dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:47

Rotstraal is vaak een gevolg van veel op stal staan en slechte doorbloeding.

Je zit gewoon in een ontzettend vervelende situatie maar je kunt er zelf gewoon niets aan veranderen.
In feite heb je dus 2 opties:
1. gewoon doorgaan en niet verder nadenken
2. stoppen met dit paard.

Ik heb enkele jaren terug een zelfde dilemma gehad. Ik had 3 goede paarden tot mijn beschikking om te rijden en uit te brengen op concours, echt een top kans aangezien mijn eigen paard kapot op de wei stond met een levenslange blessure.
Na enkele maanden begon het mij te knagen dat die dieren te weinig buiten kwamen en vaak onpassende zadels hadden. Dat zadel heb ik zelf opgelost maar het naar buiten kon ik niet veranderen. Verder stonden deze dieren overigens in super conditie hoor.
Uiteindelijk sliep ik er sliep ik er slecht van, voelde me schuldig als ze wilde bokken en ik ze corrigeerde. Ik ben dus gestopt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:49

Teer ook al zo'n ouderwets middel bij rotstraal. Ts ga er toch weg je leert er alleen verkeerde dingen. En dat voor zo'n bedrag.

Stands zijn verboden pas! sinds dit jaar bij fnrs maneges.
Is er manege daar niet bij aangesloten mag die nog steeds deze verschrikkelijke manier van huusvesten hanteren.

Emaychoja

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:51

Manege is nergens bij aangesloten. Vrees dat ze bij FNRS met moeite 2 sterren zouden halen, maar misschien nog niet eens 1. :+

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:53

Emaychoja schreef:
Manege is nergens bij aangesloten. Vrees dat ze bij FNRS met moeite 2 sterren zouden halen, maar misschien nog niet eens 1. :+

nogmaals wie bwn jij dan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:54

Emaychoja schreef:

Nu dus geen meer. Want sinds dit jaar zijn stands verboden.

Maar goed fnrs zegt niks.
Dat gaat voornamelijk of het goed is voor de ruiter.
Goede kantine en die onzin.
Over paarden welzijn staat er bijna niets.
Uiteraard niet want dan raken ze de halve randstad kwijt en die brengen ook geld in het laatje.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:24

Denk aan de hand van de info op bokt, dat ik haar gevonden heb in de KWPN database.
Dan zou ze 6 veulens gehad hebben en de laatste in 2015.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 20:30

Kabouterdans schreef:
Denk aan de hand van de info op bokt, dat ik haar gevonden heb in de KWPN database.
Dan zou ze 6 veulens gehad hebben en de laatste in 2015.

oeh ben benieuwd

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:49

TS, kan je dit topic niet aan je ouders laten zien? Dan zien zij de ernst van de situatie misschien in. Dit paard is niet gezond en het is oneerlijk om jou ervoor te laten betalen, zeker zo zonder contract.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:53

Hi TS,

Wat ontzettend goed dat je dit op Bokt hebt gevraagt! Vind ik echt knap van je. Ik denk dat je genoeg adviezen zijn gegeven, en ik hoop echt dat je ouders en/of manegehouder mee gaan werken aan de welzijn van je paard. Heel veel succes, ik kan lezen dat je het beste met het dier voor hebt!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:08

bruintje123 schreef:
Emaychoja schreef:

Nu dus geen meer. Want sinds dit jaar zijn stands verboden.

Maar goed fnrs zegt niks.
Dat gaat voornamelijk of het goed is voor de ruiter.
Goede kantine en die onzin.
Over paarden welzijn staat er bijna niets.
Uiteraard niet want dan raken ze de halve randstad kwijt en die brengen ook geld in het laatje.

Mijn idee ! De sterrenverdeling van de fnrs slaat nergens op, zouden sterren moeten geven voor niveau van de instructrices die er staan, want het niveau is doorgaans trek en schop maar wat , en inderdaad sterren voor kwaliteit van voer, uren dat ze moeten lopen en uren dat ze buiten lopen.
Vandaar dat ik absoluut niet bij de fnrs wil.

Ik kan niet oordelen over deze manege, ben er niet geweest.
Nogmaals, is de situatie daar echt slecht , en dan niet pennymeisje-slecht , dan moeten er meerdere mensen melden, dan gaan ze in elk geval kijken.
Maar als ze wel goed voor de paarden zijn, dan is melden treiteren, dat heb ik zelf ook helaas meegemaakt met een stel jaloerse meiden, en dat gun je niemand .

