[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:41

Ja, je updates zijn meer dan welkom!!
Het verloopt vooralsnog hetzelfde als bij mijn paard. Is het bij jouw paard ook gaan zwellen? Gebeurde bij die van mij halverwege de smeerperiode. Was dan 1 a 2 dagen.
Ook vloeide er best wat bloed uit wat op zn witte sok bleef liggen. Maar wondvocht is niet erg!
De eerste keer smeren had mijn paard ook geen last van, was vooral nadat de korst eraf viel. Dan gaat t jeuken van t herstellen en als ik ga deppen in een open wond doet dat natuurlijk pijn.
Ik heb geluk dat het in zn lies zit, dan kan hij er met geen mogelijkheid bij.
Ik zal vanavond nog even een foto plaatsen met hoe het er nu uitziet. Kan ik die ook naar de DA sturen.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:56

heel fijn dit soort updates in 1 topic!
hier ook twee paarden met sarcoiden, 1 is er vanaf met 8mnd zovirax smeren, de ander leek daar eerst niet op te reageren, aantal maanden ozonzalf gebruikt en nu alsnog zovirax, plek lijkt nu kleiner te worden. ook kurkuma bij gaan voeren, weet niet of het helpt maar is te proberen, schijnt een hoop antioxidanten te bevatten en het middel tegen kanker in het alternatieve circuit, is in ieder geval ontstekingsremmend, ookwel verhalengelezen dat sarcoid er mee verdwenen is, voor mij in ieder geval reden om het erbij te geven (in combi met kokosolie en zwarte peper).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:49

Dieseltje, dat ziet er op zich wel goed uit, tumor moet doodgaan, dat is hij zo te zien aan het doen.
Daarna moet hij er nog afvallen.
Hoeveel rand heb je om de tumor heen gezalfd? Dat kan ik hier niet echt op zien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:41

Dit is een week na de tweede smeersessie, aanzienelijk gekrompen, maar nog niet helemaal weg :(

Midden rechts een verschrompelde sarcoid en erom heen ingesmeerd met honingzalf.

Afbeelding

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:43

Ik zie hier de meest akelige foto's en gevolgen bij de 'genezing' voorbij komen.
Daarom deel ik toch maar mijn ervaring met sarcoid en acupunctuur in de hoop verder paardenleed kan worden voorkomen.

Onze paard kreeg als 2-jarige een sarcoid onder zijn buik nabij zijn voorbenen op de plaats waar de singel normaal gesproken ligt. Het begon niet zo groot en ik dacht nog dat trekt wellicht gewoon weg.
Met 3 jaar kreeg hij een zadel op en de singel lag precies op de sarcoid. De plek/bult/wrat ging er door de singel niet af of kapot en hij had er verder ook geen last van. Echter na enkele maanden kwam er een tweede en derde sarcoid bij. Vooral de 2de werd echt een grotere plek.
Dat was het moment dat ik mij ging verdiepen in de verdere stappen, want vooral de plaats (singel) was natuurlijk wel storend en de wrat ging soms ook kapot.
Ik las over het wegsnijden en andere middeltje.... maar voor ons zou dat meteen betekenen dat we er (ik weet niet hoe lang) niet meer op zouden kunnen rijden. Niet bevorderlijk voor een langzaam oppakkend paard. Inmiddels was hij al 4 geworden.

Nu brengen wij onze paarden wel eens bij een (paarden)acupuncturist. Terloops bracht ik de sarcoid ter sprake waarop hij stelde dat hij daar wel iets aan kon doen. Enigszins verbaast was ik hierover want ik had er niet (eerder) aan gedacht. Volgens hem gaat met een juiste acupunctuurbehandeling elke sarcoid weg.
Afijn, ons paard kreeg naaldjes en 3/4 maanden later zijn alle plekken weg.
De plekken werden in de eerste weken iets groter en daarna begon de buitenrand los te laten. De wratachtige plekken kwam steeds verder 'los' te zitten door de loskomende buitenrand. Ik ben eraf gebleven en heb de plekken de gelegenheid gegeven zelf te genezen en eraf te vallen. Na 3/4 maanden gebeurde dat ook. De kleinere plekken eerder dan de grote plek. Er is geen wond gekomen en heb geen last gehad van wondvocht of bloed. Simpelweg wachten wat er zou gebeuren heeft zijn vruchten af geworpen. We zijn nu een half jaar verder. De haren zijn er weer alsof er nooit iets gezeten heeft en alles is weg. *\o/*

