Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:29

simodi schreef:
Belangrijkste is denk ik dat eigenaresse geen klik heeft met het paard.
Dat houdt in dat alle extra moeite en inspanningen toch anders wegen, dan wanneer je dat doet voor je paard dat je alles is. Ik ga met liefde 2x per dag naar mijn (PSSM) paard om haar zelf een uurtje op de wei te zetten en te wandelen, elke dag, geen vakanties, puur omdat ik zo'n enorme band met haar heb en ze het daarop heel goed doet (met haar 25 jaar).
Maar als je die band niet hebt, en dat kan gewoon want je kunt dat niet afdwingen, dan is het verzorgen en managen van een PSSM paard echt een heel ander verhaal.

Dus ik denk dat houden geen optie is en dan is de vraag: waar kun en wil je heen met zo'n paard? Die mogelijkheden zijn echt minimaal. Een niet te rijden of oud paard kan gezellig mee op de wei, een PSSM paard zul je dagelijks moeten managen en in de gaten moeten houden, zoals hier al eerder werd gezegd.
Iemand die al een PSSM paard heeft en de zorg en het verdriet ervan kent zal niet snel een tweede erbij nemen vrees ik ....

Met je eens ,maar beestje is pas 4, die is nog lang niet volwassen,dat dier krijgt gewoon geen kans :( aan een klik moet je werken,En als het dan na een jaar alles te proberen nog steeds niet lukt, oké. Maar dan moet je wel je best doen en een klik willen natuurlijk, en bij een p1 paard moet je ook nog aan het management werken, veel "gedoe".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:33

Luckystory schreef:
Ik weet wel zeker dat er genoeg 'afgedankte' paarden een goed plekje hebben.
Hier lopen er 6 in de tuin waar geen enkele van gereden wordt. :+
Dat zou voor de meesten ook niet kunnen. (Oud, te jong of geblesseerd)
En of dat nu zo uitzonderlijk is...? Ik denk het niet.
Enkele jaren terug heb ik ook nog bewust een oude, kreupele melkpony opgevangen van een paardenmelkerij. Die heeft hier ondanks een behoorlijke medische problematiek ook nog enkele mooie laatste jaren gehad.
En in mijn omgeving ken ik dus nog voorbeelden.

Ik vind het een beetje hautain dat iedereen van zichzelf lijkt te denken dat men de beste optie is voor zijn paard. En dat men zo nodig het dier moet behoeden van alle andere mensen.
Er zijn toch nog genoeg mensen in de wereld die wel goede bedoelingen hebben?
Of zijn we met z'n alle echt zo zwartgallig om daar niet meer in te geloven?

Zes onbruikbare grasmaaiers. Heel nobel dat je dit doet maar zes keer smid, ontwormen enz, niet iedereen kan dit geld missen. En aangezien ze bij jou lopen zullen ze daar ook alleen maar gestrekt weggaan. Vraag: Wat doe jij met de paarden wanneer je om wat voor reden dan ook er niet meer voor kunt zorgen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:43

bigone schreef:
Zes onbruikbare grasmaaiers. Heel nobel dat je dit doet maar zes keer smid, ontwormen enz, niet iedereen kan dit geld missen. En aangezien ze bij jou lopen zullen ze daar ook alleen maar gestrekt weggaan. Vraag: Wat doe jij met de paarden wanneer je om wat voor reden dan ook er niet meer voor kunt zorgen?

Dan zou ik er een ander plekje voor zoeken, al dan niet in bruikleen.

En ze zijn niet alle 6 onbruikbaar hoor. ;)
Ik heb er momenteel gewoon ook niet zoveel tijd voor.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:54

freeride schreef:
simodi schreef:
Belangrijkste is denk ik dat eigenaresse geen klik heeft met het paard.
Dat houdt in dat alle extra moeite en inspanningen toch anders wegen, dan wanneer je dat doet voor je paard dat je alles is. Ik ga met liefde 2x per dag naar mijn (PSSM) paard om haar zelf een uurtje op de wei te zetten en te wandelen, elke dag, geen vakanties, puur omdat ik zo'n enorme band met haar heb en ze het daarop heel goed doet (met haar 25 jaar).
Maar als je die band niet hebt, en dat kan gewoon want je kunt dat niet afdwingen, dan is het verzorgen en managen van een PSSM paard echt een heel ander verhaal.

