Grote korsten op billen en staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Grote korsten op billen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:27

Een pony laten inslapen vanwege ZE? Ik had een zware Exemer,kon door de jeuk geen seconde stil staan! ik heb haar behandeld en weg was de jeuk.Manen en staart groeide weer volledig aan.
Laat a.u.b. geen paard of pony inslapen vanwege exceem,het is te behandelen,echt waar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:55

Toch ZE...zo zie je maar weer dat je bij twijfel gewoon de DA moet bellen.

Pony zou toch naar zweden gaan...is dat niet een beter klimaat voor ZE paarden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:59

gohya schreef:
Een pony laten inslapen vanwege ZE? Ik had een zware Exemer,kon door de jeuk geen seconde stil staan! ik heb haar behandeld en weg was de jeuk.Manen en staart groeide weer volledig aan.
Laat a.u.b. geen paard of pony inslapen vanwege exceem,het is te behandelen,echt waar.

Gohya, lezen, indien niets helpt staat er bij. Ik ken wel paarden die niet te behandelen waren en echt alles kapot schuurden, jeuk is erger dan pijn. En als er dan niets meer is wat je kunt doen, alles geprobeerd hebt, regulier en alternatief dan houd het op. En ben je dan een echte dieren vriend dan verlos je zo'n dier uit zijn lijden, niet alles kan gered worden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 19:18

bigone schreef:
Zonde en ts, mocht je proberen op deze manier wat geld met de ponyhandel te verdienen zorg dan dat je er ook genoeg verstand van hebt en vooral wanneer je op markten gaat kopen. Sneu voor de pony en voor jou maar dit had je voor jezelf kunnen voorkomen. En als het dier in een zo ernstige mate ZE gaan ontwikkelen ondanks dat je alle maatregelen gaat nemen,dan kun je beter je verlies nemen en haar in laten slapen. Indien het echt ZE blijkt te zijn maar wat jij beschrijft lijkt het daar wel op. Kleine tip, smeer de manenkam en de bovenkant van de staart en de uier in met babyolie. De vliegjes hebben een hekel aan vettigheid.

Lees ik hier nu in het mooi verpakt dat het eigen schuld dikke bult is??
Die opmerking snap ik niet, aangezien ik 'mijn verlies' neem en ze dan gewoon lekker bij mij blijft . Volgens mij heb ik ook nergens aangegeven dat ik dit een miskoop vindt oid, want juist van deze dingen leert een mens. Wie geen fouten maakt, leert niet. Dus ik ben ondanks haar exceem absoluut blij dat ik haar gekocht heb, ook al zou ik haar niet kunnen verkopen!

Verder ben ik vooralsnog niet van plan om haar in te laten slapen. Mocht ik er alles aan hebben gedaan en ze blijft zich echt kapot schuren, zou het heeeeeel mss een ander verhaal worden, maar eerst maar eens kijken wat de exceemdeken gaat doen en het wassen met betadine scrub om de huid schoon te houden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 19:21

De tip Vd olie is ook een goede!

Ze zou naar Frankrijk gaan. De persoon in kwestie wil haar nog steeds heel graag hebben, alleen kan de pony bij haar geen deken op omdat haar andere pony's die kapot bijten. Dus heb nu gezegd dat als ze de koop wil annuleren dat dat prima is. Maar krijg er nog steeds geen duidelijk antwoord op, aangezien ze echt weg schijnt te zijn van de afstamming Vd pony.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:24

idylle schreef:
bigone schreef:
Zonde en ts, mocht je proberen op deze manier wat geld met de ponyhandel te verdienen zorg dan dat je er ook genoeg verstand van hebt en vooral wanneer je op markten gaat kopen. Sneu voor de pony en voor jou maar dit had je voor jezelf kunnen voorkomen. En als het dier in een zo ernstige mate ZE gaan ontwikkelen ondanks dat je alle maatregelen gaat nemen,dan kun je beter je verlies nemen en haar in laten slapen. Indien het echt ZE blijkt te zijn maar wat jij beschrijft lijkt het daar wel op. Kleine tip, smeer de manenkam en de bovenkant van de staart en de uier in met babyolie. De vliegjes hebben een hekel aan vettigheid.

