Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 20:49

Ah okay net zoals als dat vitalbix wat ik al besteld had dus? :) dat is mooi!

HKO lijkt me eigenlijk ook nog wel aannemelijk gezien de hoeveelheid ze op jonge leeftijd al gelopen heeft inderdaad mh.. maar aangezien het kreupelheidsonderzoek niks kost lijkt het me wel slim om dat eerst te doen. Al weet ik (en ik denk jullie ook al wel) vrijwel zeker dat er 'iets' uitkomt.

In de winter/zomer heb ik nooit verschil gemerkt eigenlijk, wel liet ik haar uit voorzorg in de winter altijd al meer lopen op voorzorg.
Ik weet niet of ik dit al eerder had gezegd in het topic en ik kan het nu egen niet terug zoeken want ik typ dit via mijn telefoon maar bij de klinische keuring van de aankoop was er al wel een vermoedde van lichte artrose (spronggewrichten) maar ik dacht tsja ze is toch alleen maar voor de recreatie dus dat zal wel goed zitten. Ze is er overgens niet op afgekeurd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:02

xBontfire schreef:
Nou net dus een belletje gehad van de DA ze heeft waarde 16 en ze legde het aan mij uit van; dat je het moet zien dat 20 echt ziek is en 10 is een gezond paard. Ze heeft het dus nog niet, maar grote kans als ik de test volgend jaar weer doe dan heeft ze heeft wel, maar het kan dus ook nog een aantal jaar duren.
(

Wat gek: hier bij de Cushing test (België) mogen ze tot 29 gaan, vanaf augustus zelfs tot 47. De mijne had 12, en DA verklaarde ze helemaal Cushing-vrij.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 21:05

@hwn
Dat weet ik! De DA gaf die schaal om het aan min uit te leggen snapje? Dat is dus niet 'echt.'
Kayela zit wel in het grijze gebied richting de Cushing.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:13

29 is de referentiewaarde, echter vanaf 20 is het referentiekader ofwel het grijze gebied. In dit grijze gebied, vanaf 20, hebben 9 van de 10 paarden in combinatie met de symptomen toch Cushing

Het probleem bij da's is, is dat zij wel weten van de referentiewaarde. Echter ze kennen het referentiekader niet en dat is zo jammer aangezien veel paarden dus wel Cushing hebben.

Ts heeft schijnbaar een goede DA te pakken die verstand heeft van Cushing

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 21:17

Ik ben ook zeker blij met mijn DA :j

Alleen vind ik het dan wel vreemd dat ze me vertelde dat Kayela dus al wel in het grijze gebied zit? Terwijl dat dus eigenlijk pas vanaf 20 is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:24

xBontfire schreef:
Ook heeft ze een monster van de huid rondom haar anus weggenomen om te onderzoeken op wormpjes.

Wat raar, nooit van gehoord. Wij doen hier gewoon een mestonderzoek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:30

xBontfire schreef:
Ik weet niet of ik dit al eerder had gezegd in het topic en ik kan het nu egen niet terug zoeken want ik typ dit via mijn telefoon maar bij de klinische keuring van de aankoop was er al wel een vermoedde van lichte artrose (spronggewrichten) maar ik dacht tsja ze is toch alleen maar voor de recreatie dus dat zal wel goed zitten. Ze is er overgens niet op afgekeurd.

Dan zou je pony spat kunnen hebben. Dat verklaart wel dat rare loopje waarbij ze de spronggewrichten niet buigt. Spat maakt paarden niet meteen ongeschikt als recreatiepaard, maar ze moeten natuurlijk geen pijn hebben.

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar heb je alleen bloed laten trekken of ook klinisch onderzoek laten doen? Dus hart, longen etc. laten luisteren?
Je zei dat ze ook kortademig was met werken? Je pony is absoluut dikker dan goed voor haar is, dat is een ding dat zeker is. De kortademigheid kan te maken hebben met haar gewicht, maar ook met bijvoorbeeld dampigheid of met pijn door kreupelheid.
Zijn lever en nierwaarden ook bekeken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 07:30

Gaapt je paard vaak?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 09:48

@babootje
Tsja het was speciaal om te kijken voor aarsmaden die worden bij een mestonderzoek snel over het hoofd gezien is mij verteld.
Dan zou het dus ook kunnen dat ze dat misschien al wel langer heeft maar dat het nu gewoon erger geworden is.. De DA heeft vrijdag bloed afgenomen alleen voor Cushing ze heeft wel naar de longen en het hart geluisterd, dat was gewoon in orde.