Dus ik denk dat houden geen optie is en dan is de vraag: waar kun en wil je heen met zo'n paard? Die mogelijkheden zijn echt minimaal. Een niet te rijden of oud paard kan gezellig mee op de wei, een PSSM paard zul je dagelijks moeten managen en in de gaten moeten houden, zoals hier al eerder werd gezegd.
Iemand die al een PSSM paard heeft en de zorg en het verdriet ervan kent zal niet snel een tweede erbij nemen vrees ik ....

Met je eens ,maar beestje is pas 4, die is nog lang niet volwassen,dat dier krijgt gewoon geen kans :( aan een klik moet je werken,En als het dan na een jaar alles te proberen nog steeds niet lukt, oké. Maar dan moet je wel je best doen en een klik willen natuurlijk, en bij een p1 paard moet je ook nog aan het management werken, veel "gedoe".

Er moet niks. ;-) De meesten van ons hebben een paard voor het plezier. Een klik kun je echt niet afdwingen, die heb je juist of niet.
Ik vind het niet terecht om de eigenaresse te verwijten dat ze niet genoeg moeite doet voor een klik. Dat zal heus wel geprobeerd zijn. Gezonde paarden worden ook weer doorverkocht wegens geen klik hebben, en persoonlijk vind ik daar niets mis mee. Met een ander kan die klik er wel zijn.
Hier is de vraag wat je in zo'n geval met een ziek paard doet, want ondanks dat paard 4 is, heeft het dier een zeer ernstige chronische ziekte. En een ziekte die een zeer moeilijk management vraagt. Hoe groot is dan de kans op een goed definitieve plek en wat is het risico dat zo'n paard uiteindelijk toch nog een keer in de handel belandt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:03

Luckystory schreef:
bigone schreef:

Dan zou ik er een ander plekje voor zoeken, al dan niet in bruikleen.

En ze zijn niet alle 6 onbruikbaar hoor. ;)
Ik heb er momenteel gewoon ook niet zoveel tijd voor.

En wanneer je dit plekje voor de onbruikbaren niet kunt vinden , tenminste niet eentje waarvan je 100% weet dat er goed voor gezorgd word?

Pluttersput

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 22:04

Paard in kwestie is bijna 6 :)

Eigenaresse heeft grondwerk gedaan in de hoop dat dat de boel wat zou opknappen, ook lessen in gevolgd en dergelijke. Alleen heeft dat dus niet mogen baten voor wat betreft de klik.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:07

bigone schreef:
En wanneer je dit plekje voor de onbruikbaren niet kunt vinden , tenminste niet eentje waarvan je 100% weet dat er goed voor gezorgd word?

Dan neem je je verantwoordelijkheid uiteraard.

Maar dat is de issue hier niet hé.
Mijn punt is dat het wel geprobeerd kan worden, om een goede plek te vinden voor dit paard.
Meer nog: er is reeds een aanbod.
Waarom is het dan verkeerd als TS zou overwegen op dit aanbod in te gaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:18

Luckystory schreef:
bigone schreef:

Dan neem je je verantwoordelijkheid uiteraard.

Maar dat is de issue hier niet hé.
Mijn punt is dat het wel geprobeerd kan worden, om een goede plek te vinden voor dit paard.
Meer nog: er is reeds een aanbod.
Waarom is het dan verkeerd als TS zou overwegen op dit aanbod in te gaan?

Indien dit een goed aanbod is bij een betrouwbaar persoon die niet gaat fokken , prima. Maar iedereen met zo'n paard hier geeft ook aan dat elke pssm er andere behoeftes heeft. Ik zou het in bruikleen aandurven en na een periode het paard officieel overdragen. Maar pas na een half jaar bvb. Ondanks alle goede bedoelingen, ik vertrouw echt niemand in paardenland, eigen gezonde verstand gebruiken want ik heb al zoveel ellende gezien en meegemaakt met paarden om mij heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:22

Ik heb nog eens nagedacht over dit topic. Ik heb mijn paard als 'kapot' paard gekocht, drie jaar voordat de diagnose PSSM 2 algemeen bekend werd en hij bleek dit jaar ook slachtoffer te zijn. Ik heb vier jaar lang met alle liefde en plezier voor hem gezorgd, gewandeld en alles wat hem aan supplementen, revalidatietrainingen, hoefschoenen en therapiedekens kon helpen gegeven, maar dit najaar was het op.