Helaas heb ik er geen foto's van. Ook niet aan gedacht overigens.
Maar ik wil wel graag deze kennis delen. Misschien dat andere paarden hiermee ook geholpen kunnen worden. Want zoals ik zie hoe anders de genezing kan gaan met de andere genezingsmethoden dan zou ik daar niet vrolijk van geworden zijn.
Hopelijk neemt iemand de moeite om eens aan acupunctuur te denken als genezing voor een Sarcoid en hebben jullie iets aan de positieve ervaring die ons paard en ik ermee hebben gehad. :j
Laatst bijgewerkt door J01andA op 27-10-15 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:45

Net de dierenarts gesproken. We gaan 6 weken de wond laten herstellen en dan opnieuw kijken.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:55

Sjolvir schreef:
Dieseltje, dat ziet er op zich wel goed uit, tumor moet doodgaan, dat is hij zo te zien aan het doen.
Daarna moet hij er nog afvallen.
Hoeveel rand heb je om de tumor heen gezalfd? Dat kan ik hier niet echt op zien.

Ik kon bij Binck precies voelen waar de sarcoïd begon en heb om het al kale gebied de rest van het haar weggeschoren zodat ik precies de aangetaste huid in kon smeren. Het heeft heen zin om om de tumor heen te smeren omdat de zalf niet op gezond weefsel inwerkt.

Jotoma, ik vind de wond bij jou paard er niet eens zo slecht uitzien, duidelijk kleiner. Uiteraard moet het nog flink herstellen voordat je verder kunt maar het is positief dat het geslonken is. Hier zeggen de artsen dat als het duidelijk kleiner is geworden ze het vaak met een tweede sessie smeren (dus na het herstel van 6 weken) het restant ook weg kunnen krijgen. Ben heel benieuwd! Fijn dat je nu de bevesiging hebt van de arts om je paard even 6 weken te laten herstellen!
Ik heb hier de honingzalf (Vetramil) ook al klaarliggen zodat ik hem daarmee kan gaan helpen als de korst wegvalt (deels).

Bij Binck zit het er weer anders uit vandaag, aan 1 zijde is het nu duidelijk losgelaten en ontstaat er een soort klepje. Als ik daar voorzichtig in kijk zie ik wel mooi weefsel eronder zitten, dat stemt hoopvol. Echter aan de rechterzijde zit het echt nog vast en kan ik alleen maar hopen dat daar ook mooi weefsel onder zit.....tijd zal het leren. Vanavond wil ik rechtsboven weer gaan smeren. Ik zal zo twee foto's plaatsen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:56

Deze foto is van vandaag:
Afbeelding

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:01

Jotoma, nij Binck is er geen zwelling geweest. Dat was wel voorspelt en daardoor dacht ik dat hij bij de 10% zou horen die niet op de zalf zou gaan reageren. De platte plek aan sarcoïd die hij had is enkel door de zalf heel hard geworden en komt er nu als korst vanaf, dus geen zwelling gehad.

Hierbij nog 1 foto van vandaag:
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:27

Acupunctuur ik kan er niet in geloven jammer dat er geen foto's zijn.

Bij oog ga ik geen zalf proberen ik vind de foto's echt schokkend ik weet dat niet anders kan (bijna) maar toch...
Laatst bijgewerkt door tita op 27-10-15 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:42

Hallo, ik kom even binnen vallen n.a.v. het berichtje over acupunctuur. Jááááren terug is er bij mijn paard ook een sarcoid ontdekt op zijn heup. Een verdikking, die af en toe kaal en open is. We zijn op aanraden van de da begonnen met sovirax te smeren, maar de plek is er niet mee weg gegaan. Aangezien de plek aardig stabiel is, niet groeit en hij op een rotplek zit, waar weinig tot geen huid over is hebben we besloten hem niet verder te behandelen. Vorig jaar zijn we naar een andere stal verhuisd en de plek lijkt nu na een jaar zelf wel gekrompen. Er zit iig weer haar op, dat maakt hem ook nog eens minder opvallend. Zou het verhaal van de weerstand wel bevestigen, want we hebben het gevoel dat ons paard erg op zijn plek is waar we nu staan. Voor nu laten we de sarcoid voor met rust. Mocht ie gaan groeien gaan we natuurlijk wel actie ondernemen.

