Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:40

gohya schreef:
Alle andere voer zal gewoon goed zijn van die fabrikant,er kan áltijd iets met 1 enkele zak voer gebeuren.Net als dat dat ook met 1 enkele baal hooi kan gebeuren.Als je 100 balen hooi hebt,kan er in 1 baal een stuk ijzer zitten of een muis,terwijl de andere 99 balen helemaal goed zijn.
Dit kan ook gebeuren met voer,niemand die de hele dag als controleur het gehele proces volgt in de fabriek. En de fabrikant kan hier ook niks aan doen,maar het zou gewoon goed zijn als er bekend zou zijn waardoor deze merrie is overleden.Niet om een schuldige aan te wijzen,maar om in de toekomst dit te [proberen] voorkomen.

Precies, net als er wel eens glas heeft gezeten in de potjes Olvarit.. Helaas kunnen dat soort dingen blijkbaar gebeuren en het is alleen maar fijn als dat besproken kan worden.

gohya

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:21

Daarbij, zonder het merk te noemen kom je nooit te weten of het vaker is gebeurd.
Als men de Merknaam leest en heeft ook zoiets mee gemaakt,kan die ook aan de bel trekken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:31

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je paard, lijkt me vreselijk!
Na het topic doorgelezen te hebben vraag ik me af of het nVWA niets voor je kan betekenen. Zij controleren op van alles en nog wat en hebben ook de mogelijkheden daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:52

Het is helemaal niet waarschijnlijk dat het aan de brokjes lag. Tenminste: in de openingspost schrijft TS dat de merrie vrijwel direct na het eten slokdarmverstopping hadden en dat de brokjes terugkwamen via de neus. Als een paard iets eet met een toxische stoffen erin, moet dat eerst door de maag. Dan moet het in de darmen komen en verteren. Dan wordt het in het bloed opgenomen en komt het bij de zenuwcellen. Dat gebeurt niet in enkele minuten. Dat kan gewoon niet. En dat die brokjes door de neus terugkwamen wijst erop dat er tijdens het eten van de brokjes al problemen waren.

Dus wat dat betreft Is het natuurlijk veel te voorbarig om op internet te zetten dat het zeer aannemelijk Is dat het door Vitalbix kwam. Maar ik kan me wel voorstellen hoe TS daartoe gekomen is. Twee paarden worden heel kort na het eten van brokjes ziek. Je komt in een achtbaan van emoties terecht. Veearts denkt blijkbaar ook niet verder na en zet geen vraagtekens bij het brokjesverhaal en tot overmaat van ramp is de communicatie met vitalbix ook nog eens prut. En intussen zit je daar met al je vraagtekens en verdriet. Dus ja, ik snap TS wel....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:58

Jessix schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom er zo gevoelig gereageerd wordt als je de naam Vitalbix noemt. Kijk eens na hoeveel commentaar Pavo krijgt over jeuk, ZE en een tijdje terug nog over koliek door hun slobber... Maar dat is niet erg want dat is een groot bedrijf en Vitalbix Simone is zo aardig?? :+

Ik moet hierin helemaal met je meegaan! Viel mij namelijk ook al op. Er mag van alles worden geroepen over de grote gigantenmaar zeg vooral niets over Feral Horsecare? Op zijn minst bijzonder te noemen.
Overigens ben ik zelf een tevreden Feral Horsecare gebruiker, meerdere voedingsmiddelen. Wil niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:21

IngridM schreef:
Jessix schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom er zo gevoelig gereageerd wordt als je de naam Vitalbix noemt. Kijk eens na hoeveel commentaar Pavo krijgt over jeuk, ZE en een tijdje terug nog over koliek door hun slobber... Maar dat is niet erg want dat is een groot bedrijf en Vitalbix Simone is zo aardig?? :+

Ik moet hierin helemaal met je meegaan! Viel mij namelijk ook al op. Er mag van alles worden geroepen over de grote gigantenmaar zeg vooral niets over Feral Horsecare? Op zijn minst bijzonder te noemen.
Overigens ben ik zelf een tevreden Feral Horsecare gebruiker, meerdere voedingsmiddelen. Wil niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn.

