Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:24

Wat 0000 zegt inderdaad. Lekkere sfeer zo. Stalgenoten zullen 10x nadenken voordat ze bellen en dan besluiten het niet te doen, de staleigenaar zal ook niet happig zijn om een DA voor je te regelen en de DA wil überhaupt niets meer voor je doen.

Dat voorkomen was me best wat waard. Plus dat je paard er blijkbaar goed af is gekomen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:24

Persoonlijk gezien snap ik TS dat ze vind dat hier geen va bij had hoeven te komen.
Bij buren van de zorgboerderij zat laatst het paard met zijn achterbeen vast in het hek. Hek is verbogen/geknipt zodat het paard er uit kon. Paard was ook verder niet in paniek. Weekje rust gehad en klaar.

Sowieso geld op de boerderij de stelregel eerst een weekje aankijken kreupelt het dan nog dan komt de va pas eens aan de beurt.
Wonden worden eerst zelf behandeld.

Ook wij mensen lopen wel eens moeilijk, hebben wel eens een wondje en dan rennen we ook niet gelijk naar de ha.

Beetje nuchter verstand was van de stalgenoot dus wel op zijn plek geweest. Daarnaast snap ik niet dat een stalgenoot zelf zo’n initiatief neemt dus duidelijke stelregels lijkt mij wel handig. Kan zo’n situatie ook niet meer voorkomen.

Hoe het juridisch zit zou ik navragen bij juridisch loket bv. Wij kunnen heel veel roepen maar zijn geen jurist of niet op dit gebied

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:25

Wat zegt je stalhouder verder qua oplossing ?
Ik zou persoonlijk Max de helft betalen, soort good will. Maar zeker niet het hele bedrag.

Ik zou ook contact opnemen met het juridisch loket

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:29

Blijkt maar weer dat niemand de OP leest.
Ten eerste is de EX stalgenoot een hij, niet een zij.
En de tweede staat er ook al bij, hij staat er niet meer.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:30

Nou wat deed die daar dan? Doet toch verder niet ter zake? Er is gebeld. We wachten nog steeds op antwoord waarom zij niet direct gebeld is, niet te bereiken misschien? En waar stalhouder is in dit hele verhaal?
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 12-12-18 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:30

Bekijk het van de andere kant.
Mijn pony is ooit op het land gezet met een giga beenwond. Stalhouder dacht dat het wel over zou gaan en heeft geen veearts gebeld en mij ook niets laten weten.
Pony heeft er waarschijnlijk 1.5 dag mee gelopen.
DA kon er een vinger in steken, zo diep was de wond.
Je zult wel begrijpen dat ik des duivels was.
Ik zou ook de rekening betalen, jammer dan van die 200 euro, ik zou allang blij zijn met een heel paard en oplettende stalgenoten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:32

pvdbosch schreef:
Nou wat deed die daar dan?

LEZEN

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:47

als ik mijn dierenarts bel voor andermans paard zegt die: bereik eerst de eigenaar maar en als dit niet lukt de staleigenaar. Die komt echt niet zomaar opdraven.

Ik snap niet waarom ze jou niet hebben gebeld TS. Dan was er niks aan de hand geweest. Nu hebben ze zelf besloten (misschien met alle goede bedoelingen), maar jij hebt nog aan de telefoon, tegen de dierenarts gezegd dat je niet wilde dat hij je paard ging behandelen.

Dan zou ik dus ook de rekening niet betalen en even met de melder om de tafel gaan en bespreken wat er mis is gegaan

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:58

Daphne__ schreef:
Ik heb ervaring vanaf de andere kant. Nouja niet precies, want ik belde omdat de eigebaar dat vroeg.

Pony was erg wankel, eigenaar dacht aan rhino. Maar ze moest zelf weg en woonde erg ver weg, dus of ik de dierenarts wou bellen en erbij wou blijven. Maar natuurlijk, ik kende de pony en de pony stond ook nog eens bij die van mij... Dus voor mij ook belangriji dat er zsm een dierenarts bij kwam.

