Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:19

Jammergenoeg herkennen veel dierenartsen het nog steeds niet. Maar om zo stellig te zeggen dat het geen vasculitis is, dat is niet handig van ze zonder biopt (en zelfs een biopt kan verkeerd genomen worden en zorgen voor een vals negatieve uitslag)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:00

in de zomer heeft hij geen last het is nu 2jr in okt begonnen
heb het specifiek gevraagd of het Fasculitis kon zijn en haar antwoord was stellig dit is typisch mok
de Pretnisolon slaat nu goed aan de plekken zien er rustig uit
heb er vandaag sudocreme op de korstenrand gedaan zodat ze er makkelijk af gaan en je geen nieuwe wonden maakt
hij heeft er nu geen pijn aan ,mag het gewoon poetsen en inmasseren
vergeet foto`s te maken, wel 1 op afstand ,je ziet de binnenkant achterbeen met sudocreme
Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:03

panache schreef:
@Mirigino, helaas weer een arts met weinig ervaring :(... Check de foto's eens uit mijn topic. [MD] Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis
Dit kan gewoon geen mok zijn. Of het vasculitis is, kan ik niet met zekerheid zeggen..

mijn DA zei dat er vele vormen van mok zijn , dit is echt een huid ontsteking
maar we gaan het zien,als het straks weer terug komt dan gaan we echt een schraapsel nemen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:52

Met een schraapsel kan de diagnose vasculitis ook niet gesteld worden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:57

Horseware schreef:

niet?
weet ik veel , dat had ik begrepen :o

nou we wachten nog even af hoe de genezing verder gaat..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:05

mirgino schreef:
Horseware schreef:

niet?
weet ik veel , dat had ik begrepen :o

nou we wachten nog even af hoe de genezing verder gaat..

Voor de diagnose vasculitis dient een biopt genomen te worden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 18:53

En dat kan het ook weer meer laten opvlammen toch? Stomme ziekte...

Ik durf er niets op te smeren anders dan hydrocortiderm. Sudocrème durf ik bv echt niet. Laatste x met groene klei zalf werd het direct erger.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:04

Maar te lang Hydrocortiderm smeren is ook niet goed hoor, wees daar voorzichtig mee!
Dat maakt de huid week en dan krijg je weer nieuwe problemen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:55

Liefst gewoon niets erop smeren

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:06

Na rond vragen aan mensen die bekent zijn met vasculitis zeiden allemaal dat ook mijn paard vasculitis heeft maar gelukkig nog wel een begin stadium.

Hier werd het erger doordat ik juist ging smeren met sudo of mtg olie

Nu doe ik er al een paar weken niets meer aan, drooghouden en als de zon schijnt het inpakken, lang leven dat deze maand de zon welgeteld 1 keer heeft geschenen... zijn hier alle plekjes weg en lijkt het tot nu toe genezen!

Was eerst zo en heb nog geen na foto
Afbeelding

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:40

Ben even weggeweest van dit topic maar als wat ik hierboven zie vasculitis is dan heeft het heel veel vergelijk met wat mijn merrie had. Ik heb het nooit verder laten onderzoeken maar ze had het 2 jaar achtereen, ook in oktober! Misschien kan ik de tobbers een hart onder de riem steken want mijn merrie heef het daarna nooit meer gehad. Wel was ik extra alert op kleine plekjes op haar benen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:08

Snooty fijn dat ze er af is!

Wat ik ook apart vind is dat het zo aan uv wordt gehangen en veelal gelezen dat het in najaar weer minder zou worden. Maar hier idd juist in najaar begonnen. Ook vast een puntje dat nog niet helemaal duidelijk is of bekend is?

Hydrocortiderm heb ik nu steeds pauzes mee. Omdat het wat meer korsten werd nu weer begonnen. Mijn da heeft niet zo'n probleem met langdurig smeren ivm de lokaal heide en is van mening dat je dan echt heel lamg moet smeren. Maar zelf doe ik wel pauzes als het kan. Immers smeer ik nu anders alweer vanaf eind oktober.

