Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:25

ElCid schreef:
Hoefkatrolontsteking is niet erfelijk, maar ontstaat bijna altijd door verkeerde belasting/ overbelasting van de voorhand door een paard niet in de juiste balans te rijden. Dat het bij Quarters en aanverwanten mogelijk veel voorkomt heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat in de Texaanse westernstijl de paarden teveel op de voorhand worden gereden ( neus op de grond/ geen verzameling).

Nooit geweten. Heb het er wel eens met een dierenarts over en die zegt dat het ook veel voorkomt bij de quaters door de vele inteelt die er inzit. Maar ik kan het verder niet onderbouwen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 21:27

ElCid schreef:
Hoefkatrolontsteking is niet erfelijk, maar ontstaat bijna altijd door verkeerde belasting/ overbelasting van de voorhand door een paard niet in de juiste balans te rijden. Dat het bij Quarters en aanverwanten mogelijk veel voorkomt heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat in de Texaanse westernstijl de paarden teveel op de voorhand worden gereden ( neus op de grond/ geen verzameling).

Zou het eventueel in een groep passen?

Western (gereden) paarden bijvoorbeeld?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:34

HKO komt net zo goed bij dressuurpaarden voor.
Het is een gevolg van verkeerde belasting en niet rasgebonden.

Er zijn enorm veel ziektes en aandoeningen bij paarden. Maar het gaat hier toch vooral om rasgebonden aandoeningen? Als het bij 7 rassen (of meer) kan voorkomen, zou ik het niet persé rasgebonden noemen.
En als het statistisch ook niet enorm vaak voorkomt zou ik het ook niet in de lijst zetten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:57

Daar wil ik nog wel even op inspringen. Heb hier een paard staan dat al afgekeurd is op zijn straalbeen/HKO voor hij 3 was, dus nog niet had gewerkt.
HKO is erfelijk, want er is een genetische aanleg. De heritability is tussen de 0.26-0.3, dat klinkt laag maar wordt als hoog beschouwd.

Het is dus wel een erfelijke belasting, maar ik ben ook niet op de hoogte dat het bij een bepaald ras meer speelt dan bij anderen. Maar ik zit ook niet in de western paarden.

Dit artikel geeft een mooie overview over de stand van zaken van HKO (Navicular syndrome in het engels).
https://www.researchgate.net/profile/As ... 195ca9.pdf

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 22:05

Ik heb lang nog niet overal linkjes van. De uitdaging blijft (nog steeds) om het een overzichtelijk te houden en uit alle info die jullie hier neer zetten de essentie op de juiste plaats te zetten. Dus zou nogmaals heel dankbaar zijn als jullie in de conclusie willen vermelden hoe het in de lijst moet komen te staan.

Rassen:
American Appaloosa:
- 5 panel test (HYPP, PSSM1, MH, GBED and HERDA) link
- Hoefproblemen (kanker)
Arabier:
- Scid/ca/lfs,
- Arabian Fading Syndrome
- Kissing spines (aangeboren in bepaalde lijnen)
- Lavender Foal Syndrome (CCLD = Coat Color Lethal Dilution)
- - Combined Immune Deficiency (bij schimmels) Info
Camarque:
- spat (en borreliose of andere chronische tekenziekten als ze uit hun herkomstland komen)
Connemara's:
- Hoof Wall Separation Disease (HWSD)Info, Info, Info
Engelse volbloeden:
- Gevoelige hoeven
- Recurrent exertional rhabdomlyosis (RER)
Fell Pony:
- Foal Immunodeficiency Syndrome (FIS) Info
Fjord:
- Eothr
Friezen:
- bevallingsproblemen,
- cpl,
- aorta ruptuur,
- Megasesophagus
- mok,
- mijten,
- eczeem,
- patella fixatie,
- dwerggroei (genetisch),
- waterhoofden (genetisch),
- zwakke rug,
- verbening hoefkraakbeen,
- DSLD (Degenerative suspensory ligament desmitis)
Haflingers:
- PSSM,
- plaveiselcelcarcinoom
- Hoefbevangenheid
IJslander:
- eorth,
- spat (oudere IJslanders, of de veulens van ongekeurde of afgekeurde vaders
- Eczeem
- Afwijking in beenstand (Franse stand)
Kwpn:
- OCD,
- Allerhande been- en rug gebreken,
New Forest:
- Myotonie Link
Paso's:
- DSLD (Degenerative suspensory ligament desmitis)/ ESPA (Equine Systemic Proteoglycan Accumulation)
PRE's/Andalusiers:
- OCD
Quarters & Paints:
- 5 panel test (HYPP, PSSM1, MH, GBED and HERDA) link
- Equine Malignant hyperthermia (EMH)
- PSSM 2
- OLWS ( Lethal White Syndrom)
Shetlanders:
- Losse knieën,
- Angulaire deformaties (X-benen of O-benen)
- dwerggroei
- Papegaaienbeet (overbeet van boventanden t.o.v. ondertanden)
Shire: Info
- Bevallingsproblemen (aan de nageboorte blijven zitten)
- Zomer eczeem
- Mok
- Mijt
- Afwijkende hoefstand (vooral bij import paarden)
Tinkers:
- Hangend rooster (omlaag gezakt verhemelte)
- CPL
- PSSM,
- Mok,
- Mijt
Welsh:
- Angulaire deformaties (X-benen of O-benen)

