mini shetlander met droes, eet en drinkt bijna niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:44

kiss schreef:
maessie schreef:
Spannende tijd zo zeg! Fijn dat hij wat op lijkt te knappen!

Voor wat betreft het antibiotica verhaal, wat ze mij vroeger verteld hebben is dat ze dit niet zo snel geven, omdat dit de rijping van de bulten tegenhoud. Bij droes wil je juist wel dat ze rijpen, zodat ze open gaan breken naar buiten. (Bij niet rijpen is de kans groter dat ze naar binnen toe slaan) zo heb ik het altijd begrepen. Heb weleens een twenter gehad die koortsremmers kreeg omdat hij meerdere dagen rond de 41 graden zweefde, maar die is er ook weer bij op gekomen ;)

Klopt maessie, maar als er na een paar weken niets gebeurd heb je geen keus.

ze geven ook zelden antibiotica als de bulten nog niet opengebartsen zijn.En alleen in geval van hoge koorts,niet eten en verzwaktheid.Het is ook een misvatting om te denken dat ze overlijden door de antibiotica,ze overlijden door de bacterie.Die als hij in de bloedbaan komt erg vaak de dood veroorzaakt.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:11

Misschien een afwijkend advies,maar probeer eens wilgentakken. Mijn shet op leeftijd was een paar jaar geleden ook ernstig ziek en wilde niet eten en drinken. Zij wilde wel wilgentakken en kamilleplantjes. Zij heeft het gered en leeft nog steeds. Nu is zij 34 jaar.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:22

Mijn shet heeft een week op de kliniek gestaan met droes. Het abces zat bij hem in de luchtzak wat naar binnen groeide en zo zijn slokdarm volledig en zijn luchtpijp grotendeels dicht drukte. Het abces was aan de buitenkant niet te zien. Eten kwam weer via zijn neus naar buiten. Op de kliniek is er meteen een scopie gedaan om van binnen te kijken. Hij heeft meerdere infusen gehad en een hele berg medicijnen, waaronder verschillende AB en corticosteroïden. Eten werd steeds pijnlijker, door gras, appelmoes en geweekte brokken te geven kreeg hij toch wat binnen. Kan het schuimen komen door het niet goed kunnen slikken? Zo ja, die van mij heeft hierdoor voedsel in zijn longen gekregen waardoor een longontsteking op de loer ligt. Hier ook weer een berg medicijnen voor gekregen.

LS_fotosJarig

Re: mini shetlander met droes, eet en drinkt bijna niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:55

He daar had ik nog niet aan gedacht wilgentakken, maar zal dit nu niet te scherp zijn door zijn keeltje ?

Meert, wow dan word je ook niet blij!
Het voer naar buiten heeft Buck ook gehad.. via ze neus echt heel smerig..
Zijn longen zijn wel meteen geluisterd maandag.

Mijn vriendje alle tijden!
Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:25

ik zou het gewoon proberen het voelt zelf wat hij wel en niet kan. wilgen takken werken pijnstillend

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:18

Ik denk dat je wel wilgentakken kunt aanbieden. Als dit te zeer doet zal hij ze wel laten liggen. En als het pijnstillend werkt (wat franka75 zegt) is dat mooi meegenomen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:57

In wilgenbast zit een soortgelijk stof als in aspirine. Dus zeker de moeite waard om te proberen.

Sterkte met de kleine man TS, hoop dat hij er snel van af is. Paardjes met droes zijn erg zielig. En als mens kan je vaak niet zoveel doen dan het zijn gang laten gaan (tot op zekere hoogte)

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 20:40

Lag ik net 2 uurtjes te slapen schrik ik wakker van de bel (slaap beneden) wankelend en in de war doe ik de deur open en daar stond de pakketjesman! *\o/*
Shirley super bedankt! Morgen ga ik hem even passen, en iets van je spetterende slobber geven!

Hij heeft vandaag ongeveer 3 minuten slobber gegeten lekker veel water en lekker warm, daarna stond meneer te hinikken en ze koppie boven te hekje uit heb foto's gemaakt en filmtje, zal zo even uploaden! Mijn mannetje komt back! Hopelijk heeft hij morgen ze slobber op dan krijgt hij nieuwe! Heb ze waterbak ook ontsmet en nieuw water gegeven. Als hij straks beter is ga ik de hele stal leeghalen ontsmetten en weer vullen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:24

wat goed!Fijn dat de stijgende lijn zich doorzet!En wat lief van Shirley@ <3 !Foto graag met nieuwe deken! :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:35

Wat een heerlijk nieuws <3
Dappere Buck!

