ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:27

@nelleke: maar je mag je paard wel gewoon verkopen of er een andere baas voor zoeken natuurlijk.Dat spreekt vanzelf,anders kon er toch niemand aan een paard komen tenzij door eigen fok.Maar zomaar wegdoen voor de dood,dat vind ik niet kunnen, dat vind ik respectloos tegenover het leven.

Zanora1

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:30

Ik begrijp je gevoel TS. ik heb 6 maanden geleden mijn paard in laten slapen. Wilde deze dan wel niet verkopen maar misschien kun je iets met mn verhaal. Mijn ouders wilde er ook mee stoppen. Maar ik heb uiteindelijk toch nog een ct scan laten maken. Toen ik daarop zag wat er mis was kon ik hem laten gaan. Ik denk als je hem nu laat slachten dat je achteraf misschien tich denkt had ik maar wel...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:39

Zanora1 schreef:
Ik begrijp je gevoel TS. ik heb 6 maanden geleden mijn paard in laten slapen. Wilde deze dan wel niet verkopen maar misschien kun je iets met mn verhaal. Mijn ouders wilde er ook mee stoppen. Maar ik heb uiteindelijk toch nog een ct scan laten maken. Toen ik daarop zag wat er mis was kon ik hem laten gaan. Ik denk als je hem nu laat slachten dat je achteraf misschien tich denkt had ik maar wel...

dat zou ik ook hebben (gehad).
en stiekem denk ik soms nog wel eens wat als ik dit of dat nog had geprobeerd maar dat zou dan puur en alleen zijn geweest zodat ik hem voor mezelf bij me had kunnen houden.maar dat is denk ik voor mij dat ik hem zo mis.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:40

AngeliqueB schreef:
De verantwoordelijkheid hebben en beslissen over leven of dood van je dier, gelukkig hoef je geen rekenschap af te leggen waarom je je laatste geld uitgeeft aan de huur ipv een kliniek.
Als zij de verantwoordelijkheid op praktisch, emotioneel en financieel gebied niet meer aankan en omdat hij niet oké is niet de handel in kan maar geslacht wordt is dat haar goed recht.
Ik heb een jaar of 6 mijn paard met acute ataxie laten slachten, uiteraard kon hij nog dienen als grasmaaier maar met de andere blessures die los van elkaar geen probleem vormden was dit geen paardwaardig leven. Was het een verdrietige keuze: zeer zeker. Was hij beter af: absoluut vond ik. Een halfblind en slechthorend paard, dat niet goed lopen kan, is vragen voor problemen. Had hij alleen op een veilig paddockje kunnen staan, had hij het vast nog een paar jaar volgehouden, maar ik wil graag dat ze in de kudde lopen. Had ik hem kunnen weggeven; jazeker! Het is mij zelfs verweten dat ik slecht was voor hem, omdat ik hem niet overdeed aan stichting Paard in Nood.. Mijn mening is: ik ben verantwoordelijk voor een goed leven, en gelukkig ook voor een goede dood mocht dit nodig zijn.

Maar het verschil is.. Jij weet wat die van jou mankeerde, TS weet dat niet. Paard loopt volgens mij stijf en kwam niet door de buigproef heen, als we dat al een goede reden vinden om een paard in te laten slapen.. Dan weet ik het niet meer.

Ik heb er ook eentje met veel gebreken, en die laat ik eerder inslapen dan verkopen. Want dan neem je je verantwoording en kies je voor het dier (i.p.v. met z'n dier lopen leuren). Dus ik begrijp zeker dat mocht het dier iets ernstigs mankeren, dat verkopen niet meer reëel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:54

karijn schreef:
Laten we even reëel blijven. Ook al zouden foto's slechts €300 kosten, als je dat geld niet hebt, blijft het een lastig verhaal. Geld lenen moet je ook maar willen maar ik kan me ook voorstellen dat je dat liever niet doet. Ik leen liever ook niet, dat is immers weer een schuld erbij. Hoe dan ook, het blijft een pony met een gebruikershandleiding voor de verkoop, met of zonder beenproblemen.

Yep. Dat is het lastige.

