Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:17

Hevonen schreef:
Mijn God. Vraag alsjeblieft een second opinion. Misschien heb je de beste DA van de wereld, maar zelf hij of zij weet niet alles. Ik debnk dat je DA er alle begrip voor heeft als je dat doet. Het ziet er onthutsend en ernstig uit.

Maar goed dat de foto's als naar de kliniek zijn dan en dat er al minstens 1 andere dierenarts bij is geweest.

Cheese

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:24

Ik wil jou en je pony veel sterkte wensen TS! Je bent echt super bezig met de zorg. Hopelijk heeft de kliniek nog goede tips voor je. oliebol happens maar my god, deze kleine poown verdient wel 100 knuffels!

Vind het erg interessant om te volgen hoe dit verder loopt. Nog nooit van zo'n erge reactie op een prik gehoord. Een vochtbult of wat stijfheid was wel het ergste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:29

Ik denk dat het afsluiten doormiddel van een paardenbh of schoftbeschermer de pony alleen maar gaat irriteren. Ik vind het er op de foto's van vandaag goed uitzien, het ziet er rustig en schoon uit, en juist door het af te sluiten en dicht te drukken met een borst/ schoft beschermer ga je het alleen maar extra irriteren. Dan komt er druk op, kan het niet ademen en vuiligheid kan er niet uit.

Ik vind dat je goed bezig bent TS, fijn ook dat de pony er geen last van lijkt te hebben. Ik zou vertrouwen op je dierenarts, zolang jij je hier goed bij voelt. Tegen de tijd dat je kan gaan smeren moet je je maar eens goed laten informeren wat er allemaal op de markt is, maar voor nu ben je goed bezig!

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:31

Weer wat wijzer geworden :-( , nooit geweten dat dit kan gebeuren.

Hoop dat het vanaf nu allemaal mee gaat zitten en dat je pony er helemaal van op gaat knappen. Het is groot, maar ziet er voor zo'n wond wel schoon uit. Heel veel sterkte!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 00:44

bedankt voor al deze reacties, ik moet toegeven dat ik het van de ene kant toch wel een beetje spannend vind om jullie hierin mee te nemen, je weet nooit of je het goede doet, ik krijg op het moment zelfs pb's waarom we de pony niet in laten slapen en dergelijke. maar van de andere kant vind ik het ergens ook wel fijn om jullie allemaal mee te laten kijken op dit moment. ik wil jullie even laten weten dat ik alles goed doorneem en met alle (serieuze) tips iets doe. en alles overweeg en overleg met de da.

Het is inderdaad van belang dat de wond niet teveel afsluit, de da had het zelfs liever helemaal 'bloot' gezien, maar aangezien de pony er dan echt aan gaat zitten en er snel vuil in komt moeten we het wel afdekken. het tshirt word ongeveer 4 keer per dag vervangen. het liefst vaker, maar er is niet altijd iemand thuis. het spoelen doen we 2 keer per dag, dit ook in overleg met de da, omdat de wond ook de rust en tijd nodig heeft om te herstellen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:46

Inslapen lijkt me op dit moment ook niet aan de orde, gewoon negeren die pb's!
Wat ik nu zie is iemand die veel om haar pony geeft en die haar best doet om de pony te helpen +:)+

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:52

Ik vind het erg fijn dat je blijft updaten! enne die negatieve PB's? probeer er boven te staan, ik snap dat het makkelijker gezegt als gedaan is! :)

Veel sterkte en ik hoop een voorspoedig herstel te zien :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:53

hoop dat de pony er snel bovenop raakt!
Wist niet dat dit kon gebeuren, heb ook nooit een drukke pony gehad tijdens enten etc dus weet ook niet hoe dat gaat.
Je doet het echt super met je beestje, doe gewoon zo verder en leg de negatieve commentaren links. Op de foto's van vandaag vind ik de wond vele beter ogen als op de eerste foto's die je hebt gepost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:14

Ook ik had hier nog nooit van gehoord en ik snap heel goed dat je vreselijk in de piepzak zit, wat een gruwelijk grote scheur voor zon pukkie.