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:34

Trui schreef:
Cowgirl schreef:
Daarnaast kijkt het paard absoluut niet blij. Het arme beest zit helemaal in zich zelf gekeerd, afgestompt.

Gedegen onderzoek om te kijken of het het dier iets onder de leden heeft en een paar maanden rust kan zomaar eens een blijer paard geven.

We betalen 450 per maand, paar maanden rust word hem sowieso niet, ook omdat we in september al stoppen. Dus dan zouden we betalen om der op stal te laten staan? (Ze komt niet buiten, hier geen vragen over, dit kan gewoon niet)

Wooooooowww! Ben je sirieus?!!
€450,- voor een leasepaard! (en dan ook nog eens in deze gezondheid.. Maar dat er buiten gelaten..)

Ik betaal €550,- voor volpension inc binnenbak en aan het bos voor 2 eigen paarden! Mijn leaser betaald 120 per maand voor 2 dagen in de week, ze mag doen en laten wat ze wilt mits in overleg.

Meis, echt.. Voor dat geld koop lekker een eigen paardje! ;)

En betreft deze merrie, ik vind dat de eigenaar haar moet laten onderzoeken of iedergeval moet laten aansterken voordat er weer een ruiter op gaat rijden.. Maargoed daat kun jij natuurlijk ook niks aan doen!

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:39

Jeetje TS... Wat goed van je om hulp te vragen op bokt!
Het is duidelijk dat deze staleigenaar over de rug van het paard geld verdient aan mensen die er niet zo heel veel verstand van hebben (geen aanval naar jou of je moeder!). Het is jammer dat Utah er zo onder lijdt, ze ziet er ongelukkig uit en staat vrijwel de hele dag op stal.

Persoonlijk zou ik de eigenaar aan spreken op dit gedrag, ik snap dat het lastig is als je 14 bent, misschien kan je een lijstje maken met dingen die hier ter sprake gekomen zijn? Als de situatie niet verbeterd zou ik stoppen met leasen, hoe vervelend dit ook is voor Utah... :(

Verder vind ik 450 euro voor het leasen van een (ongezond) paard echt bizar, is dit normaal in de randstad??

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 21:40

[
Trui schreef:
Cowgirl schreef:
Daarnaast kijkt het paard absoluut niet blij. Het arme beest zit helemaal in zich zelf gekeerd, afgestompt.

Gedegen onderzoek om te kijken of het het dier iets onder de leden heeft en een paar maanden rust kan zomaar eens een blijer paard geven.

We betalen 450 per maand, paar maanden rust word hem sowieso niet, ook omdat we in september al stoppen. Dus dan zouden we betalen om der op stal te laten staan? (Ze komt niet buiten, hier geen vragen over, dit kan gewoon niet)

Wooooooowww! Ben je sirieus?!!
€450,- voor een leasepaard! (en dan ook nog eens in deze gezondheid.. Maar dat er buiten gelaten..)

Ik betaal €550,- voor volpension inc binnenbak en aan het bos voor 2 eigen paarden! Mijn leaser betaald 120 per maand voor 2 dagen in de week, ze mag doen en laten wat ze wilt mits in overleg.

Meis, echt.. Voor dat geld koop lekker een eigen paardje! ;)

En betreft deze merrie, ik vind dat de eigenaar haar moet laten onderzoeken of iedergeval moet laten aansterken voordat er weer een ruiter op gaat rijden.. Maargoed daat kun jij natuurlijk ook niks aan doen!

ANTWOORD
Koop doen we voor de zoveelste keer niet :) ik verpest weer eveneen quote

Antwoord staat hier zo groot omdat ik dus de quote verpest en zodat je weet waar je moet kijken :')
Laatst bijgewerkt door Trui op 18-06-17 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:42

Wauw wat ben jij bijdehand zeg.. Je opent een topic met vraag om tips. Heb de eerste 2 pagina's gelezen en overal ga je alleen maar fel tegen iedereen in? Kbk vraagt normaal komt ze helemaal niet buiten en jij gaat gelijk om je heen slaan.. Vraag dan niet om hulp als het toch niet goed is? Zat in eerste instantie mee te denken tot ik je manier van reageren zag. Sorry dat ik het zeg maar open dan geen topic.. :x
En ik snap wel dat mensen zeggen koop het dier dan want blijkbaar zit het je heel hoog dat je er een topic over maakt. 450 euro in de maand x 3 kan je het dier misschien wel voor kopen, kan je dat overgebleven geld lekker in fatsoenlijke wormenkuren en verzorging steken.. Word iedereen blijer van denk ik, maar dat wil je niet dus wat je dan wel wil snap ik niet helemaal..