De dierenarts die de plek een naam gaf, het was in eerste instantie een vervelend plekje wat maar niet genas, had het ook over dat ze een acupuncturist kende die sarcoiden weg had gekregen. Dit komt, begreep ik, doordat sarcoiden vaak op energiebanen zitten waar een acupuncturist mee werkt. Helaas is het contact met deze dierenarts over gegaan, dus ben er verder niet op door gegaan, maar ik las net het stukje over acupunctuur en moest er weer even aan denken....

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:45

J01andA schreef:
Ik zie hier de meest akelige foto's en gevolgen bij de 'genezing' voorbij komen.
Daarom deel ik toch maar mijn ervaring met sarcoid en acupunctuur in de hoop verder paardenleed kan worden voorkomen.

Nu brengen wij onze paarden wel eens bij een (paarden)acupuncturist. Terloops bracht ik de sarcoid ter sprake waarop hij stelde dat hij daar wel iets aan kon doen. Enigszins verbaast was ik hierover want ik had er niet (eerder) aan gedacht. Volgens hem gaat met een juiste acupunctuurbehandeling elke sarcoid weg.

Maar ik wil wel graag deze kennis delen. Misschien dat andere paarden hiermee ook geholpen kunnen worden. Want zoals ik zie hoe anders de genezing kan gaan met de andere genezingsmethoden dan zou ik daar niet vrolijk van geworden zijn.
Hopelijk neemt iemand de moeite om eens aan acupunctuur te denken als genezing voor een Sarcoid en hebben jullie iets aan de positieve ervaring die ons paard en ik ermee hebben gehad. :j

Ik wil je zeker bedanken voor je bijdrage hier en ook je ervaring met de behandeling van jullie paard. Echter steekt het wel dat je het hebt over "paardenleed" en "de moeite willen nemen om over acupunctuur na te denken".
Geloof mij, niemand hier wil zijn paard "leed" aandoen of niet de moeite nemen om iets te proberen. Een sarcoïd is niet zomaar iets en ik kan wel er vanuit gaan dat wij allemaal proberen om onze paarden zo goed mogelijk te helpen en juist goed voor ze te zorgen. Als iets veel moeite kost is het wel het bewust behandelen van je dier tegen kanker waarvan je weet dat hij daar mogelijk last van gaat krijgen met een wond als gevolg die veel nazorg nodig heeft.....

En acupunctuur....tsja, ik geloof toch eerder in de onderzochte en beschreven geneeskunde en de ervaring van artsen in eerste instantie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:09

Jolanda: sorry, ik had je bericht nog niet gelezen! Wat fijn dat accupuntuur zo'n goede ervaring is geweest, dank voor het delen hiervoor. Ik geef dit soort zaken vaak een 'zweverige' stempel, maar ik ben ook van mening dat dieren geen placebo-effect laten zien.
Bij de behandeling van een sarcoid zijn de behandelmethodes op twee handen te tellen. Dat wil dan ook wel zeggen hoe lastig het is om de juiste behandelmethode te kiezen. Het is een serieuze kwaal, die je zo snel mogelijk weg wil hebben voordat het erger wordt. Ik zou dan ook graag meer onderzoek naar accupuntuur en niet op basis van 1 succescasus naalden in mijn paard prikken.
Het is ontzettend sneu wat de zalf doet met de dieren, ik kom met buikpijn naar stal, met ingehouden adem maak ik de gevoelige wond schoon en met alle liefde vertroetel ik mijn paard als we klaar zijn. Emotioneel en fysiek (ik ben zelf nu 10 weken aan het herstellen van een aanrijding met whiplash tot gevolg) valt de nazorg mij ook zwaar.
Dus als er 1 bewezen, pijn-vrije behandeling is, omarm ik die heel graag!

