Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

normann_love

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:17

Dappere beslissing!

Ik ben er zelf wel bijgeweest, nooit fijn om te zien. Maar ik ben wel heeel blij dat ik het wel heb gedaan, zo kon ik het goed afsluiten voor mezelf !

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 07:09

Wat erg ts..
Heel veel respect voor deze beslissing.
Veel sterkte..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:29

Laat je het thuis doen of op een kliniek?
Bij een kliniek hebben ze vaak beweegbare schotten waar ze tussen kunnen, waardoor ze na sedatie klem gezet worden.
Dan zakken ze heel erg netjes en rustig recht naar de grond zonder vallen.
Mijn voormalig verzorgpaard is zo ingeslapen en het schijnt dat dat onwijs mooi gegaan is en niet naar geweest is om te zien.
Als je het op een kliniek laat doen zou ik zeggen overweeg om erbij te blijven.
In dit geval moesten ze bij het euthanasiemiddel even aan de kant, en mochten ze er toen ze lag weer bij.
Ze was al zo ver weg toen laatste injectie gegeven werd dat ze daar geen moeite mee hadden, ze kreeg het echt niet mee en ze was zo weg.

Mijn stalhouder is meer voorstander van schieten, maar vind deze manier van inslapen heel erg netjes en rustig gaan. Ze vallen niet naar, maar gecontroleerd.
Sterkte, en een onwijs dapper besluit! :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:54

Sterkte Susan :(:)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:10

Hoi tS,
Heb alleen jouw posts gelezen dus weet niet wat anderen al gezegd hebben. Wilde toch even reageren omdat ik precies hetzelfde meegemaakt heb met een bijrijdpaard. Die was een paar maanden lang op en af kreupel, twee kreupelheidsonderzoeken en een MRI verder en bleek een flinke scheur (volgens mij zelfs helemaal door) in de diepe buigpees met flink wat littekenweefsel te zijn. Advies van de dierenarts een jaar op het land en dan verder kijken.

Was een merrie met een prachtige afstamming dus ook een veulentje van gefokt in die tijd. Na zo'n 9 maanden hadden we de kreupelheid al een tijd niet meer gezien dus rustige buitenritjes gaan maken. Inmiddels een paar jaar verder en nooit meer kreupel geweest. Ze doet wat licht dressuurwerk en buitenritjes maar niks zwaars.

Ik weet dat je de beslissing voor inslapen al hebt gemaakt en wil je daar heel veel sterkte mee wensen. Mijn bijrijdpaard was dan wel kreupel maar altijd nog opgewekt en vrolijk dus ik kan me je beslissing goed voorstellen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:40

Och Susan... heel veel sterkte :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 08:50

Undefined: ons paard is absoluut niet happy en heeft als ik zo lees echt een andere blessure als jouw bijrijdpaard. Bij Chap zit het in de aanhechting van de diepe buiger, aan beide kanten van het hoefgewricht. Fijn dat het bij je bijrijdpaard wel goed is gekomen.

We laten hem op de kliniek inslapen idd moonfish.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:27

Wow Susan, wat een heftig maar dapper en eerlijk besluit hebben jullie moeten maken. Dikke knuffel voor jullie alle 3 :* . Sterkte woensdag.

Mijn ervaring is dat het inslapen op een kliniek (utrecht) heel rustig en goed verloopt. Mocht overal bijzijn en alles werd rustig verteld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 15:52

We gaan naar onze eigen praktijk. Ik twijfel nog heel erg maar mijn man wil het echt niet en ik zie alleen blijven niet zo zitten. Ook wil ik me hem liever herinneren zoals hij nu is en niet het beeld op mijn netvlies van mijn grote vriend die er niet meer is ;(

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:59

Wat intens verdrietig voor jullie. Vreselijk om deze beslissing te moeten nemen, maar heel eerlijk en liefdevol naar jullie paard om hem te nemen.

Mochten jullie er niet bij willen zijn, dan kun je altijd vragen of de arts een deel van zijn staart af wil knippen. Wil je er niets meer mee doen, dan berg je hem ergens op. Maar stel je wil ooit nog een sieraad of iets dergelijks dan is het haar er nog.

Heel veel sterkte woensdag.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:41

Je hebt je best gedaan voor hem, als je voelt het is tijd dan is dat doorgaans ook zo.
Wel of niet bij het inslapen zijn is inderdaad ieders keuze. Ik zal het me in ieder geval zelf niet kunnen vergeven als ik er niet bij zou zijn. Juist in de laatste momenten wil ik er voor ze kunnen zijn, tegen ze praten. Alleen al het idee dat ik bij ze weg zou lopen dan... zou voor mij voelen alsof ik ze in de steek laat. Voor mij geen optie.
Maar als dat voor jou anders is, moet je je daarnaar gedragen. Kan een ander nooit voor je bepalen (gelukkig!). Alvast heel veel sterkte Y;(

