[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:37

Ik duim mee voor een goed herstel voor Bacardi!

BWPcookie

Re: paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:11

Knap duo heb je daar! Ook heel veel respect voor jouw keuzes en wat je voor je paard over hebt!
Ik duim heel erg voor jullie, een vlot herstel gewenst voor Bacardi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:29

Luckystory schreef:
Ik kan best geloven dat dit een operatie is waar weinig mensen aan beginnen met hun paard.
Gelukkig voor Bacardi lijkt het allemaal positief af te gaan lopen.
Ik ben heel blij voor jullie!

Is de verwachting nu ook dat zijn andere klachten gaan verdwijnen? Of staat dat er volgens hen los van?

Niemand kan me helaas zeggen of nu ook zijn andere klachten weg zullen gaan. De vetgezwellen (weet niet eens of het echt lipomen zijn, of gewoon bulten die vooral uit vetweefsel bestaan), die zullen wel blijven. Ik hoop alleen dat het gezwel thv zijn koker nu eindelijk wat rustiger wordt en minder oedeem gaat aanmaken, al heeft hij eigenlijk geen hinder daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:45

Bedankt iedereen voor de fijne woorden, we hopen hier ook dat nu eindelijk alles achter de rug is. Ik maak in ieder geval al volop plannen voor volgende zomer: ik wil een fotoshoot met mijn beide knapperds op de hei en ik heb al een fotograaf. Zodra Bacardi wat herstelt is, gaan we ons op het grondwerk storten. Meneer ziet dat als spelen met het vrouwke en neemt het niet zo serieus, maar nu ik hem niet meer onder het zadel ga nemen, kan hij wel wat afleiding gebruiken.

Het zal alleen een zoektocht worden naar wat er werkt voor ons. Bacardi laat zich immers niet dwingen, je moet hem overhalen om iets te willen doen. Toen ik hem kocht, kwam ik best wel een aantal hindernissen tegen bij het rijden. Ik heb mijn best gedaan om alles wat ik ooit leerde uit te proberen, volgde tips van andere ruiters en volgens sommige was ik rij-technisch gewoon te zwak voor dit paard. Uiteindelijk heb ik alles over boord gesmeten en ben ik beginnen letten op de signalen die Bacardi me gaf. Net doordat ik leerde luisteren naar mijn paard en hem zijn eigen wil liet behouden, kreeg Bacardi respect voor mij en aanvaarde hij mij als leider. Enfin, we hadden regelmatig meningsverschillen hoor. Een open veld is en blijft voor meneer eeuwig en altijd een cross en bok ruimte en hij wil altijd de kortste weg naar huis nemen. Wat soms tot hilarische situaties heeft geleid. Zo waren we over een bospad aan het racen, ik wou rechtdoor en hij naar rechts, wat tot een hele discutie leidde. Uiteindelijk krijg ik mijn zin, maar een beetje te laat waardoor we half in een grote struik belandde. Ik zat vast in de takken en Bacardi beslistte om achteruit te gaan, natuurlijk met de nek omlaag, waardoor ik plots zonder paard in een struik hing die natuurlijk mijn gewicht niet kon dragen. Tja, dan eindig je op de grond en kan je alleen maar blij zijn dat er geen andere mensen in het bos rondlopen.
We hebben nog 1 keer een poging tot lessen gedaan en toen kreeg ik te horen dat we alles fout deden maar mekaar wel perfect verstaan, volgens die persoon hadden we een eigen taaltje ontwikkeld en ze wist niet goed wat ze met ons moest. Ik heb altijd heel veel plezier met Bacardi gehad, maar helaas kan mijn lichaam het niet meer aan om met een paard als Bacardi te rijden, ik heb na het rijden gewoon te veel pijn. Mijn planning was om een ruiter te zoeken voor hem en zelf de overstap te maken naar een paard met vlakke gangen of een gangenpaard (ben smoor verliefd ondertussen op de Peruaanse Paso). Maar die plannen worden nu uitgesteld, mijn mannen die ik nu heb zijn me veel meer waard dan mijn dromen. Ik zal wel zien wat de tijd brengt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:03

Ts, ik kwam net je topic tegen door je update.

Wat heb ik respect voor je! Je paard mag blij zijn met een baasje zoals jouw. Veel mensen zouden niet zo ver gaan voor hun paard om hen een beter leven te gunnen al is het enkel als grasmaaier. Helaas heb ik zelf ook eentje staan waar we al veel mee meegemaakt hebben waar mensen al over zeggen dat ze niet snappen dat ik er mee doorga en dat is bijlage na allemaal zo heftig en duur niet als wat jullie meemaken.