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:49

Vergeet niet dat iedereen hier jou en Utah alleen maar willen helpen he!

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:55

Annet: beetje rare reactie... ts opend een topic omdat ze zich zorgen maakt over de dikke buik van haar lease paard. Dat is haar vraag, daar krijgt ze zowel bruikbare tips over maar ook de bokt politie komt om de hoek en trappen haar in de hoek dat ze maar moet stoppen met rijden op dit paard. In plaats dat ze haar tips geven over hoe het uit kan leggen aan haar ouders of wat dan ook.
Als ze dit topic nu aan haar ouders laat zien nemen die dit echt niet serieus.

En dan is zij bijdehand om te zeggen dat ze het topic wilt sluiten of dat mensen on topic moeten blijven? Het meisje is 14, krijgt nu een hele harde les van volwassene die niet weten hoe ze tips moeten geven aan een 14 jarige. Waarom mag ze geen topic openen wat in eerste instantie puur bedoeld was on voor haar kennis op te doen over de dikke buik en daarna te zoeken naar mogelijkheden ie ze heeft?

Gadver wat een naar topic.

Nogmaals meisje is 14, ouders luisteren naar stalhouder en als je die vertrouwd als ouder zijnde is het moeilijk om daar een speld tussen te krijgen als in hun ogen bijdehandte puber...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 21:58

Snorkel8 schreef:
Annet: beetje rare reactie... ts opend een topic omdat ze zich zorgen maakt over de dikke buik van haar lease paard. Dat is haar vraag, daar krijgt ze zowel bruikbare tips over maar ook de bokt politie komt om de hoek en trappen haar in de hoek dat ze maar moet stoppen met rijden op dit paard. In plaats dat ze haar tips geven over hoe het uit kan leggen aan haar ouders of wat dan ook.
Als ze dit topic nu aan haar ouders laat zien nemen die dit echt niet serieus.

En dan is zij bijdehand om te zeggen dat ze het topic wilt sluiten of dat mensen on topic moeten blijven? Het meisje is 14, krijgt nu een hele harde les van volwassene die niet weten hoe ze tips moeten geven aan een 14 jarige. Waarom mag ze geen topic openen wat in eerste instantie puur bedoeld was on voor haar kennis op te doen over de dikke buik en daarna te zoeken naar mogelijkheden ie ze heeft?

Gadver wat een naar topic.

Nogmaals meisje is 14, ouders luisteren naar stalhouder en als je die vertrouwd als ouder zijnde is het moeilijk om daar een speld tussen te krijgen als in hun ogen bijdehandte puber...

tjee jij snapt me

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:59

Ze heeft al vaker mensen advies gevraagd hierover buiten bokt en luisterde toen ook niet. :+
Ik hoop dat het met Utah snel beter gaat en dat je snel een ander plekje hebt, verder houd ik mij hier nu buiten want eigenlijk alle tips die gegeven konden worden zijn al in dit topic gezet door verscheidene mensen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 22:04

voor de 3e keer. wie ben jij nou? als je dat lefheb om te zeggen dat ik niet goed voor utah wil zorgen voor mn paard wil dan wil ik wel weten wie je bent

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:23

Ts, denk jij dat ze Utah zouden willen verkopen? Wil je mij pben op welke stal ze staat?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:30

Ik denk dat het heel belangrijk is om na te denken wat je bedoeling van dit topic is?

1 Dat kan zijn ik wil horen dat het allemaal wel mee valt
Helaas dan moeten we liegen

2 Ik wil graag een goede oplossing poef en ik heb mijn leasepaard gezond
Zonder dat we de precieze oorzaak weten kan dit niet. Het kunnen de tanden zijn (al dan niet blijvend waardoor speciaal voer nodig is), gebrek aan vitamine E, wormen, tumor etc.
Gezien alles wat er geschreven is vrees ik dat er geen poef is, maar een waslijst aan dingen die moeten gebeuren.

