slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:11

In principe kan ieder paard slokdarmverstopping krijgen..maar als ze het echt vaak hebben is er wel iets meer aan de hand lijkt me....hier ook nog een kwpn merrie die het nadat ze het heel erg heeft gehad, er gevoelig voor is geworden...bij haar zat er er de eerste keer grote stukken wortels en appel vast...Maar mijn fries is een verhaal appart..hij heeft in het verleden erg veel klappen gehad...en heeft daardoor veel problemen met dingen onder dwang..zoals de dierenarts bv...hij kan met zijn ene voorbeen je schedel in slaan....maar bij hem is het op dit moment rustig dus ik ga hem er ook niet mee plagen..de wormspuit dat is nou een dingetje...iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:52

Ik had in een topic ook de vraag gesteld of het bij andere rassen ook voor komt maar ik heb tot heden nog geen ander paard gehoord, alleen friezen.
Mijn vriendin heeft een tinker die ook slokdarm verstopping kreeg door te snel eten, schrokken ( voernijd). Ook zij is gestopt met bix, want daar krijg je het eerder mee als muesli en heeft een slowfeedernet voor hooi of kuilgras. Gewoon uit voorzorg en hij heeft het nooit meer gehad.
Door een aantal verstoppingen kan de slokdarm wel aangetast worden, verergeren van de eventuele verlamming. Ik zou dus zowiezo voer gaan aanpassen.
Voor mijn paard is dit geen bix, appels, peen en andere harde etenswaren.

Kun je de wormspuit niet in pilvorm krijgen en door je voer doen?
Of door slobber heen, bijv kruidenslobber die sterk ruikt?
Tja, uitproberen is een beetje duur.

Marii93
Berichten: 44
Geregistreerd: 07-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:50

Mijn paard krijgt het ook bij een handje muesli.
Dus van de dierenarts mag ik alleen maar nat/geweekt voer geven en niet te droog hooi.
Snijmaïs mocht hij van de dierenarts wel hebben maar hij lust het niet graag en ik vind dit ook eng om te voeren, bang voor weer een verstopping.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:10

Ik ben zoals ik al zei geweekte bietenpulp, met zemelen en luzerne gaan voeren...doen ze het erg goed op..nooit meer klachten...de wormspuit gaat niet door het voer, zowel de bietenpulp niet als de muslie niet, uitgeholde appel niet, appelmoes niet, andere lekker sterk ruikende zoetigheden niet...hij ruikt het metteen en rent er zelfs van weg en wil daarna helemaal niet meer uit dezelfde emmer eten......

Marii93
Berichten: 44
Geregistreerd: 07-05-12

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:55

@octavodia

Kijk eens of hij appelstroop of honing lekker vind.
Vind hij dit lekker doe dit in een wormspuit en ga zo oefenen met spuiten in de mond.
Hij zal doordat hij het lekker vind dit steeds makkelijker gaan doen.
En de paar keer per jaar dat je een echte wormenkuur moet geven kun je hem zo makkelijk foppen mits je zelf niet nerveus word en je houding verandert.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:16

nee vind hij verschrikkelijk vies...en een spuit naar zijn mond brengen is not done op geen enkele manier,helaas...foppen lukt met geen mogelijkheid...anderen hebben het ook al geprobeerd..maar die vertrouwd hij al helemaal niet..hij ruikt het metteen...en wantrouwd alles dan.

Marii93
Berichten: 44
Geregistreerd: 07-05-12

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:00

Dat is heel lastig dan idd.
Dan zou ik idd eens bij je veearts navragen of je een pil vorm zou kunnen krijgen.
En mogelijk kunnen die "ontwormings" korrels werken weet zo even het merk niet, en ook niet of het echt een bewezen ontworming is.
Maar als je dat aan je veearts zou vragen weten hun je daar vast antwoord op te geven.

N_Quirro

Berichten: 343
Geregistreerd: 27-05-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:53

Hoi!

Ik had net een topic geopend over slokdarmverstopping en toen werd ik hierheen verwezen.. dus ik stel mijn vraag hier nogmaals.


Eind Augustus heeft mij pony twee keer achter elkaar een slokdarmverstopping gekregen doordat hij veel te snel zijn brokjes naar binnen 'vrat'.
Ik heb toen na de eerste keer dat hij een verstopping kreeg, een steen in de voerbak gedaan, maar helaas kreeg meneer de volgende avond weer hetzelfde..
Hij is toen uiteraad beide avonden door de dierenarts behandeld.