@dieseltje: ik moest wel tot max 1cm om de zichtbare sarcoid smeren ivm wat eronder kan zitten. Daar bleek inderdaad nog een aardige bult te zitten, die je niet kon voelen aan de bovenkant. Maar dat verklaart denk ik ook wel waarom de wond de eerste keer zo groot was. Het was niet alleen diep, maar ook erom heen zaten denk ik nog stukjes. Gezien hij ook al eens in viervoud is teruggekomen.
Het geeft me wel even rust dat we 6 weken pauze hebben met alleen wondverzorging.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:39

Tja ik voel me helemaal slecht.
Ik wil eigenlijk niks doen aan oogsarcoid...... En groeit. Ik zie nergens heil in, zalven, bevriezen, weg snijden.
Heb er eentje weg gesneden half jaar later 2 nieuwes op hele andere plekken... Bodemloze put
Mijn paard is niet geschikt om te leven met 1 oog

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:40

@Dieseltje. Mijn paard is in juli behandeld met knottenbelt voor een zelfde soort sarcoid op haar nek als bij jouw paard en ook best groot van formaat. Lijken echt veel op elkaar. Nu is de korst die is ontstaan heel wat malen groter dan de zichtbare sarcoid van buitenaf en uiteindelijk eraf gevallen en het bleek dus ook cm's diep te zitten. Mijn paard miste dus een groot stuk uit de hals (zon 12 bij 18 cm en een paar cm diep) je kon de spieren en alles van binnen zien zo diep De plek nu bijna helemaal genezen met elke dag intensieve zorg (schoonmaken en mesitran zalf). Ik ben nu 4 maanden verder.

Maar bij mijn paard zijn dus alle wortels meegenomen van de sarcoid en wat er binnenin zat (cm's diep). Nu vraag ik mij af of dat ook wel bij jouw paard gebeurd omdat de korst bij jouw paard echt maar zo groot is als de sarcoid zelf? Misschien is het wel goed hoor maar het zorgt mij voor wat vraagtekens. Als je interesse hebt kan ik je foto's appen. Ik durf ze niet op bokt te zetten omdat het erg schokwekkend kan zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:14

tita schreef:
Tja ik voel me helemaal slecht.
Ik wil eigenlijk niks doen aan oogsarcoid...... En groeit. Ik zie nergens heil in, zalven, bevriezen, weg snijden.
Heb er eentje weg gesneden half jaar later 2 nieuwes op hele andere plekken... Bodemloze put
Mijn paard is niet geschikt om te leven met 1 oog

Nou ja, jij overweegt ook alle opties en dan moet je keuzes maken. Volgens mij is op zo'n rotplek alleen bcg-injectie een optie, dat is moeilijk verkrijgbaar en roept ook allerlei ontstekingsreacties op.
Super balen dat hij groeit :(

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:00

Nath010 schreef:
@Dieseltje. Mijn paard is in juli behandeld met knottenbelt voor een zelfde soort sarcoid op haar nek als bij jouw paard en ook best groot van formaat. Lijken echt veel op elkaar. Nu is de korst die is ontstaan heel wat malen groter dan de zichtbare sarcoid van buitenaf en uiteindelijk eraf gevallen en het bleek dus ook cm's diep te zitten. Mijn paard miste dus een groot stuk uit de hals (zon 12 bij 18 cm en een paar cm diep) je kon de spieren en alles van binnen zien zo diep De plek nu bijna helemaal genezen met elke dag intensieve zorg (schoonmaken en mesitran zalf). Ik ben nu 4 maanden verder.

Maar bij mijn paard zijn dus alle wortels meegenomen van de sarcoid en wat er binnenin zat (cm's diep). Nu vraag ik mij af of dat ook wel bij jouw paard gebeurd omdat de korst bij jouw paard echt maar zo groot is als de sarcoid zelf? Misschien is het wel goed hoor maar het zorgt mij voor wat vraagtekens. Als je interesse hebt kan ik je foto's appen. Ik durf ze niet op bokt te zetten omdat het erg schokwekkend kan zijn.