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een dood paard met een bepaald brok linken, of een paard dat jeuk krijgt van een bepaald brok. Als ik ergens zou lezen dat er een paard is doodgegaan door de brok, zou ik toch drie keer nadenken voor ik het ga voeren. Bij jeuk krijgen zou ik vooral kijken naar de ingrediënten en 1 + 1 bij elkaar optellen... sowieso vind ik niet dat je een bedrijf (of dat nou een enorm bedrijf is of een eenmanszaakje) moet linken met iets wat niet bewezen is, in dit geval wordt dat wel gedaan.

Wat ik wel erg jammer vindt om te lezen is dat er op verschillende manieren wordt gesuggereerd dat het wel aan de brokjes moet liggen (ondanks dat de analyse van de batch én de bewuste zak niets vreemds uitwijst), terwijl er niet gereageerd wordt op de verschillende mensen die aangeven dat dat hoogst onwaarschijnlijk is aangezien de brokjes de maag niet eens hebben bereikt en de reactie zo snel daarna is opgemerkt.

TS: sterkte met het verlies van je merrie.
Ik denk wel dat je je er bij neer moet leggen dat je misschien nooit achter de precieze oorzaak zult komen, de enige oplossing daar voor is natuurlijk het dier onderzoeken en dat gaat niet meer.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:37

Erg verdietig verhaal dit.

Ik moet alleen wel met Saffina hierboven mee gaan met hoe snel ze dan vergiftigd zou moeten zijn door een hap brokken.
Ik snap wel de 1+1 reactie van de TS maar dat zouden dan wel hele gifigte brokken zij dan direct na het eten een slokdarm verstopping ontstaat en paard verlammingsverschijnselen krijgt.

Of het netjes is om een bedrijf zijn naam te noemen bij een nog onduidelijke doodsoorzaak (en waar de TS mogelijk nu ook niet meer achterkomt dmv sectie) vind ik het persoonlijk wel iets lijken op laster.
Je geeft aan dat mogelijk je paard is gestorven door een biks, maar bewijs is er niet.

Ook zeg je in een bericht. Ik quote
Citaat:
Nog altijd ben ik ook een tevreden gebruiker van vitalbix, ik heb al mijn 11 paarden erop staan.

De andere 9 hebben dus geen verschijnselen?

Al met al wens ik je veel sterkte met het verlies van je dierbare merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:42

IngridM schreef:
Jessix schreef:

Ik weet natuurlijk niet welke reacties je gevoelig vindt en of je ook op mijn reacties doelt. Voor de duidelijkheid: ik had precies hetzelfde geschreven als het om brokjes van Pavo, Marstall of welk merk dan ook zou gaan. Ik heb niks met Vitalbix, ik heb er ook niets tegen, ik wist tot voor dit topic niet eens van het bestaan. En die Simone ken ik ook al niet....

Waarom ik mijn kanttekeningen plaats? Het lijkt me jammer als mensen gaan twijfelen aan de veiligheid van voer zonder dat daar gegronde redenen voor zijn. Om welk merk het ook gaat. En ik hoop heel erg voor TS dat ze ontdekt wat de oorzaak was. Of dat ze in ieder geval een aantal mogelijke oorzaken uit kan sluiten omdat ze niet voor de hand liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:50

@romanoff; zoals ik het gelezen heb, staan die andere paarden van ts op een andere locatie. En gaat het voor haar om 1 en dezelfde zak voer, die ze aan moeder en dus later ook aan het veulen heeft gegeven.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:52

ook wil ik dan even toe voegen dat TS dus niet perse de brokjes als boosdoener zag, wat na het overlijden van de merrie, heeft ze uit diezelfde zak de veulen brokjes gegeven (of de verzorger dan..) en toen het veulen ook opeens begon, bedacht ze de brokjes pas.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:00

Om even in te haken op het feit dat mensen zeggen dat het te snel na het voeren van de brokjes dit hoeft zeker niet zo te zijn er zijn wel degelijk gifstoffen die zo snel werken en ook zijn er bacteriën die een incubatietijd hebben van minder dan tien minuten dus dat het zo kort erna gebeurd hoeft zeker niet vreemd te zijn

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:23

Heeft er iemand een lijst met ingrediënten? Ik wil wel even kijken welke mycotoxines eventueel aanwezig kunnen zijn in de grondstoffen van het voeder. Ook zijn er genoeg laboratoria die dit kunnen testen, hangt er vanaf waar je op wil laten testen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:06

Jeetje wat een triest verhaal.

