Oud paard, hoe naar de smid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:25

sabrina85 schreef:
Ik kan me heel goed verplaatsen in ts. Ik heb gister ook voor het eerst hard op gezegd dat ik niet nog weken ga aanmodderen met mijn paard en het wellicht beter is hem te laten gaan, begrijp me goed de keuze staat niet vast maar de overweging was er aangezien je je oudje niet pijn wilt laten lijden. Vandaag kom ik aan en zie ik, ondanks dat de pijnstillers zijn uitgewerkt, dat hij goed loopt en happy eruit ziet en snap ik niet dat ik gister die gedachte had.

Ik begrijp jou dan beter dan de ts. Ik neem tenminste aan dat je niet zelf pijnstillers hebt gescoord bij de apotheek en die aan je paard voert, ;) maar dat je de dierenarts erbij hebt gehaald zodra de eerste problemen zich voordeden. Als je ook met de hulp van de dierenarts je paard niet meer pijnvrij kunt laten leven, dan is het einde helaas snel in zicht. Maar ook dan blijkt het ook gewoon per dag te verschillen en heel erg af te hangen van het weer, zoals gelukkig in jouw geval.

Waarschijnlijk levert dit topic zulke felle reacties op omdat de ts een nogal overdreven dramatische topictitel heeft gekozen. De titel lijkt aan te geven dat de ts acuut voor de vraag staat; dood of leven? Terwijl vervolgens meteen blijkt dat er nog nooit een dierenarts bij is gehaald, er dus ook geen sprake is van een diagnose laat staan mogelijke genees/hulpmiddelen of uberhaupt een goede inschatting van de levensverwachting van het paard.
Gelukkig komt maandag de dierenarts en wordt het hopelijk voor de ts ook allemaal wat duidelijker, want nu zijn alle emoties, 'diagnoses' en prognoses nog helemaal nergens op gebaseerd - en zoals al tientallen andere bokkers met oude paarden die moeilijk voetjes geven bij de smid is de kans heel erg groot dat gewoon een aanpassing van het bekappen het paard al erg kan helpen.
Erg jammer dat er vandaag ook weer geen dierenarts kon komen, maar helaas. Hopelijk is hij er maandag wel bij en kan hij een eind maken aan alle speculaties van van de ts en gewoon het paard helpen voor met er wél aan de hand is.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 23:27

Je verwoord het goed Sabrina, precies wat ik bedoelde en hoe ik me voelde. En wat een fijn bericht over je oudje!

Tav de topictitel; dit bericht is door de mods verplaatst. Stond eerst onder medisch. En idd had daar een andere titel boven gemoeten. Ik zal het de mods vragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:30

Moderatoropmerking:
Bij deze de vraag om netjes te blijven discussiëren. Iedereen is vrij om tips te geven, net zoals iedereen vrij is om tips aan te nemen. Een andere mening hebben mag, maar draag deze op een respectvolle manier aan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:31

Lastig TS. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel snap waar Arabesk op doelt; hoe kun je spreken (überhaupt denken!) over inslapen, als je er nog niet eens een DA naar hebt laten kijken? Wie weet kan je je dosis glucosamine opvoeren ofzo, ik zeg maar iets simpels? Even de winter afwachten en nog een hele lange zomer genieten van je paard?
Mijn haflinger gaat richting de 26, maar er hoeft maar iets te zijn en de DA staat hier op de stoep! Ik wil 1000000% zeker weten dat er echt, echt niks meer gedaan kan worden voordat ik ook maar denk over inslapen.

Ik hoop dat de DA nog wat voor jullie kan doen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:34

Mloes schreef:
Lastig TS. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel snap waar Arabesk op doelt; hoe kun je spreken (überhaupt denken!) over inslapen, als je er nog niet eens een DA naar hebt laten kijken? Wie weet kan je je dosis glucosamine opvoeren ofzo, ik zeg maar iets simpels? Even de winter afwachten en nog een hele lange zomer genieten van je paard?
Mijn haflinger gaat richting de 26, maar er hoeft maar iets te zijn en de DA staat hier op de stoep! Ik wil 1000000% zeker weten dat er echt, echt niks meer gedaan kan worden voordat ik ook maar denk over inslapen.

Ik hoop dat de DA nog wat voor jullie kan doen.

Ik begrijp TS juist heel goed, ze wil een kwalitatief goed leven en niet te lang doormodderen wat heel veel mensen doen.