Nu krijgt hij de brokken uit de hand of met luzerne er doorheen en dit gaat tot nu toe prima!

Helaas kreeg ik net een berichtje dat hij nu het hooi verstopt had zitten.. ben er snel heen gegaan, maar gelukkig ging dit weer goed. Ik heb er nu tijdelijk een 'goedkoop' hooinet neer gehangen, maar ik ben hier niet echt een voorstander van (doordat hij er natuurlijk in kan blijven hangen etc). Ik heb al een beetje rondgekeken op internet naar verschillende oplossingen (o.a. hooiruif/zak) maar kom er niet uit wat nou de beste en veiligste oplossing voor dit probleem is...

Hopelijk kan iemand mij helpen!
Sorry voor het lange verhaal.

Groetjes Nienke :)

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:17

Ik zou stoppen met bix, dit is boosdoener nr. Een boosdoener bij slokdarm verstopping. Vooral subli basisbrok of zo iets.
Liever muesli.
En hooi uit een slowfeederner daar passen de hoeven niet in, en hoog ophangen, niet laag bij de grond.

Dit topic gaat over slokdarmverlamming, niet over slokdarmverstopping.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 04:04

Ik week mijn bix. Op die manier kan ik bix blijven voeren, wat mijn paard op dit niveau gewoon echt wel nodig heeft. Dus bakje, bix erin, olie erover, en dan vul ik hem tot de dubbele hoogte van de bix met water. Binnen 2 uren is het pap geworden. Zie daar maar een slokdarmverstopping van te krijgen...

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:56

Gaat het met Syb ook nog steeds goed?
Ja, weken kan ook als je stal wil meewerken.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:47

Ik doe al jaren bix klaarzetten voor Syb, ook al voordat ik van haar slokdarm afwist. Pensionstallen vaak niet zo happig op. Maar goed...

*afkloppen*
Syb staat hier nog steeds op de wei, met d'r hooihuisje. Hooi eten is natuurlijk voor mietjes, dus er wordt nog druk gras gegeten. Gaat prima met haar verder. Energie voor 10.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:22

Marii93 schreef:
Weet iemand mij te vertellen hoe ze die megaoesophagus vinden?
Is dit door middel van een endoscopie?
En wat zou je dan moeten zien op die endoscopie?


Idd alleen door een scopie vast te stellen, bij de mijne hebben ze het zelfs zonder verdoving gedaan omdat is mij verteld anders de slokdarm door de verdoving ook even stil ligt en je dus geen goede diagnose kan stellen omdat ze de peristaltische beweging van de slokdarm moeten kunnen zien, en dus ook de delen die dan niet werken en "open" blijven staan.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:28

octavodia schreef:
Hoi, ik heb ook een fries die het heeft denk ik.. Hij heeft een aantal jaren geleden dit gekregen nadat hij een emmertje met brokjes had opgeschrokt, en toen ergens van schrok en als een malle door de wei heeft gerent, daarna stond hij in een rare houding, hals gestrekt helemaal in zichzelf gekeert, en af en toe verkrampte hij zijn hals, omhoog...en maakte er een raar geluid bij...dit duurde niet zo heel lang, dus in eerste instantie zocht ik er niets achter. Maar het kwam af en toe voor, vooral na stressituaties...incidenteel. Hij staat dag en nacht buiten en heeft als het gras op is altijd hooi tot zijn beschikking. Hij heeft het nog een aantal keren gehad, en vond het fijn als je zijn slokdarm masseerde, dan zakte het blijkbaar weg. Nu staat hij in een veel minder stresvolle situatie, en heb ik alles zelf in de hand....moet zeggen dat het goed gaat tot nu toe...hij krijgt onbeperkt hooi, gewoon grofstengelig maar wel verpakt. En wat voer betreft voer ik nooit meer brok of granen...ik voer nu speedybeet, gemengt met tarwezemelen en luzerne..en dat gaat heel goed...hij ziet er fantastisch uit. Af en toe heeft huj wel hele rare dingetjes die neurologisch lijken..maar heel kort, de dierenarts kan er helemaal niets mee..ook krijg ik er nu met geen mogelijkheid meer een wormkuur in...hij heeft daar zoń grote aversie tegen gekregen, ook niet door het voer, roggebrood of uitgeholde appel..drama...hij ruikt altijd overal aan voordat hij gaat eten.dwingen lukt ook niet, hij vliegt alle kanten op, en als er al iets in zijn mond zit dan vliegt het er zo weer uit...echt niet te doen, terwijl ik echt snel en handig ben.....ik denk zelf dat hij misschien een associatie heeft gelegd met de wormspuit en een pijnlijke slokdarm/maag....