Lees ik hier nu in het mooi verpakt dat het eigen schuld dikke bult is??
Die opmerking snap ik niet, aangezien ik 'mijn verlies' neem en ze dan gewoon lekker bij mij blijft . Volgens mij heb ik ook nergens aangegeven dat ik dit een miskoop vindt oid, want juist van deze dingen leert een mens. Wie geen fouten maakt, leert niet. Dus ik ben ondanks haar exceem absoluut blij dat ik haar gekocht heb, ook al zou ik haar niet kunnen verkopen!

Verder ben ik vooralsnog niet van plan om haar in te laten slapen. Mocht ik er alles aan hebben gedaan en ze blijft zich echt kapot schuren, zou het heeeeeel mss een ander verhaal worden, maar eerst maar eens kijken wat de exceemdeken gaat doen en het wassen met betadine scrub om de huid schoon te houden.

Geen eigen schuld, dikke bult alleen eventueel een gebrek aan kennis waardoor dit kon gebeuren. En als je er mee wilt handelen moet je dit niet te vaak gebeuren. En ook jij leest alleen het woordje inslapen, ik schrijf er duidelijk bij : Pas nadat je alles geprobeerd hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:26

En de olie elke twee dagen herhalen, geen olijf olie oid gebruiken want daar krijgen ze ook kale plekken van. Dat de pony de kont stuk heeft betekend niet dat het daar jeukt, de vliegjes zitten bijna altijd in manen en staart, maak die onaantrekkelijk en ze heeft al minder last. Kan het weten want ik heb een eczemer,

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:30

idylle schreef:
De tip Vd olie is ook een goede!

Ze zou naar Frankrijk gaan. De persoon in kwestie wil haar nog steeds heel graag hebben, alleen kan de pony bij haar geen deken op omdat haar andere pony's die kapot bijten. Dus heb nu gezegd dat als ze de koop wil annuleren dat dat prima is. Maar krijg er nog steeds geen duidelijk antwoord op, aangezien ze echt weg schijnt te zijn van de afstamming Vd pony.

Hebben ze haar gekocht voor de fokkerij? Dat lijkt me ook absoluut geen optie voor een pony met zomereczeem in deze mate...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 19:38

Ik reageerde meer om gohya gerust te stellen.
Dus de baby olie van Zwitsal?

Geen idee waarom ze haar perse wil kopen, vermoed wel om te gaan fokken, maar dat is wat ik denk aangezien ik alleen van haar gehoord heb dat ze helemaal gek is van haar vader.

Ik heb haar nu al een paar x gezegd dat ze de koop best mag annuleren, maar tot nog toe wil ze dat liever niet als wel. Ergens hoort ze toch dat stemmetje , begin er niet aan (vermoed ik) maar doordat ze helemaal gek is van donkere vossen en haar vader wil ze het in haar hart nog steeds erg graag.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:43

Kokosolie geeft ook vaak goede resultaten.
is dikke derrie klodder in je hand nemen en zo laten smelten en hier de plekken mee insmeren. Of pot in een bak heet water zetten en dan smeren. Pony daarna niet ik volle zon zetten (dit geldt voor alle Olie) dus 's avonds smeren

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 19:45

Ook dat wist ik nog niet, dat je savonds moest smeren ivm verbranding.
Dank je voor de tip!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:56

Ja wilde net zeggen, pas op met verbranding
Paard tussen 16.00 en 10.00 op stal zetten kan ook nog wat helpen, daar zitten geen mugjes vaak. En in die tijd zijn de mugjes vooral actief. Maar lijkt me geen ideale oplossing en geloof dat je al zei dat ze dat niet ging trekken.
Die druppels van puur zijn ook echt een super aanrader.
Puur jeuk en puur culico dus.
Misschien dat ze in Frankrijk op een hoger gelegen gebied komt te lopen waar geen mugjes zijn? Of ergens aan zee? (zou mooi zijn, maar wel heel kleine kans gok ik)
Wel bijzonder dat ze zo enorm wordt getriggerd nu, zou toch combi met gras kunnen zijn.