Groepen:
Grote (1.70+) langgelijnde paarden:
- vergroot risico op darmdraaiingen en
- vergroot risico op Cornage
- diastemas
Kruising koudbloed x warmbloed:
- PSSM (Veel koudbloedrassen dragen/hebben pssm maar tonen geen symptomen, maar bij warmbloeden gaat het bijna altijd mis)
Minipaarden:
- dwerggroei
- Missende kiezen
Rustiek (haflinger, fjord, ijslander, Pre etc):
- hoefbevangenheid, vanwege te te rijke voeding in onze contreien, eczeem, IR
Trekpaarden:
- CPL,
- mok,
- Mijten
- Junctional epidermolysis bullosa (JB)
Warmbloed
- OCD
- RAR
- Kissing Spines
Western
- Hoefkatrolontsteking (Navicular syndrome)(door verkeerde belasting/ overbelasting van de voorhand)

Kleuren:
Appaloosa:
- Sluipende Uveiitis,
- nachtblindheid CSNB,
Frame overo:
- homozygoot lethaal
Ongepigmenteerde oogleden: (kleuren cremello, perlino, smokey cream en alle champagne varianten)
- Roze oogleden verhogen de kans op kanker, uevitis en plaveiselcarcinoom.
- Overgevoelig voor (fel) licht waardoor ze op een zonnig dag altijd knijpen met hun ogen.
Roan:
- Mogelijke roan-variant die homozygoot lethaal is in het embryonale stadium, andere variant(en) wel veilig. info
Schimmels:
- Melanomen
Silver/ Zilver:
- Geassocieerd is met oogproblemen (waaronder cystes in de oogbol) waarbij zowel hetero- als homozygoten problemen ondervinden maar homozygoot zilver echt ernstige oogproblemen oplevert.
Referentie: Ségard EM, Depecker MC, Lang J, Gemperli A, Cadoré JL; Ultrasonographic features of PMEL17 (Silver) mutant gene-associated multiple congenital ocular anomalies (MCOA) in Comtois and Rocky Mountain horses. In: Vet Ophthalmol. 2013
Splashed white gen (bepaalde aftekening):
- grotere kans op aangeboren doofheid, vooral als de oren ook wit zijn. Deze aftekeningen komen vooral veel voor bij Quarters en Paints, ook steeds meer bij miniatuurpaarden
- splash2 en splash3 (varianten van splashed white) homozygoot lethaal

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:20

De link die ik heb gebruikt ondersteund juist niet dat HKO alleen bij westernpaarden voorkomt, geeft alleen inzicht op de diagnose en behandeling en gaat over erfelijkheid. Mijn excuses voor de onduidelijkheid, die had ik aangehaald om aan te geven dat HKO dus niet alleen gebaseerd is op verkeerde belasting.