Symptomen lijken erg op wat mijn fries deed.
De luzerne ging bij de mijne juist niet goed, te grof het bleef hangen.
Ik geef nu Seniore priores met gastro+ ( gastroplus is speciaal ontwikkelt voor de maag) dit kwa krachtvoer niks meer, gaat super!
Het hooi altijd uit slowfeeder en hoog opgehangen borsthoogte en dit gaaat ook goed.
Misschien heb je hier iets aan?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:29

Barb schreef:
Ik kreeg vanavond een hartverzakking. Mijn Friese merrie, bijna 22 jaar en heeft als vader Sjaard, had een slokdarmverstopping. Eerste keer voor haar, ik moet het in de gaten houden. Ze had namelijk niks gegeten voor de verstopping dus het is wat vreemd.

Als ze te eten krijgt staat ze enorm te speekselen, als ze haar hooi eet laat ze wel eens een prop vallen en eet hem dan later weer op. Ik maak me zorgen...


Snap je bezorgdheid... lees mijn tips misschien helpt het

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:29

Marii93 schreef:
@wiske2

Ik heb een hannoveraan en hij heeft ook regelmatig een slokdarmverstopping.
Hij is 11 jaar.
We hebben bij hem al een endoscopie laten maken en hier kwam niks uit alleen dat hij cornage heeft.
Ze zijn met die endoscopie ook niet helemaal tot aan de maag kunnen komen.
Nu had een vriendin mij gewezen op dit topic.
En mogelijk omdat de dierenarts het niet zou verwachten en de endoscopie niet tot aan de maag kwam dat hij het wellicht over het hoofd heeft kunnen zien zou ik dan denken.
Maar nu ben ik dus eigenlijk ook meer nieuwsgierig of dit bij andere rassen ook voor zou kunnen komen.
Wellicht dat jij hier meer over weet?


Nou het komt iig veel bij de friezen voor maar ook enkele keren bij andere rassen

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:31

octavodia schreef:
In principe kan ieder paard slokdarmverstopping krijgen..maar als ze het echt vaak hebben is er wel iets meer aan de hand lijkt me....hier ook nog een kwpn merrie die het nadat ze het heel erg heeft gehad, er gevoelig voor is geworden...bij haar zat er er de eerste keer grote stukken wortels en appel vast...Maar mijn fries is een verhaal appart..hij heeft in het verleden erg veel klappen gehad...en heeft daardoor veel problemen met dingen onder dwang..zoals de dierenarts bv...hij kan met zijn ene voorbeen je schedel in slaan....maar bij hem is het op dit moment rustig dus ik ga hem er ook niet mee plagen..de wormspuit dat is nou een dingetje...iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?



Misschien met clickertraining?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:36

Wiske2 schreef:
Ik zou stoppen met bix, dit is boosdoener nr. Een boosdoener bij slokdarm verstopping. Vooral subli basisbrok of zo iets.
Liever muesli.
En hooi uit een slowfeederner daar passen de hoeven niet in, en hoog ophangen, niet laag bij de grond.

Dit topic gaat over slokdarmverlamming, niet over slokdarmverstopping.


Ik zou eerder voor slobbervorm gaan ipv. Muesli
En idd hooi op bortshoogte ophangen in slowfeeder :-)

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:37

Sanet schreef:
Ik doe al jaren bix klaarzetten voor Syb, ook al voordat ik van haar slokdarm afwist. Pensionstallen vaak niet zo happig op. Maar goed...

*afkloppen*
Syb staat hier nog steeds op de wei, met d'r hooihuisje. Hooi eten is natuurlijk voor mietjes, dus er wordt nog druk gras gegeten. Gaat prima met haar verder. Energie voor 10.



Goed om te horen dat het met Syb nogsteeds goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Elias7 op 29-11-16 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:38

Hoe gaat het met de rest van de paardjes hier?
Met Jip gaat het heel goed maar het blijft een zorgenpaardje ☺️

Barb

Berichten: 12094
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:09

Elias7 schreef:
Symptomen lijken erg op wat mijn fries deed.
De luzerne ging bij de mijne juist niet goed, te grof het bleef hangen.
Ik geef nu Seniore priores met gastro+ ( gastroplus is speciaal ontwikkelt voor de maag) dit kwa krachtvoer niks meer, gaat super!
Het hooi altijd uit slowfeeder en hoog opgehangen borsthoogte en dit gaaat ook goed.
Misschien heb je hier iets aan?