Ik weet uiteraard niet wat er dadelijk tevoorschijn komt als de korst eraf is, geen idee ook hoe diep het zal zijn en of ik wel of niet de wortels uiteindelijk daarbij heb zitten. Bij Binck was heel goed voelbaar waar het aangetaste weefsel begon en volgens de artsen had smeren op weefsel eromheen geen zin, zalf zou enkel op de aangetaste huid werken. Nu had hij een grijzige platte haarloze plek met hier en daar een bobbeltje. Ik heb me dus gehouden aan hun voorschrift. Of dit uiteindelijk wel of niet voldoende zal zijn weet ik uiteraard pas over ? tijd. Ik krijg hem niet weg met 1 behandeling, dus ik hoop maar dat het in ieder geval geslonken zal zijn en daardoor beter te behandelen in de toekomst.
Kun je meer vertellen over de behandeling die je hebt gedaan en met name hoe het zichtbaar was hoe diep het zat e.d?
Alvast bedankt!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:03

tita, ik denk ook dat je op zo'n plek niet veel opties hebt. Zalf valt af. Met wegsnijden heb je uit ervaring geen blijvend resultaat. Bevriezen wordt ook lastig maar heb je al nagevraagd of dat een optie is op die plek? Injecties blijven dan over, maar is ook niet ideaal maar misschien wel je enige optie als de rest niet kan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:14

@dieseltje: dat het op gezonde huid niet werkt klopt in mijn ervaring niet. Bij mij zaten ze allemaal onderhuids en hij heeft overal weggevreten waar ik gesmeerd heb.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:18

En VireX creme smeren zou dat niet iets kunnen zijn bij die plaats Tita?
Niet dat dat bij ieder paard werkt maar das relatief ongevaarlijk, in de zin van dat dit niet voor een ontstekingsreactie met wonden en pus e.d. zorgt.

BCG injecties lijken me ook erg lastig op die plaats i.v.m. de zwelling die dat ook met zich meebrengt + openspringen.

Mij ervaring met de XXTerra zalf was trouwens ook dat het spul ook dingen deed op normale huid en écht niet alleen op de tumor.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:37

@Dieseltje: Mijn paard heeft dus precies zo'n zelfde ronde, haarloze plek als jouw paard en ook flink aan de maat. Op een gegeven moment verschenen er bobbeltjes in de plek en het werd groter en groter. Omdat de lente aanbrak en mijn paard zijn vacht ging wisselen zag ik ook hoe groot het aan het worden was. Ik vertrouwde het niet en heb toen eind mei Knottenbelt gemaild. Die vertelde mij dat het agressief aan het worden was en wist niet of het nog te behandelen was, maar ik had geen keus want niks doen was sowieso geen optie. Ik heb meteen mijn dierenarts contact laten opnemen met Knottenbelt om een behandelplan op te laten stellen. Uiteindelijk was de zalf pas(!) na 6 weken binnen. Mijn paard heeft toen 10 dagen op de kliniek gestaan waar ze 4 x gesmeerd is met 2 op maat gemaakte zalven van Knottenbelt. Het smeren deed veel pijn en de dierenartsen konden mijn paard met moeite stal uit halen en met smeren werd ze gesedeerd. Ze heeft de weken daarna best veel pijn gehad, kon niet goed lopen en niet van de grond eten. Na 2 weken begon de plek los te scheuren van de huid. Omdat de huid op de nek zo strak is lag de korst (dode afgestoten huid) dus los zeg maar en kon de huid daaronder niet genezen maar viel uiteindelijk in zijn totaliteit van mijn paard af, waardoor ze een hele grote open wond op haar nek had (van 18 bij 12 cm). De reactie op de zalf was erg heftig bij mijn paard maar Knottenbelt en de dierenartsen waren tevreden. Ik ben nu bijna 4 maanden verder en het geneest echt super goed, het is nu nog maar een kaal plekje van een paar cm. Echt wonderlijk hoe een lichaam zo kan herstellen. (Ik verzorg het wel dagelijks). Er zal wel een littekentje overblijven.

De dierenartsen hebben de zalf alleen op de ronde kale plek gesmeerd, maar van binnenuit heeft het alle wortels en vertakkingen meegenomen. En de totale plek die eraf gevallen is, is dus een paar keer groter dan de sarcoid die je van buitenaf zag. Dit zie ik dus niet bij jouw paard. Bij jouw paard zie ik alleen dat de sarcoid los zit. Als je verder nog interesse hebt en de foto's wilt zien kan je me pb'en voor mijn telefoonnummer dan kan ik je de foto's sturen. Jotoma heeft ze ook gezien.

