Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sure_lee schreef:En weer een topic... Wat wil je hier mee bereiken? Breng mest naar de da. Laat hem kijken wat voor wormen het precies zijn en ontworm met het middel wat je voorgeschreven krijgt..
MaricoGraphy schreef:De merrie is denk ik de grootste boosdoener voor weide besmetting.
Dit is haar mest vlak na het mesten:
Die witte korrels, haar mest zit er vol mee.
[ [url=m/eyukPV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die discussie heb ik in het fototopic al gehad en hoef ik hier niet meer omdat ik het al weet nu.
MaricoGraphy schreef:Kan ik volgende keer niet gewoon best een ander middel halen ipv de rest van Equest te geven? Anders geef ik toch 2x hetzelfde en worden de wormen zeker resistent. (?)
Dus die merrie heeft mogelijk lintworm? Ze heeft ook een bolle buik maar dacht dat het kwam door haar weke rug.
[***] schreef:MaricoGraphy schreef:De merrie is denk ik de grootste boosdoener voor weide besmetting.
Dit is haar mest vlak na het mest GTen:
Die witte korrels, haar mest zit er vol mee.
[ [url=m/eyukPV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die discussie heb ik in het fototopic al gehad en hoef ik hier niet meer omdat ik het al weet nu.
Zijn dit niet gewoon eitjes die vliegen op de mest gelegd hebben?
Dit zijn nl foto's van lintwormen:
https://www.google.nl/search?q=afbeeldi ... siVNt14%3D
Zwerte schreef:eigenlijk had ik net zo goed voor 500kg kunnen geven dan?MaricoGraphy schreef:Kan ik volgende keer niet gewoon best een ander middel halen ipv de rest van Equest te geven? Anders geef ik toch 2x hetzelfde en worden de wormen zeker resistent. (?)
Dus die merrie heeft mogelijk lintworm? Ze heeft ook een bolle buik maar dacht dat het kwam door haar weke rug.
Hij is niet te dik nee. Maar 350kg is wel aan de lage kant en ontwormingen kan je het beste altijd iets overdoseren. Het is namelijk het onderdoseren wat resistentie veroorzaakt. Dat vaker hetzelfde middel gebruiken dit zou veroorzaken is een fabeltje.
Je kan het zo zien: er zitten bijvoorbeeld 100 wormen in Harvey (getal is voorbeeld hoor, niet de werkelijkheid). De ontworming verspreid zich door het lijf van harvey, daarom moet je het gewicht van het paard aanhouden en niet de hoeveelheid wormen. Uiteraard komt het ook terecht in de darmcellen, daar moet het de wormpjes aanvallen. Maar als je dus minder geeft dan zijn gewicht werkelijk is, komt er dus ook minder 'gif' in de darmen en dus minder om de wormen te vermoorden. Dan gaan er bijv 80 dood ipv de 100 die je wil. Die 20 die het overleven, hebben echter wel een beetje ontworming gehad, maar niet genoeg om dood te gaan. Vooral de wormen die al wat beter tegen het gif kunnen zullen dit overleven. Die kunnen zich weer voortplanten en met wat pech verder ontwikkelen, zodat ze volgende keer helemaal niet meer dood gaan aan de ontworming. En zo ontstaat dus resistentie.
Resistentie voorkom je door de JUISTE middelen in de JUISTE dosering te gebruiken. En daarvoor moet je weten welke wormen hij heeft en hoeveel hij weegt. En dus liever teveel dan te weinig!
Verder ga ik met de rest mee: de dierenarts kan je al deze info geven, kent de paarden en kan dus zinvoller antwoorden geven dan wij. Al dit soort vragen over welke ontworming en wanneer en hoe wat waar, kan je echt beter daar stellen. Want hier zal je ook 10 verschillende antwoorden krijgen en ben je nog geen steek verder gekomen.
Kermis schreef:Je kan nu het beste het deel van de spuit wat je over hebt nu geven en volgende keer een andere werkzame stof kiezen. Het is ook niet echt aan te raden om wormenkuur die open is te bewaren.
spatter schreef:Kermis schreef:Je kan nu het beste het deel van de spuit wat je over hebt nu geven en volgende keer een andere werkzame stof kiezen. Het is ook niet echt aan te raden om wormenkuur die open is te bewaren.
TS heeft op advies van de DA haar pony VANDAAG ontwormt met ontwormmiddel voor 400kg.
Jij adviseert haar nu de overige ontwormmiddel voor 300kg ook gelijk te geven en de volgende keer een ander ontwormmiddel.
Volledig tegen het advies van de DA !!!
En ook niet verstandig want zoals ik al in mijn vorrige post al melde moeten eerst al dezelfde wormen dood en die zijn niet dood na 1 x ontwormen.
spatter schreef:Kermis schreef:Je kan nu het beste het deel van de spuit wat je over hebt nu geven en volgende keer een andere werkzame stof kiezen. Het is ook niet echt aan te raden om wormenkuur die open is te bewaren.
TS heeft op advies van de DA haar pony VANDAAG ontwormt met ontwormmiddel voor 400kg.
Jij adviseert haar nu de overige ontwormmiddel voor 300kg ook gelijk te geven en de volgende keer een ander ontwormmiddel.
Volledig tegen het advies van de DA !!!
En ook niet verstandig want zoals ik al in mijn vorrige post al melde moeten eerst al dezelfde wormen dood en die zijn niet dood na 1 x ontwormen.
spatter schreef:Euh, een Equest wormspuit kost 25euro ongeveer, daar de helft van weggooien vind ik verspilling van ontwormmiddel en heel slecht voor het milieu!
Kermis jij beweert dat het niet goed is en het ontwormmiddel niet bewaard kan worden en dat is gewoon niet waar.