Mijn angst voor hem in het denkbeeldige scenario van 'verkopen' (wat al nooit een optie zou zijn) was niet alleen dat hij bij een slechte baas terecht zou komen die blind zou zijn voor zijn klachten en er gewoon mee op buitenrit, dressuurtraining of trailerritten voor fotoshoots mee zou gaan, maar eigenlijk nog meer dat hij bij een supergoede, lieve en zorgzame baas terecht zou komen - die het niet over haar hart zou kunnen verkrijgen om hem in te laten slapen als hij echt op is, omdat hij nog zo vrolijk kijkt als je met de voerbakken bezig bent, nog zo enthousiast zijn voer opeet en nog zo knuffelig is... Terwijl dat zo knuffelige, voer etende vrolijk kijkende paard vanbinnen helemaal kapot is, bij elke beweging pijn heeft en alleen nog maar verder achteruit zal gaan omdat dat nou eenmaal is wat een chronische progressieve ziekte inhoudt.

Ik schrok van hoeveel mensen na het inslapen van [***] zeiden dat ze dat nooit gedurfd hadden, dat ook al was er niets meer wat er voor hem gedaan kon worden ze het toch nog even aangekeken, in elk geval nog een paar weken, of gewoon nog één winter, want de lente was altijd echt zijn seizoen, of nog één zomer zodat hij nog één jaar lekker paard kon zijn - ook al was er niets waarmee zijn lichaam in tussentijd langdurig stabiel en pijnvrij gehouden kon worden. Mensen die liever een lieve en meedenkende osteo/dierenarts/chiro bij hun paard halen dan een sociaal onaangepaste, hyperkritische die precies zegt waar je paard allemaal last van heeft, hoeveel pijn hij heeft en hoeveel kans hij reeel gezien nog op een paardwaardig leven heeft - of hoeveel bloed zweet en tranen er nodig zijn (ook van de kant van het paard) om er weer bovenop te komen.
Anderen vertelden dat zij hun paarden met chronische gebreken een paar keer per jaar een weekje op pijnstillers zetten als ze echt zuur werden tegen hun kuddegenootjes, en dan konden ze er weer een tijdje tegenaan. Dat is in mijn ogen prima als je een zure pismerrie hebt die bij het eerste pijntje al de stal afbreekt, maar bij een paard dat chronisch pijn heeft en dat combineert met een keihard en verschrikkelijk mensvriendelijk karakter betekent dat dat hij al heel ver heen is voordat hij überhaupt één oor plat legt bij pijn.
Hoe stom het ook klinkt, ik wilde [***] toen hij nog 'goed' was ook tegen die mensen beschermen, want ik was er heilig van overtuigd dat hij voor zijn mens tot het gaatje zou gaan en nooit zou klagen - en achteraf bleek dat helaas ook echt zo te zijn.

Natuurlijk moet iedereen zelfstandig bepalen wanneer het genoeg is voor een paard (en dat zal nooit makkelijker worden), maar ik ben blij dat ik [***]'s pijn heb kunnen stoppen zodra duidelijk werd dat we de strijd hadden verloren, en ik hem niet nog één laatste winter, lente of zomer heb aangedaan.
Maar goed, ik had de luxe dat het lichaam van mijn paard (zijn geest weliswaar niet) en een hele rij dierenartsen aangaven dat het klaar was, het moet zo ontzettend veel zwaarder zijn om een paard echt 'preventief' in te laten slapen. :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:33

xyzutu2 schreef:
Ik heb nog eens nagedacht over dit topic. Ik heb mijn paard als 'kapot' paard gekocht, drie jaar voordat de diagnose PSSM 2 algemeen bekend werd en hij bleek dit jaar ook slachtoffer te zijn. Ik heb vier jaar lang met alle liefde en plezier voor hem gezorgd, gewandeld en alles wat hem aan supplementen, revalidatietrainingen, hoefschoenen en therapiedekens kon helpen gegeven, maar dit najaar was het op.