3 Ik wil graag advies hoe ik het leven van mijn leasepaard kan verbeteren
Dit advies krijg je, maar wordt je boos over en je geeft aan dat je er niks aan kunt veranderen.

4 ik wil mijn moeder overtuigen dat deze situatie onacceptabel is
Laat haar dit topic lezen

Ga voor jezelf na wat je bedoeling was van dit topic. Was het nummer 1 of 2 helaas. Was het nummer 3 wordt dan niet boos omdat je je machteloos voelt. Leer van de gegeven adviezen. Was het nummer 4 laat haar dit topic lezen en laat haar boos zijn. Wat is de reden dat ze boos is? Het gevoel dat wij allemaal penny meisjes zijn en het niet snappen, het besef dat wat ze doet eigenlijk niet goed is, maar ze het leasepaard niet wil opgeven, het gevoel dat jij de situatie niet snapt? Vraag haar dan waarom ze boos is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:30

het kan ook een samenwerking zijn van cushing en misschien wel pijn en dat met een grasbuik en of wormen. ons paard had ook weinig spieren en pijn van artrose wat we dus niet wisten en het dier liet niets merken! en had ook eenbeetje dat beeld.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:35

TS wat goed dat je je zorgen maakt en om advies vraagt +:)+
Mijn mening is dat dit paard een strobuik heeft. Heel herkenbaar want mijn merrie had dit ook toen ze net vd manege af kwam. Krijgt ze goed en genoeg hooi/ruwvoer? Zie je duidelijk aan de dikke buik dat ze daar tekort aan heeft. Net als met kinderen in arme landen. Die hebben ook een dikke buik, maar verder zijn ze graat mager. Die dikke buik komt enkel door slechte en verkeerd voedsel maar geen vitamines. Ik zou daar eens naar informeren. Mag je haar misschien een vitaminekuur geven? Verder ben ik het er ook mee eens dat ze weinig bespiering heeft :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:38

TS, wat een vervelende situatie.

Je paard is inderdaad in slechte conditie. Dat wil niet zeggen dat jij een slechte paardenverzorger bent (jij bent natuurlijk slechts de (jonge) leaser) maar dat is wel een feit. Haar slechte conditie is te zien aan haar iele hals, arm bespierde achterhand en rare hangende buik.

Spieren en energie komen pas als voedsel goed verwerkt wordt. De kans is dus groot dat haar slechte conditie dus komt door een voedingsprobleem. Te weinig (ruw)voer zou kunnen; wormen die al haar voedingsstoffen opeten; of een ander probleem met voedsel zou ook kunnen.

Helaas kun jij daar weinig aan doen, behalve aan de eigenaar aangeven dat je denkt haar sloomheid en slechte conditie een reden hebben en dat je graag dingen wil proberen met voer, bijvoorbeeld meer hooi voeren en ontwormen. Samen met een werkvakantie zou ze dan best eens langzaam meer energie krijgen.

Als je dat niet mag of kan, en als er niks anders wordt, heb je twee opties: blijven en accepteren, of weggaan. Dat is je eigen keuze. Ik snap dat je van het paard houdt en haar niet kwijt wil, maar ik denk ook dat het een goed argument is om weg te gaan omdat rijden voor het paard nu te zwaar is en omdat je eigenlijk geld geeft aan mensen die een paard niet optimaal verzorgen.

Ik zou hoe dan ook in gesprek gaan met je ouders en de eigenaar, en oplossingen aandragen zoals "zullen we eens wat anders proberen met voeren?" of "zullen we eens een dierenarts laten komen, want ik maak me zorgen en wil dat ze gelukkiger en energieker is."

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:48

Betadine in het drinkwater ??? Serieus ??

Paard staat er absoluut helemaal niet florisant en prettig bij ..

TS ziet dat ook wel ( dat kan niet anders ) en wellicht kan/mag/wil ze er weinig tot niets aan doen en ondanks dat ze al 14 jaar is ( met 14 zijn de meeste pubers al bijdehand genoeg hoor ) reageert ze op de meeste suggesties ook niet echt tof ( lees de reactie dat het paard na de lease de les in moet/gaat en als de merrie dat niet aankan ze de handel ingaat of naar de slacht... met daarachter een smiley !! )

Wat ik denk is dat iedereen zich zorgen mag maken om het paard en de TS goede raad kan geven .. maar dat er naar 1 ding echt heeeel belangrijk is voor het meiske ... en dat is rijden !