@marleen_usar
Nu je het zegt meestal als het halster af is om het hoofdstel in te gaan doen gaapt ze wil. Maar ik nam eigenlijk aan dat dat een gewoonte was geworden.
Jij denkt aan maagzweer?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:16

Maar TS wat zou den de aarsmaden te maken kunnen hebben met hoe je pony nu is en loopt? Voor zover ik weet geeft aarsmaden alleen maar erg vervelende jeuk bij de staart. Ik vind het een beetje vreemd dat je DA daar op controleert, en niet eerst een kreupelheidsonderzoek en bloed onderzoek doet.

Spat/HB past meer in het plaatje.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:18

aikon schreef:
Maar TS wat zou den de aarsmaden te maken kunnen hebben met hoe je pony nu is en loopt? Voor zover ik weet geeft aarsmaden alleen maar erg vervelende jeuk bij de staart. Ik vind het een beetje vreemd dat je DA daar op controleert, en niet eerst een kreupelheidsonderzoek en bloed onderzoek doet.

Spat/HB past meer in het plaatje.

Omdat ze dus uit het niets zomereczeem leek te hebben, zoals ik al eerder vertelde.
Maar aangezien ze de meeste jeuk aan de staart had dacht mijn DA aan aarsmaden ipv zomereczeem.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:49

Nee leverbot dan gapen ze ook, mijn paard was niet vooruit te branden. En bleek leverbot te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:31

marleen_usar schreef:
Nee leverbot dan gapen ze ook, mijn paard was niet vooruit te branden. En bleek leverbot te zijn.

Met leverbot hebben ze ook zo'n opgeblazen buik. TS zijn er sloten bij jouw wei in de buurt en lopen er (of hebben er eerst) schapen gelopen?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:29

Nee juist helemaal niet, hebben altijd al paarden gelopen en helemaal niks van natuur water in de buurt. Binnenkort ook weer mestonderzoek. Is leverbot daarin op te merken? Want dat snapte ik niet helemaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:34

nee...leverbot zie je niet in de mest,lintworm ook niet.En soms andere eitjes zie je ook niet.Omdat iedere worm namelijk een cyclus heeft en niet altijd eitjes loslaat.
Hoge leverwaarden in een bloedproef kan wijzen op leverbot.Een bioptie van de lever geeft wel uitsluitsel.
Beter is gewoon een kuurtje Fasinex te geven.Maar ik vind jouw pony nu niet echt een schoolvoorbeeld van leverbot...

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 16:01

geerke schreef:
nee...leverbot zie je niet in de mest,lintworm ook niet.En soms andere eitjes zie je ook niet.Omdat iedere worm namelijk een cyclus heeft en niet altijd eitjes loslaat.
Hoge leverwaarden in een bloedproef kan wijzen op leverbot.Een bioptie van de lever geeft wel uitsluitsel.
Beter is gewoon een kuurtje Fasinex te geven.Maar ik vind jouw pony nu niet echt een schoolvoorbeeld van leverbot...

Mhh ik denk zelf ook niet dat het leverbot is, denk dat de DA daar dan wel over begonnen was.
Ik denk dat ik eerst maar weer dat kreupelsheids onderzoek afwacht, want ik weet vrijwel zeker dat daar iets uit komt.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:16

Update:

Vanochtend de DA er weer bijgehad voor het kreupelheidsonderzoek waar ik over verteld had. Op beide voorbenen loopt ze erg slecht, maar links erger dan rechts. Achterbenen zijn wel wat stijfjes maar is niet kreupel te benoemen.

Nu hebben we verschillende optie's maar eigenlijk hebben we er in mijn ogen ook helemaal geen want:
- we kunnen haar verkopen als kinderpony zodat ze soms nog stapritjes kan maken en voor de rest gewoon knuffelen en kroelen, alleen ik vind haar hiervoor er te slecht bijstaan, ze oogt ongelukkig plus als ze niks doet eet ze zich letterlijk dood want ze is nu al tonnetje rond. En hoe moet dat dan als ze straks die Cushing krijgt?
- we kunnen haar zelf houden en minder laten lopen, kijken of dat helpt, maar dan komen we weer uit op dat ze zich dood vreet en die leasers betalen mij eigenlijk ook deels voor haar stalgeld..
- we kunnen het helemaal uit laten zoeken en vanuit daar verder kijken, maar op de foto zetten of laten uitverdoven is mega duur en de kans is groot dat er toch iets uitkomt waar niks aan te doen is
- inslapen op voorhand, ikzelf vindt dit heel cru om haar zo makkelijk af te schrijven maar aan de andere kant snap ik ook wel dat foto's maken gewoon veel te duur is eigenlijk