Mijn angst voor hem in het denkbeeldige scenario van 'verkopen' (wat al nooit een optie zou zijn) was niet alleen dat hij bij een slechte baas terecht zou komen die blind zou zijn voor zijn klachten en er gewoon mee op buitenrit, dressuurtraining of trailerritten voor fotoshoots mee zou gaan, maar eigenlijk nog meer dat hij bij een supergoede, lieve en zorgzame baas terecht zou komen - die het niet over haar hart zou kunnen verkrijgen om hem in te laten slapen als hij echt op is, omdat hij nog zo vrolijk kijkt als je met de voerbakken bezig bent, nog zo enthousiast zijn voer opeet en nog zo knuffelig is... Terwijl dat zo knuffelige, voer etende vrolijk kijkende paard vanbinnen helemaal kapot is, bij elke beweging pijn heeft en alleen nog maar verder achteruit zal gaan omdat dat nou eenmaal is wat een chronische progressieve ziekte inhoudt.

Ik schrok van hoeveel mensen na het inslapen van Rio zeiden dat ze dat nooit gedurfd hadden, dat ook al was er niets meer wat er voor hem gedaan kon worden ze het toch nog even aangekeken, in elk geval nog een paar weken, of gewoon nog één winter, want de lente was altijd echt zijn seizoen, of nog één zomer zodat hij nog één jaar lekker paard kon zijn - ook al was er niets waarmee zijn lichaam in tussentijd langdurig stabiel en pijnvrij gehouden kon worden. Mensen die liever een lieve en meedenkende osteo/dierenarts/chiro bij hun paard halen dan een sociaal onaangepaste, hyperkritische die precies zegt waar je paard allemaal last van heeft, hoeveel pijn hij heeft en hoeveel kans hij reeel gezien nog op een paardwaardig leven heeft - of hoeveel bloed zweet en tranen er nodig zijn (ook van de kant van het paard) om er weer bovenop te komen.
Anderen vertelden dat zij hun paarden met chronische gebreken een paar keer per jaar een weekje op pijnstillers zetten als ze echt zuur werden tegen hun kuddegenootjes, en dan konden ze er weer een tijdje tegenaan. Dat is in mijn ogen prima als je een zure pismerrie hebt die bij het eerste pijntje al de stal afbreekt, maar bij een paard dat chronisch pijn heeft en dat combineert met een keihard en verschrikkelijk mensvriendelijk karakter betekent dat dat hij al heel ver heen is voordat hij überhaupt één oor plat legt bij pijn.
Hoe stom het ook klinkt, ik wilde Rio toen hij nog 'goed' was ook tegen die mensen beschermen, want ik was er heilig van overtuigd dat hij voor zijn mens tot het gaatje zou gaan en nooit zou klagen - en achteraf bleek dat helaas ook echt zo te zijn.

Natuurlijk moet iedereen zelfstandig bepalen wanneer het genoeg is voor een paard (en dat zal nooit makkelijker worden), maar ik ben blij dat ik Rio's pijn heb kunnen stoppen zodra duidelijk werd dat we de strijd hadden verloren, en ik hem niet nog één laatste winter, lente of zomer heb aangedaan.
Maar goed, ik had de luxe dat het lichaam van mijn paard (zijn geest weliswaar niet) en een hele rij dierenartsen aangaven dat het klaar was, het moet zo ontzettend veel zwaarder zijn om een paard echt 'preventief' in te laten slapen. :(

Dit is een paardenmens die spreekt, petje af.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:00

De eigenaresse heeft dit dier nu al best lang, leuke dingen mee gedaan,keuring, ritjes als handpaard, uren mee geknuffeld in de wei,mooi veulen van gefokt,( ik snap het:klik-verhaal nog niet hoor) Dan "pssm leren kennen " en dan beseft dat dat niet is wat ze kan/wil, terwijl de mogelijkheid om haar van de kortgegeten weide te houden en supplementen te geven wel bestaat, sterker nog,ruimschoots is uitgelegd ook. 6 jaar is heel jong, dit dier verdient een kans, en ik hoop oprecht dat degene die haar eventueel overneemt zich er echt bewust van is wat er nodig is, en dat het niet het 1e van vele nieuwe thuizen wordt, zoals te vaak gebeurd.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:07

Iedereen zijn grenzen liggen anders. Daar is op zich niets mis mee.
Als de intentie maar integer is.
Ik ga ervanuit dat je als eigenaar die inschatting het best zelf kan maken.

