Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:23

Gisteravond was ik even bij de paarden om te kijken hoe ze het doet en mijn andere merrie wat aandacht te geven. Meisje wat nee helpt met verzorgen was er ook weer nadat ze vorige week een trap van haar had gekregen met het in de trailer zetten.

Tegen mij doet ze lief maar zodra ze het andere meisje ziet word ze hartstikke boos. Ik had er vast en ze stapten de wei in om mijn andere merrie haar deken recht te trekken. Wat ze ineens had weet ik niet maar ze werd woest. Ik bleef haar vasthouden maar ze wou zich lostrekken Gelukkig ben ik potig genoeg en ahd er al steigert aan het touw. Het meisje was natuurlijk bang en is de wei uitgerend. Toe ze uit de wei was kalmeerde ze en was ze weer zo mak als een lammetje maar ik bleef met het gevoel achter dat ze mij iets kwalijk nam. Net of ik had haar niet de wei in mogen laten..

We hebben het tig keer geoefend meisje ging wel op 15 meter van haar af de wei in en ze bleef eerst woest maar na heel wat keren had ik me dominant gemaakt. Niet door haar iets te doen maar door te laten zien dat ik me niet laat afschudden en er niet van gediend ben. Op het laatst stond ze een keer of drie rustig naast me zonder iets te willen doen.

Maar goed nu zit ik wel in een dipje. Ineens kwam het binnen dat ik misschien dit allemaal niet kan overwinnen. Dat ik me iets in mijn hoofd heb gehaald wat niet kan. Misschien moet ik toch de handdoek in de ring gooien.. Wat zou het makkelijk zijn als er nu gewoon een kant en klaar antwoord zou zijn op mijn vragen :o

gohya

Re: Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:44

Pff wat moeilijk allemaal,maar ik heb diep respect voor jou dat je dit paard een kans geeft!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:52

nuvel, dit lijkt meer op een gedrag probleem dan een medisch probleem.

ik heb geen idee hoeveel je van haar voorgeschiedenis weet, maar gezien je posts en harde werk zou ik zeggen richt je voorlopig op het medische gedeelte. Alleen als je daardoor heen komt kan je aan andere zaken werken.

Als ze boos wordt naar iets heeft ze daar de energie voor, ook heb je geschreven dat ze meer loopt en galopeerde. lijkt er wel op dat er verbetering is.

Ik haal mij ook dingen in het hoofd die niet kunnen, maar soms moet je je meer door het paard laten leiden. Je bent begonnen aan een project omdat je geen genoegen neemt met kant en klare oplossingen, ik hoop dat je vandaag het volgende puzzle stukje vind.

succes

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:05

nuvel schreef:
Maar goed nu zit ik wel in een dipje. Ineens kwam het binnen dat ik misschien dit allemaal niet kan overwinnen. Dat ik me iets in mijn hoofd heb gehaald wat niet kan. Misschien moet ik toch de handdoek in de ring gooien.. Wat zou het makkelijk zijn als er nu gewoon een kant en klaar antwoord zou zijn op mijn vragen :o

Wat wil je overwinnen dan? Je doet het niet voor jezelf, je doet het voor het paard. En eerlijk, dat paard is maar op 1 plek beter af. En dat heeft niets met de handdoek in de ring gooien te maken, maar met dierenwelzijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:13

Konden die beesten maar praten in dit soort gevallen...

Opgeven is niet erg in mijn ogen. Als beestje geen pijnstillers kreeg en in het wild liep overleefde ze het gewoon niet. Nu staat ze in elk geval al even pijn vrij en heb jij de tijd om na te denken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:48

Ik denk dat je nu te ver bent om het al op te geven. Nu moet je doorzetten. Opgeven kan altijd nog.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:51

Hoezo te ver om op te geven? Beessie staat op pijnstilling, meer nog niet? Ik zie het ook niet als opgeven maar dier verder lijden besparen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:57

DatBenIkNou schreef:
Hoezo te ver om op te geven? Beessie staat op pijnstilling, meer nog niet? Ik zie het ook niet als opgeven maar dier verder lijden besparen.

Met pijnstilling lijdt ze toch niet?

Het is vanaf het scherm heel moeilijk om te beoordelen in hoeverre de merrie een kans maakt. Dit is ook niet aan ons om over te oordelen. Ze kan dit beter bespreken met de dierenarts.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:47

nuvel schreef:
Gisteravond was ik even bij de paarden om te kijken hoe ze het doet en mijn andere merrie wat aandacht te geven. Meisje wat nee helpt met verzorgen was er ook weer nadat ze vorige week een trap van haar had gekregen met het in de trailer zetten.

En je vind het vreemd dat het dier het meisje niet in haar buurt wil hebben? Trailerladen terwijl het dier hoefbevangen is, en dus veel druk op de tenen komen...doet enorm zeer. Dat is het dier nog niet vergeten.
Ze vertrouwt jou volledig, dat blijkt wel. Het meisje heeft nog wat te doen om het vertrouwen te herwinnen. ;)

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:21

Ze deed het slaan ook al voor ze hoefbevangen was bij de vorige eigenaar. Helaas wisten wij dit toen nog niet. Dat was er voor het gemak niet bij verteld.