Kan je alleen maar ontzettend veel sterkte wensen en ik hoop oprecht dat je die pb's naast je neer kunt blijven leggen ( het moet toch ook niet gekker gaan worden hier op bokt), zodat je wel blijft posten voor de mensen die met jullie meeleven en hiervan willen leren.

Veel sterkte en dikke knuffel voor pown.
Oh en als je t shirts te kort komt stuur ik er met alle liefde een paar toe (passen niet, dus liggen hier toch maar).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:21

De foto van vandaag ziet er al een stuk beter uit. Komt goed, kost tijd maar met juiste verzorging komt dit wel goed

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:22

Misschien toch proberen of de pony naar de smid kan. De wond is nu wel belangrijk maar als je gaat wachten tot die gesloten is ben je zo weer hele poos verder. Dat is voor die voeten niet goed. De smid hoeft niet persé het been naar voren te doen om te vijlen. Overleg het eens met je smid.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 01:26

cissy schreef:
Misschien toch proberen of de pony naar de smid kan. De wond is nu wel belangrijk maar als je gaat wachten tot die gesloten is ben je zo weer hele poos verder. Dat is voor die voeten niet goed. De smid hoeft niet persé het been naar voren te doen om te vijlen. Overleg het eens met je smid.

over 1,5 week komt de smid bij mijn andere paarden, ik was sowieso van plan om kleine pietje dan ook te laten behandelen, maar wou eerst even afwachten wat de wond ging doen, wachten totdat de wond helemaal dicht zou zijn was sowieso al niet het plan. er stond eigenlijk voor een paar dagen geleden een afspraak gepland voor de pony, maar omdat de wond er toen zo vervelend uitzag is die toen afgezegd.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:31

Mensen die zulke pbs sturen zijn te laf om echt voor hun mening uit te komen... anders doe je het wel in het topic...

Ik hoop dat je updates blijft plaatsen,vind intressant en zou graag willen weten hoe het met de kleine gaat.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:43

Ik vind dat de laatste foto er beter uitziet dan de eerste paar, misschien omdat ze daar van erg naar erger gingen. Ben net als de rest erg benieuwd hoe het verder met de pony gaat, en wat de kliniek heeft gereageerd?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 02:07

wat en nachtmerrie, toch wil ik je aanraden om zijn hoeven zo snel mogelijk te laten doen. je pony moet nu strijden tegen die wond maar ook zijn hoefbevangenheid. juist als hij zoiets moet doorstaan zou ik er voor zorgen dat alle factoren zo goed mogelijk zijn aan de pony. gek dat iets wat in de bloedbaan moet voor zo'n drama zorgt. en op die plek? heb je een productnaam wat hij heeft gespoten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 03:27

Hierboven noemde iemand het topic van de pony die door een hengst was toegetakeld en daar dit gat in aar hals aan overhield (op 30/6):

http://myalbum.com/photo/C1VClkNAzaup/med.jpg

Zij kreeg toen van een Bokker een collocoïdaal zilverspray en dit was het resultaat op 11/7:

http://myalbum.com/photo/wENorNfjOvh1/med.jpg

Op deze pagina gaven Countrygirl en Paintlinger in verschillende posts uitleg over hoe je zo'n zilveroplossing moet gebruiken (en zelf kunt maken): [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking
Misschien heb je er iets aan, en anders is het in elk geval hoopgevend om te zien dat zulke grote wonden waar echt meerdere weefsels weggeslagen zijn gewoon kunnen genezen. :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 03:50

Je bent goed op weg!
Het zal wel een flinke tijd gaan duren. Ik zou wel nog ong. 5cm overal om de wond heen scheren, zodat de wond zo schoon mogelijk kan blijven.
Ook zou ik, zodra het afsterven van de huid stopt en het langzaam gaat genezen dermiel zalf op de wond (of in ieder geval de wondranden) smeren.