Het vervelende is nu: Een buigproef is niet altijd betrouwbaar en slechts een momentopname. Niet iedere positieve buigproef betekent meteen dat een paard een ongeneeslijke aandoening heeft. Als mijn paard vannacht verkeerd heeft gelegen in zijn stal, of een smakkerd heeft gemaakt bij het ravotten op de wei en wat spieren verrekt heeft, dan is er ook kans dat hij het vandaag slecht doet op een buigproef.

http://www.dapmoergestel.nl/wp-content/ ... S20_Ad.pdf
http://www.horses.nl/artikelen/hoe-betr ... buigproef/

Ik zou toch liever die €300,- uitgeven. Als blijkt dat het misse boel is, kan je dat weer grotendeels verrekenen met de slachtprijs.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:58

Ik zou inderdaad wel onderzoek laten doen zodat je daar je beslissing op kunt baseren

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:00

Ik zou inderdaad ook onderzoek laten doen. Mocht het blijken dat het mis is, zou ik je paardje naar de slacht brengen. Dan weet je zeker wat ermee gebeurd, hoef je je nooit af te vragen hoe het nu met hem is en weet je zeker dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:08

Voorlopig hebben we het niet over een doodziek paard waarbij het leven lijden geworden is. Het gaat hier om een paard dat eenmalig slecht weg gedraafd is na een buigproef.
Het medische aspect is momenteel dus niet van dergelijke aard dat inslapen of slachten acuut nodig is.

Blijft enkel nog het financiële aspect over. Dat is op dit moment de enige reden waarom dit paard zou hemelen.
Of deze reden voldoende is om dergelijke beslissing te maken moet ieder voor zich uitmaken.

Maar zorg dat JIJ weet waarom je het doet TS en dat JIJ er vrede mee hebt. Want eens de beslissing gemaakt is, zal het niet Bokt zijn die zichzelf in slaap huilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:15

Gini schreef:
Voorlopig hebben we het niet over een doodziek paard waarbij het leven lijden geworden is. Het gaat hier om een paard dat eenmalig slecht weg gedraafd is na een buigproef.
Het medische aspect is momenteel dus niet van dergelijke aard dat inslapen of slachten acuut nodig is.

Blijft enkel nog het financiële aspect over. Dat is op dit moment de enige reden waarom dit paard zou hemelen.
Of deze reden voldoende is om dergelijke beslissing te maken moet ieder voor zich uitmaken.

Maar zorg dat JIJ weet waarom je het doet TS en dat JIJ er vrede mee hebt. Want eens de beslissing gemaakt is, zal het niet Bokt zijn die zichzelf in slaap huilt.

Dat vind ik mooi gezegd! :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:32

Als het mijn paard zou zijn zou ik ook onderzoek laten doen, weten wat er aan de hand is maakt het laten gaan makkelijker. Ik heb ruim 5 jaar geleden een paard verloren, zondag was hij nog prima in orde, maandag leek hij koliek te hebben, dinsdag middag hebben we hem in laten slapen met 35 graden onder temperatuur. Wat er precies aan de hand was is nooit duidelijk geworden ( acuut nierfalen kwam er uit maar hoe kwam hij daar aan?), wel dat hij doodziek was, en ondanks dat hij doodziek was is het vreselijk moeilijk om de oorzaak niet te weten. Hetzelfde meegemaakt met een van mijn katten, 1,5 jaar geleden, diertje werd ziek en binnen enkele dagen was het einde oefening, wat er precies aan de hand was weten we niet. Het niet weten is hetgene wat blijft knagen, de vraag blijft bestaan ; "had ik er iets aan kunnen doen". Maar dat is bij mij en ik heb gelukkig wel de centen om een onderzoek te laten doen, dus dan is de zaak toch anders.

Weggeven is in jouw geval geen optie, net zo min als voor weinig verkopen, de verhalen daarover zijn te vaak slecht.

Als je echt geen kant op kan is een waardige dood het beste wat je hem kan geven, hetzij inslapen hetzij naar de slacht; in dat laatste geval krijg je nog wat geld en in het 1e geval kost het geld. Wat voor het paard prettiger is kan ik je niet vertellen, al hoor ik over het netjes doden met een schietmasker ( dus slacht) goede verhalen als je naar een goede slachter gaat.
Uiteindelijk is de keuze aan jou, als je 100% achter die keuze staat, welke dan ook, dan is het goed.