Deze link kan je gebruiken voor frame overo (lethal white/homozygoot lethaal): http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10 ... 2001.62.97

Deze link onderbouwt het sluipende uveiitis bij appaloosa's:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 12129/full

Bij CSNB zou ik nog even toevoegen dat dit alleen geldt voor homozygoten voor LP, dus niet alle appaloosa's. Onderzoek hierna is hier te vinden (vrij kleine aantallen, maar onderzoek is meerdere malen herhaald op verschillende plekken met hoever ik gezien heb steeds dezelfde uitkomst):
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 572.x/full

EDIT: ik ga nog even door.

Dit stuk gaat in op melanomen bij schimmels. Wat ik zelf wel belangrijk vind is dat hoewel de kans op melanomen dus groter is bij een schimmel, de kans dat de melanoom goedaardig is ook groter is. Bij gekleurde paarden dus minder kans, maar als het er is is het vaak kwaardaardig.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2 ... 4/abstract

NatasjavE

Re: Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:40

Hoefkatrolontsteking is zeker erfelijk. Bij het KWPN komt het steeds minder voor doordat er al jaren bij de hengsten op geselecteerd wordt.

Rofah schreef:
Ik ben wel benieuwd naar een bron mbt de slechte hoeven van Haflingers, dit is nl nieuw voor mij :)

En OCD hoort wat mij betreft ook echt bij KWPN, als ik mij niet vergis werd er begin dit jaar ook gesproken over genoomselectie?

OC/OCD is iets wat voorkomt bij alle warmbloedtypes en rassen.

Dat we er bij het KWPN zoveel over lezen komt doordat het KWPN er veel onderzoek naar doet hoe dit uit de populatie te krijgen.
En inderdaad genoomselectie is daar een onderdeel van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:04

nicky_rilana schreef:
ElCid schreef:

Nooit geweten. Heb het er wel eens met een dierenarts over en die zegt dat het ook veel voorkomt bij de quaters door de vele inteelt die er inzit. Maar ik kan het verder niet onderbouwen

Is die link niet zozeer inteelt maar het overbouwd zijn wat er nog al eens voorkomt? Dan heb je automatisch al meer gewicht op de voorhand.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:34

Ik vind het alleen niet helemaal correct dat bij het KWPN allerhande rug en beenproblemen staat. Over het algemeen is namelijk een groot deel van de paarden in Nederland sowieso KWPN, dus de frequentie van rug en beenproblemen zal misschien vaker zijn (zeker als je kijkt naar hun sportdoel, zorgt eerder voor verkeerde training/overbelasting en dus die blessures omdat men in het algemeen meer/actiever de sport bedrijft met je gemiddelde KWPN'er dan je gemiddelde Tinker) maar ik denk dat het in verhouding best mee valt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 02:24

Peterina schreef:
Die conclusier heb ik ook een paar jaar. Probleem is wel dat het KWPN, en de fokkers van KWPN + silver echter niet grettig zijn om eenderwelke onderzoek er achter te doen. Beetje struisvogel houding. Maar eerlijk is eerlijk, tot nu toe geen negatieve verhalen van KWPNers + silver gehoord.

Ben benieuwd waar je bovenstaande op baseert Peterina. Ik ben nooit benaderd door wie dan ook om mee te doen aan een onderzoek naar oogproblemen bij onze silveren paarden. Vraag me af wie dat onderzoek dan heeft willen doen en wie daarvoor benaderd zijn. In mijn beleving loopt het KWPN juist voorop als het gaat om het elimineren van aanwezige defecten in haar fokkerij zoals al genoemd bij OC(D) en hoefkatrolontsteking.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:34

Citaat:

Is die link niet zozeer inteelt maar het overbouwd zijn wat er nog al eens voorkomt? Dan heb je automatisch al meer gewicht op de voorhand.