Over inslapen, als de tijd daar is zal ik dat zeker doen. Verder heb ik jullie mening gerespecteerd. Verder aandringen heeft daarom ook helemaal geen nut. Ga daar dan ook niet meer verder op in. Toch bedankt!

Smid komt morgenvroeg om 9 uur.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:31

nuvel schreef:
Ze deed het slaan ook al voor ze hoefbevangen was bij de vorige eigenaar. Helaas wisten wij dit toen nog niet. Dat was er voor het gemak niet bij verteld.

Over inslapen, als de tijd daar is zal ik dat zeker doen. Verder heb ik jullie mening gerespecteerd. Verder aandringen heeft daarom ook helemaal geen nut. Ga daar dan ook niet meer verder op in. Toch bedankt!

Smid komt morgenvroeg om 9 uur.

Hoe het ook uit moge pakken, onthoud wel het volgende, namelijk dat je geen spijt mag krijgen van dat je dit geprobeerd hebt. Want bedenk dan namelijk dat je waarschijnlijk veel meer spijt zou hebben gehad, wanneer je niets geprobeerd had.

Ik herken namelijk jouw beweegredenen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 21:42

Dank je wel desiree voor de steun. Heb mijn besluit genomen na vandaag. Vrijdag word ashley ingeslapen. Ze is vandaag helemaal uit haar plaat gegaan. Ze is zo woest geweest vandaag. Dan ineens kan ze meppen als een gek. Ik stond geklemd tussen het hek van mijn wei en haar en dat was echt vreselijk. Of het komt daar haar verleden of door de pijn of haar karakter, misschien een combinatie van?

Ik denk dat dit het beste is. Als ze alleen de hb pijn had dan had ik haar er echt geprobeerd doorheen te werken. Maar ze wil blijkbaar ineens iets vertellen en dat mag. Het is haar keuze, haar leven.. Ik heb dat maar te accepteren.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de lieve reacties! Heb echt geprobeerd maar Ashley wil zo niet meer verder.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:43

nuvel schreef:
Dank je wel desiree voor de steun. Heb mijn besluit genomen na vandaag. Vrijdag word ashley ingeslapen. Ze is vandaag helemaal uit haar plaat gegaan. Ze is zo woest geweest vandaag. Dan ineens kan ze meppen als een gek. Ik stond geklemd tussen het hek van mijn wei en haar en dat was echt vreselijk. Of het komt daar haar verleden of door de pijn of haar karakter, misschien een combinatie van?

Ik denk dat dit het beste is. Als ze alleen de hb pijn had dan had ik haar er echt geprobeerd doorheen te werken. Maar ze wil blijkbaar ineens iets vertellen en dat mag. Het is haar keuze, haar leven.. Ik heb dat maar te accepteren.

Iedereen bedankt voor het meedenken! S

Dit moet moeilijk voor je zijn. Heel veel sterkte! Jammer dat het zo af moest lopen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 21:47

Ik moet het los zien te laten en dat gaat na een nachtje slapen vast lukken.

Ze gaat nu op extra hoge dosis dat ze nog een dagje mag genieten van al het gras, het gezelschap van de andere paarden en dan is het goed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:49

Dat loslaten lukt meestal pas als het gebeurd is. Na vrijdag dus. Nogmaals sterkte!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:03

Ach verdorie. Veel sterkte

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:19

Heel naar allemaal, sterkte.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:25

jeejtje ik heb het hele topic door gelezen. wel enkel de antwoorden van Nuvel. ze heeft een trailer ongeluk gehad kan ze daar niet het wobblersyndroom aan overgehouden hebben? hoefbevangenheid zal ongetwijfeld na het trailerongeluk gebeurt zijn maar heeft niks te maken met het trailerongeluk zelf. wat een nalatigheid van de vorige eigenaren zeg jeejtje en wat een project voor jou.

als ik het hele topic lees kan ik geen advies geven in wel of niet in laten slapen. dat kan denk ik niemand aan de hand van een verhaaltje beslissen, dat voel je of voel je niet. het enige wat ik je wil zeggen is dat ik het heel goed vind hoe je het aangepakt hebt. en dat je niet mag vergeten hoe ver je gekomen bent.

wat er in de wei gebeurd met dat meisje is een gedragsprobleem. dat mag je niet verwarren met een medisch probleem. ook zo bij jou. jij zegt dat ze erg opgeklaard is vrolijk door de wei rent. het kan ook zo zijn dat ze aan het opknappen is. zich langzaam lekkerder en zekerder gaat voelen en dat betekend dat er een beetje gesleuteld moet gaan worden aan haar gedrag. misschien is dit gewoon testen waar ze nu tijd voor heeft omdat ze zich juist wat beter voelt?