Dierenarts geweest, geen rhino, wel een dikke rekening van bijna 300 euro. En mevrouw besloot niet te betalen..... En toen was ik de banketstaaf. Want, degene die de dierenarts belt is de opdrachtgever en zorgt dat er betaald word. Dus of je geeft de rekening aan de eigenaar, betaald die niet, dan doe je dat zelf.

Wijze les geweest. Ik houd me nu maar voor dat mijn pony er bij stond en ik voor 300 euro wist dat zij geen weidegenoot met rhino had :')
ze vraagt jou en dan niet betalen dat is pas grof.... Wat een raar mens.

Lastig verhaal van ts, ik bel altijd met de stal eigenaar of de eigenaar zijn ze er niet kan ik het zelf in schatten.
En anders bel ik de dierenarts wat die denkt daar kun je telefonisch ook veel mee overleggen.

Ik werk er ook dus dat is al anders dan als pensionklant zijnde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:26

Betalen. Stalgenoot bedanken voor haar oplettendheid maar wel verduidelijken wanneer dan de arts gebeld mag worden en wanneer niet. En dan direct een andere dierenarts zoeken. Je wil er vertrouwen in hebben en ik denk niet dat je dat hebt wanneer je een bepaalde behandeling weigert maar de arts doet het wel.. Zeker met dierenarts hier contact over opnemen.

Er van uitgaande dat er echt geen behandeling nodig was, anders had de dierenarts gelijk om je paard te behandelen. Dierenwelzijn voorop.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:37

Persoonlijk zou ik betalen en op stal melden dat het voor zo iets in het vervolg niet hoeft. Maargoed omdat je er niet bij bent geweest weet je ook niet hoe het er uit zag. Of je paard al een tijdje ergens vastzat en met alle macht probeerde om eruit te komen en of er veel bloed verloren was. Ik denk dat jouw stalgenoot heeft geprobeerd om eerst contact met jou of eventueel stalhouder op te nemen maar dat dst niet gelukt is en toen maar een voor hem bekende dierenarts heeft gebeld.
Nu heb ik de paarden aan huis staan maar als 1 van de buren bijvoorbeeld een dierenarts zou bellen omdat mn pony met een vers bloedend been staat dan zou ik ze eerder dankbaar zijn. Niet dat ze zonder mij/iemand van de familie de weide in komen om de wond te behandelen met dierenarts maar dat is weer een ander verhaal. Liever dat ze alvast iemand laten komen als ze mij niet kunnen bereiken dan dat ze wachten tot ik om half 8 thuis ben en mijn pony misschien wel halfdood in de wei ligt.
Misschien heeft ts haar stalgenoot wel gedacht als ik nu iemand laat komen kan het nog gehecht worden als het nodig is. Na een bepaalde tijd is dat ook niet meer te doen en je weet maar nooit wanneer je de eigenaar kan bereiken. Nou zeg ik niet dat stalgenoot perfect heeft gehandeld en ik kan ook niet voor hem spreken wat er gebeurd is maar we missen een groooooot gedeelte van het verhaal.

Ik weet niet meer wie dit heeft gezegd maar daar wil ik ook graag nog op reageren.
Citaat:
Als iedere willekeurige stalgenoot (met alle respect zijn er genoeg die wel een paard hebben, maar eigenlijk niks van paarden weten) een veearts bij andermans paard kan laten komen en vervolgens ook de rekening daar neer kan leggen, wordt het een bonte boel!
Jammer dat deze veearts zich daar voor leent.

Als de dierenarts iemand aan de telefoon heeft die zegt dat er een paard is met (sterk) bloedende wond dan mag ik toch hopen dat hij niet gaat zitten afwachten. Wij hebben ook regelmatig dieren die gevonden worden en bijna op sterven liggen totdat ze op de praktijk komen en het alleen maar een oudere kat blijkt. Maar als DA kan je het risico niet nemen om weg te blijven als het zich naar aanleiding van het gesprek over de telefoon een spoedgeval lijkt. Een beetje DA rijdt dan toch uit ookals ze weten dat er een verhaal als dit achter aan kan komen. Omdat ze niet alleen voor de winst werken, alhoewel ze hier op bokt vaak wel als geldwolven worden neergezet, maar ook omdat ze graag succes hebben in het helpen van dieren.

