Paard pompt maar niets lost het op...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: Paard pompt maar niets lost het op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 19:49

Freya, houd ik zeker bij, ben ook best benieuwd wat andere dingen kunnen zeggen :j Voor nu blijft haar hooi terug even droog om te testen, en ze is weer vrij heftig aan het pompen. Met nat hooi is het minder, maar niet volledig weg... Ik ben benieuwd naar de Sabol van Lexa, die komt morgen toe.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 07:30

Om zand uit de darmen af te voeren in de winter kun je ook een flinke scheut olie bijvoeren. Bijkomend vordeel is dat je paard ervan aan kan komen. Gewoon zonnebloemolie is al effectief, of als je duurder wil, lijnzaadolie. Wel langzaam hoger doseren zodat je paard niet ineens aan de reesk*k gaat.
Psyllium is meer geschikt voor de zomermaanden (olie is een 'warm' voedingsmiddel, psyllium 'koud').

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 14:38

Oh, dat is handig om te weten! :j Zal ik zeker onthouden voor het jaar. Ik heb toevallig een liter gratis lijnzaadolie gekregen bij mijn aankoop van Sabol (aka Zwarte Komijn olie met paar toevoegingen :Y) ) dus da's al in orde. Om zeker te weten wat werkt en wat niet krijgt ze nu gewoon haar mineralen/vitaminen korreltje, mash en daarbij dus de Sabol :)

Wel echt ongelofelijk vreemd - haar vacht is toch echt raar. Ik heb ze met een rubber 'onthaard' zeg maar, waardoor het haar gewoon blijft liggen waar het niet loskomt. En nu heeft ze zowaar lijnen in haar vacht staan... Alsof ik haar daar geschoren heb ofzo, en het is nu net op de plek waar ik niet schoor dit jaar :') Het ziet er allesinds erg vreemd uit. Maar ik vind het al vreemd genoeg dat ze de vacht niet bijgegroeid heeft vanonder, waar ik schoor. Dat is echt van in oktober/november geleden. Zal straks een foto proberen maken.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 15:52

Bon, ze staat nu ongeveer van maandag op de Sabol van Lexa, en ze was gisteren in de avond verdacht actief :') Onnozel beginnen ronddraven zonder gegronde reden behalve "Niemand is hier snel genoeg naar mijn goesting, pff". Heeft ze al lange tijd niet meer gedaan, ze piept ook haast continu. Ze maakt superveel geluid en ze eten wat minder hooi met de grasjes die doorkomen. Binnenkort kunnen ze het gras op! Ik ben echt excited *\o/* Sowieso wel met stripbegrazing, want anders hebben ze allebei koeienvlaaien :+

De Digestive EQ moet zogezegd toekomen "begin april". Ik ben dus benieuwd :')

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 22:29

Tijd voor een SUPERpositieve update! *\%/*

We gingen op twee weken van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Het enige dat ik veranderd heb is dus dat ze nu twee weken Lexa Sabol (bijna pure zwarte komijn olie) krijgt, 's ochtends en 's avonds, 20 ml +- per portie. Gaat simpelweg over haar eten heen.

Gisteren viel het me al op dat ze zo kalm was, en dat haar flanken er verdacht goed uitzagen. Handje erover en beetje skeptisch gekeken. Vandaag teruggegaan en het bleek toch geen toeval... Ze heeft duidelijk geen ingezakte flanken meer. *\o/* Ik weet niet of ze een of ander magisch middeltje erin doen of weet ik het, maar wauw... Van een chronische af-en-toe hoester en paard met chronische luchtarmoede zonder beschadigde longen (hoe flik je het?) Naar dit.

Natuurlijk is ze nog even agressief als ik haar buik(je) :z aanraak, maar dat zijn imo Dus die maagzweren die gewoon niet opgelost raakten vanwege haar asthma. En nu kan het hopelijk wel! +:)+

Nog wat meer vergelijkingen, vrij duidelijk wat voor en na is:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:17

Oop super fijn!!! Jij hebt de olie?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 23:21

Ja, ik heb die van Lexa, dus het is niet puur zwarte komijn, maar dat is dus wel de basis, zoals ze me uitgelegd hadden op Equitana :j

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:09

Mijn paard heeft dezelfde problemen sinds medio december 2018. Al van alles geprobeerd, niets helpt. Ik heb nav dit topic ook sabol besteld en ben zeer benieuwd. Ik hoop dat het snel binnen is.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 12:48

henshem schreef:
Mijn paard heeft dezelfde problemen sinds medio december 2018. Al van alles geprobeerd, niets helpt. Ik heb nav dit topic ook sabol besteld en ben zeer benieuwd. Ik hoop dat het snel binnen is.

Oh, wat lastig :(
Ik hoop dat het helpt! Ik ga ook eens die van Makana proberen, die kost wat minder en ik weet dat de andere toevoegingen in Sabol waarschijnlijk niets doen, dus ik ga daar morgen of vandaag bij bestellen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 16:47

Omdat ik toch merk dat ik soms vragen krijg, hierbij een update.

