Waar heeft mijn paard baat bij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 10:13

@ Visitor, vandaar... abo zie ik nog niet zoveel in eigenlijk. Met name omdat het redelijk om technisch rijden gaat en ik juist meer op gevoel moet gaan rijden om de harmonie terug te krijgen.

@ Elisa, heb hem ook opgezocht van de week. Maar was niet echt onder de indruk van wat ik zag. Geen idee waarom hoor. Maar misschien moet ik een jong paard zien bij hem. Het hogere werk past op dit moment niet bij wat ik nodig heb.

@Alenthe05, one step at a time. En de eigenaar heeft het zelf al druk genoeg. Gelukkig dankzij dit topic mijn horizon flink kunnen verbreden met andere manieren om je paard fris te houden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:41

Je kan ook voor een maand een abo nemen, is het niet meteen zo'n investering ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 10:50

Visitor schreef:
Je kan ook voor een maand een abo nemen, is het niet meteen zo'n investering ;)

Maar het gaat niet om het technische rijden. Ik moet gewoon een aantal harmonieuze combinaties zien, waarbij het paard ook behoorlijk kan bewegen. Om te visualiseren voor mezelf hoe dat zou voelen. En dit gevoel wil ik dan meenemen naar mijn paard.

Maar het valt niet mee. Gisteren 5 en 6 jarigen bekeken in Ermelo, maar het viel me allemaal zo tegen. Paarden lopen niet verkeerd, maar het past niet in mijn verwachting.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:01

Ja, ik bedoel te zeggen dat je die daar veel zal zien. Maar goed, het is inderdaad niet alsof dat nergens anders kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:25

Wat verwacht je? wat wil je zien?

Is het een idee om op wedstrijden (subtopniveau oid) bij het losrijden te gaan kijken? dat is ook enorm leerzaam. Sowieso zie je als combinaties trainen/ losrijden vaak veel meer leerzame dingen dan in de ring.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 12:50

Elisa2 schreef:

Is het een idee om op wedstrijden (subtopniveau oid) bij het losrijden te gaan kijken? dat is ook enorm leerzaam. Sowieso zie je als combinaties trainen/ losrijden vaak veel meer leerzame dingen dan in de ring.

Sowieso zie ik heel graag dat een paard uit zichzelf enorm los en makkelijk beweegt (geen stekerige voorvoeten), waarbij het lijkt alsof de ruiter alleen maar stuurt (links rechts). Ik wil dus het liefst ook voelen dat mijn paard me draagt en zo weinig mogelijk doen, behalve sturen en meeliften.

Kijken op verschillende wedstrijden wil ik wel, alleen heb ik best weinig tijd momenteel. Dat is best jammer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:10

Dit wil ik zijn later als ik groot ben :D :P

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:37

De online training van Rien van der Schaft zitten sommige hele fijne filmpjes bij. Geven echt inspiratie om weer zelf aan de slag te gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 14:44

Jaaa Franziskus is echt waanzinnig!

Tot hij moet piafferen en passageren. Niet slecht, maar ik mis vanzelfsprekendheid. Maar dat is voor mij nu toch niet interessant.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:12

Het gaat mij nog niet eens alleen om de bewegingen van dat paard. Maar de lol die van het filmpje af straalt. De durf in het rijden. Het feit dat het ook even 'mis' mag gaan zonder stress. Dat er best een grens opgezocht wordt zonder gezeik. Om dan niet te spreken over hoe zij er op zit.
Als ik zo een proef kan rijden *\o/* (dit is een show, toegegeven)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:44

Ik heb niet elke post doorgelezen, dus excuus als ik iets zeg wat al gezegd is.

Ik las dat hij meegeweest is naar HE en dat dat niets was. Nooit meer zoals je zelf zegt.
Maar wat is het verschil tussen op wedstrijd gaan (prikkels) en een HE?
Ik denk dat het verschil tussen een HE en een wedstrijd niet eens zo gek veel is.
Wat je daar hebt gezien op HE zou ik eens doortrekken naar wat er op wedstrijd gebeurd en daar een plan van aanpak op maken. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:59

Janine1990 schreef:
Heel erg blij met de ontwikkeling binnen 2 dagen op Redplex!

Waar hij normaal sjokkend als laatste van de kudde (ze gaan los de stal in) de stal in komt. Kwam hij vandaag in galop de stal in... 8)7
Woensdag heb ik gereden voor zijn eerste dosis, hij liep toen al prettig. Maar vanavond merkte ik écht al verschil! Hij ziet en hoort werkelijk ALLES weer... :oo Nu dus zien dat ik dit omgezet krijg in voorwaartse energie. Maar er zaten ook hele fijne stukken weer tussen. Hij heeft best aardig gewerkt en hij was niet meer vreselijk aan het pompen na het rijden.