Het is heel simpel, hoefkatrol is geen ( bewezen) erfelijke aandoening bij Quarters, Paints Appaloosa's e.d. rassen; Ik ga hier ook niet zeggen dat het bij deze rassen vaker voorkomt dan bij andere, rijpaardrassen, want daar kan ik geen enkel bewijs voor vinden.
Het inteelt percentage ligt, voor zover ik weet, ook niet hoger dan bij andere rassen; de AQHA is een van de grootste stamboeken ter wereld dus dat zal ook wel meevallen en goed gefokte Q/P/A's zijn ook niet echt overbouwd, al lijkt dat soms wel zo door de enorm zware achterhand, al komt het natuurlijk wel voor.
Alle paarden die teveel op de voorhand worden gereden hebben kans op HKO, het zal zeer waarschijnlijk bij veel warmbloed rijpaard rassen procentueel gezien, net zo vaak voorkomen. Het lijkt me dus handig om de HKO bij western rassen te verwijderen, dat geeft een heel raar beeld en er is geen enkel bewijs voor.

Dat HKO erfelijk is, is maar zeer de vraag en het ligt daarom ook onder discussie omdat er steeds meer bewijzen komen dat het veroorzaakt wordt door invloeden van buitenaf. Daarom mag het niet in een lijst met erfelijke aandoening voorkomen. Vroeger werd het inderdaad als puur erfelijk gezien, maar daar is men aardig op terug aan het komen, met als bij OCD.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... ntsteking/
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/navicular.html
http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... ntsteking/

Van de laatste link
Citaat:
Hoefkatrolontsteking komt bij alle rassen voor.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:47

De onderste twee links die je nu geeft zijn natuurlijk ontzettend bekend om preken voor eigen parochie. Het is bewezen deels erfelijk te zijn (h=0.26 - 0.3), staat ook in je eigen eerste link en in het wetenschappelijke artikel dat ik heb aangehaald. Ik ben het met je eens dat het niet bij een bepaalde rassen/gebruiks groep hoort, heb dit ook al aangegeven.
Maar ontkennen dat er een erfelijke component inzit is weer heel wat anders.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:47

Super topic dit. mooi overzicht vloeit eruit. ik ga het zeker gebruiken bij mijn keuze van de opvolger voor mijn huidige maatje.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:55

mooney schreef:
De onderste twee links die je nu geeft zijn natuurlijk ontzettend bekend om preken voor eigen parochie. Het is bewezen deels erfelijk te zijn (h=0.26 - 0.3), staat ook in je eigen eerste link en in het wetenschappelijke artikel dat ik heb aangehaald. Ik ben het met je eens dat het niet bij een bepaalde rassen/gebruiks groep hoort, heb dit ook al aangegeven.
Maar ontkennen dat er een erfelijke component inzit is weer heel wat anders.

Ik ontken het niet, de artikelen ontkennen het ook niet, maar er wordt in 2 artikelen wel gezegd dat het niet alleen erfelijk is maar dat er ook andere factoren, van buitenaf, kunnen meespelen; dat het dus deels erfelijk kan zijn.................. In het PN artikel wordt het inderdaad buiten beschouwing gelaten, maar daar wordt, in het geheel, wel meer buiten beschouwing gelaten wat niet de filosofie past. ;) Maar er worden wel factoren van buitenaf genoemd die een rol kunnen spelen.

Uit het 1e en 3e artikel:
Citaat:
Mogelijk speelt er ook een erfelijke component in het optreden van hoefkatrolontsteking.

en

Enige factoren die bij het ontstaan van deze aandoening een rol kunnen spelen, zijn:
1.erfelijkheid
2.de voeding
3.het begin van de africhting en training
4.bouw van de voeten
5.conditie van het paard
6.het beslag
7.te veel op stal, te weinig bewegingsvrijheid
8.hoefverzorging
9.onverantwoorde medicamenten om de prestatie op te voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:14

De meeste afwijkingen die niet enkelvoudig vererven zijn niet volledig rasgebonden. Echter sluit dat niet uit dat sommige rassen er dan veel gevoeliger voor zijn dan anderen. Op de enkelvoudig verervende genen na zijn de meeste afwijkingen daardoor ook niet volledig erfelijk (nog, zover we nu kunnen onderzoeken). Het risico(/de gevoeligheid om) zo'n afwijking te ontwikkelen is wel erfelijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:56

Tennessee Walking Horse
Lordose (sway back) - http://www.equisearch.com/article/swaybacks_081205-8221

Het is een recessief erfelijke aandoening die veel (maar niet alleen) voorkomt bij de TWH. Er is onderzoek naar gedaan in 2004 door een Amerikaanse dierenarts.

