dikke buik en witte wormpjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:11

Ik snap oprecht niet TS dat je dit soort vragen hier stelt, alle medische vragen moet je bij je vee arts/ dieren arts zijn. Nu heb je daarmee contact gehad maar blijkbaar nog veel vragen over dit probleem. Stel ze dan aan DA/VA. Zij zijn daarvoor opgeleid en beantwoorden al die vragen voor jou.

Hier op het forum roept meestal iedereen iets anders en heeft niemand jouw paard in het echt gezien.

Als je nu je paard 2x per week ziet, heb je dan een beeld hoe jij dit gaat aanpakken als er erg een blessure is? (waarbij je bijvoorbeeld 3x per dag de voeten moet verzorgen? )

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:17

Sure_lee schreef:
En weer een topic... Wat wil je hier mee bereiken? Breng mest naar de da. Laat hem kijken wat voor wormen het precies zijn en ontworm met het middel wat je voorgeschreven krijgt..

Ben het hier wel mee eens ja. Hoe moeilijk kan het zijn om zelf even te bedenken om te laten onderzoeken welke wormen het zijn. En de geplande ontworming aan de hand van dat onderzoek naar voren te plaatsen.
Want je bent toch hopelijk niet van plan om dat op de geplande datum te houden, maar dus eerder nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:33

MaricoGraphy schreef:
De merrie is denk ik de grootste boosdoener voor weide besmetting.

Dit is haar mest vlak na het mesten:
Die witte korrels, haar mest zit er vol mee.

[ [url=m/eyukPV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die discussie heb ik in het fototopic al gehad en hoef ik hier niet meer omdat ik het al weet nu.

Zijn dit niet gewoon eitjes die vliegen op de mest gelegd hebben?

Dit zijn nl foto's van lintwormen:
https://www.google.nl/search?q=afbeeldi ... siVNt14%3D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:39

MaricoGraphy schreef:
Kan ik volgende keer niet gewoon best een ander middel halen ipv de rest van Equest te geven? Anders geef ik toch 2x hetzelfde en worden de wormen zeker resistent. (?)

Dus die merrie heeft mogelijk lintworm? Ze heeft ook een bolle buik maar dacht dat het kwam door haar weke rug.

Hij is niet te dik nee. Maar 350kg is wel aan de lage kant en ontwormingen kan je het beste altijd iets overdoseren. Het is namelijk het onderdoseren wat resistentie veroorzaakt. Dat vaker hetzelfde middel gebruiken dit zou veroorzaken is een fabeltje.
Je kan het zo zien: er zitten bijvoorbeeld 100 wormen in Harvey (getal is voorbeeld hoor, niet de werkelijkheid). De ontworming verspreid zich door het lijf van harvey, daarom moet je het gewicht van het paard aanhouden en niet de hoeveelheid wormen. Uiteraard komt het ook terecht in de darmcellen, daar moet het de wormpjes aanvallen. Maar als je dus minder geeft dan zijn gewicht werkelijk is, komt er dus ook minder 'gif' in de darmen en dus minder om de wormen te vermoorden. Dan gaan er bijv 80 dood ipv de 100 die je wil. Die 20 die het overleven, hebben echter wel een beetje ontworming gehad, maar niet genoeg om dood te gaan. Vooral de wormen die al wat beter tegen het gif kunnen zullen dit overleven. Die kunnen zich weer voortplanten en met wat pech verder ontwikkelen, zodat ze volgende keer helemaal niet meer dood gaan aan de ontworming. En zo ontstaat dus resistentie.

Resistentie voorkom je door de JUISTE middelen in de JUISTE dosering te gebruiken. En daarvoor moet je weten welke wormen hij heeft en hoeveel hij weegt. En dus liever teveel dan te weinig!
Verder ga ik met de rest mee: de dierenarts kan je al deze info geven, kent de paarden en kan dus zinvoller antwoorden geven dan wij. Al dit soort vragen over welke ontworming en wanneer en hoe wat waar, kan je echt beter daar stellen. Want hier zal je ook 10 verschillende antwoorden krijgen en ben je nog geen steek verder gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:52

Focussed schreef:
Hoezo heeft hij al een bit in? Beestje is net een weekje 2 jaar oud.

TS heeft er ook al een zadel opgelegd zei ze in een ander topic..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:56

[***] schreef:
MaricoGraphy schreef:
De merrie is denk ik de grootste boosdoener voor weide besmetting.

Dit is haar mest vlak na het mest GTen:
Die witte korrels, haar mest zit er vol mee.

[ [url=m/eyukPV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die discussie heb ik in het fototopic al gehad en hoef ik hier niet meer omdat ik het al weet nu.

Zijn dit niet gewoon eitjes die vliegen op de mest gelegd hebben?