Ik volg en hoop dat er wat uit gaat komen voor je. Gelukkig heeft je veulen het gered.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:08

Jessix schreef:
Jellebie schreef:
Wat een onzin. Een bedrijfsnaam linken aan zoiets groots terwijl je daadwerkelijk geen idee heeft of dit überhaupt wel met elkaar samenhangt is iets wat je niet zomaar even kan doen. Vitalbix word nu door het zo openbaar te gooien door veel mensen aan iets heel ergs gekoppeld.
Ik geloof net als veel anderen niet dat dit door de brokjes komt en vind het oprecht erg voor vitalbix dat ze er via meerdere wegen wel mee in verband worden gebracht.

Des al niet te min wens ik je veel sterkte ts. Vreselijk dat je dit mee heb moeten maken.

Er wordt dan ook gevraagd naar ervaringen... :o Ik vind het alleen maar goed. Niemand beweert dat Vitalbix een slechte brok is maar er kan wel wat mis zijn geweest, al is die kans nu na uitslag onderzoek van Vitalbix vrijwel uitgesloten. TS voert de brok aan al haar paarden, naar alle tevredenheid. Ik snap werkelijk niet waarom er zo gevoelig gereageerd wordt als je de naam Vitalbix noemt. Kijk eens na hoeveel commentaar Pavo krijgt over jeuk, ZE en een tijdje terug nog over koliek door hun slobber... Maar dat is niet erg want dat is een groot bedrijf en Vitalbix Simone is zo aardig?? :+

Ik geloof dat er wel een verschil zit tussen een gevalletje jeuk en een dood paard :+

Er word niet gezegd dat vitalbix een slechte brok is, maar er word wel gezegd door ts in de openingspost dat vitalbix de meest waarschijnlijke oorzaak is van haar overleden paard.

De naam van het bedrijf noemen terwijl er geen autoptie op de merrie is gepleegd, uit onderzoek van vitalbix is gebleken dat het niet aan de brokjes kan liggen en ts zelf nog niet eens onderzoek heeft laten doen vind ik in en in triest.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:55

Ik vind het vrij normaal dat als een paard gelijk na het eten van de brokjes doodziek word én het veulen later hetzelfde krijgt,je er vanuit kan gaan dat er iets mis is met de brokjes.Althans dat je dit denkt.
Of denk je dan, het zal wel aan het hooi liggen wat ze uren eerder hebben gegeten? nee tuurlijk niet,je denkt gelijk aan wat ze het laatste aten en waarna ze gelijk ziek werden.

En nogmaals,ik vind het correct dat de fabrikant genoemd word.Zo kunnen meer mensen die problemen hebben gehad met hun paard na het voeren van deze brok,er miss. achter komen waarom hún paard zo ziek werd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:09

het is idd niet logisch,zoals iemand al zei.

als er iets in je eten zit,wat niet pluis is,moet dat eerst de tijd krijgen om opgenomen te worden,alvoor je lichaam gaat reageren.

dit was hier niet het geval,paard at,en het eten leek niet binnen te willen,terug te keren,....

dus er was al een probleem(paard kon niet slikken,eten stapelde zich op),dus neen,het is niet logisch om de oorzaak dan bij het eten te gaan zoeken,want als dat zo was,had het paard alles opgegeten en waren de problemen daarna begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:14

Jessix schreef:
Kijk eens na hoeveel commentaar Pavo krijgt over jeuk, ZE en een tijdje terug nog over koliek door hun slobber... Maar dat is niet erg want dat is een groot bedrijf en Vitalbix Simone is zo aardig?? :+
:+

Wat mij betreft gaat het om hoe je het brengt en ik vind TS absoluut niet met een vingertje wijzen of beweren dat het daadwerkelijk aan Vitalbix ligt.
Ze heeft alleen een vermoeden en vraagt om ervaringen, want mochten er mensen op Bokt zitten bij wie dit ook is gebeurd na het voeren van Vitalbix (of Pavo, of Subli of etc.) dan is er in ieder geval een extra aanknopingspunt.
Net als ik destijds in mijn topic over koliek na het voeren van slobber.
Sommige mensen reageren daar naar mijn mening nogal heftig op, terwijl dat echt niet nodig is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:17

tengeltje11 schreef:
het is idd niet logisch,zoals iemand al zei.

als er iets in je eten zit,wat niet pluis is,moet dat eerst de tijd krijgen om opgenomen te worden,alvoor je lichaam gaat reageren.
.