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:52

Ik ben twee weken geleden met mijn merrie ook naar utrecht geweest. Bij haar waren er naast de ontsteking in het hoefgewricht ook nog melanomen bijgekomen. Ze zou alleen nog weide paard kunnen zijn, maar niet op gras omdat ze dan veel te dik werd. Op een paddock is ze diep ongelukkig en ze kan niet met andere paarden dan. Ik heb ook de keuze gemaakt haar in te laten slapen. En de oordelen zijn niet van de lucht, maar het enige wat voor mij belangrijk was is haar geluk. En zij zou niet gelukkig worden. Daarbij was ze niet pijnvrij door de ontsteking en niet duidelijk wat de melanomen deden in haar hoofd aangezien ze soms erg moeilijk ademde. Ik heb mijn vorige paard op de wei in laten slapen en dat vond ik vreselijk. Dat beeld ben ik heel lang niet kwijt geraakt. Deze is in Utrecht ingeslapen en ik vond het heel fijn gaan. Ze werd eerst suf, toen narcose en dan krijgt ze al niets meer mee en door de schotten gaat het vallen erg rustig. Daarna krijgt ze de definitieve spuit en ook dat ging heel rustig. Nu kon ik echt fijn afscheid nemen en ik ben echt bij dat ze er eigenlijk niets van het gemerkt. Kan niet voor jou praten, maar zoals het op de kliniek ging vond ik zo respectvol dat ik blij was dat ik er tot het laatst voor haar kon zijn zonder dat ik er zelf nachtmerries van heb. Ondanks dat ik wist dat het het beste was, heb ik heb me erg schuldig gevoeld omdat ik toch over leven heb beslist. Maar ik blijf mezelf voorhouden wat de opties waren en nu word het langzaam beter. Ik hoop dat mijn verhaal je kan helpen om een keuze te maken of je erbij blijft. Hoe dan ook wil ik je heel veel sterkte wensen! Ook met de verwerking.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:03

Die van mij is bijna 2 maanden geleden op Utrecht ingeslapen. Hoe suf ze ook was, de inslaapruimte wilde ze zonder mij niet in en achteruit bij het schot ook niet. Tot op het laatst was ze trouw aan mij, als de baas het zegt, dan zal het wel goed zijn. Ik vond het fijn dat ik haar daarin nog kon ondersteunen, want dit was het laatste wat ik voor haar kon doen. Wij waren wel écht maatjes, ik kan jullie relatie natuurlijk niet inschatten. Mijn vriend wilde er ook niet bij zijn, hij heeft buiten gewacht. Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf beslissen natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 19:15

PPeetje ik heb ook al echt vervelende reacties gehad hoor, maar de meeste mensen reageren begripvol.

Tessebes: hij is ook echt mijn maatje in alles. Het is gewoon een moeilijke beslissing om te nemen. Bij honden en katten heb ik er gek genoeg geen probleem mee (dan sta ik er jankend naast, maar ik blijf tot het eind). Maar dit vind ik zo moeilijk.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:26

Lieve Susan,
Ik snap je twijfel.
Het is ook zo'n verschrikkelijk moeilijk moment.
Kijk maar wat je gevoel je ingeeft op het moment.
We kunnen onze ervaringen met je delen maar het is jouw keuze.
Het feit dat je zo kiest voor je paard en niet egoïstisch bent, je echt goed hebt gekeken wat voor je vriendje het beste is dat getuigt van echte liefde.
Sterkte meis.
Ik wens je nog een paar bijzondere dagen toe waarin he op jullie manier het afscheid kunt inleiden.

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:45

Wat ongelofelijk heftig voor jullie. Heel veel sterkte.

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:14

Wat een nare wending van het verhaal. Wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen |( :(:)

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:38

Heel veel sterkte! Het is een moeilijke, maar dappere keuze.
Ik ben er zelf wel bij gebleven toen mijn pony vorig jaar op 6-jarige leeftijd ingeslapen werd en daar ben ik nog steeds ontzettend 'blij' mee. Mijn vader had wel gewaarschuwd dat het er bij paarden niet altijd even fraai uit zag, maar de dierenarts legde vooraf uit wat ze ging doen en zo wist ik dat hij na het eerste spuitje al suf was en na het tweede spuitje al niets meer mee kreeg. Toen het laatste definitieve spuitje kwam was het dus voor mijn gevoel al deels gebeurd. Ik vond het fijn dat ik er tot het bittere eind voor mijn maatje was. Na alles wat hij voor mij heeft gedaan voelde dat ook als een plicht. Maar voel je niet verplicht, je moet doen wat je zelf het fijnst vind! Er zullen wellicht ook mensen zijn die blij zijn dat ze er NIET bij zijn geweest. Denk er goed over na en hoe dan ook wil ik je heel veel sterkte wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 00:18

Wat heftig Susan. Veel sterkte...

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 00:28

Ik heb zojuist heel je topic doorgelezen TS.
Enige wat ik wil zeggen is dat ik je enorm veel sterkte wil wensen de aankomende dagen tot woensdag, en in de tijd daarna.
Denk er goed over na of je er wel of niet bij wil zijn, of dat je nog afscheid neemt nadat hij gegaan is.
Moeilijke maar moedige beslissing, dikke knuffel voor jullie!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:43

SusanH: heel veel sterkte met deze moelijke beslissing !!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 10:43

Heb inmiddels besloten er woensdag niet bij te zijn. Dat is puur een gevoelsmatige beslissing. Iedereen bedankt voor de lieve woorden.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:47

Ik las al even mee, maar wat een ontzettend vervelende wending heeft het gekregen zeg. Van rustig herstellen naar ineens je paard moeten laten inslapen.. Fijn dat je nu voor jezelf een beslissing hebt kunnen nemen voor woensdag. Heel veel sterkte gewenst voor de komende tijd. Hopelijk kun je nog even van hem genieten de komende dagen.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:40

Enorm veel sterkte vandaag.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:46

Sterkte