Ze krijgt nu immuboost druppels en msm ook inderdaad.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:28

De link met UV kon ik destijds ook niet leggen. 1e jaar dacht ik pure pech. 2e jaar was toch wel vreemd. Zelfde periode. Zelfde been (ook een wit been dus). Ik ben overigens ook geen voorstander van lang smeren met hydrocotiderm .De huid wordt er inderdaad dun van waardoor de kans op nieuwe infecties weer groter wordt, maar het blijft lastig om het punt te bepalen waarop je kunt stoppen zonder dat het opnieuw terugkeert.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:42

Hier begint het ook in het najaar, als het vochtiger weer wordt en als de weerstand vermindert door de rui vermoed ik...
Ondertussen hier ook wel minder maar korsten nog niet weg kunnen krijgen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 23:01

Gok weerstand idd. Iemand zei dat lysine ook goed kan helpen daarmee? Zit te denken dat periodes bij te voeren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:37

Snooty16 schreef:
Ben even weggeweest van dit topic maar als wat ik hierboven zie vasculitis is dan heeft het heel veel vergelijk met wat mijn merrie had. Ik heb het nooit verder laten onderzoeken maar ze had het 2 jaar achtereen, ook in oktober! Misschien kan ik de tobbers een hart onder de riem steken want mijn merrie heef het daarna nooit meer gehad. Wel was ik extra alert op kleine plekjes op haar benen.

Ik heb dus eenzelfde ervaring.
Hier juist in de zomer. Al jaren kleine plekjes van 0,5cm doorsnede in de zomer op de onderbenen. 1 jaar echt geëscaleerd met een grote plek nadat ik zijn been in het voorjaar opgeschoren had. Huis tuin en keuken middeltjes hielpen niet maar ging in het najaar vanzelf over. Nu scheer ik hem niet meer op in de zomer en blijft dat extreme weg. Ik doe er ook helemaal niets meer aan.
Paard is overigens 22.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:48

PanamaD, de zon is niet alleen de boosdoener. Als het plekje geïrriteerd is, zou ik het zeker helemaal afschermen van UV-licht.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:52

Ik ben zo opgelucht dat het bij mijn paard nooit meer is teruggekomen. Ze staat al weer maanden zonder beenbescherming. Wat een verademing om hier niet meer zo mee bezig te zijn. Uiteraard controleer ik haar wel vaak hoor ;)!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:15

panache schreef:
PanamaD, de zon is niet alleen de boosdoener. Als het plekje geïrriteerd is, zou ik het zeker helemaal afschermen van UV-licht.

Denk wel dat het geholpen heeft dat de zon bijna niet scheen. Merkte als de zon wel had geschenen dat het onrustiger was

Maar het is tot nu toe genezen en hoop dat het weg blijft!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:31

gisteren sudocreme op de korsten gesmeerd en vandaag bijna alle korsten eraf ,vielen er zo af met voorzichtig wrijven
geen wondjes!
er zit nu nog 1 dikke korst die zit nu weer in de sudocreme
heb zijn been gewassen met betadine scrub en ziet er mooi uit!

Afbeelding

Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:33

Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet. Pas op met betadine, dat is vrij agressief.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:56

Tessebes schreef:
Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet. Pas op met betadine, dat is vrij agressief.

doe dat ook niet meer is de eerste keer geweest,dacht doe het nu met de korsten eraf wassen maar daarmee ipv teatree shampoo
ik hoop dat het er morgen super uitziet en het nu goed kan gaan genezen en weer haar op komt
hier was het net gewassen en gedroogd later was het al minder roze

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:27

Mirgino ik bennang dat hier zo weer nieuwe korsten op komen. Dit is typisch hoe actieve vasculitis eruit ziet als je met sudocreme de korsten eraf geweekt hebt.
Ik hoop voor je dat ik er naast zit maar vrees dat hier nog geen haar op gaat groeien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:03

Horseware schreef:
Mirgino ik bennang dat hier zo weer nieuwe korsten op komen. Dit is typisch hoe actieve vasculitis eruit ziet als je met sudocreme de korsten eraf geweekt hebt.
Ik hoop voor je dat ik er naast zit maar vrees dat hier nog geen haar op gaat groeien.

-O-
op de buitenkant is al haar gegroeid en aan de binnenkant begint het ook te groeien
is sudocreme niet goed?
ik ken veel meiden die dat smeren op mokplekken omdat het ademt

nou op hoop van zegen dan dat het er morgen goed uitziet :\

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:25

Hoe ziet de huid eruit die onder de korst heeft gezeten? Normaal of een andere structuur?