Nou is dat niet helemaal waar. Bij een allergische aanval kan de reactie razendsnel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:33

ryukapple schreef:
Om even in te haken op het feit dat mensen zeggen dat het te snel na het voeren van de brokjes dit hoeft zeker niet zo te zijn er zijn wel degelijk gifstoffen die zo snel werken en ook zijn er bacteriën die een incubatietijd hebben van minder dan tien minuten dus dat het zo kort erna gebeurd hoeft zeker niet vreemd te zijn

Helemaal mee eens. Veel gifstoffen kunnen zeer snel via de slijmvliezen in de mond in de bloedbaan terecht komen. Daar komt geen verteringsstelsel aan te pas. Ook in de humane geneeskunde wordt bij medicijnen veel gebruik gemaakt van dit werkingsprincipe zoals zware pijnstillers in smelttablet vorm. Juist omdat ze direct in de bloedbaan komen is de impact als een bom en heeft het lichaam nauwelijks kans. Vergiftiging via maag en darmen gaat meestal iets geleidelijker.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:37

Maar dan hebben we het nu over vergiftiging, terwijl constant wordt gedacht aan botulisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:47

Botulisme is ook een vergiftiging. Toxines die worden geproduceerd door een bacterie. Maar die gifstoffen zitten dan dus wel al in je voer. Het is niet dat die bacterie pas gevaarlijk wordt als je hem op eet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:48

Jellebie schreef:
Ik geloof dat er wel een verschil zit tussen een gevalletje jeuk en een dood paard :+

Er word niet gezegd dat vitalbix een slechte brok is, maar er word wel gezegd door ts in de openingspost dat vitalbix de meest waarschijnlijke oorzaak is van haar overleden paard.

De naam van het bedrijf noemen terwijl er geen autoptie op de merrie is gepleegd, uit onderzoek van vitalbix is gebleken dat het niet aan de brokjes kan liggen en ts zelf nog niet eens onderzoek heeft laten doen vind ik in en in triest.

Grappig dat men dan weer alleen jeuk leest. :D Koliek, ZE en genoeg andere aandoeningen worden in verband gebracht met een voermerk. Bokt staat er vol mee.

Als je paard zoiets overkomt ga ja op zoek naar de oorzaak. Als TS in haar OP had geschreven dat ze aan de brok denkt had iedereen gevraagd welke brok ze dan voert. :+

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:49

Als eerste wil ik je sterkte wensen met het verlies van je merrie. Heb niet alle berichten gelezen, maar misschien kan je Wageningen vragen om het voer te onderzoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:59

KoudbloedKim schreef:
Jessix schreef:
Kijk eens na hoeveel commentaar Pavo krijgt over jeuk, ZE en een tijdje terug nog over koliek door hun slobber... Maar dat is niet erg want dat is een groot bedrijf en Vitalbix Simone is zo aardig?? :+
:+

Wat mij betreft gaat het om hoe je het brengt en ik vind TS absoluut niet met een vingertje wijzen of beweren dat het daadwerkelijk aan Vitalbix ligt.
Ze heeft alleen een vermoeden en vraagt om ervaringen, want mochten er mensen op Bokt zitten bij wie dit ook is gebeurd na het voeren van Vitalbix (of Pavo, of Subli of etc.) dan is er in ieder geval een extra aanknopingspunt.
Net als ik destijds in mijn topic over koliek na het voeren van slobber.
Sommige mensen reageren daar naar mijn mening nogal heftig op, terwijl dat echt niet nodig is.

Ik dacht inderdaad aan jouw Topic. :) Maar volgens mij piepte toen niemand bij het noemen van de merknaam of wel?

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:00

Sjolvir schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik zou niet zelf gaan rommelen maar breed laten testen door de Gezondheidsdienst voor Dieren: http://www.gddiergezondheid.nl/producte ... cten/paard

Lijkt mij ook het beste plan, zelf is het niet te testen.

Mij ook. En als er wat uitkomt; schadevergoeding eisen. Tenzij het een allergie is.

Heel veel sterkte met het verlies.