Dit zijn nl foto's van lintwormen:
https://www.google.nl/search?q=afbeeldi ... siVNt14%3D

Nee echt niet van vliegen want dit is van vlak na het mesten en zat ook binnenin de mestbollen dus niet alleen aan de buitenkant.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:57

Zwerte schreef:
MaricoGraphy schreef:
Kan ik volgende keer niet gewoon best een ander middel halen ipv de rest van Equest te geven? Anders geef ik toch 2x hetzelfde en worden de wormen zeker resistent. (?)

Dus die merrie heeft mogelijk lintworm? Ze heeft ook een bolle buik maar dacht dat het kwam door haar weke rug.

Hij is niet te dik nee. Maar 350kg is wel aan de lage kant en ontwormingen kan je het beste altijd iets overdoseren. Het is namelijk het onderdoseren wat resistentie veroorzaakt. Dat vaker hetzelfde middel gebruiken dit zou veroorzaken is een fabeltje.
Je kan het zo zien: er zitten bijvoorbeeld 100 wormen in Harvey (getal is voorbeeld hoor, niet de werkelijkheid). De ontworming verspreid zich door het lijf van harvey, daarom moet je het gewicht van het paard aanhouden en niet de hoeveelheid wormen. Uiteraard komt het ook terecht in de darmcellen, daar moet het de wormpjes aanvallen. Maar als je dus minder geeft dan zijn gewicht werkelijk is, komt er dus ook minder 'gif' in de darmen en dus minder om de wormen te vermoorden. Dan gaan er bijv 80 dood ipv de 100 die je wil. Die 20 die het overleven, hebben echter wel een beetje ontworming gehad, maar niet genoeg om dood te gaan. Vooral de wormen die al wat beter tegen het gif kunnen zullen dit overleven. Die kunnen zich weer voortplanten en met wat pech verder ontwikkelen, zodat ze volgende keer helemaal niet meer dood gaan aan de ontworming. En zo ontstaat dus resistentie.

Resistentie voorkom je door de JUISTE middelen in de JUISTE dosering te gebruiken. En daarvoor moet je weten welke wormen hij heeft en hoeveel hij weegt. En dus liever teveel dan te weinig!
Verder ga ik met de rest mee: de dierenarts kan je al deze info geven, kent de paarden en kan dus zinvoller antwoorden geven dan wij. Al dit soort vragen over welke ontworming en wanneer en hoe wat waar, kan je echt beter daar stellen. Want hier zal je ook 10 verschillende antwoorden krijgen en ben je nog geen steek verder gekomen.
eigenlijk had ik net zo goed voor 500kg kunnen geven dan?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:04

Believe schreef:
Focussed schreef:
Hoezo heeft hij al een bit in? Beestje is net een weekje 2 jaar oud.

TS heeft er ook al een zadel opgelegd zei ze in een ander topic..

Is dit een grap? :7
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 13-07-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:04

Ts.. dit is toch echt algemene informatie die elke stalhouder en dierenarts zal vertellen. de spuit gaat tot 700 kg (ofzo), ik gooi bij die van mij hem er altijd helemaal in, ondanks dat hij rond de 600 kg is.

Wanneer ga jij je nou eens goed beseffen dat wat je allemaal op bokt gooit, vraagt en rondbazuint, gewoonweg idioot is: ga je eens goed inlezen over onderwerpen, zoals bijvoorbeeld dat het niet handig is om op een 2 jarige een zadel te gooien en/of een bit in te doen met touw er doorheen. Wanneer ga je nou eens naar een stal wat je echt begeleiding kan bieden en niet een weitje waar je dan wel gratis staat, maar geen enkele begeleiding krijgt en je vandaag of morgen ongelukken krijgt. En als je het dan niet kan betalen, waarom heb je dan uberhaupt een paard?
Je moet je ogen is openen , want dit gaat echt niet goed zo :n

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:05

Ja. 450 zou ik bij harvey ook wel durven, meer dan dat zal ie vast niet wegen. Maar hij kan best ietsje meer zijn dan die 350, dat vind ik persoonlijk een lage schatting.
Ik heb er eentje die op de weegschaal heeft gestaan en 750 kg weegt. Hij krijgt van mij altijd voor 800 kg. Mijn fjord weegt naar schatting zo'n 500 kilo, maar krijgt meestal gewoon een hele spuit, dus voor 700 kilo.
Ivermectine sowieso. Dat kan je 10x overdoseren (dus voor 7000 kilo geven ipv 700!) voordat er problemen zouden kunnen ontstaan. Moxidectine, het middel in equest, is iets minder ongevaarlijk. Maar ook bij dat middel kan je gerust teveel geven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:12

Kermis schreef:
Je kan nu het beste het deel van de spuit wat je over hebt nu geven en volgende keer een andere werkzame stof kiezen. Het is ook niet echt aan te raden om wormenkuur die open is te bewaren.

TS heeft op advies van de DA haar pony VANDAAG ontwormt met ontwormmiddel voor 400kg.

Jij adviseert haar nu de overige ontwormmiddel voor 300kg ook gelijk te geven en de volgende keer een ander ontwormmiddel.

Volledig tegen het advies van de DA !!!