@ts qua originele vraagstelling denk ik dat je die beter bij een juridisch loket kan stellen. Hier op bokt ga je alleen maar meningen kunnen verzamelen die niet allemaal op jouw situatie slaan.

Overigens nog even over de penicilline, met een schaafwond heeft hij de kans op een volgende infectie waarschijnlijk hoog geschat omdat het niet lekker "uitbloed" om het zo maar te zeggen. Bacteriën komen er veel te gemakkelijk in ondanks dat het er van de buitenkant niet ernstig uit ziet. Het kan ook zo zijn dat hij de injecties al heeft gegeven vóórdat hij überhaupt jou aan de telefoon heeft gekregen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:37

Gimme_Joy schreef:
Toen mijn paard zware koliek had, is ook eerst de DA gebeld en die was zelfs al aan het behandelen voordat ik gebeld werd. En de rekening is voor mij. Ik vind logisch dat er bij spoed eerst een DA wordt gebeld. Liever een keer te vaak dan een keer te weinig. Het is zuur, maar ik ben bang dat je hierin niet zoveel anders kan doen dan de drol doorslikken en betalen.

Hier ben ik het mee eens. Misschien idd een verkeerde inschatting geweest maar denk dat ik niet snel mijn stalgenoot de rekening in de maag zou proberen te schuiven maar uitleggen dat je een volgende x anders wilt en gewoon betalen. En bedanken voor de oplettendheid...

Als je paard vast zat snap ik de gedachte direct een da te bellen. Mocht het met loskomen dan drama zijn heb je op tijd iemand er bij. Toen mijn paard in de sloot lag is er naast de brandweer direct een DA gebeld. Better safe than sorry. Ze kwam er uiteindelijk heel uit, ik was zelf bang voor sneeën ofzo. En was er niets accuuts nodig. Een da had achteraf ook later kunnen komen maar ik vond het echt top dat er direct al begeleiding was omdat we niet wisten Hoe ze eruit zou komen.

Zelfde met vastzitten. Weet natuurlijk niet hoe en wat maar kan de gedachtegang ergens wel volgen...

Een spoed consult begint hier ook al bij 90 euro dus bedrag vind ik nog niet zo gek Hoe pijnlijk deze ook is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:51

ik zou het ook niet zomaar betalen hoor,zeker niet!

een schaafwond en een ernstig letsel of ziekte,is toch wel een enorm verschil.
het bloed loopt echt niet uit een schaafwond,en voor een ieder een DA belt,ga je toch wel even iets dichterbij om te kijken veronderstel ik?
en mensen die in paniek zomaar een DA bellen?sorry,dan horen zij daar absoluut geen beslissingen te nemen,als je van wat bloed zodanig in paniek raakt dat je niet meer helder en nuchter naar een schaafwond kan kijken,dan bel/vraag je toch eerst even een andere mening.

daarnaast,200 euro om eens naar een schaafwond te kijken?ook dat vind ik er enorm over eigenlijk.
de DA woont op 25 km,geen 2u rijden.
dus verplaatsingskosten en consult,want AB heeft hij niet gespoten?

ik zou sowieso ook eens horen bij die DA hoe hij aan zo'n absurt hoog bedrag komt om eens te kijken naar een schaafwond.

ok blij zijn met alerte stalgenoten,en ok als de DA eens gekomen is voor niets,maar voor een schaafwond een DA laten opdraven,is toch wel enorm ver van 'alerte stalgenoten' voor mij.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:56

chevax schreef:
MightyMike schreef:
Dat ben ik niet met je eens Chevax. Spoed is nog steeds iets anders, ts had zelf deze beslissing kunnen en moeten nemen. Vastzitten kan allerlei schade aanrichten, maar wanneer er alleen een schaafplek te zien is, kan het wachten tot de eigenaar zelf beslist. Ken genoeg mensen die met een kreupelheid maanden modderen voor ze er een dierenarts bij halen en mensen die bij de eerste pas al willen dat iemand kijkt. Ieder zijn eigen beslissing, hoe vervelend soms wanneer een eigenaar wat laks is, maar dan nog is het wel de beslissing van de eigenaar. Bij echt spoed anders, van vastzitten schrik je, maar zonder echte enorme schade hoort de eigenaar vind ik toch zelf te kunnen beslissen.