Ik vind het onwijs lastig, de klap is minder als ik had verwacht. Alleen dat is denk ik meer omdat ik het ergens al wel zag aankomen, natuurlijk was er iets mis met haar dat was wel te zien. Maar dan nog doet het me pijn. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:19

foto's maken is toch niet zo heel duur?Is ze uitverdoofd?
Dan kun je bepaalde delen uitsluiten,die hoeven dan niet op de foto.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:23

geerke schreef:
foto's maken is toch niet zo heel duur?Is ze uitverdoofd?
Dan kun je bepaalde delen uitsluiten,die hoeven dan niet op de foto.

Nee foto's maken of uitverdoven konden we dan nog doen om te bekijken wat het is.
Opzich is foto's maken niet heel duur nee, maar we weten niet waar in de benen het precies zit dus moeten beide benen in zijn geheel op de foto en dat is dus wel duur.
Uitverdoven hetzelfde verhaal, de DA vertelde dat het heel lang duurde waardoor het dus ook veel geld kost omdat de DA dan zo lang op stal moet zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:26

Lees je wel?
Als je uitverdoofd kun je bepaalde delen uitsluiten,die hoeven dan niet op de foto omdat het probleem daar niet zit.Of schrijf ik het heel ingewikkeld?Dat kan natuurlijk ook. :D

Uitverdoven is een fluitje van een cent....duurt enkele minuten,per deel.Vreemde dierenarts.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:30

geerke schreef:
Lees je wel?
Als je uitverdoofd kun je bepaalde delen uitsluiten,die hoeven dan niet op de foto omdat het probleem daar niet zit.Of schrijf ik het heel ingewikkeld?Dat kan natuurlijk ook. :D

Uitverdoven is een fluitje van een cent....duurt enkele minuten,per deel.Vreemde dierenarts.

Ik snapte wel wat je bedoelde maar volgende de DA kostte dat ook best veel aangezien er veel tijd in ging zitten, volgens haar dan. Aangezien er dan vanaf de voet tot de schouder onderzocht moet worden op beide benen.

Maar mijn vader gaat nu eerst de polis van de verzekering uitzoeken of we hiervoor verzekerd zijn.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:31

Hopelijk krijgt het dier allezinds hulp

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:45

geerke schreef:
Lees je wel?

xBontfire schreef:
Ik snapte wel wat je bedoelde maar volgende de DA kostte dat ook best veel aangezien er veel tijd in ging zitten, volgens haar dan. Aangezien er dan vanaf de voet tot de schouder onderzocht moet worden op beide benen.

Maar mijn vader gaat nu eerst de polis van de verzekering uitzoeken of we hiervoor verzekerd zijn.

Als de kreupelheid in de hoef of onderbenen zit hoeven ze niet t/m de schouder te onderzoeken hoor.
Voor een kreupelheidsonderzoek inclusief uitverdoven ben je in de meeste gevallen rond de 200 euro kwijt.
Ik ga ervan uit dat je pony alleen een ongevallen/dood dekking heeft, omdat het dier bij opname in de verzekering niet rad was. Betekent dat ie niet is verzekerd voor kreupelheden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:47

volgens mij beginnen ze beneden en dan naar boven toe.Het meest komt kreupelheid uit de hoef.
Is ze bij de eerste uitverdoving al rad zit het in de hoef.Zo is het tenminste bij mijn paard gegaan,100 jaar geleden....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:09

Zo gaat het nog steeds.

Ik snap ook niet waarom de da er zo'n punt van maakt. Ik vermoed dat het in de hoef zit. Als het hoger zit is ook maar de vraag of het verstandig is een foto van de schouder te maken, want wat kan je daar feitelijk aan doen.

Persoonlijk zou ik gaan voor uitverdoven en foto's of direct op pensioen zetten. Als je het dan niet kan betalen en een andere stalling etc geen oplossing is, is het miz jullie verantwoordelijkheid het beestje uit d'r leiden te verlossen. Niet meer verkopen, dier loopt overduidelijk niet goed.