Ik ben door een hel gegaan om mijn paard zoveel pijn te zien hebben en zeker toen ik in mijn paard kon kijken met zo'n grote open wond. Maar ik ben achteraf heel blij want het is in 1 keer goed aangepakt.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:25

Jotoma schreef:
@dieseltje: dat het op gezonde huid niet werkt klopt in mijn ervaring niet. Bij mij zaten ze allemaal onderhuids en hij heeft overal weggevreten waar ik gesmeerd heb.

Wat ik dan niet begrijp is dat je de zalf zelfs zonder handschoenen aan zou kunnen brengen, want volgens de gebruiksaanwijzing doet het niets met gezond weefsel....ik heb trouwens wel degelijk handschoenen aan bij het smeren hoor.
Tsja, ik vind het moeilijk allemaal. Ik heb het nog extra nagevraagd voordat ik met het smeren begon omdat ik niet van half werk hou. Ik heb dus de kale plek en daarnaast ng ongeveer 1 cm daaromheen gesmeerd na scheren. Die cm was wel verdikt al, maar bijvoorbeeld niet kaal of bultig.
Ik voel me nu toch wel onzeker worden en was nog wel zo blij dat de zalf wat aan het doen was. Ik kan er nu ook niets meer aan doen, ik zal moeten wachten wat het uiteindelijk oplevert.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:04

Allereerst iedereen succes met behandelen, zijn wel heel vervelend die sarcoiden en niet behandelen kan soms inderdaad ook een optie zijn.

Helaas bestaat er geen zalf die alleen eventuele tumor cellen aanvalt, zo specifiek zijn de zalven niet.
En zonder handschoenen zou ik echt niet doen met dit soort zalven.

Randje erom heen is omdat je altijd microscopisch kleine uitlopertjes kan hebben, die kan je niet zien en voelen helaas. De hoeveelheid uitlopertjes is dan weer afh. van type tumor.

Overigens ben ik ook van de reguliere geneeskunde, de rest geloof ik niet in en ga ik ook niets mee doen.
Daarbij zeg ik niet dat de algehele gezondheid en gesteldheid van een paard geen invloed kan hebben op tumoren. Overigens gaan deze tumoren heel soms ook zonder welke behandeling dan ook weg, blijkbaar heeft het lichaam dan toch een manier gevonden om ze op te ruimen, helaas is dit zeer zelden.

Ik gebruik de creme van Knottenbelt, de 4WA en die wil je echt NIET op je huid krijgen.
Advies daarbij is ook randje om voel en zichtbare tumor vanwege die uitlopertjes.

En wat Nath010 al zegt, je krijgt er flinke wond van.

Ik ga wel een topic maken, maar pas na afloop van het proces.
Vandaag mooie dag... Stuk huid met de tumor is er vandaag (weer) afgevallen (was 2e x behandelen, na 1e x was het niet helemaal weg) bengelde gisteren nog aan dun steeltje.
Nu dus gat van zo'n 10 cm doorsnede.
Hier ook veel mesitran als verbruiks artikel.

Wat betreft impact op mijn paard 1e ronde zalven (juli begonnen) ging best wel goed niet echt veel aan haar te merken, ze stond toen wel gewoon volledig op de metacam. (bokte en rende als mafkees door de wei heen)
2e ronde zalven was veel heftiger, veel meer zwelling en kon ze bijna niet meer lopen (zit op achterbeen) dat is nu weer weg, ze staat nog wel op de metacam. (30 sept 2e ronde zalven begonnen)
Weg naar herstel is dus nu met afvallen dode stuk huid weer helemaal op weg.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 27-10-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xTess96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:26

Ik heb om eerlijk te zien niet alle reacties gelezen dus sorry als ik met een antwoord kom die al een keer is gegeven.