Waarom maar wachten tot het dier echt te slecht is, daar doe je alleen jezelf een plezier mee. Dat paard heeft totaal geen tijdsbesef van wanneer het wel of niet meer leeft.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 23:39

@Maloes. & @ Xyzutu2
Ik krijg het idee dat er een beeld is dat ik geen dierenarts bij mijn paard haal. Dat is niet het geval. Alleen niet voor deze kwaal. Het stijve en onregelmatige is er langzaam ingeslopen. Daarom ben ik gestopt met hem te berijden. En wat doet een DA met een 23-jarige (zo oud was hij toen)? Inderdaad had ik een diagnose en misschien pijnstillers gehad. Of de DA had kunnen zeggen; hij heeft de leeftijd.. Ouderdom? Maar goed. Dat is weer invulling. Daar zit niemand hier op te wachten.

En de winter maakt het er niet makkelijker op. Ook dat klopt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:47

@R12312: Ben het met je eens hoor. Te lang aanmodderen doe je voor jezelf, en niet voor je paard. Maar ik vind het vrij dramatisch dat er wordt gedacht over inslapen, als het paard niet meer goed bekapt kan worden. Tel daarbij op dat de DA nog nooit naar deze kwaal heeft gekeken.. Te snel laten inslapen doe je ook voor jezelf, als ik dat zo hard mag zeggen.

@Tafje: Het punt is dat je het niet wéét. Straks is het iets simpels, overbelasting wat met paar dagen Prednisolon over kan gaan (heeft mijn pony 3 jaar terug gehad bijvoorbeeld). Je wéét het niet. Je doet nu de aanname dat de DA er toch niks aan kan doen. Ik zou mezelf niet in de spiegel kunnen kijken als ik dat niet eerst had uitgezocht.

En nee, ik ga mijn pony ook niet meer laten opereren of whatever. Klaar is klaar, nog een tijd op pijnstillers en dan een spuitje. Maar gelukkig heeft ze zo nu en dan 'gewone ouderdomskwaaltjes', die nog prima te verhelpen zijn. En voor ik ook maar nadenk over inslapen wil ik eerst 100000% zeker zijn dat het niet een 'gewoon ouderdomskwaaltje' is waar nog prima wat aan te doen is.

R12312

Re: Oud paard, hoe naar de smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:53

Als een paard niet meer normaal op 3 benen kan staan, dan heeft dat een reden. Dan heeft ie pijn in zn flikker.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:56

R12312 schreef:
Als een paard niet meer normaal op 3 benen kan staan, dan heeft dat een reden. Dan heeft ie pijn in zn flikker.

Eens. Als een paard nog vrolijk rondrent en bokt, kan het best iets niet heel ernstigs zijn. Toch?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 23:57

Het is niet alleen het probleeem bij de smid @Maloes.
Ook of hij pijn heeft, al redelijk oud is.. Vandaar ook mijn dilemma met inslapen. Ik wil niet wachten tot hij ergens ligt en niet meer op kan staan.
Overbelasting. Daar zou ik van staan te kijken als dat het zou zijn. Hij heeft het al langer dan 2 jaar. En wordt niet bereden. Gluco, MSM en kruidenmengsel voor soepele spieren krijgt hij al in hoge dosis. Het zouden ook de kniebanden/meniscus kunnen zijn... Even DA dus vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:59

Een DA laat niet zomaar een paard inslapen.. Daarvoor moet er wel medisch aangetoond zijn dat het paard niet meer te helpen is. Naar de slacht brengen kan natuurlijk wel.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 00:03

Ik geloof niet dat de DA me weigert als ik een 25-jarige met deze klachten wil laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:05

Dat ligt helemaal aan je DA, ik heb geregeld meegemaakt dat ze, ze er niet om lieten gaan. Eerst onderzoek en behandeling en pas als dit niet hielp kwam inslapen aan bod.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 00:10

Vreemd. Er zijn paarden die voor minder en op veel jongere leeftijd worden afgemaakt. Een DA kan je toch niet verplichten een behandeling te starten/betalen?
Laatst bijgewerkt door Tafje op 24-01-16 00:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:13

Na behandeling en diagnose is het meestal geen probleem maar dat is vaak wel een vereiste er zijn hier in de regio maar weinig DA's die je random op kan bellen ''kan je mijn paard komen inslapen''

Maar misschien bij jou in de regio wel.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 00:15

Ook als het een oudje betreft die een goed leven heeft gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:19

Ja hier wel een DA doet dat echt niet zomaar.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:19

Yvank_ schreef:
Dat ligt helemaal aan je DA, ik heb geregeld meegemaakt dat ze, ze er niet om lieten gaan. Eerst onderzoek en behandeling en pas als dit niet hielp kwam inslapen aan bod.

Goed verhaal, maar dan wordt er gewoon een andere veearts gebeld. Ik ben de opdrachtgever, hij dient uit te voeren.

