Bezoek kliniek, spannend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:38

TS, ik zag er ook tegenop en was erg bang voor het vallen.
Mijn DA heeft hem een kalmeringsspuit gegeven, dan narcose en dan de definitieve spuit. Hij vocht even tegen het gaan liggen (met de narcose dus). Na de definitieve spuit was hij na 5 seconden weg, ging heel snel.
Ik ben er ook de hele tijd bij gebleven.

Heel veel sterkte!!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:44

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen. Dit is de moeilijkste beslissing die je als paardeneigenaar ooit moet nemen.

Heb je misschien een fijne stalgenoot die je kan bijstaan.
Dat heb ik ooit voor een vriendin gedaan. Ik ben destijds met haar paard naar de plek gelopen waar ze ingeslapen zou worden. Toen haar paard eenmaal lag heb ik haar weer opgehaald. Zij zag ook het meeste op tegen dat moment van gaan liggen.
Onze fantastische stalhouder had ook nog een aantal grote kuilbalen zodanig geplaatst dat het paard daar ook tegenaan kon zakken.
Misschien heb je hier wat aan.

Nogmaals heel veel sterkte gewenst.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:50

Britt1 schreef:
Weglopen is een optie, maar vind ik ook zo naar voor hem. Is het niet zo dat hij misschien mijn aanwezigheid juist nodig heeft?

dat beseft hij echt niet, hij kijkt heus niet vanuit de hemel terug naar je met het idee: poedersuiker, je liep weg.

Zo denken paarden niet. Die leven met de dag en niet in het hiernamaals.

Britt1

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 22:59

Bar, ja er is inderdaad een stalgenoot bij. Hoe ging bij jullie het 'vallen' van het paard?

En je hebt gelijk R,op die manier denken ze niet. Wil alleen gewoon niet dat er paniek gevoeld bij hem ofzo..

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:02

Doordat onze stalhouder een soort van gangpad had gemaakt van kuilbalen kon het paard tegen de balen aan naar beneden zakken. Er was eigenlijk geen sprake van vallen.
Het ging allemaal heel rustig en zonder stress voor het paard.

2 jaar later moesten we onze eigen pony laten inslapen. Dit is op de kliniek gebeurd in de wei daar. Ook onze pony zakte heel rustig door de benen en viel niet echt.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:18

Vorig jaar heb ik een paard van een stalgenote zien ingeslapen worden. Het 'vallen' was eerder wat onhandig gaan liggen. Niets wat choquerend was. En verder heel rustig en sereen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:27

Britt, ik ben het eens met de reacties hier. Ik vind dat je een erg moedig en eerlijk besluit hebt genomen. Dat betekent helaas wel dat je afscheid moet nemen van je lieve paard.. Laat je paard de laatste dagen nog lekker genieten en geef hem (in overleg met da) evt wat extra pijnstillers. Misschien een minder leuk beeld voor jou (omdat hij zich dan een stuk beter voelt en jij misschien weer twijfelt over je besluit), maar wellicht wel fijn voor je paard.

Tegen dit gevoel van verdriet en onmacht kunnen geen woorden op, je zou nog zoveel voor hem willen doen maar dit is helaas niet mogelijk. Ik heb diep respect voor jouw keuze! Je bespaart hem een hoop pijn en ellende.

Ik heb ook geen negatieve ervaringen met het inslapen van paarden, echter weet je van te voren niet wat er gaat gebeuren dus kijk waar jij je goed bij voelt. Hierin is geen goed of fout, het gaat erom wat jouw gevoel zegt.

Heel veel sterkte de komende tijd.. Y;( :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 02:42

Britt1 schreef:
Weglopen is een optie, maar vind ik ook zo naar voor hem. Is het niet zo dat hij misschien mijn aanwezigheid juist nodig heeft?

Als jij gaat stressen, gaat hij dat ook. Rustig, bekend iemand er bij zodat hij zich veilig voelt. Als jij dat kan zijn liefst (ook voor jezelf). En zorg voor iemand die jouw kan opvangen en rest kan regelen zodat jij eventueel verplaatsen, etc. niet hoeft mee te maken.

:(:)
Zelf bekend met reuma achtige ellende en vocht + kou geeft meer last (wat de geleerden ook beweren van niet), denk dat je qua timing goed zit als ik de weersvoorspellingen zie.