Anderhalf jaar geleden kwam ik erachter dat mijn paard ook een sarcoid had. Een plekje bij zijn lies en het was toch wel redelijk aan de maat. Ik had wat rondgevraagd bij dierenartsen en de een begon over een liverpoolcreme en de ander had het over opensnijden. Ik zag het eigenlijk allebei niet zitten, omdat die creme toch wel wat agressief kon zijn. Ik had een nieuwe dierenarts en die kwam met het idee om er koortslippencreme op te smeren. Ik vond het eerst een waardeloos idee maar ik dacht ik doe het gewoon het zal vast niet meer kwaad doen als het uiteindelijk niet werkt.

Even voor de duidelijkheid, de sarcoid van mijn paard is nooit opengegaan of dat er iets uit kwam. Ik ben begonnen met de zovirax, de duurdere variant van de koortslippencreme. Een en al drama, het spul is mega dik en het blijft vettig waardoor er viezigheid op kwam. Het is de bedoeling dat het uitdroogt maar dat is nooit gebeurd. Toen heb ik de koortslippencreme van kruidvat eigenmerk geprobeerd en wat een top spul!!

Je moet wel geduld hebben want het is niet in een dag weg. Maar ik zag het met de week krimpen. Ik denk dat ik het in totaal twee maanden heb gebruikt en daarna een paar weken om de dag en toen was het eigenlijk al weg. Ik heb het voor mijn gevoel nog een paar keer op gesmeerd voor de zekerheid maar het was gewoon weg. Geen litteken, geen verdikking helemaal niks. Het enige wat je nog ziet is een donker stukje huid op de plek waar het gezeten heeft maar de dierenarts zegt dat het zo goed was. Ze heeft mij nog wel gewaarschuwd dat het mogelijk is dat de sacoid terugkomt en misschien wel op een andere plek maar 1,5 jaar later zit er nog steeds niks.

Mijn dierenarts heeft dit verteld aan een aantal dierenarten en dierenartsen in Engeland. Ik snap dat ieder paard anders in elkaar zit en dat de ene sarcoid de andere niet is maar ik dacht voor de gene die niet meer weten wat te doen dat je dit altijd nog kunt proberen!

In ieder geval succes ermee iedereen!! ik weet hoe vervelend het kan zijn als je niet meer weet wat te doen!

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:43

dieseltje schreef:
J01andA schreef:

Ik wil je zeker bedanken voor je bijdrage hier en ook je ervaring met de behandeling van jullie paard. Echter steekt het wel dat je het hebt over "paardenleed" en "de moeite willen nemen om over acupunctuur na te denken".
Geloof mij, niemand hier wil zijn paard "leed" aandoen of niet de moeite nemen om iets te proberen. Een sarcoïd is niet zomaar iets en ik kan wel er vanuit gaan dat wij allemaal proberen om onze paarden zo goed mogelijk te helpen en juist goed voor ze te zorgen. Als iets veel moeite kost is het wel het bewust behandelen van je dier tegen kanker waarvan je weet dat hij daar mogelijk last van gaat krijgen met een wond als gevolg die veel nazorg nodig heeft.....

En acupunctuur....tsja, ik geloof toch eerder in de onderzochte en beschreven geneeskunde en de ervaring van artsen in eerste instantie.

Excuses maar mijn bericht was niet als zodanig bedoelt.
Ik bedoel niet je paard bewust leed aandoen, maar als je de foto's en wonden ziet dan kan je het toch niet anders noemen, wel dan? Dit is toch triest met alle goede bedoelingen van dien.
Het is niet een verwijt richting eigenaren. Ikzelf heb ook niet meteen aan acupunctuur gedacht.
Ik snap heel goed waarom gekozen wordt voor de reguliere diergeneeskunde; maar mijn tip is probeer het misschien op een andere manier. Ons paard is er met 1 behandeling vanaf gekomen....

Voor de mensen die niet openstaan voor een andere geneesmethode, vind ik het jammer. Voornamelijk voor het paard. Acupunctuur is een goede behandelmethode voor sarcoiden mits goed gedaan, zei mijn acupuncturist :o
Het leek mij de moeite waard om mijn ervaring te delen. Niet meer en niet minder.
Voor de rest moet iedereen natuurlijk zelf weten of zij hun paard een acupunctuur behandeling gunnen. Ons paard is er in ieder geval vanaf gekomen en wens alle eigenaren met een sarcoid-paard veel sterkte toe en hoop op een snelle genezing van jullie paarden.