Ik heb ook eens een pony gehad die vastzat. Niks te zien maar ze liep moeilijk. Toch de DA gebeld: er was een klein stukje materiaal via de huid in het gewricht gekomen. Paard week in de kliniek gestaan.
Nu is dat extreem en zullen de meeste schaafwonden idd niet meer zijn dan dat. Maar dat weet je dus pas achteraf. Een paard kost geld en een DA al helemaal. Ik zou voor €194,- niet teveel drama maken en gewoon betalen.
Ik vind dat de DA wel vaak de banketstaaf is op Bokt. We hebben ze allemaal nodig,maar negen van de tien keer vinden mensen het achteraf te duur. Elk verhaal heeft twee kanten en je schildert de DA nu af als onkundig, want penicilline etc.

Dat het idd heel wat kan zijn, snap ik heel goed. Maar dat had met alleen zichtbaar een schaafwondje kunnen wachten op de ts zelf. Dat is niet aan een stalgenoot, alleen spoed.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:14

Myrthe3 schreef:
Bekijk het van de andere kant.
Mijn pony is ooit op het land gezet met een giga beenwond. Stalhouder dacht dat het wel over zou gaan en heeft geen veearts gebeld en mij ook niets laten weten.
Pony heeft er waarschijnlijk 1.5 dag mee gelopen.
DA kon er een vinger in steken, zo diep was de wond.
Je zult wel begrijpen dat ik des duivels was.
Ik zou ook de rekening betalen, jammer dan van die 200 euro, ik zou allang blij zijn met een heel paard en oplettende stalgenoten.

Dat is zeker spoed en niet te vergelijken met een schaafwond zoals de ts aangeeft. Ik zou in jouw geval ook zeker gebeld hebben, al dan toch eerst de eigenaar geprobeerd hebben te bellen. Maar het is wel van belang dat je de situatie om zoiets te doen goed inschat, dierenartskosten zijn best hoog en om een wissewasje is te zot dat een ander zou bellen in mijn ogen. Ongeacht dat het been wellicht flink vast heeft gezeten, zonder directe spoed, mag de eigenaar toch beslissen of deze het paard na wil laten kijken. Schrik wel dat veel mensen direct roepen in dit topic dat de stalgenoot gelijk heeft. Op basis van de info van ts is dat toch zeker geen spoed? Wanneer mijn kinderen vallen en een schaafplek oplopen, bel ik ook niet direct een arts. Wanneer zij daarna klagen over pijn en bijv moeilijk lopen, ga je zeker naar een arts. Ik sta niet meer op een pensionstal, maar zou dit ook niet fijn hebben gevonden. In het verleden hebben mijn paarden wel op pension gestaan en daar was het ook normale gang van zaken dat een pensionhouder het beoordeeld, en niet de stalgenoten. Vertrouw je het oordeel van de pensionhouder niet, dan moet je verhuizen lijkt mij. Weet niet of deze ook daadwerkelijk aanwezig was natuurlijk in dit geval. Normaal zou ik ook zeggen, beter een keer te vaak dan te weinig, maar op basis van de info van ts vind ik het maar raar dat er een da gebeld is en niet ts zelf.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:16

Zoals ik al eerder zei wat is spoed?
Er zijn maar weinig dingen spoed dat er geen tijd is om eerst contact op te nemen met de eigenaar of stalhouder.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:17

idd Ils_K, wellicht had stalgenoot het nr niet van ts, maar toch vast wel van de stalhouder. Maar goed, klinkt alsof het had kunnen wachten tot één van beide telefonisch te bereiken was geweest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:18

Maar heeft de stalgenoot niet eerst TS en de staleigenaar gebeld maar niemand te pakken gekregen en erna besloten om de DA te bellen of meteen DA gebeld zonder een ander in te lichten?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:19

Ik lees dat de stalgenoot pas gebeld heeft toen de dierenarts er al was. Weet niet of dat precies klopt. TS kreeg toen de da die bij haar paard was op dat moment, aan de lijn.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:25

Dan nog, zolang het bloed er niet uit spuit en er geen hele lappen vlees/vel los hangen hoeft de dierenarts er niet alla minuut te zijn en kan je wachten tot je iemand te pakken hebt gekregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:28

Weekend spoed tarief kost klauwen met geld, helaas. Ooit eens in het weekend met een ratje naar de da, kon 100 gulden( ong.45 euro) aftikken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:31

Ils_K schreef:
Zoals ik al eerder zei wat is spoed?
Er zijn maar weinig dingen spoed dat er geen tijd is om eerst contact op te nemen met de eigenaar of stalhouder.