Het wordt veroorzaakt door het onderontwikkeld blijven van de onderzijde van 1 of 2 borstwervels. Het ontwikkelt zich in de eerste 18 levensmaanden. Je ziet het dus nog niet bij een veulen. En je ziet ook niet dat de ouders drager zijn.

Uit het onderzoek is gebleken dat bij de TWH de erfelijke eigenschap voor lordose op dezelfde DNA streng ligt als de eigenschap voor een smal hoogbenig model. Omdat dit model graag gezien wordt in de TWH heeft men, onbewust, samen met het gewenste model ook geselecteerd op lordose.

Het komt ook bij andere rassen voor, maar dan als toevalstreffer. Zo ken ik een warmbloed met lordose.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:06

Het scharen van HKO onder de algemene noemer 'western' vind ik niet kies :n Dit is niet alleen een ontzettend generaliserende bewering, maar ook nog eens totaal niet te bewijzen. Bij een dergelijke opsomming ben je meer gebaat bij controleerbare feiten dan bij alles over één kam scheren, wat je met dit tussenkopje doet.

Als je het per se wilt noemen, verander het kopje dan naar 'overbelasting' o.i.d., zonder een complete rijstijl zonder enige onderbouwing als boosdoener van aandoeningen te bestempelen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:29

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:56

Vorige week? Al veel langer toch? Bij de mini's is de test (op 4 verschillende dwerg genen) nu een aantal jaar beschikbaar..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:49

Testen zijn inderdaad al langer beschikbaar. Maar vorige week is eindelijk het gen getraceerd wat een dwerg kan veroorzaken. Ze wisten al eerder in welk gebied dat gen zat

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 00:34

Bedankt voor de extra linkjes, ik zal morgen de lijst een update geven en het gedeelte van HKO eruit halen bij Western gereden paarden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:59

Ik zou ook EOTRH er uit halen bij de ijslander.
Dit kan bij elk paard voorkomen namelijk. Voornamelijk als het dier ouder word.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:11

Myrthee_ schreef:
Ik zou ook EOTRH er uit halen bij de ijslander.
Dit kan bij elk paard voorkomen namelijk. Voornamelijk als het dier ouder word.

Klopt, maar dat geld voor meer aandoeningen. T komt wel vaker voor bij de IJslander, dus kan het raadzaal zijn om dit goed in de gaten te houden als je een IJslander hebt of wil aanschaffen

SME, mok, afwijkende hoefstand, ocd, hoefbevangenheid etc staan ook bij specifieke rassen, maar er zijn ook bij specifieke rassen, maar ik heb ook kwpn-ers gezien met HB en SME bijvoorbeeld.

Edit: link met een studie dat eotrh meer voorkomt bij IJslanders, Haflingers en Arabieren vergeleken met warmbloeden:
http://www.huveta.hu/handle/10832/1071

Citaat:
Within the clinical survey, the average age of the patients was 20 years and certain horse
breeds like Icelandic horses, Haflingers and Arabian horses were commonly affected besides
European warmblood breeds.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 06-11-16 01:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:12

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dr (wetenschappelijke) onderbouwing van spat bij de camarque. :) Ik ken mensen in Frankrijk die fokken ermee en heb er nooit van gehoord.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:15

gekvanfleur schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dr (wetenschappelijke) onderbouwing van spat bij de camarque. :) Ik ken mensen in Frankrijk die fokken ermee en heb er nooit van gehoord.

Camarque is hier vrij populair, de bemiddelaars zullen hun klanten altijd aanraden op spat te röntgen, ook op jonge dieren.
Er moet wel bij gezegd worden dat ze er niet vaak kreupel van zijn. Het verloop schijnt anders te zijn als bij andere rassen waardoor ze zelfs met slechte foto's doorgaan uitstekend door de buigproeven komen. Dus of het echt een 'probleem' is valt nog over te twisten.