Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Zanora1 schreef:Ik begrijp je gevoel TS. ik heb 6 maanden geleden mijn paard in laten slapen. Wilde deze dan wel niet verkopen maar misschien kun je iets met mn verhaal. Mijn ouders wilde er ook mee stoppen. Maar ik heb uiteindelijk toch nog een ct scan laten maken. Toen ik daarop zag wat er mis was kon ik hem laten gaan. Ik denk als je hem nu laat slachten dat je achteraf misschien tich denkt had ik maar wel...
AngeliqueB schreef:De verantwoordelijkheid hebben en beslissen over leven of dood van je dier, gelukkig hoef je geen rekenschap af te leggen waarom je je laatste geld uitgeeft aan de huur ipv een kliniek.
Als zij de verantwoordelijkheid op praktisch, emotioneel en financieel gebied niet meer aankan en omdat hij niet oké is niet de handel in kan maar geslacht wordt is dat haar goed recht.
Ik heb een jaar of 6 mijn paard met acute ataxie laten slachten, uiteraard kon hij nog dienen als grasmaaier maar met de andere blessures die los van elkaar geen probleem vormden was dit geen paardwaardig leven. Was het een verdrietige keuze: zeer zeker. Was hij beter af: absoluut vond ik. Een halfblind en slechthorend paard, dat niet goed lopen kan, is vragen voor problemen. Had hij alleen op een veilig paddockje kunnen staan, had hij het vast nog een paar jaar volgehouden, maar ik wil graag dat ze in de kudde lopen. Had ik hem kunnen weggeven; jazeker! Het is mij zelfs verweten dat ik slecht was voor hem, omdat ik hem niet overdeed aan stichting Paard in Nood.. Mijn mening is: ik ben verantwoordelijk voor een goed leven, en gelukkig ook voor een goede dood mocht dit nodig zijn.
karijn schreef:Laten we even reëel blijven. Ook al zouden foto's slechts €300 kosten, als je dat geld niet hebt, blijft het een lastig verhaal. Geld lenen moet je ook maar willen maar ik kan me ook voorstellen dat je dat liever niet doet. Ik leen liever ook niet, dat is immers weer een schuld erbij. Hoe dan ook, het blijft een pony met een gebruikershandleiding voor de verkoop, met of zonder beenproblemen.
Gini schreef:Voorlopig hebben we het niet over een doodziek paard waarbij het leven lijden geworden is. Het gaat hier om een paard dat eenmalig slecht weg gedraafd is na een buigproef.
Het medische aspect is momenteel dus niet van dergelijke aard dat inslapen of slachten acuut nodig is.
Blijft enkel nog het financiële aspect over. Dat is op dit moment de enige reden waarom dit paard zou hemelen.
Of deze reden voldoende is om dergelijke beslissing te maken moet ieder voor zich uitmaken.
Maar zorg dat JIJ weet waarom je het doet TS en dat JIJ er vrede mee hebt. Want eens de beslissing gemaakt is, zal het niet Bokt zijn die zichzelf in slaap huilt.
anjali schreef:@nelleke: maar je mag je paard wel gewoon verkopen of er een andere baas voor zoeken natuurlijk.Dat spreekt vanzelf,anders kon er toch niemand aan een paard komen tenzij door eigen fok.Maar zomaar wegdoen voor de dood,dat vind ik niet kunnen, dat vind ik respectloos tegenover het leven.
Yontheke schreef:Sammyoo schreef:Ik denk niet dat een dierenarts dit dier op dit ogenblik in wil laten slapen.
Ook mijn gedachte. Mijn dierenartsen zouden het alleszins niet doen.
ohjajoh6 schreef:Ach weet je Kimmie; hier zit nog zon 40+ pennymuts, die haar paard en pony als haar kinderen beschouwt. Ik lig liever zelf onder de brug, zolang ik maar weet dat mijn meiden het goed hebben, maar...
Niet iedereen is zo gek in haar of zijn hoofd en dan vind ik het nog altijd getuigen van meer respect als je zelf je paard naar de eeuwige weides brengt, dan om er mee te gaan leuren, met alle ellende van dien.
Ik ga zelf letterlijk stuk en ik moet er ook echt niet aan denken, want dan schiet mijn hartslag al omhoog, maar toch ben en blijf ik van mening, dat je beter zelf je paard kan laten inslapen/slachten, als het om wat voor reden dan ook niet meer gaat, dus of dit nu financieel, ziekte, of what ever is.
En er zit deze TS toch ook echt alles tegen; ze wilde het paard al verkopen, want ze heeft geen tijd en ook geen zin meer om er krom voor te liggen en dan blijkt paard nog onverkoopbaar ook en pijn te hebben. Dan is 1 + 1 toch nog altijd 2? Ik zou dan toch echt lekkerder slapen , in de wetenschap dat ik er tot het einde bij ben gebleven en zeker weet dat hij dood is, dan de rest van je leven in onzekerheid, waar hij nu weer terecht is gekomen...
kimmie261 schreef:tja ik zal ook wel hulpeloos ouderwets zijn,maar paarden laten slachten omdat je het financieel niet meer trekt ,is voor mij wel de weg van de allerminste weerstand,maar goed,als ik hier zo lees zijn er plentie mensen die zichzelf daarna prima in de spiegel kunnen aankijken...
[ Afbeelding ]
kimmie261 schreef:tja ik zal ook wel hulpeloos ouderwets zijn,maar paarden laten slachten omdat je het financieel niet meer trekt ,is voor mij wel de weg van de allerminste weerstand,maar goed,als ik hier zo lees zijn er plentie mensen die zichzelf daarna prima in de spiegel kunnen aankijken...
[ Afbeelding ]
,ben iets jonger denk ik...