En zelfs als het bloed er uit spuit kun je ondertussen ook gewoon even afdrukken en ondertussen de eigenaar bellen :+ Kan ze zelf besluiten welke dierenarts er komt, krijg je degene niet te pakken dan bel je naar eigen inzicht. Ze bloeden echt niet meteen dood := Maar goed, ik sta soms met verbazing te kijken waar mensen allemaal met spoed een dierenarts voor laten komen.

Had laatst zelf een met twee kleine bloedende wondjes bij de kogel, waarschijnlijk ook vastgelegen. Zag er helemaal niet spannend uit en voor zoiets bel ik echt niet. Lag het beestje volgende ochtend toch helemaal gestrekt en wou ze haast niet meer overeind komen. Dierenarts er met spoed bij gehad (die heel snel kwam, want ze waren vergeten te vragen of paard tetanus vaccinatie had gehad ;) ). Been geschoren en wondjes gesondeerd, waren niet eens door de hele huid heen, maar wel heel veel zwelling erbij wat de pijn gaf. Pijnstilling gekregen voor een paar dagen (op Eigen verzoek) en wat vochtafdrijvers. Maar dierenarts zei ook dat ze de avond ervoor niets zou hebben gedaan aan deze wondjes (en die inschatting kan ik echt wel zelf maken). Dit kostte 120 euro ofzo.

Ik zou de rekening trouwens wel gewoon betalen, met de kanttekening dat ik wel even met de dierenarts zou spreken over een evt gegeven behandeling die ik geweigerd heb voordat deze werd gegeven.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:47

chevax schreef:
cinniz123 schreef:
Ik zelf zou echt rechtsbijstand of juridisch loket om raad vragen,ik had het zelf echt niet betaald.
Stel dat je op een manege(achtige) stal staat en al die penny’s kunnen gewoon maar bellen.
Nee bedankt dan mag ik er wel een extra baantje bij nemen :')
In overleg prima maar zomaar bellen is zelf betalen. Of de stalhouder die hierin gemachtigd is.
En denk dat vele moraal ridders hier ook anders zouden reageren als die zelf zo’n in jou ogen onterechten rekening op de deurmat zouden krijgen.

Moraalridders? Prima dat jij niet zou betalen, dat geeft ook aan hoe je er in staat. Liever bekend staan als een moraalridder dan als iemand die z'n rekeningen niet betaalt. Maar dat is ieders eigen keuze natuurlijk.

Met moraal ridders doel ik op de mensen die roepen dat ts niet moet zeuren en gewoon maar moet betalen.
Een ander kan nooit in iemand zn portemonee kijken dus ik vind dat je daar gewoon niet over kan oordelen.
En als iemand dan zomaar zonder overleg belt mag hij indd zelf betalen.

En je zegt het goed iemand die Z’N rekeningen niet betaald,ik betaal wel MIJN rekeningen absoluut en daar zitten ook genoeg da kosten bij.maar niet de rekening die niet van MIJ is.
En zo zie ik dit geval als ik af ga op de info van ts.

Wat ik wel vreemd vind aan het verhaal is hoe de veearts gehandeld heeft.
Mijn veearst zou nooit een paard behandelen wat niet van mij is zonder dat de eigenaar op de hoogte is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:58

Een paard kost geld dat weten we allemaal dus moet er altijd geld in je portemonnee zitten.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:07

marleen_usar schreef:
Een paard kost geld dat weten we allemaal dus moet er altijd geld in je portemonnee zitten.

uhmmm bijna 200 euro voor iets wat overbodig is zou bij mij ook niet uit mijn nood potje gaan hoor :n