Jep hij wordt nog steeds ingepakt! Hij laat het ook steeds beter toe, al dat geprul dus dat is voor mij wel een geruststelling, hij zal vast door hebben dat het werkt nu.
Mooi gezond wondbed heb je nu. Lekker mee doorgaan.
Spytgnieskje
Geplaatst: 29-05-18 19:32
PURE KOFFIE! Beste medicijn bij (zeer) grote wonden. Koffie trekt de afvalstoffen uit de wond waardoor het sneller geneest. Zelfs bij een paard waarbij z'n hele borst compleet open lag heeft het geholpen.
Maar waarom zou je iets als koffie (wat eventueel bacterieremmende eigenschappen zou hebben? Nooit van gehoord we gebruiken het in elk geval niet hier in de gezondheidszorg) op deze wond smeren. Dit is een keurige rode wond. De enige taak van TS is het wondbed vochtig houden (bevorderd de genezing) en de wond beschermen. De wond is niet vies oid, niet ontstoken. Honingzalf kun je gebruiken om het vochtig te houden, maar ook een gewone hydrogel kan hier zijn werk doen. En verbinden zodat je de wond beschermd. Meer hoeft echt niet . En TS goed bezig . Ik hoop dat de wond snel geneest, de jeuk zo verdwijnt en dat ze dan weer lekker de wei op kan. Ik zou tegen die tijd wel even oppassen met de zon eventueel. Die kan klachten geven wat weer jeuk en/of verbranding veroorzaakt op de kwetsbare huid.
Thanks! Ik ben inderdaad voorlopig nog niet van plan iets te wijzigen in de behandeling, dit slaat aan en dit zet is dus verder
Wat denken jullie, als ik er bij blijf en hij heeft zijn verbandje om, dan kan hij toch wel even buiten hé? Mijn paarden zijn het niet gewend op stal te staan en nu moet ie ineens weer op stalrust en hij wordt er niet vrolijker van zeg maar. Ik vind er ook helemaal niks aan dat hij nu binnen staan, kan die stal nog zo groot zijn...
Ik heb indertijd een paddock van 3x3m gemaakt (wel ponyjaarling)n wel lekker buiten maar beperkte beweging
Emj_23
Geplaatst: 29-05-18 20:31
Mij lijkt dat hij met verband wel weer naar buiten kan. Buiten is niet echt viezer dan stal lijkt mij op het moment. Ik zou wel je huidige verzorgingregime volhouden. En anders wat Cemlys zegt, eerst proberen in een paddock om te voorkomen dat hij in rengalop door een weiland scheurt.
Diddykong
Geplaatst: 29-05-18 20:33
Ik had mijn paard met veel grotere wond op de sprong (is een veel vervelender plaats, ik zou bijna zeggen dat je mazzel hebt ) na de 1e weken stalrust de wei weer opgelaten op droge dagen. Dit ging prima. Als t regent of nat is, hield ik haar wel binnen. Het is op zich geen heel bewegelijke plaats en als het verband blijft zitten moet het lukken. Als het regent verweekt de boel snel en dat is dan weer niet zo goed. Tja en ik kon een rengalop en bokpartij niet voorkomen, maar ik kan goed verbandjes leggen dus t bleef keurig zitten . Zou wel snachts op stal houden, met dauw en als je paard gaat liggen wordt t dan toch snel vochtig
Maflinger_S
Geplaatst: 29-05-18 20:35
Paddockje maken van 5 bij 5? Ik zou gewoon zo doorgaan als je nu doet qua wondbehandeling. Het werkt ... Je hebt best kans dat er ook weer haar op gaat groeien op den duur.
Paddockje maken is niet echt een optie, thuis geen probleem maar daar is net een weitje vrij en de rest is bezet door merries met veulens of hengsten. Hij is nooit van de gekkigheid geweest en als zijn maatje er niet bij is denk ik dat hij vooral met zijn neus in het gras zal staan.
Goed idee, met nat weer best binnen houden inderdaad, had ik niet over nagedacht. Het is hier heel erg droog nu, heeft net 10 minuutjes minimaal geregend dus stal of buiten is bijna hetzelfde zoals je zegt
Granoek
Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 20:42
En in principe scheelt er niks aan spieren of pezen ofzo, dus als ik hem overdag een sprintje kan laten trekken zou niet heel erg zijn, hij wordt toch 's avonds opnieuw ingepakt..
Heb je niet een paar van die prikpaaltjes met lint waarmee je een stukje weide kunt afzetten, of van die losse hekken waarmee je een vierkantje op het gras kunt maken?