Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:34

Dit klinkt niet zo hard als dat ik het bedoel, maar als ik twee paarden op hele hoge leeftijd zou hebben, en ik zou er eentje van in moeten laten slapen, dan zou ik het maatje denk ik ook in laten slapen. Juist wanneer het maatje een 'apart' karakter heeft en ze zo aan elkaar hangen.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte TS in deze moeilijke tijd, wat een verdriet :(:) .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:38

Sunrise_ schreef:
Dit klinkt niet zo hard als dat ik het bedoel, maar als ik twee paarden op hele hoge leeftijd zou hebben, en ik zou er eentje van in moeten laten slapen, dan zou ik het maatje denk ik ook in laten slapen. Juist wanneer het maatje een 'apart' karakter heeft en ze zo aan elkaar hangen.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte TS in deze moeilijke tijd, wat een verdriet :(:) .

Misschien nog niet zo'n hele gekke gedachte..Aan de andere kant als de ander nog aardig gezond is, is t ook zo wat! Moeilijk allemaal.. pfff..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:00

Iemand die ik ken heeft dat trouwens ook gedaan. Die had twee paarden, de oudste was al behoorlijk oud, de jongere was ook niet meer piep. Toen die onherstelbaar beschadigd bleek en de oudste dus ook al lang niet meer bereden kon worden en niet helemaal in orde was, heeft ze beide tegelijk weggebracht. Voor haar was het vreselijk, ze had er twee aan huis staan en daarna dus niets meer, maar voor beide paarden een super oplossing.

Nu snap ik dat er bij Goyha nog meer paarden bij deze twee staan, dus je hebt ook kans dat het andere oudje een nieuwe vriendje/vriendinnetje zal vinden in haar kudde, dat maakt het wel lastiger om ze samen te laten gaan vind ik.

gohya

Re: Morgen is het erop of eronder voor Fyanne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 14:04

De andere pony van 28 is kern gezond,mankeerd helemaal niks, die zou ik dan echt niet laten inslapen.
Er lopen idd. meerdere paarden,en het is net of de paarden al voelen dat er iets staat te gebeuren.
Heel raar,maar Nikki [merrie] zoekt Congo meer en meer op,staan ze samen te krabbelen,net of Nikki hem troost. Ook de haflinger [ruin] die bijna nooit bij Fyanne staat, staat nu vaker bij haar,en hij staat nu zelfs bij Congo te krabbelen.Ze doen allemaal heel anders dan voorheen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:37

Volgens mij kunnen ze dat inderdaad voelen..bij ons vorig jaar toen onze oudste ingeslapen moest worden die al langere tijd ziek was. {cushing} Toen reageerde de hele kudde heel gelaten..gewoon inderdaad alsof ze het allang wisten dat dit ging gebeuren. Ook geen gehinnik, alleen een soort rouw. Terwijl daar voor, altijd als er een paard alleen mee ging op bos rit oid..de kudde altijd aan het hinniken was en onrustig was.

Ik zou het andere oudje ook niet laten inslapen als die nog goed gezond is en er meerdere paarden staan. Eentje is al erg en moeilijk genoeg..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:42

Dan is het ook helemaal niet nodig hoor. Mooi om te zien hoe de andere paarden nu al reageren, komt vast doordat jij er nu iets anders instaat!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 16:16

Ja dat is echt mooi om te zien!
Fyanne staat zo rustig te grazen.
Afbeelding

Afbeelding

Congo met Nikki.
Afbeelding

Congo met Hafje.
Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:26

Ze ziet er nog heel goed uit en kijkt goed uit haar ogen! En mooi, die twee foto's van Congo!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:13

Ahh, lief die foto's van Congo!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 17:39

Het gaat nog steeds erg goed met Fyanne, droge schone neus,geen geknor en veel minder benauwd.
Dinsdag de D.A. bellen,hij wilde weten hoe het ging na die week Prednisolon,en dan begin ik gelijk over dat Carbomix [was het?] zoek anders wel effe terug op de juiste naam.

Hier alvast een bewerkte foto.We waren in elkaars neus aan het blazen. <3
Afbeelding

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:11

Wat een lieve foto! <3

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:16

Lieve foto!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:54

Fijn dat het zo goed gaat! Het was Cubarmix als ik het goed heb. En een mooie foto! Ze kijkt er zo lief en wijs op!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 10:29

Het gaat redelijk goed,gister en eergister toch nog een ietsje bloed druppel uit de neus. Maar ze is zoveel minder benauwd en het knorren is ook zoveel minder.
Heb net de D.A. gebeld,moet doorgaan met de prednisolon tot die op is.Heb het ook gehad over de Cubarmix en ze gaat overleggen met de D.A. die belt me vandaag terug.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:52

D.A. heeft gebelt we moeten de Prednisolon afbouwen,dus 1 schepje minder voor een week,en dan weer bellen om te zeggen hoe het gaat.Gaat het goed,dan weer verder afbouwen.
W.b.t. de Cubarmix, dat is echt voor als er ook een ontsteking bij zit,en hij vind het niet nodig naast de Prednisolon. Zeker omdat het nu vrij goed gaat.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:16

Nogmaals sterkte...