wat ik wil zeggen is, laat bepaalde gedragsproblemen niet je keuze wat inslapen betreft beïnvloeden en kijk puur of het medisch van belang is of je haar in laat slapen of niet, elk paard geeft zijn eigenaar wel eens een onzeker of verdrietig gevoel, en zeker als je elkaar nog aan het leren kennen bent. ik heb zelf een paard gehad waarvan de eerste 5 dagen we dikke maatjes leken maar toen meneer zich thuis ging voelen begon hij me uit te testen en ipv dat hij dat langzaam opbouwde kreeg ik gelijk de volle laag. 20 huilbuien en onzekerheden verder was ik er klaar mee. ik leerde hem de les en zorgde er voor dat ik zijn leider werd (onder begeleiding dat wel want ik was nog maar 16).

ik bedoel alleen te zeggen. eenmaal de spuit er in kan je niet meer terug. is dit wel echt het moment om op te geven? alleen omdat ze je onzeker gemaakt heeft kwa gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:33

Ik lees dit topic nu pas en las het in een ruk door, maar vind het ook sterk dat je deze beslissing hebt genomen. Ergens hoopte ik dat al, nadat het nieuws minder en minder werd, maar als haar pijn haar ook nog zo onbetrouwbaar maakt dat verzorgen onmogelijk wordt, dan houdt het helaas op.

Het enige wat ik nog wilde meegeven is dat hoefbevangenheid helemaal niet door verkeerd voer hoeft te komen, maar dat het ook door een trauma uitgelokt kan worden, bijvoorbeeld doordat de hoeven knel komen zitten of een enorme klap krijgen. Als je aangeeft dat ze een trailerongeluk heeft gehad, dan zou het goed kunnen dat de hoeven toen al (dus veel eerder) vervormd raakten, want zich uiteindelijk uitte in hoefbevangenheid. De bietenpulp die de vorige eigenaar gaf is namelijk juist goed voor IR/hoefbevangen paarden en kan niet de oorzaak zijn van HB (tenzij je natuurlijk gigantische hoeveelheden gaat voeren).

Dat ze nu ineens gevaarlijk werd naar jullie toe zou ook heel goed kunnen komen doordat jullie nu haar behandelaren zijn en *helaas* dus ook degenen zijn die haar pijn moeten doen. Zoals je zelf al schreef zat ze al aan dubbele pijnstillers, maar was een voetje geven alsnog een hel voor haar. Dan is het vanuit het paard gezien heel logisch dat ze steeds agressiever wordt naar voetjesvragende mensen en trailerladende meisjes - ook al zijn zij juist degenen die haar proberen te helpen.

Als ik het topic zo lees heb je alles gedaan wat in je macht lag - misschien zelfs wel teveel - en dan is het geen schande als je je paard verlost van alle pijn, in plaats van doorgaan met een genezingstraject dat misschien zelfs wel nog meer pijn kost (zoals elke keer bekappen) dan de aandoening zelf. Je kunt het ook zo zien: je paard geeft aan niet meer mee te werken aan herstel omdat ze alle pijn zat is, en dan is de dood de meest vriendelijke optie.
Hoe dan ook; heel veel sterkte.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 22:44

Awwijk dank je wel voor je bericht. Ik train al jaren paarden met erge gedragsproblemen. Paarden die opgegeven zijn. Waar niemand iets mee kon. Maar een gedragsprobleem zit er elke dag en niet ineens. Een gedragsprobleem komt niet zomaar opzetten. Dat kruipt er stukje bij beetje meer in of het is geen gedragsprobleem. Het kan ook gewoon een moeilijk paard zijn.

Ik ben gestart met andere medicijnen en die vond ik vanmiddag te zien niet zo goed werken. Een paar uur later vertoont ze ineens zulk gedrag. Ik trek haar deken recht heel voorzichtig en ze wil me het licht uit de ogen slaan. Ze heeft mij nog geen enkele keer iets willen doen. Niks nada noppes.. Ik voelde me juist vanaf moment 1 goed bij haar. Nee ik heb besloten en het kan altijd iets anders zijn. Heb er geen twijfels over.. ze zit zichzelf in de weg. Niet ik, niet de andere paarden, niet het meisje dat bij mij rijd, nee de pijn die maakt dat ze zichzelf nu niet kan zijn.

En dat ondanks de pijnstillers. Dat zegt me genoeg.

Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen. Wij allemaal wouden haar graag pijnvrij zien. Op de groene weides of in mijn wei dat deed/doet er niet toe.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:48

nuvel schreef:

Zeer kwalijk. Sterkte.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:56

Moeilijk, maar toch fijn dat het paard zelf duidelijke signalen af geeft. Je hebt het geprobeerd en daarvoor heb ik veel respect!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:04

Jammer van deze ontwikkeling. Wijze beslissing. Sterkte.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:01

Heel veel sterkte nuvel. Je maakt naar wat ik lees de juiste keuze

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:49

Respect, Ik kan alleen maar zeggen dat ik respect voor je heb.
Dat zijn echte paardemensen! Je doet goed aan je keuze zo te lezen.

Sterkte vrijdag.