Heel veel sterkte Y;(

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:44

anjali schreef:
@nelleke: maar je mag je paard wel gewoon verkopen of er een andere baas voor zoeken natuurlijk.Dat spreekt vanzelf,anders kon er toch niemand aan een paard komen tenzij door eigen fok.Maar zomaar wegdoen voor de dood,dat vind ik niet kunnen, dat vind ik respectloos tegenover het leven.

Zeg je dit ook over alle gezonde paarden die geslacht worden?

Ts moet zelf beslissen met haar eigen portemonnee wat zei met haar paard doet, of dat nou wel/niet laten onderzoeken is of inslapen/slacht is..

Als zei t paard wil laten gaan naar de eeuwige weide zonder verder onderzoek, moet ze dat toch echt zelf weten ongeacht wat bokkers zeggen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:47

Ik denk niet dat een dierenarts dit dier op dit ogenblik in wil laten slapen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:57

Sammyoo schreef:

Ook mijn gedachte. Mijn dierenartsen zouden het alleszins niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:57

Yontheke schreef:
Sammyoo schreef:

Ook mijn gedachte. Mijn dierenartsen zouden het alleszins niet doen.

Er zullen ongetwijfeld veeartsen zijn die dat wel willen doen. Ik ken er wel een paar....

Maareh....maakt dat eigenlijk wat uit? Ze wil hem namelijk naar de slager brengen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:01

soms vraag ik me echt af of ik nu op een forum zit waar "paardengekken" opzitten,of het "moraalridders des levens forum"....

ik heb nu 3 paarden in moeten laten slapen en heb echt er alles aan gedaan om ze zo lang mogelijk een goed leven gegeven te hebben,en inslapen was dan ook echt het laatste wat ik voor ze kon doen,is me nog nooit opgekomen dat het dood maken van deze dieren gelijk was aan het doden van een kip...

vond het echt vreselijk om de beslissing te moeten maken,maar ja,ik hield ook wel echt van deze dieren,misschien scheelt dat dan wel,dat ik ze nou niet echt zie als "slachtvee" ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:11

Ach weet je Kimmie; hier zit nog zon 40+ pennymuts, die haar paard en pony als haar kinderen beschouwt. Ik lig liever zelf onder de brug, zolang ik maar weet dat mijn meiden het goed hebben, maar...

Niet iedereen is zo gek in haar of zijn hoofd en dan vind ik het nog altijd getuigen van meer respect als je zelf je paard naar de eeuwige weides brengt, dan om er mee te gaan leuren, met alle ellende van dien.

Ik ga zelf letterlijk stuk en ik moet er ook echt niet aan denken, want dan schiet mijn hartslag al omhoog, maar toch ben en blijf ik van mening, dat je beter zelf je paard kan laten inslapen/slachten, als het om wat voor reden dan ook niet meer gaat, dus of dit nu financieel, ziekte, of what ever is.

En er zit deze TS toch ook echt alles tegen; ze wilde het paard al verkopen, want ze heeft geen tijd en ook geen zin meer om er krom voor te liggen en dan blijkt paard nog onverkoopbaar ook en pijn te hebben. Dan is 1 + 1 toch nog altijd 2? Ik zou dan toch echt lekkerder slapen , in de wetenschap dat ik er tot het einde bij ben gebleven en zeker weet dat hij dood is, dan de rest van je leven in onzekerheid, waar hij nu weer terecht is gekomen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:27

ohjajoh6 schreef:
Ach weet je Kimmie; hier zit nog zon 40+ pennymuts, die haar paard en pony als haar kinderen beschouwt. Ik lig liever zelf onder de brug, zolang ik maar weet dat mijn meiden het goed hebben, maar...

Niet iedereen is zo gek in haar of zijn hoofd en dan vind ik het nog altijd getuigen van meer respect als je zelf je paard naar de eeuwige weides brengt, dan om er mee te gaan leuren, met alle ellende van dien.

Ik ga zelf letterlijk stuk en ik moet er ook echt niet aan denken, want dan schiet mijn hartslag al omhoog, maar toch ben en blijf ik van mening, dat je beter zelf je paard kan laten inslapen/slachten, als het om wat voor reden dan ook niet meer gaat, dus of dit nu financieel, ziekte, of what ever is.

