Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmuh

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 08:52

Ik ben me inderdaad wat meer aan het verdiepen in wat de mogelijkheden zijn om de wond zo goed en snel mogelijk te laten herstellen. Wil dat ook nog even bespreken met de artsen als hij mee mag. Voor nu eerst maar die koorts die moet zakken.

Ga straks weer heen nadat ik mijn zoontje naar school heb gebracht. Een voordeel is dat ik nu net mijn zwangerschapsverlof in ga dus genoeg tijd heb om de wond straks te verzorgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:35

Grote kans dat de Lingehoeve nog helemaal geen laser toepast. Laat je dat niet weerhouden! Er zijn meerdere merken, maar op de Facebook van hplt kun je veel informatie vinden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:08

Zo wat een vreselijke wond zeg! Wel interessant om het verloop van de genezing te lezen zo. Heel veel beterschap voor je veulen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:10

janderegelaa schreef:
Ik zou toch lasertherapie overwegen.
[ [url=m/gpaAGl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is hoe het dan zou kunnen genezen.

Succes!

Wauw wat een resultaat, in de tijd dat mijn paard de wond had, bestond dit nog niet, anders had ik het wel geweten.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 15:28

Nou vanmorgen weer geweest bij hem en hij voelde zich duidelijk een stuk beter, zijn temp was ook weer beter.

Gelijk even geholpen en gekeken met het schoonmaken van de wond en dat laat hij echt voorbeeldig toe allemaal. Alleen met het meelopen had meneer flink wat praatjes haha springen en dribbelen, erg blij om te zíen want hij belast hem dus prima.

Spoiler:
Afbeelding

Dag 12, 2 november. Voor het schoonmaken van de wond.

Spoiler:
Afbeelding

Na het schoonmaken

Ze hadden van de week dus dermiel gesmeerd maar dat likte hij er gewoon af dus nu hebben ze acederm erop gedaan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:40

Wij hebben een fysiotherapeute in de omgeving die met een laser werkt. Je kan tegen de tijd dat het veulen weer thuis is, fysio's in jouw omgeving bellen of er mensen zijn die langs komen met een laser.

Jeetje, ziet er allemaal wel heel heftig uit. ( even de censuur uit gezet ). Het zal ooit wel goed komen, maar dat duurt nog wel even.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:00

Eigenlijk zou je de wond nu moeten laseren want hij is al mooi aan het demarkeren. Dan is hij echt zo dicht. Het nadeel van de wond zoals hij nu is; de kans op wildvleesvorming is heel groot en dat voorkom je met laser.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:06

Blij te lezen dat hij praatjes heeft, hoe blij kan je daarmee zijn :) . Kop op hoor, het zal best wat tijd en zorgen kosten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:31

Wat vinden ze op de kliniek van de mate van genezing? Ik zie het namelijk op de foto's niet vooruit gaan, maar misschien vertekent het beeld.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 23:56

Even een korte update.... vanmorgen geweest en meneer krijgt echt babbels, stond te stijgeren en bokken op stal.

Heb gevraagd w.b.t laser therapie en dat was ze bekend en gingen ze even bespreken. Ze dacht zelf dat daar nog niks mee gedaan was omdat eerst die ontsteking eruit moet zijn echt. Je zag ook duidelijk dst er nog viezigheid uit kwam waar de ontsteking zit.

W.b.t de mate van genezing zijn ze tevreden, de wond was echt dermate diep dat het gewoon veel tijd gaat kosten.

Spoiler:
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:27

Ik vind het er niet uitzien als een wond met een goed wondklimaat. Het oogt droog, die wondrand aan de onderkant zo dik... ik weet het niet...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 01:02

Ik heb het idee dat er vrij veel afsterven weefsel zit. In elk geval lijkt de doorbloeding niet goed.
Die onderste rand gaat zeker wild vlees geven. Het is ook zo bol.
Ik denk dat je met laser een heel eind kan komen als dat snel gaat gebeuren.
Kan er geen druk verband omheen? Dat gaat ook een beetje wild vlees tegen.
Ik heb vroeger uv licht gebruikt. Zo'n gezichtsbruiner. Dat hielp ook tegen wild vlees

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 01:53

Carmuh schreef:
Even een korte update.... vanmorgen geweest en meneer krijgt echt babbels, stond te stijgeren en bokken op stal.

Heb gevraagd w.b.t laser therapie en dat was ze bekend en gingen ze even bespreken. Ze dacht zelf dat daar nog niks mee gedaan was omdat eerst die ontsteking eruit moet zijn echt. Je zag ook duidelijk dst er nog viezigheid uit kwam waar de ontsteking zit.

W.b.t de mate van genezing zijn ze tevreden, de wond was echt dermate diep dat het gewoon veel tijd gaat kosten.

Spoiler:
[ [url=m/SVxKiO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je de laser gebruikt stopt de ontsteking en krijg je geen wildvlees.