Wat ik wel 'bullshit' vind, (excusez-moi le mot) is het idee dat sterven voor een dier minder erg is.
Dood gaan is voor elk levend wezen het ergste wat hem/haar kan overkomen. Elk dier zal instinctief er alles aan doen dat te vermijden. En ze tonen wel degelijk angst voor de dood of voor gevaar.
En een zoogdier is doorgaans wel ontwikkeld genoeg om een besef van leven of dood te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:16

@ Freeride: voor zover ik het begrijp staat de merrie nu toch al niet meer op het gras aangezien ze in de winter op de paddock staan? Dan voldoet ze nu dus al voor 80-90% aan het PSSM 1-management en zou de merrie dus ook al een flink stuk beter moeten bewegen dan wanneer ze op het gras staat. Dat lees ik echter nergens, en dat kan erop wijzen dat het geen licht geval is. Ik heb sowieso het idee dat warmbloeden (quarters, appaloosa's enz) vaak meer last hebben van PSSM 1 dan koudbloeden (tinkers & co) en dat de laatsten veel meer opknappen met managementsveranderingen, terwijl de eerste groep vaak ook dan blijft kwakkelen. Maar goed, ik weet dus niet wat de situatie nu is.

Wel ben ik het deels met je eens; als je een diagnose hebt en de merrie leeft nog, dan moet je als eigenaar wel voor zorgen dat dat stukje leven dat ze nu leeft (hoe lang/kort het ook gaat duren) wel conform haar diagnose is. Dus stel je wilt een maand nadenken over wel/niet inslapen of verkopen, dan moet de merrie in die maand wel gewoon de zo broodnodige PSSM 1-supplementen krijgen om die maand zo goed en pijnvrij mogelijk door te komen - al was het alleen maar omdat dat de enige manier is om het paard zo goed mogelijk op de stress van een eventuele verhuizing voor te bereiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:25

Het voerbeleid voor een pssm1 paard is ook niet zo spannend als het allemaal lijkt. Ja je moet er even over nadenken en wat uitproberen maar als ik zie wat er allemaal aan potjes en verschillende muesli's in de meeste 'sportpaarden' wordt gestopt (wat men dan ook nog eens normaal lijkt te vinden) dan is een pssm1 paard bijna sober te noemen......

Een paard met cushing of IR functioneert ook niet lekker op de standaard pavo/havens/subli basis brokken en die krijgen veelal zonder morren een aangepast dieet. Maar een paard met een genetische afwijking is beter af met inslapen?

De mijne kan dus niet tegen vers gras, voordroog, luzerne en graan. Wat krijgt zij;
- brokken; 2/3 bietenpulp 1/3 grasbrok
- gemicronogwattes lijnzaad vanwege het hele hoge vet en eiwitpercentage
- een mineralenkorrel die vrij is van graan en luzerne (agrobs natuurmineral)
- vitamine E en magnesium poeder

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:28

Volgen mij vraagt TS niet hoe het management van een PSSM paard moet zijn, maar is uitgangspunt dat eigenaresse van het paard af wil (niet negatief bedoeld), maar zich afvraagt of dat realistisch is nu het paard chronisch ziek is ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:53

Even vanuit een hele andere hoek, stel het is bij je paardje te managen, misschien iemand zoeken die haar dan wil verzorgen? Die er een goeie klik mee heeft en er een hoop tijd in wil steken? Hoewel zulke mensen natuurlijk ook schaars zijn...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:55

Gloa schreef:
Het voerbeleid voor een pssm1 paard is ook niet zo spannend als het allemaal lijkt. Ja je moet er even over nadenken en wat uitproberen maar als ik zie wat er allemaal aan potjes en verschillende muesli's in de meeste 'sportpaarden' wordt gestopt (wat men dan ook nog eens normaal lijkt te vinden) dan is een pssm1 paard bijna sober te noemen......