Zelf maandag weer een stress-release sessie gehad. Was vrij heftig, er zat toch nog aardig meer oud zeer dan ik dacht. Gelukkig ook weer hele fijne handgrepen gekregen, in het kader van visualisatie.
Tips gekregen om goede ruiters te bekijken op YT. Maar er moet toch meer zijn dan Uta Graf en Ingrid Klimke :+ Als iemand hier nog hele fijne paarden weet qua beweging, word ik wel graag getipt.

We blijven lekker doorgaan! In principe volgende week zaterdag concours staan... Spannend!

Fijn joh dat het weer goed met hem gaat. Goed dat je naar je paard hebt "geluisterd". En succes op concours!
P.S. bloedarmoede kan ook komen door wormen. Maar ik neem aan dat je dat hebt uitgesloten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 16:01

Sunnda schreef:

Ik las dat hij meegeweest is naar HE en dat dat niets was. Nooit meer zoals je zelf zegt.
Ik denk dat het verschil tussen een HE en een wedstrijd niet eens zo gek veel is.
Wat je daar hebt gezien op HE zou ik eens doortrekken naar wat er op wedstrijd gebeurd en daar een plan van aanpak op maken. :)

Ik heb hem een jaar zelf gereden op HE. Niets aan de hand.
Jaar later uitgeleend aan stalgenootje, hij keek doodongelukkig. Was totaal niet zichzelf. Al vanaf het moment dat ik de stal in kwam terwijl hij gepoetst en gevlochten werd door een ander. Avond daarvoor ook al gereden door een ander. Dus uitlenen doe ik nooit weer.

Anyhow, even selecteren op mijn berichten is misschien wel interessant.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 16:03

Babootje schreef:
Fijn joh dat het weer goed met hem gaat. Goed dat je naar je paard hebt "geluisterd". En succes op concours!
P.S. bloedarmoede kan ook komen door wormen. Maar ik neem aan dat je dat hebt uitgesloten.

Hij krijgt inderdaad even een kuurtje hiervoor. We ontwormen zo weinig mogelijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:07

Janine1990 schreef:
Sunnda schreef:

Ik heb hem een jaar zelf gereden op HE. Niets aan de hand.
Jaar later uitgeleend aan stalgenootje, hij keek doodongelukkig. Was totaal niet zichzelf. Al vanaf het moment dat ik de stal in kwam terwijl hij gepoetst en gevlochten werd door een ander. Avond daarvoor ook al gereden door een ander. Dus uitlenen doe ik nooit weer.

Anyhow, even selecteren op mijn berichten is misschien wel interessant.

Ahh, ik had niet begrepen dat het om het uitlenen ging waar hij moeite mee heeft. Dat is het nvt. :)

Ik ben blond dat weet ik, maar wat bedoel je met het laatste? :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 17:38

Dat een deel van het probleem waarschijnlijk uit de recent geconstateerde bloedarmoede voort komt.

Meer info in mijn berichten ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:52

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:

Sowieso zie ik heel graag dat een paard uit zichzelf enorm los en makkelijk beweegt (geen stekerige voorvoeten), waarbij het lijkt alsof de ruiter alleen maar stuurt (links rechts). Ik wil dus het liefst ook voelen dat mijn paard me draagt en zo weinig mogelijk doen, behalve sturen en meeliften.

Kijken op verschillende wedstrijden wil ik wel, alleen heb ik best weinig tijd momenteel. Dat is best jammer.

Verdiep je dan eens in de term "durchlassigheid", dat geeft het beeld wat jij omschrijft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 22:11

Elisa2 schreef:
Verdiep je dan eens in de term "durchlassigheid", dat geeft het beeld wat jij omschrijft.

'Probleem' is dat dat weer een te technisch verhaal is. Ik ben de harmonie verloren door te technisch te rijden. Ik moet juist weer meer terug naar mijn gevoel.

Vanavond ben ik gaan rijden, eigenaar was er ook. Soms hebben we weinig te vertellen. Nu juist weer heel veel. Waardoor ik me ben gaan realiseren dat door het technische rijden ik mijn focus kwijt raak.
Ik kon makkelijker rijden en kletsen tegelijk dan helemaal focussen op het rijden, want dan ga ik weer technisch rijden.

Ben ik alleen aan het rijden, ben ik op dit moment heel erg met mijn gevoel bezig, dat weer opzoeken aan de hand van visualisatie. Dat is best pittig en vermoeiend. Zeker na een lange dag werken.

Aan de hand van filmpjes kom ik veel verder op dit moment dan met theorie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 12:27

Bizarre ochtend gehad... Eerste concours sinds hij op Redplex staat. Misschien wat snel, maar hij voelt super fit thuis.

Door de proeven heen een heel fijn gevoel gehad, hij liet me totaal niet in de steek. Natuurlijk mocht hij sterker en met meer impuls gaan, maar we kunnen natuurlijk niet alles tegelijk. Ik ging dan ook meer om voor mijn eigen gevoel te kijken waar we stonden ten op zichte van de vorige keer. Immers weer een sessie stress release gehad, en bloedarmoede onder behandeling.