Laat de dierenarts dit maar eens lezen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5523874/

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:45

Carmuh, blij te lezen dat hij steeds meer praatjes krijgt. Fijn dat ze op de kliniek meedenken over de beste opties voor genezing.
Zo veel keus tegenwoordig, de 1 vind dit de ander dat. Je verdiept je er heus wel in, dus hou vertrouwen en volg je gevoel.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:54

Wat fijn om te lezen zeg! Er komt ook al veel minder rotzooi uit dat abces zo te zien +:)+
Die dikke rand is de huid die naar beneden is gezakt toch? Gaan ze dat met de tijd nog opknappen of moet dat vanzelf weer strak trekken?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 20:36

Vanmorgen weer even geweest, hadden ze net alles schoon gemaakt en hij was lekker fris.

Kwam nog wel wat troep uit maar een stuk minder en zijn temp was 38.3. Nu kijken hoe hij zich gaat houden zonder antibiotica.

Ik wil inderdaad het beste voor hem, duur is het toch al. Ik verdiep me overal in maar overleg het wel met de artsen. Morgen hebben we het over de lasertherapie, heb daar zelf wel een goed gevoel bij.

Iets er omheen verbinden gaat niet, wat dat betreft zit het net op een rotplek.

Spoiler:
Afbeelding

Dag 14, 4 november

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:02

Ik duim hoor!!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:08

Carmen wat een verschrikkelijke schrik zal jij hebben gehad dat je hem zo in het land aantrof.
Ik kan me van het veulen wel voorstellen dat hij er aan zit
Als je wond geneesd gaat het jeuken

Je zou hem wel wat kunnen afdekken met gaas en tape hoor,
Hebben we bij die merrie van mij ook gedaan
Die had ook geen makkelijke plek uit gekozen voor de wond
Afbeelding
Daardoor kon ze minder schuren want er aanzitten kon zij dan niet!

Ik had met Richard ook al even over de laser therapie gehad.
Dat is echt een aanrader.
Maar ook homeopatische ondersteuning zou ik aanraden!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 21:15

Nou vanmorgen weer geweest en meneer is echt kwiekfit. Dat ik kwam lag hij lekker maar later stond hij. Worteltjes eten gaat hem ook al goed af en een borsteltje geniet hij zo van.

Sinds vandaag is hij ook van de metacam af en als hij zich zo goed houd mag hij een deze dagen naar huis *\o/* . Zijn temp was vandaag 38.7 maar dat was nadat meneer al bokkend en springend door stal was gegaan dus daar maakten ze zich niet druk om.

Lasertherapie waren ze opzich niet tegen alleen vroegen hun zich af of hij wel stil zou blijven staan tijdens behandelen aangezien hij zo fris is op het moment. (Niet zo gek na ruim 2 weken op stal) om hem nou voor elke behandeling te gaan verdoven is ook zo wat dus moet daar echt even over nadenken weer. Ze vonden opzich dat de wond nu al vanuit zichzelf goed aan het genezen is.

Spoiler:
Afbeelding

Dag 15, 5 november

Afbeelding

Ik wil tot nu toe iedereen bedanken voor de ideeën, tips etc. Ik kan er vast dingen van gebruiken maar pfff wat lastig...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:14

Stilstaan hoeft niet persé, laser is maar een lampje wat je gewoon mee kunt bewegen. Daarbij is zo’n wond hooguit 2 minuten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:23

janderegelaa schreef:
Stilstaan hoeft niet persé, laser is maar een lampje wat je gewoon mee kunt bewegen. Daarbij is zo’n wond hooguit 2 minuten.

Ik heb eerder het idee dat ze het niet willen. De twijfels lijken zo groot. Nergens voor nodig.

De volledige mogelijkheid is er....

Ik vind de wond er zo op de foto s niet netjes uit zien, maar ey ik ben geen arts.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 23:29

Twijfels ontstaan vooral door de vele mogelijke hulpmiddelen die kunnen helpen, waar doe je goed aan en waar niet.

Denk dat ik zoiezo is contact opneem met iemand in de buurt die dat laseren doet hoe die erover denkt.

W.b.t honingzalf, de dermiel likt hij eraf maar er zijn nog meer soorten toch? Zijn er ook soorten die wellicht minder 'zoet' zijn ofzo?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:33

Maar ik lees vooral veel "ik denk"...
Maar daar kom je geen stap mee vooruit.
En ik vind dat actie juist nu zeker niet overbodig is in dit stadium van 'genezing'

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:38

Het ene hulpmiddel hoeft se andere nog niet uit te sluiten.
Je kan de laser er gewoon bij doen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:41

janderegelaa schreef:

Precies, je danst gewoon mee :+
Ik zette het veulen gewoon vast naast de deuropening, apparaat erbuiten, draadje tussen de deur door en laseren maar.
Eventueel met je andere hand een kriebelplekje opzoeken. Gaat prima.