En ook niet verstandig want zoals ik al in mijn vorrige post al melde moeten eerst al dezelfde wormen dood en die zijn niet dood na 1 x ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:14

MaricoGraphy schreef:
Nee echt niet van vliegen want dit is van vlak na het mesten en zat ook binnenin de mestbollen dus niet alleen aan de buitenkant.

Oke.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:16

spatter schreef:
Kermis schreef:
Je kan nu het beste het deel van de spuit wat je over hebt nu geven en volgende keer een andere werkzame stof kiezen. Het is ook niet echt aan te raden om wormenkuur die open is te bewaren.

TS heeft op advies van de DA haar pony VANDAAG ontwormt met ontwormmiddel voor 400kg.

Jij adviseert haar nu de overige ontwormmiddel voor 300kg ook gelijk te geven en de volgende keer een ander ontwormmiddel.

En ook niet verstandig want zoals ik al in mijn vorrige post al melde moeten eerst al dezelfde wormen dood en die zijn niet dood na 1 x ontwormen.

Bedankt voor de uitleg.
Ik heb dan inderdaad niet goed gelezen wat het advies van de DA was. Ik bedoelde met het overige geven niet de volledige 300kg. Ik ging/ga ervan uit dat dat wel logisch is. Alleen heb ik dat er niet bij gezet dus excuses voor de onduidelijkheid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:17

spatter schreef:
Kermis schreef:

Is imo ook geen verstandig advies. En iemand afraden een wormenkuur te bewaren, puur op onderbuikgevoel, vind ik al zeker niet handig. Je kan keurig in de handleiding lezen hoe de specifieke kuur bewaard moet worden en hoe lang dat nog goed is na het openen. Meestal zo'n half jaar. Kan dus prima, veilig, niks mis mee.

Kermis

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:20

Ja en als je gewoon zeker wilt weten dat er niks mis mee is zou IK het gewoon weggooien. Ik mag dat best aangeven toch. Wat iemamd ermee doet moet hij of zij zelf weten. Ik geef enkel mijn advies.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:25

Euh, een Equest wormspuit kost 25euro ongeveer, daar de helft van weggooien vind ik verspilling van ontwormmiddel en heel slecht voor het milieu!

Kermis jij beweert dat het niet goed is en het ontwormmiddel niet bewaard kan worden en dat is gewoon niet waar.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:26

Dat het zou kunnen, kan best. Persoonlijk durf ik het ook niet aan, en spuit hem of helemaal leeg of flikker het restje weg. Je zou hem denk ik daarnaast koud moeten bewaren en om hem nu thuis in de koelkast te leggen :')

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:28

spatter schreef:
Euh, een Equest wormspuit kost 25euro ongeveer, daar de helft van weggooien vind ik verspilling van ontwormmiddel en heel slecht voor het milieu!

Kermis jij beweert dat het niet goed is en het ontwormmiddel niet bewaard kan worden en dat is gewoon niet waar.

Dat is maar net hoe je het interpreteert. Als ik dat bedoelde had ik wel anders beschreven. Maar goed dat is internet.En prima dat jij dat zonde vind. Hier komt weggooien niet aan de orde wand mijn paard weegt 500 en krijgt gewoon de hele spuit.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:41

*pakt popcorn*

Even ontopic: hoeveel kg zat er in de spuit?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:44

Ts,mijn welsh A van 1.17 krijgt al voor 300kg ontworming.
Ik zou dus idd de volgende x meer geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:47

Ipv dosis adviezen te gaan geven over een paard dat geen van ons ooit in het echt gezien heeft kunnen we ook gewoon tevreden zijn dat TS snel gehandeld heeft en keurig het advies van de DA opvolgt :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:53

Sizzle schreef:
Ipv dosis adviezen te gaan geven over een paard dat geen van ons ooit in het echt gezien heeft kunnen we ook gewoon tevreden zijn dat TS snel gehandeld heeft en keurig het advies van de DA opvolgt :)

_/-\o_

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:57

De rest van di tube ligt in de frigo op de wei. Wij hebben daar een frigo met frisdranken staan. Handig dus.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:09

Ts je bent best goed in selectief lezen maar de mensen die het zeggen hebben wel gelijk waarom doe je deze pony die net 2 is een bitje in?? en heb je er echt al een zadel op gehad? Als je er mee wandelen oké heel af en toe een keer kans vast geen kwaad maar dan gewoon met een (touw)halster kan je hem hier niet mee houden dan gewoon nog niet wandelen maar geen bit erin. En dat zadel hoop echt dat het eenmalig was en dat je die voorlopig niet meer in de buurt laat komen.
(Wil echt niet onaardig zijn maar moet echt moeite doen sommige mensen kunnen beter geen paarden hebben)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:34

Als jij zou lezen wat bij die foto staat zou je weten dat ik die discussie al gehad heb in het onderstaande topic en heb dus echt geen behoefte aan NOG meer opmerkingen hieromtrent.

[ITP] My obsession