Een paard met cushing of IR functioneert ook niet lekker op de standaard pavo/havens/subli basis brokken en die krijgen veelal zonder morren een aangepast dieet. Maar een paard met een genetische afwijking is beter af met inslapen?

De mijne kan dus niet tegen vers gras, voordroog, luzerne en graan. Wat krijgt zij;

Je schetst het wel erg positief hoor.
Mijn pony is niet getest op pssm, maar heeft EMS en de diagnose cushing.
Pssm sluit ik niet uit, maar zijn dieet is al aangepast uiteraard.
Nou serieus was het maar zo eenvoudig als jij stelt.
Mijn pony deed het op geen vitaminekorrel goed behalve je paard gezond en fit, kost nogal wat knaken die zakken.
En dan praat ik niet over zijn supplementen, dat is meer dan jij geeft, daarbij blijft het toch veranderen wat hij lust aan krachtvoer.
Daarbij is het een lastige eter, luzerne en eiwitpoeder lust hij niet en grasmix reageert hij op met zijn hooikoorts.
Dan moet dat poeder dus ergens door, nou subli dieetmix, cavalor fiberforce, luzernebrok, bietenpulp, seniores priores: hij laat het allemaal staan.
Dus wees maar blij dat het bij jou zo simpel is, maar zo rooskleurig is het niet altijd.
Nu is hij het waard hoor, en hij doet het fantastisch nu maar ik zou niet aan een pssm paard beginnen onder het motto ze zijn bijna sober.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:02

Ik zou slacht doen. Ik heb dit ook met mijn pas 8 jarige merrie gedaan met een hele zware blessure. Vaak merk je aan het paard wanneer het klaar is, zo ook bij haar. Ik heb bewust voor slacht gekozen omdat je er zo nog wat aan over houd en omdat alles wat er in of aan zit gebruikt word. Geen fijn idee maar wel milieubewust. Misschien rare vergelijking maar als ik ooit gevonden word en ze kunnen mijn organen gebruiken waarom dan nuet alles van mijn prachtige paardje gebruiken? Ik mis haar nog steeds enorm maar soms moet je moeilijke keuzes maken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:12

Een PSSM1 paard is gewoon een ziek paard. Je verkoopt dus bewust een ziek paard. Geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken.
Ik heb ook een NAS paard gehad met PSSM1 en ondanks een zeer sober bestaan werd die alleen maar zieker en zieker, ik heb deze laten inslapen.

Heeft je vriendin het wel gemeld aan het NAS? Enig idee wie de ouders zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 01:44

Luckystory schreef:
Ik weet wel zeker dat er genoeg 'afgedankte' paarden een goed plekje hebben.
Hier lopen er 6 in de tuin waar geen enkele van gereden wordt. :+
Dat zou voor de meesten ook niet kunnen. (Oud, te jong of geblesseerd)
En of dat nu zo uitzonderlijk is...? Ik denk het niet.
Enkele jaren terug heb ik ook nog bewust een oude, kreupele melkpony opgevangen van een paardenmelkerij. Die heeft hier ondanks een behoorlijke medische problematiek ook nog enkele mooie laatste jaren gehad.
En in mijn omgeving ken ik dus nog voorbeelden.

Ik vind het een beetje hautain dat iedereen van zichzelf lijkt te denken dat men de beste optie is voor zijn paard. En dat men zo nodig het dier moet behoeden van alle andere mensen.
Er zijn toch nog genoeg mensen in de wereld die wel goede bedoelingen hebben?
Of zijn we met z'n alle echt zo zwartgallig om daar niet meer in te geloven?

Misschien kun je echt beter eerst gaan lezen wat pssm is. Je kan aandoeningen niet met elkaar vergelijken.
Wij hebben ook onze oude paarden terug gekocht die wel ''iets'' mankeren en mijn oude ruin met blessures mag lekker zo blijven rondlopen zolang hij pijnvrij is.