Heb je nog pijnstillers? Geef die dan nog door, als hij al weet is dat liggen geen pijn doet, met rollen, etc. zal hij bij de sedatie ook makkelijker durven toegeven.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:26

Da waarschuwde mij dat hij de spuit kreeg om neer te gaan.
Ben niet weggelopen, maar heb mij wel even omgedraaid en even mij hoofd in de armen van een vriend gelegd, dat ik ook niet zou horen, toen hij lag ben ik er bij gaan zitten en heb zijn hoofd op mijn schoot gelegd tot hij overleden was

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:59

Britt1 schreef:
Even nog spuien..ik zie er zo tegenop :(. Nog twee nachten en dan is het zover. Ik ben zo bang om hoe het zal gaan. Of hij wel rustig zal gaan slapen. Ik ben zo bang dat hij neervalt. Zie steeds zo'n beeld voor me en dat lijkt me zo akelig om te zien. :(

Een vreselijk moeilijke maar volgens mij de enige juiste beslissing TS. Heel veel sterkte.

Ik weet niet waar je zit, maar wij hebben 2 jaar geleden ons paard laten inslapen bij DAP Bodegraven
Hij kreeg eerst een sedatie, zoals ze krijgen als er een foto moet worden gemaakt. En vervolgens ging hij naar de narcosebox en werd hij onder narcose gebracht, net zo als voor een operatie.
De narcosebox heeft dikke kussens waar het paard tussenin staat en die zorgen voor een zachte landing bij het onder narcose brengen. Bij een operatie moet het paard wel heel blijven natuurlijk.
Dan is het paard onder narcose en slaapt. Zou je dan niks doen, dan wordt het weer wakker.
Binnen een half uur moet het dan de spuit krijgen die ervoor zorgt dat zijn hart ophoudt met kloppen.
Je mag er gedurende het hele proces bij blijven.
Het inslapen wordt altijd gepland aan het eind van de dag. En je krijgt tijd om afscheid te nemen zolang als je dat wilt. Het inslapen was volkomen stressloos voor het paard en daardoor ook prettig voor ons.
Er zullen wel meer klinieken zijn die een narcosebox gebruiken voor het in laten slapen, Het is een prettige manier omdat het vallen erg rustig gaat en het paard steun heeft tijdens dit proces.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:18

Op de lingehoeve zetten ze hem tussen 2 wanden met kussens, ze zetten hem langs de ene wand en dan klappen ze een andere wand om zodat die langs de andere kant van het paard komt. Dit is voor de narcose voor een operatie, of ze die ook gebruiken voor inslapen weet ik niet.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 12:05

Mijn paard laat ik thuis inslapen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:25

Dat is ook wel fijn Britt. In de eigen omgeving.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:34

Sterkte Britt

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 12:53

Babootje schreef:
Dat is ook wel fijn Britt. In de eigen omgeving.

Ja dat is ook de motivatie hiervoor; dat hij niet weer op de trailer hoeft en gewoon hopelijk stressvrij in op eigen plek kan zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:46

Dan zou ik gewoon even de andere kant opkijken. Thuis kan je bijna niet voorkomen dat ze vallen. Ze zullen toch door de benen moeten. Op de kliniek doen ze het inderdaad met een wand.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:44

Je kunt doen wat ze bij Bar hebben gedaan, of je zorgt dat hij tegen een wand of in een hoek kan staan zodat hij wat steun heeft terwijl hij rustig door zijn benen zakt. Soms heb je buiten al een geschikte plek en soms moet je die zelf maken met bijvoorbeeld kuilbalen.

Veel sterkte, maar het is echt niet eng.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:52

Wij zochten voor onze paarden een "fijn" plekje met gras uit(waarvan ze daarna ook makkelijk naar de weg gebracht konden worden), hoewel ze er niets van voelden was het voor ons prettiger dat ze op gras vielen dan op stenen. Als je geen gras heb zou je ook een strobed kunnen maken buiten of dekens en zeil neerleggen.
Een beetje handige DA kan het neergaan zo begeleiden dat ze netjes komen te liggen. Ik weet het niet meer precies maar hij deed iets met het halster/hoofd zodat ze precies goed lagen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:30

Veel sterkte vandaag :(:)

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:31

Veel sterkte TS :(:)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:54

Heel veel sterkte en kracht gewenst TS Y;(

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:27

Heel veel sterkte TS :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:27

Heel veel sterkte :(:)

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:44

Britt1 schreef:
Ik heb al een mooi sieraad met haar van hem. Ik denk na over een ander of soortgelijk aandenken. Geen idee nog, mocht iemand mooie ideeën hebben, dan zijn die welkom.

Ik weet niet of jouw paard op ijzers staat, maar dan is een dromenvanger misschien mooi? Daar kan je ook wat van zijn staart in verwerken... Kan hij 's nachts een beetje over je waken. Heel veel sterkte!

Afbeelding

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:31

Dit lijkt me het meest verschrikkelijke om mee te maken. Hopelijk heb je fijne mensen om je heen die je kunnen steunen. Heel veel sterkte!!