Goed dat je een deken hebt gekocht. Dat is stap 1.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 20:18

Mijn vermoeden blijft dat het het weer is geweest (en dus de muggen) de eerste dagen alleen maar regen gehad en toen had ze nergens last van. Vrijdag was het voor het eerst mooi weer geweest en toen begon ze te schuren. Op het moment dat ik zwermen met muggen zie heeft ze ook meer jeuk als wanneer ik geen muggen zie

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:50

idylle schreef:
Mijn vermoeden blijft dat het het weer is geweest (en dus de muggen) de eerste dagen alleen maar regen gehad en toen had ze nergens last van. Vrijdag was het voor het eerst mooi weer geweest en toen begon ze te schuren. Op het moment dat ik zwermen met muggen zie heeft ze ook meer jeuk als
ik geen muggen zie

Na een dag zon, vervolgens een koude(re) nacht is de hoeveelheid suikers in gras ook heel hoog.
Bij ze is de combi muggen/voeding van belang om in de gaten te houden. Dus aanschaf deken is een goed begin. Maar ik zou toch ook echt het aantal uren gras, vooral de ochtenduren, minderen.
S middags is de concentratie vaak al minder hoog in vergelijking met de ochtend.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:08

Ik heb alleen de berichten van TS gelezen.

Zie dat de Da al geweest is en lees een tip over olie? Hou er inderdaad rekening mee dat de pony, ingesmeerd met olie, dan niet in de zon mag staan, maar die tip had iemand anders ook al gegeven.

Beetje mosterd na de maaltijd: maar dit beeld doet me erg denken een een pony op mijn oude stal. Precies zulke plekken en de witte haren in de staart, door ZE. In de perioden zonder vliegjes of met een deken groeide het haar terug en zag hij er zo uit.
Maar belangrijker nog: we hebben hem twee voorjaren van het gras af weten te houden (in overleg met de eigenaar) en op hooi gehad. In die periodes heeft hij dus totaal niet geschuurd. Het voorjaar erop moest hij op het gras blijven en lag hij compleet open.
Dus als hij van het gras af zou kunnen, kan het het proberen waard zijn.

De nieuwe eigenaar, heeft die fokplannen? Omdat ze de afstamming zo belangrijk vinden? Want ZE heeft mogelijk een erfelijke factor, dus is het de vraag of je met zon erg geval moet willen fokken.

Sterkte met de pony! Ik blijf jullie volgen!:)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 06:22

Het liefst zou ik haar smorgens en savonds op stal hebben, maar dit gaat gewoon echt niet. Misschien (mocht zel blijven) dat het volgend jaar lukt, maar nu heeft ze te veel verlatingsangst. Gisteren toen de DA er was heb ik haar in het land laten onderzoeken met de andere pony's erbij. De DA pakte iets uit de auto en ik dacht zal even naar het hek lopen om het aan te pakken. Ik kwam welgeteld 5 stappen vooruit, omdat de andere 2 pony's (die liepen gewoon los) niet met ons mee liepen en madam niet alleen 'weg' wilde. Ze bleef stokstijf staan en kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit, tot de andere pony's dachten; he wat gaan jullie doen? En achter ons aan kwamen sloffen, toen liep ze weer mee. Van de week in het bos, daar is een slootje en aan beide kanten loopt een pad, over dat slootje ligt een brug. De andere 2 meiden gingen over het Brugje heen en ik bleef staan, pony's waren hooguit 5 a 6 mtr uit elkaar en madam stond al rondjes te draaien om me heen, terwijl ze de anderen gewoon kon zien, maar alleen het idee dat ze weg zouden kunnen gaan maakte haar al zenuwachtig.
Dus voor nu wordt dat gewoon echt niks, dat geeft haar alleen maar extra stress wat me ook niet goed lijkt in deze situatie. Mocht ze nou toch bij mij blijven, dan wil ik proberen of ik dit eruit kan krijgen, door steeds wat verder weg te lopen met haar en te blijven herhalen. Maar voor nu (gezien ik nog niet zeker weet of de koop nu wel of niet doorgaat) ga ik haar die extra stress niet aandoen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:43