In de tweede proef begon hij er wat meer aan te trekken, maar raakte hij uiteindelijk ook wat leeg. Geeft niet, ik ging toch niet voor de winst.

Hoe gedesillusioneerd was ik dan ook toen na het afgroeten de jury uit de auto stapte en mij adviseerde geen punten te laten noteren (vrijwillig verlaten). Het baarde haar zorgen hoe weinig looplust hij had. Dus heb het verhaal uitgelegd, situatie onder controle met gezondheid van het paard, mijn eigen spanning nog niet helemaal.

Blij dat de jury zo open was natuurlijk, maar bij mij kwam alle onzekerheid er weer uit. "Ik kan het niet, zie je wel." en "Ik kan beter stoppen." Zo ook naar huis gegaan (geen tijd om punten te halen ivm werkzaamheden thuis). Uiteindelijk stalgenootje geappt of ze mijn punten kon doorgeven. Bleek ik 205 te hebben in de eerste proef. In de tweede proef had de jury me nog wel zo veel moeten korten om verlies te geven, dat was niet eens gelukt.

De waarheid zal ergens in het midden liggen... Maar mijn hele slechte gevoel (als je denkt dat je er heel veel aan hebt gedaan en dit als terugkoppeling krijgt) is gelukkig een beetje verdwenen. Ik denk dat we nu met trainen weer een heel eind gaan komen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:43

"Bizarre ochtend gehad... Eerste concours sinds hij op Redplex staat. Misschien wat snel, maar hij voelt super fit thuis."

Je zegt het zelf al ... Gewoon rustig doorgaan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:30

Gefeliciteerd met je winstpunt :) ! Mooi zo doorgaan, misschien een tijdje 1 proef rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:42

Ik denk dat hij erg onzeker is, omdat hij dat in de kudde ook is. Misschien zou je eens een Natuurgeneeskundige kunnen vragen, een Bach bloesem remedie kan hem misschien helpen meer voor zichzelf op te komen.

Verder doet je verhaal me heel erg denken aan het verhaal van Karin Leibbrandt.
Zij kocht een prachtige getalenteerde jonge hengst en ze vlogen de B en het L door, maar daarna werd het moeilijk.
Ze verloren allebei het plezier in het rijden.
Iemand anders heeft haar paard een tijdje getraind en toen reden ze ook met goeie punten de M en het z door en het zag er vrij goed uit, maar het voelde nooit helemaal goed en het paard liep de helft van de tijd dat ze hem had kreupel wat in eerste instantie pure pech leek.
Op een gegeven moment heeft ze het paard verkocht aan iemand die er recreatief mee wilde rijden.
Het paard heeft het nog een paar jaar volgehouden maar uiteindelijk had hij overal zoveel pijn dat ze hem in hebben laten slapen.
Zij studeerde af als dierenarts, en pas jaren later zag ze wat het probleem was.
Ze had hem altijd getraind op een manier die te erg gericht was op een lage hoofd hals houding, zonder verder naar de anatomie van het paard te kijken.
Ze heeft een schitterend boek geschreven, het heet: Je paard succesvol trainen
Zeker een aanrader!
Het gaat over het in balans brengen van je paard en een goede lichaamshouding.
Friezen zijn extra gevoelig voor een verkeerde lichaamshouding, dus ik zou het daar zoeken. Stapje terug en de basis verbeteren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 20:31

Maflinger_S schreef:
"Bizarre ochtend gehad... Eerste concours sinds hij op Redplex staat. Misschien wat snel, maar hij voelt super fit thuis."

Je zegt het zelf al ... Gewoon rustig doorgaan.

Ach, je hebt ook gelijk.
Was vanochtend er behoorlijk van onder de indruk, het is gewoon vervelend als er iemand is die het idee heeft dat je niet het beste met je paard voor hebt en dit ook tegen je zegt. Terwijl het tegenovergestelde juist waar is.

Belletje met juf hielp ook al een hele hoop. Ik vertrouw nu weer op het gevoel dat ik bij de proeven had. En dat was dat ik veel minder spanning op mijn paard over bracht.

Besloten om in ieder geval de gehele winter het te houden bij één proef per wedstrijd. En als dat goed voelt, eens twee dagen achter elkaar te gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 20:31

Kendra schreef:
Gefeliciteerd met je winstpunt :) ! Mooi zo doorgaan, misschien een tijdje 1 proef rijden?

Dat heb ik in overleg met de eigenaar en mijn juf nu ook besloten. Voor in ieder geval de hele winter. :)

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:32

Mss toch nog een tipje om tijdens het rijden naar je gevoel terug te keren: doe eens regelmatig een stuk je ogen dicht en concentreer je dan op wat je voelt onder je. Mss een goed begin van het weer voelen?