En er zit deze TS toch ook echt alles tegen; ze wilde het paard al verkopen, want ze heeft geen tijd en ook geen zin meer om er krom voor te liggen en dan blijkt paard nog onverkoopbaar ook en pijn te hebben. Dan is 1 + 1 toch nog altijd 2? Ik zou dan toch echt lekkerder slapen , in de wetenschap dat ik er tot het einde bij ben gebleven en zeker weet dat hij dood is, dan de rest van je leven in onzekerheid, waar hij nu weer terecht is gekomen...

mee eens....hier een penny muts van 50.Wat komt dat blijft.Iets wat ik aanschaf ben ik totaal verantwoordelijk voor,doe ik ook niet meer weg.
En wat zou ik er veel voor over hebben om mijn oude paard nog in leven te hebben |(
Als ik dan dit soort topics lees word ik een beetje verdrietig. |(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:31

tja ik zal ook wel hulpeloos ouderwets zijn,maar paarden laten slachten omdat je het financieel niet meer trekt ,is voor mij wel de weg van de allerminste weerstand,maar goed,als ik hier zo lees zijn er plentie mensen die zichzelf daarna prima in de spiegel kunnen aankijken...

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:35

kimmie261 schreef:
tja ik zal ook wel hulpeloos ouderwets zijn,maar paarden laten slachten omdat je het financieel niet meer trekt ,is voor mij wel de weg van de allerminste weerstand,maar goed,als ik hier zo lees zijn er plentie mensen die zichzelf daarna prima in de spiegel kunnen aankijken...

[ Afbeelding ]

misschien iets van de jeugd ofzo....als het ''lastig'' word en we kunnen er niets meer mee,gewoon de worst in. :7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:39

kimmie261 schreef:

[ Afbeelding ]

Dat is juist niet ouderwets; mijn opa deed een paard gewoon weg (of verkopen en als het paard "iets" mankeert gewoon naar e slacht), tegenwoordig "moet" alles in leven gelaten worden.
Hij (90) verklaart mij nog regelmatig voor gek dat ik een paard laat behandelen voor iets waarvan het absoluut niet zeker is of het baat heeft.
Ik heb letterlijk 1000en E in een paardje gestopt die daarna alsnog niet genezen was.

Laten slachten is absoluut niet altijd de weg van de allerminste weerstand, maar ik ga nu echt niet meer 1000en E in een (ouder) paard stoppen en al helemaal niet als de uitkomst zeer onzeker is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:42

maar jouw opa zal vast weer nog ouderwetser zijn als dat ik ben :D ,ben iets jonger denk ik... :D

maar uhh aan mijn 23 jarige ga ik ook geen 1000den euro's meer verspijkeren hoor,maar een 10 jarige vind ik dan nét iets anders....daarnaast gaat het hier bij dit paard over een paar honderd euro,niet over 1000den euro's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:44

Vind dit toch vrij aanmatigend overkomen eigenlijk;

Want als ik het financieel niet meer bolwerken kan en geloof mij nou maar; dan vreet ik zelf al 3 maanden niet waarschijnlijk, laat ik ze ook inslapen! Dat is niet de weg van de minste weerstand, geloof mij aub en Geerke kent mij trouwens beter dan dat, maar in mijn ogen die van het grootste respect naar mijn dieren toe. Ik vind de dood waardiger, dan handel, of die zgn. hulp instanties die hem onder je kont doorverkopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:47

bij mij gaan ze ook alleen maar dood het erf af....liever inslapen dan de handel in.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:49

ik zou zelf echt niet mezelf meer aan kunnen kijken als ik hier wélk dier dan ook zou doden omdat ik de centen er niet meer voor zou hebben :n

maar ik zou wel aan mensen om mij heen vragen of zij kunnen helpen,maar goed,heb misschien meer bekende vrienden met stallen en eigen land,misschien dat dat scheelt...maar een gezond dier dood maken omdat ik de centen er niet meer voor heb...nooit!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:50

Of je nu vanuit emotioneel oogpunt redeneert of vanuit rationeel oogpunt, met beiden is niets mis. Of je bent een emotionele doos of een rationeel ijskonijn. Of een combi en dan is zo'n situatie als deze gewoon buitengewoon lastig. Vooraf gaan denken dat je achteraf dingen misschien beter of anders had moeten doen, is als een koe in zijn kont kijken. Daar schiet je nu niets mee op.