveelheid eiwit kan er verzuring in de spieren optreden en een te grote belasting van de lever. Zeker bij een paard dat eigenlijk sober gehouden moet worden zou ik ook oppassen met het geven van eiwitten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:35

Ahhh, spraakverwarring :D Dan heb ik niks gezegd over eiwit & risico op hb :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:35

Hoe gaat het met je paard TS?