Bedankt voor je berichtje.
Na 2 dagen stond mijn merrie weer gewoon op de muesli en hooi.
Gisteren diende het volgende probleem aan, ze wil niet meer eten.
Geen muesli en heel erg weinig hooi. Dus ze is meteen weer op de
seniores priores gegaan en dat wilde ze wel.....tot net -O-
Ik hou haar temperatuur in de gaten en zaterdag komt de tandarts.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 11:56

Barb schreef:
Elias7 schreef:
Symptomen lijken erg op wat mijn fries deed.
De luzerne ging bij de mijne juist niet goed, te grof het bleef hangen.
Ik geef nu Seniore priores met gastro+ ( gastroplus is speciaal ontwikkelt voor de maag) dit kwa krachtvoer niks meer, gaat super!
Het hooi altijd uit slowfeeder en hoog opgehangen borsthoogte en dit gaaat ook goed.
Misschien heb je hier iets aan?


Bedankt voor je berichtje.
Na 2 dagen stond mijn merrie weer gewoon op de muesli en hooi.
Gisteren diende het volgende probleem aan, ze wil niet meer eten.
Geen muesli en heel erg weinig hooi. Dus ze is meteen weer op de
seniores priores gegaan en dat wilde ze wel.....tot net -O-
Ik hou haar temperatuur in de gaten en zaterdag komt de tandarts.


Seniore priores is speciaal ontwikkeld voor het oudere paard die moeite hebben met eten, het is eigenlijk ruwvoer in slobbervorm. Ik moet het de mijne geven omdat hij niks anders kan verwerken en voor de doorstroming van de slokdarm.

Je kan proberen om er iets doorheen te doen waardoor het lekkerder smaakt? Bijv. Kruiden of geraspte appel.

Het kan idd ook best dat ze last van haar tanden heeft, daar lijken de symptomen ook op en die verstopping misschien ontstaan door slecht kauwen?
Succes bij de tandarts ben wel benieuwd.

Barb

Berichten: 12094
Geregistreerd: 24-07-01

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:04

Ik weet wel waar SP voor bedoeld is ;-) Ik verzamel namelijk oudere paarden.
Als de tandarts is geweest zal ik wat laten weten. Vandaag lijkt het eten iets beter te gaan maar ik moet maar niet te vroeg juichen.

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:53

Blij dat ik jullie gevonden heb! Ik voelde mij al eenzaam in deze slopende aandoening..

Hier helaas ook bekent met slokdarmverlamming en slokdarmvernauwing bij een Arabisch volbloed. Na in 1,5 jaar 5 verstoppingen te hebben gehad vorig jaar augustus laten scopen (met sedatie) maar ze konden niks zien omdat hij eigenlijk al een kleine verstopping had. Mee naar huis genomen, nacht laten vasten en volgende ochtend weer naar kliniek daar was de verlamming en vernauwing duidelijk te zien. Nu nog met regelmaat last er van als hij iets eet wat niet mag. Op trainingskamp had hij per ongeluk stro met vlas gegeten (staat op vlas maar daar lag nog een plukje stro) dik 2 uur bezig geweest om het eruit te krijgen. Nu vorige maand riet gegeten op het land en daarvan verstopt. Stalgenoten netjes al het voer uit zijn stal gehaald maar heeft toen waarschijnlijk zaagsel gegeten (vlas was op dus wilde wel zaagsel proberen). Toen ik om 22.45 aankwam zat hij net in het begin van zijn 2e zware verstopping. Om 2.30 buscopan gegeven (stalgenoot had dat voor de zekerheid gehaald). De hele nacht erbij gebleven en in mijn auto geslapen omdat hij het zo zwaar had. Is nog echt een paar dagen van de leg geweest.

Net een kleine verstopping (ging zich af zonderen van de rest, strakke slokdarm, gekke houding).

Heeft iemand zijn paard volledig op sp? Ik geeft slobber mash in de ochtend en 's avonds geweekte muesli in een lage voerbak. Hooi uit slowfeeder en luzerne in een bak met stenen erbij.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:15

Ik heb mijn paard op pavo 18+ slobber dat eet ze beter als senior priores.
Slobber mash is meer voor lekker maar niet zo veel voedingswaarde.