Ik heb vorige week woensdag mijn paard van 23 in laten slapen... zijn maatje van 27 was er bij... en hij heeft zich er werkelijkwaar nauwelijks iets van aangetrokken... hij stond gewoon te eten... nadat het paard ingeslapen was en we afscheid hebben genomen ben ik met balu naar een andere wei gelopen en is hij bij een nieuwe kudde komen te staan (met voorlopig een draadje er tussen) balu is wat allerter omdat hij zijn plekje zoekt in de nieuwe kudde maar hij is niet echt uit zijn doen omdat zijn maatje er niet meer is. (Toen Neon nog leefde was het een hoop geren en gegil als Neon weg liep, dus ze voelen toch wel aan hoe of wat...)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je nog niet te druk moet maken over Congo... wellicht zijn er nog andere paarden waar hij bij kan staan zodat hij niet alleen is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 15:27

Klopt Neon, De andere merrie Nikki schopt de haflinger [eerst haar vriendje] nu steeds weg en staat steeds bij Congo. De haflinger staat nu veel bij Fyanne [die hem helemaal niet moet] en schopt dan Nikki weer weg als die toenadering zoekt. Ze voelen het zeker goed aan en zijn nu eigenlijk al een ander vriendje aan het zoeken/maken.
Toch mooi om te zien hoe ze het doen in de groep.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:03

Wat betreft de cubarmix: ik wilde je die tip gewoon meegeven voor als ze weer last krijgt in de toekomst. Inderdaad is het bedoeld om ontstekingen tegen te gaan die toch vroeg of laat gaan ontstaan naarmate de tumor groeit. Op een gegeven moment ga je de tumor ook aan de buitenzijde zien, dan wordt het hoofd aan een kant wat dikker dus schrik daar niet van.
Cubarmix geef je alleen als kuur als je merkt dat ze weer meer last krijgt, meer neusuitvloeisel en gesnurk. Het is dus niet iets wat je permanent bij geeft als supplement ofzo.

Waarom heeft je DA prednisolon voorgeschreven? Dat lijkt me een stuk heftiger dan een kuurtje cubarmix.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 17:19

Dat zei de D.A. idd. ook maikeltje,dat als ze weer last gaat krijgen hij wel kon kijken voor Cubarmix,hij kende het spul niet.

Je ziet nu al dat de linkerkant ietsje dikker is dan de rechterkant,maar bedankt voor het melden! ik wist niet dat het heel erg dik kon worden.

De Prednisolon zou het benauwde en het snurken verminderen,en dat helpt idd. ze is stukken minder benauwd en snurkt niet meer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 13:52

De Prednislon is op, D.A. gebeld wat verder te doen.Hij vroeg of er verschil was tussen 4 schepjes per dag of 3 schepjes.Ja dat was er zeker,bij 3 schepjes kreeg ze soms toch nog een snot en bloedneus,bij 4 schepjes was dat niet zo.
We kunnen er weer een kuur achteraan doen,maar ze zal dan grote kans hebben op bijwerkingen.En daarbij kan je maar max. 6 weken prednisolon geven.
Nu heb ik afgesproken met de D.A. dat als het erger word,ze weer een kuurtje krijgt.Nu laten we haar effe zonder medicijnen.

Fyanne gefilmt met de Wildcamera s'morgens om half 8.
Afbeelding

Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 17:26

Even een update: het gaat nu best goed met Fyanne,geen geknor meer,geen benauwdheid meer,geen bloedneus meer,soms alleen een beetje snot.
Ik heb besloten om niet zomaar op te geven, ik heb iets gelezen over laser therapie voor paarden met een zeefbeen tumor.Dan hoeft er niet geopereerd te worden,dit gaat via een bronchoscopie.
Ik ga volgende week heel veel info vragen aan de D.A. of er een kans bestaat dat ze wél geholpen kan worden,al is die kans maar 50%,dan doe ik het. Elk dier verdient een kans!
Ze is dan wel 29 jaar op papier,maar lichamelijk is ze 10 jaar jonger.Ze heeft geen artrose, heeft nog een compleet goed gebit, heeft een goed hart en goede longen.Kern gezond,alleen die tumor zit er.

Wat men ook zegt,Ik ga ervoor,ik geef niet zomaar op!
Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:39

Groot gelijk!!! Vechten voor je dame!! Ik duim keihard voor je!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:26

Dat doe je goed hoor! Het zou heel mooi zijn als er iets is dat werkt tegen die tumor. Ik denk dat ze nu minder last heeft van die zaken die je opnoemt omdat het wat minder warm is dan het aldoor geweest is de laatste tijd. Ik weet van die van mij die dat had, Tineke, dat ze al een paar jaar af en aan een bloedneus had ( ik denk toch wel zeker vier jaar) en dat was vooral in de zomer als ze zich uitgesloofd had, hetzij met de lessen met de gehandicapten, hetzij later toen ik haar had in het land.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:37

Ik heb niet alles helemaal doorgelezen ( meeste wel )
Ik wou nog even reageren op het laseren, dit veroorzaakt ws wel minder bloedingen tijdens de ingreep maar dat is vooral als de Tumor nog minimaal is ( klein ) een paard bij ons op stal heeft ook ooit met de laser een behandeling gehad . Bij grote tumoren moeten ze meestal een keer extra laseren, en het herstel is wel pijnlijk . Veel medicatie erbij. Hoop dat het miss voor jullie wat kan betekenen, maar verwacht er geen wonderen van |( je dierenarts kan je vast wel meer info geven, het wordt maar bij een paar klinieken gedaan. Heel veel succes en ze boft maar met zon baasje

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:55

Je kan een tumor van het zeefbeen ook in laten spuiten met formaline. Geeft goede resultaten en is relatief weinig invasief.