Een 25 jarige gaan ze echt niet mee dokteren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:33

Als arts wil je, en moet je, de gezondheid van het dier zo goed mogelijk waarborgen en niet met iedere paniekaanval van de eigenaar mee gaan. Met alle respect, ik snap best dat je je zorgen maakt, maar uit je topic blijkt dat het niet nodig is. Ik vind je paard echt zo oud niet en kennelijk bezit hij - volgens je eigen beschrijving - nog zoveel levenslust dat hij niet persé hoeft te gaan hemelen.
Mijn advies aan jou is dat je er inderdaad je DA bij haalt en zijn professionele diagnose afwacht. Het idee dat hij alleen maar pijnstillers zal adviseren is een aanname. Bovendien zijn er heel wat zachte middelen om die pijn 'leefbaar' te houden, op dezelfde wijze zoals dat je nu al het zelf-dokteren bent gegaan. Alleen zijn daar wel wat effectievere middelen voor. Ik heb onze smid zwaar bevangen paarden zien bekappen, met geduld en inventiviteit is een hele hoop te bereiken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:34

R12312 schreef:
Yvank_ schreef:

Goed verhaal, maar dan wordt er gewoon een andere veearts gebeld. Ik ben de opdrachtgever, hij dient uit te voeren.

Een 25 jarige gaan ze echt niet mee dokteren.

Dierenartsen gaan geen op het oog gezonde paarden inslapen ,heeft niks met opdrachtgever te maken..ik ken meer paarden van dik in de 20 die nog gezond zijn en gereden worden...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:05

sabrina85 schreef:
anjali schreef:
@Sanne83: Is dat zo dat oude paarden alleen om financiele reden niet meer geopereerd worden, of omdat hun lichaam geen operatie meer aankan? Mij is vroeger verteld dat een bejaarde niet meer door de narcose komt, is dat dan niet zo?

Mij is dat ook gezegd en het lijkt mij ook dat een ouder paard minder snel hersteld na een operatie

Dat is hetzelfde bij mensen. Natuurlijk zijn er allerlei redenen waarom een ouder paard (of een ouder mens) minder snel geopereerd wordt, meer risico op afwijkingen (hart) die de narcose gevaarlijker maken, minder herstel dan op jonge leeftijd, bij paarden specifiek meer moeite met uit de narcose komen en opstaan.
Ook 90-jarige mensen worden gewoon nog geopereerd, met inderdaad een verhoogd risico.

Bij paarden wordt dat niet gedaan uit financiële overwegingen. En terecht, niemand gaat duizenden euro's neerleggen voor een paard die daarna misschien nog drie jaar op de wei kan staan. Het is alleen niet onmogelijk.

Maar goed, dit gaat niet om een operatie. Als mijn 29-jarige opeens kreupel zou worden, dan zou er ook gewoon onderzoek en simpele behandelingen gedaan worden. Een operatie of dure behandelingen niet meer. Ze heeft vorig jaar wel nog een week in de kliniek gestaan. Op 20-jarige leeftijd nog geopeerd aan een been trouwens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:15

Het gaat hier imo niet om het wel of niet kunnen bekappen, maar over dat het paard pijn heeft. En ja, als je dit hoort, heeft je paard gewoon pijn. Ik heb ook een merrie gezien met zware artrose, die liet zich gewoon vallen tijdens het bekappen. Het feit dat dit paard doorloopt, is niet omdat ie nog zo happy is, maar omdat paarden vluchtdieren zijn, kwetsbaarheid is funest. En dan npg helemaal bij jouw paard die kuddeleider is , want als hij kwetsbaar is, zal zijn leiderschap ter discussie komen te staan.

Dus dan sta je voor de keuze, door laten lopen of niet. Je geeft aan dat het paard al kreupelt, en dat bepaalde basiszorg niet lukt. Mijn vraag is dan: hoe lang wil je nog wachten? Beter wordt het niet, alleen maar slechter. Het paard heeft nu al pijn, maar is nog vrolijk. Wil je wachten tot hij niet meer opstaat? tot hij minder happy wordt? Tot zijn leiderschap hem wordt afgepakt?
Wanneer is het genoeg?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:19

Tafje, een dierenarts kan ie tot niks verplichten. Niet tot behandeling en niet tot inslapen. Hij kan alleen een diagnose stellen en advies geven over de mogelijkheden. Verder helemaal niks!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 11:40

Dat denk ik ook Sheran. Ik zit al jaren bij dezelfde DA. Hij kent mij en mijn dieren. En ik ken hem. Dat maakt een gesprek over behandeling ed al veel makkelijker.

@Joolien; de enige basiszorg die niet lukt klopt niet. Alleen moeite bij de smid. Daar heb ik nu goede tips voor gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:42

Ik heb het ook over bepaalde basiszorg. ;) Maar ik zou me nog het minst zorgen maken over de manier van bekappen, maar over de rest van mijn post.