Ik zou wel nog heeel graag willen weten wat de DA had ingespoten?

Succes!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:09

Wat heftig!!

Hier ook hele goede ervaringen met dermiel met open wonden ( met een behoorlijke diepte).

Ergens mag je heel blij zijn dat je dit nu hebt en niet verder in het voorjaar met (stront) vliegen. Mijn pony had ondanks het consequent schoonmaken, afdekken en dagelijkse dierenarts controle binnen 3 dagen maden in zitten door de vliegeneitjes.

Hoe staat de dierenarts er zelf in? Lijkt me heel dubbel allemaal:-(,

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:03

Sterkte ts.
Vooral de negatieve pb's gelijk weggooien en de negatieve berichten hier niet verder lezen.

Ik schrok ook van de foto's. Vind het wel leerzaam om het te volgen!
Gelukkig gaat het al voorzichtig gezegd de goede kant op.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:54

Je doet je best daar gaat het om!
Als iedereen altijd maar wist wat het goede was waren er geen problemen in de wereld.
Zoveel mensen zoveel wensen.

De mensen die negatief gaan pben hebben de ballen niet het hier in het topic te zetten,lekker laten gaan dus.

Je doet super je best!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:56

Bah wat kunnen sommige laf reageren zeg, zowel hier als in PB -O-

Op de laatste foto ziet het er wat rustiger uit. Kost heel veel tijd, maar komt uiteindelijk met jullie juiste zorg wel goed.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:11

Je bent hartstikke goed bezig! Ik schrok ook van wat een enting kan doen zeg. De wond ziet er zo wel netjes uit en ik zou niet weten wat ze in een kliniek nog meer zouden kunnen doen.. dichtnaaien is toch geen optie (ook al lijkt het alsof de helft denkt dat je een beul bent als je het niet laat hechten).

Veel succes met het herstel en trek je de negatieve reacties niet te veel aan :)

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:25

Shanna schreef:
Ik denk dat het afsluiten doormiddel van een paardenbh of schoftbeschermer de pony alleen maar gaat irriteren. Ik vind het er op de foto's van vandaag goed uitzien, het ziet er rustig en schoon uit, en juist door het af te sluiten en dicht te drukken met een borst/ schoft beschermer ga je het alleen maar extra irriteren. Dan komt er druk op, kan het niet ademen en vuiligheid kan er niet uit.

Ik weet niet of je ooit een paarden bh vast hebt gehad ? De stof is juist ademd en gemaakt ter bescherming en mag geen druk veroorzaken. Is juist ter voorkoming van druk.

Wij gebruiken bij de grootste wonden op de praktijk een pakje ter bescherming. Dat doen wij niet voor niks. Open lucht is beter maar dat kan helaas niet altijd.

Scheren wat hier boven is gezegd is een goede tip.

Succes ts!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:28

Dat de wond zo opengaat is een normale reactie van het lichaam. Alle kapotte en ontstoken weefsel moet eruit. Na een aantal dagen wordt het rustiger. Zelf heb ik goede ervaring met honingzalf. Dit ruimt mooi op, voorkomt infectie en wond geneest vrij snel. Afdekken of niet is altijd een dilemma. Vochtig wondbed zou de genezing bevorderen. Ik heb een aantal jaar geleden een flink beenwond gehad. Dat ging van netjes gehecht, 10 dagen later vies opengaan en daarna genas het mooi. Ik heb de foto s nog wel ergens mocht je interesse hebben. Uiteindelijk zie je er amper nog wat aan.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:37

Jeetje TS wat erg! Ik heb alles gelezen, en had echt totaal niet verwacht dat het zo erg zou zijn!

Ik hoop enorm voor je dat het snel beter gaat. Ik vind dat je het enorm goed doet!