Maar...........Dat is geen pssm. Ik zou er gen pssm paard bij nemen, ook al is ons management geschikt en hebben wij vele jaren paarden ervaring.

Mensen moeten ook afstappen van het idee dat inslapen een slechte optie is, of zielig, of makkelijk etc. Je denkt echt wel heel goed na voor je die stap zet. Het is NOOIT de makkelijkste weg, want je wil je paard niet kwijt. Had mn hengstje echt liever verkocht naar een goed huis dan laten inslapen. Maar wanneer het de beste optie is, is het voor het paard echt nooit erg. Het dier weet er niks van he?!

En al die opvang adresjes. Ja, er zitten leuke mensen tussen, maar de meesten zijn een drama, oneerlijk, geen geld voor zorg, paarden worden doorverkocht, volop gereden of verhuurt etc etc.

Ook al zouden er goede opvang adressen zijn; Je krijgt geen garantie en dit is een paard met een zeer ernstige aandoening.

Ik snap werkelijk niet waarom mensen het mooier vinden als mensen een ziek dier opvangen, dan een ziek dier netjes laten gaan.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 02:33

Ik zou haar ook laten gaan. De kans op een pijnvrije toekomst is nihil.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 07:51

Gloa schreef:

Let hierbij wel op dat jij een koudbloed hebt. Koudbloeden zijn ook ziek, maar hebben gemiddeld gezien minder snel last dan warmbloeden van pssm1. TS heeft een warmbloed. Dat komt omdat de spieren van type 2a (kracht) meer voorkomen in dieren die gefokt zijn op kracht (koudbloeden dus) en die spieren lijken het iets beter te kunnen hebben. Dat is ook waarom pssm1 bij quarters heel snel een probleem was, maar dat het bij tinkers en trekpaarden veel meer op de achtergrond bleef.
Nogmaals ze zijn allemaal ziek en je moet het eruit willen fokken (al hebben sommige trekpaardpopulaties waarschijnlijk geen vrije dieren meer). Maar de mate van symptomatisch zijn kan dus flink verschillen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:57

ik snap het gezeur hier niet over dat er genoeg mensen zijn die paarden in de wei hebben die 'stuk' zijn. Er zit voor mij een groot verschil in een grasmaaier die zonder pijn lekker z'n oude dag mag meemaken of een dier dat constant pijn heeft. Grasmaaier is geen probleem, pijn wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:37

Niet alles hoeft te blijven leven maar als het dier met goed management pijnvrij kan leven zou ik dat eerst proberen.
Paard werd bereden maar was met rijden af en toe stijf en is ivm verkoop getest. Dat klinkt anders als paard had vreselijke aanval en is toen getest.

Dat het paard niet in de handel terecht moet komen lijkt mij logisch. Maar ik las ook dat iemand die al een PSSM 1 paard heeft het dier in bruikleen wil nemen? Dat lijkt mij een mooi alternatief met in het achterhoofd dat als de klachten toenemen het een reis naar de eeuwige groene weides wordt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:43

Luckystory schreef:
Iedereen zijn grenzen liggen anders. Daar is op zich niets mis mee.
Als de intentie maar integer is.
Ik ga ervanuit dat je als eigenaar die inschatting het best zelf kan maken.

Wat ik wel 'bullshit' vind, (excusez-moi le mot) is het idee dat sterven voor een dier minder erg is.
Dood gaan is voor elk levend wezen het ergste wat hem/haar kan overkomen. Elk dier zal instinctief er alles aan doen dat te vermijden. En ze tonen wel degelijk angst voor de dood of voor gevaar.
En een zoogdier is doorgaans wel ontwikkeld genoeg om een besef van leven of dood te hebben.

Een paard denkt gelukkig niet: morgen ga ik dood? Dát besef hebben ze simpelweg niet. Dus hoe cru ook, als hij een enkeltje slager krijgt(waar hij ook nog nooit geweest is) dan hebben ze geen idee wat er gaat gebeuren. Voordat ze het beseffen zijn ze dan al hersendood, geen doodstrijd niks. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat niet érg is, maar je moet ze ook geen menselijke eigenschappen gaan toedichten.