En graag gedaan, hoop dat hij er blij mee is :+:

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:37

Tilde zijn halsje op. *\o/*
Afbeelding

Staat ookal 2 weken op stal, normaal staat ie overdag in de middag buiten, morgen even met hem wandelen.
In de regen ga ik hem igg nog niet zetten, helemaal niet bij mijn andere terrorist. :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:39

Dat oogje!

Zit duidelijk leven in :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:51

Ah,..dat gaat duidelijk de goede kant op!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:12

Totaal geen ervaring met droes maar heb alles gelezen En denk zal theetrea niet helpen?
Als ik verkouden ben doe ik paar drupjes op een zakdoek en leg die vlakbij mij neer.
Kamer meurt er helemaal na maar lost wel mijn snot op en is ook bacteriedodend.

Zal het niet helpen of zal het gevaarlijk zijn?
Ergens een plek wat insmeren im zijn stal of Op hem zelf. Zal niet bij de ogen smeren of een plek dat het naar de ogen trekt. Is nog al scherp op de ogen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:51

Ja gelukkig lijkt hij op te knappen.

En Shirley mooi dat je dat voor Buck doet. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:13

Ah wat een schatje! Hij ziet er al weer een beetje beter uit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:08

Heel dit topic gemist. Ik ben blij dat Buck weer beter gaat! Wat is dat eng he :S

Flower heeft enkele jaren geleden dachten wij ook droes, alleen we hebben kweekje laten doen en daar kwam uit dat het geen droes was, maaaaaaar het schijnt voor te komen dat dat gebeurd en echt wel droes is.
Afijn, die heeft ook 2 weken niet gegeten (3 weken 40+ koorts gehad) en ook echt zeker lang niet gedronken, ik spoot water in der bek. Het heeft wel super lang geduurd voor ze er weer boven op was, ze is nog een heel jaar mager geweest.

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 13:43

Even zonder bijlezen, Buckje moe!
Hij mag niet naar buiten dus ben n beetje pissed...
Afbeelding

En toen ik m riep ff rollen

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:46

Van wie mag hij niet naar buiten?
Van de dierenarts??

Dekentje past goed +:)+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:48

Wat goed om te zien dat er toch wat vooruitgang in zit! Mijn pony had ook droes gehad, 4 absessen en ik moet na het knappen 3 keer daags die holtes spoelen. Hij at alleen maar wat slobber, ook doodziek. Overal pus en bloed en stukjes huid in de stal. Was ook enorm afgevallen toen.... Maar, nu jaren later is hij er nog steeds :)

Ik heb hem toen ook niet naar buiten mogen doen, maar dat had te maken met de locatie van de wei en besmettingsgevaar.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:41

Als hij straks weer is opgeknapt kan hij weer lekker naar buiten:)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:41

Oei dat is jammer dat hij niet naar buiten mag. Het lijkt me toch goed om effe in de frisse lucht te komen en wat grasjes te knabbelen.
Buck ziet er comfortabel uit met zijn dekentje.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:43

joey2010 schreef:
Oei dat is jammer dat hij niet naar buiten mag. Het lijkt me toch goed om effe in de frisse lucht te komen en wat grasjes te knabbelen.
Buck ziet er comfortabel uit met zijn dekentje.

Maar ja paarden met droes moeten natuurlijk niet voor niks in quarantaine... Dat heeft weinig zin als je ze gewoon buiten zet..

Maar het is natuurlijk wel jammer

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:51

Ik zeg ook niet dat je ze op de wei moet zetten maar effe buiten de stal en grasjes eten in de berm op het erf.
Het virus doolt toch al rond.
Gewoon zorgen dat hij niet met andere in comtact komt en de andere nodige maatregelen nemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:55

Wat een mooie deken!Volgens mij word die bacterie voornamelijk door contact en vliegen verspreid.Geen idee wat voor weer het in Nederland is,maar hier in zuid-west frankrijk is het zo koud dat er geen vlieg te zien is!