Kun je niet een paddockje aansluitend aan je stal maken waarin de andere pony's staan tijdens haar "ophokuren"?
Dan is ze niet alleen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:39

Maar woont de nieuwe eigenaar in een gebied waar ze weinig last van de mugjes zal hebben? Want zo niet en ze wordt zonder deken gezet vind ik dan ronduit dierenmishandeling

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:12

Het weer heeft er in zo verre mee te maken dat het gisteren kouder was en harder waaide, bij veel wind hebben Ze veel minder last van de knutten. Wat betreft de olie, gewone babyolie waar geen parfum in zit, eigen merk kan ook maar dus geen zwitsal,, daar krijgen mensen al uitslag van. En ik gebruik al jaren babyolie en paard is nog nooit verbrand, wel als je ander vet gebruikt, dan kan het mis gaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 14:52

Bedankt bigone!
Ik heb de nieuwe eigenaar gezegd dat ze absoluut niet zonder deken kan en dat ze hierom de koop mag annuleren als ze geen deken op kan doen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 14:53

Shirley, nee de stal grenst aan de oprijlaan. Dus geen paddock nogelijkheid

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:05

Balen dit zeg voor je. Ik heb ook een ZE shetje. Zolang hij een deken op heeft en niet teveel op het gras komt kan ik het goed in bedwang houden.
Fijn dat je je verantwoordelijkheid neemt! Snap sommige reacties in dit topic niet zo, wordt net gedaan alsof je die pony aan haar lot over hebt gelaten. Deze pony heeft het mi nu al beter, dan menig pony met ZE die bij een boertje gestald staat en zich maar moet redden dag in dag uit buiten in de wei of aan een stik...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:12

Om nog even terug te komen op de soort gras. Het meeste gras dat hier groeit is van dat prachtige groene "koeiengras". Totaal ongeschikt voor EZ (eigenlijk voor praktisch alle paarden, maar bon...) Bij mij was de weide ook behoorlijk groen, korter koeiengras. Daar kon mijn haf dus niet goed mee overweg. Hij is verhuist richting de Veluwe. Meer bos, meer kans op mugjes, maar veel armer gras (met veel meer hectare, bijna natuurgebied gras, zeg maar) en dat ging vele malen beter...

Dus als je toevallig een wei hebt met arme uitgebloeid gras (niet dus, in deze periode) dan zou daarheen verplaatsen top zijn. Maar aangezien dat nu niet aan de orde is, de dagen warm zijn en de nachten koud en we dus suikerrijk gras hebben, is gras voor deze EZ niet de fijnste optie.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:23

Overigens hangt het ook erg af van waar ze in Frankrijk komt te staan hoe het gras is. Wij hebben bijvoorbeeld heel arm gras vergeleken met Nederland.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 19:16

Huh? Is er iets mis met foto's uploaden? Ik krijg m'n foto's er niet bij?

Naja, ik heb haar de oude deken afgedaan, even de harde borstel erover om de kriebels Vd losse haartjes en het stof tegen te gaan, toen haar billen ingesmeerd met vaseline en toen gepuzzeld met de exceemdeken. Ik wilde foto's bijvoegen maar dat gaat dus niet.
Het boertje kwam ook naar me toe om te vertellen dat ze veel jeuk had. Dus die spuit met cortisol of zoiets cort nogwat heeft dan niet veel geholpen, of heeft dat langer de tijd nodig?