Ze heeft het weer enorm benauwd sinds maandag. Paar dagen geleden terug huilend thuisgekomen omdat ze er zo slecht uitzag in mijn ogen. Ik weet niet of het de pesticide is die rondgesprayed is, of het het supplement is waar ze aan gewend is geraakt, of iets anders... maar veel goeds doet het niet. Ik weet dat het vergeleken met "echte" COPD patiënten (ze heeft nog steeds niks van beschadigingen oid, gewoon een enorme allergie...) niet zo erg is allemaal, maar ze is en blijft niet meer de merrie die waar ik van hou. Gisteren waren haar flanken weer vreselijk, ze had het niet duidelijk benauwd ofzo (dat pompen is allang voorbij...) maar ze liet me haar ook niet aanraken. Niet echt agressief, maar oren plat, geïrriteerd wegstappen. Ik mocht nergens aan haar komen, vooral dan niet rond de flanken of de buik.

Van mij mag dat supplement van Australië snel hier zijn, we krijgen steeds te horen dat er "Schot in de zaak" komt en dergelijke, maar het hoorde nu al op 15 maart hier te zijn. We zijn haast 15 April :Y) Op 4 april hoorde het in België te zijn, nieuwe datum. Dan 'Begin april', en nu horen we dat ze terug problemen hebben.

Ik mag hopen dat dat snel hier is... het was een deftige prijs := En dat het dan nog werkt...

De pure zwarte komijn is overigens toegekomen (op drie dagen tijd van Duitsland naar hier) en dat krijgt ze vanaf gisteren ipv de Lexa om te zien of het iets doet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:24

Heb je haar inmiddels thuis staan?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 17:29

Thuis zal nooit een optie zijn spijtig genoeg, daar heeft een "dierenarts" monopolie :') Maar ze komt per 1 mei naar de weides toe, het gras groeide niet zo snel als gehoopt. De zoektocht naar schuilstallen is ook echt zielig, ze durven er echt 10 000 euro voor vragen...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:51

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien overbodig.. maar zijn haar nierwaarden wel eens bekeken.
Het pompen zou kunnen zijn omdat ze zuur is en probeert het zuur base evenwicht te herstellen.

En verminderde nierfunctie kan natuurlijk een hele hoop andere narigheid veroorzaken.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 17:57

Die zijn inderdaad bekeken geweest, niets afwijkends zelfs. Ze had wel ontstekingswaarden in haar bloed, maar ze had toen ook toch nog bloedwormen, dus nu ze in het bloed ontwormd is verwacht ik dat die waarden ook terug in orde zijn. Je kan er geen vergif in blijven stoppen :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:59

Geef je consequent nat of gestoomd hooi?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 09:48

Consequent nat, ze krijgt nooit droog. Geen idee wat de terugval veroorzaakte...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:20

Kirania schreef:
Consequent nat, ze krijgt nooit droog. Geen idee wat de terugval veroorzaakte...

Pollentijd is lastig..... bovendien is het al langere tijd behoorlijk droog.
Eerste hengstigheid kan ook knap lastig zijn.... en dan ook nog verharen.

Voorjaar is voor meer paarden wat lastig.

Ik geef dit al een poos aan mijn paarden, en het maakt enorm veel verschil:
https://www.horsecomplete.nl

(een mix van kruiden die speciaal voor hen uitgemeten is)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 22:29

Die kruidenmix klinkt wel goed! Wel echt vreemde manier van meten?

Overigens ziet ze er in mijn ogen nu een stuk beter uit. Ach ja... Zag. Ze staat voor de 172849 keer hengstig. Ik word er echt onnozel van met hoe ze alles hier onderpist... Lekker gezamelijk met de andere merrie ook, die twee staan een godganse dag over het hek met elkaar te piepen terwijl ze alle kanten op plassen. Het is echt geen zicht...
Afbeelding

Niet op de foto: de plasjes urine aan weerzijden :')

Flanken staan ook wat dieper telkens ze rond die merrie is. Vandaag heb ik haar uitgebreid gewassen en dan vielen ze vrij goed mee. Nog steeds 'gezwollen' oogjes, vocht in benen en doet heel lastig als je rechterachterbeen te hoog optilt. Laag maakt niet uit, maar als ze haar buik daar moet aantrekken...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:48

Heeft ze niet een tumor of custe op een eierstok ?
Lijkt me ook een hormoon kwestie

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 23:26

Volgens de kliniek niet :n ze zou 'een tumor kunnen hebben' volgens de beta gamma bridging (maar ja, dat heb je eigenlijk bij vrij veel dingen... Alsof een symptoom altijd dezelfde ziekte geeft), maar met echo en opvoeling was alles in orde. Zo ook dus longen en hart...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:21

Hmm oke
Ik denk gooi het eens erin misschien had je die optie nog niet bekeken

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 08:32

Ja, ik dacht ook zoiets... maar blijkbaar niet. Me echt al helemaal lam gezocht. Digestive EQ zou eind volgende week hier moeten zijn, laten we hopen...