Veel succes, hopelijk mag het geluk vanaf nu aan jullie kant staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:21

En net als je denkt dat alles op wieltjes loopt, laat paardlief je toch maar weer eens schrikken. Vanmorgen hing er een bolletje pus te bengelen ter hoogte van het bovenste botluik, bij controle deze middag was het gelukkig niet groter geworden. Aangezien ik moest gaan werken (zit op mijn werk nu) en Bacardi zich gewoon super voelt, toch maar beslist om het even zo te laten. Hij krijgt 2 keer per dag zijn antibiotica en die voorhoofdssinus zat voor de ingreep vol pus, dus ik denk niet dat het zo abnormaal is. Morgen ga ik het boeltje voorzichtig schoon maken en ontsmetten, ben dan gans de dag thuis en kan dus de wonde rustig observeren en zo nodig de DA bellen als er echt te veel viezigheid uit de wonde komt. Aangezien het daar echt wel enorm gezwollen is vergeleken met het andere botluik, vrees ik wel dat er nog wat viezigheid zal uitkomen de volgende dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:41

Gisteren gaf Bacardi aan dat hij zich echt wel enorm begint te vervelen (hé, beestje voelt zich duidelijk beter), dus nadat Macho even aan de longe was geweest, ging bij hem het halster aan. Maar ja, wat doe je met een paard waarvan het lichaam niet soepel is en je absoluut geen druk op het hoofd wil uitoefen zo lang die wondes niet goed genezen zijn (er komt nog steeds wat etter uit de bovenste wonde, maar niet zoveel dat ik me zorgen moet maken). De rek en strekoefeningen die we van de osteo/kiné moeten doen zijn vrij snel afgehandeld (het zijn er maar 3) en op gebied van grondwerk hebben we eigenlijk amper iets geoefend in het verleden. Je kan geen uren netjes volgen en halthouden of op je plaats blijven staan. Dus besloot ik om even te kijken hoe Bacardi reageert als hij los loopt en ik niets tegen hem zeg en alleen maar mijn lichaam gebruik om met hem te communiceren. In het begin had hij geen flauw idee wat het vrouwke nu weer van plan was, maar dan viel plots het kwartje. Meneer bleef braafkes met zijn neus naast mijn schouder lopen, wel wisselde hij van kant zodat hij aan de buitenkant bleef lopen. Ik had hem niet vast gemaakt, dus hij kon bij me weglopen wanneer hij wou, maar blijkbaar was ik eventjes intressanter dan zijn hooi. :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:14

Super dat het zo goed gaat met zijn revalidatie.
En dat je duidelijk verschil merkt aan hem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:55

En net als ik denk dat alles goed gaat, zwelt Bacardi zijn gezicht :( . Foto's zijn naar de DA gestuurd, dinsdag wordt hij nagekeken. En dan besluit Macho om hoefbevangen te blijven, ook al voer ik hem mager. Hij moet van de DA op droog hooi, maar zelfs als ik dat laat weken, hoest hij nog de longen uit zijn lijf. Fijn hoor, moeten kiezen of je paard chronisch hoefbevangen wordt of copd gaat ontwikkelen (heb hem afgelopen zomer al 2 keer, tijdens de laatste poging droog hooi, met een weezende ademhaling terug gevonden). DA denkt dat Macho glucose intolerant is, maar meneer is al een ramp bij een gewoon onderzoek, een glucose dagprofiel bij hem prikken ziet niemand zitten. Tips over alternatieve, in de zin van kruiden, voor zowel hoefbevangenheid als glucoseintolerantie bij paarden zijn welkom. Voorlopig zijn we van plan om hem 10 uur per dag op stal te houden, met eetbare boomtakken als afleiding en de rest op de paddock met het hooi dat ze gewoon zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:07

Nee he, niet meer gedoe!!! Het leek net goed te gaan :(:) Sterkte voor beide paardjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:15

Poeh, het zit jullie ook niet mee! Het leek net allemaal een beetje op z'n pootjes terecht te komen. -O-

Waarom mag Macho geen nat hooi van de DA?Ik heb juist altijd geleerd dat als je weekt in vers water, je juist de suikers wegspoelt. Je mag het water dan niet hergebruiken (dan neemt het de suikers weer op), maar nat lijkt me als leek zowel veilig voor de longen en de suikerproblemen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:28

xyzutu2 schreef:
Waarom mag Macho geen nat hooi van de DA?Ik heb juist altijd geleerd dat als je weekt in vers water, je juist de suikers wegspoelt. Je mag het water dan niet hergebruiken (dan neemt het de suikers weer op), maar nat lijkt me als leek zowel veilig voor de longen en de suikerproblemen.

Ik snap ook niet dat Macho geen nat hooi zou mogen? Mijn COPD'er die ook nog eens HB-gevoelig is, doet het juist uitstekend op nat hooi. Geen hoesten meer, en gelijk wat suiker uit het hooi gespoeld.
Alternatief voor HB/IR paarden: Gluco Balance en Podo Comp van Phytonics.
Alternatief voor luchtwegen: Respi Comp van Phytonics.

Qua kruiden kun je brandnetel geven, zowel gedroogd als vers geplukt (als je het even laat liggen gaat de 'brand' eraf en vinden de meeste paarden het erg lekker). En wilgentakken om aan te knagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:12

Macho mag wel nat hooi van de DA, probleem is dat hij ook op hooi dat ik 12 uur laat weken blijft hoesten. :( Afgelopen zomer heb ik noodgedwongen 6 weken droog hooi moeten geven en dat liet ik toen in een grote ton weken, vandaar dat ik zo huiverig tegenover droog hooi sta. Nu hebben ze bijna droog, langstengelig, gewikkeld hooi. Het hooi staat buiten in een hooinet en regent dus nat, ik zou veronderstellen dat daar de suikers dan ook uit gaan.
Wilgentakken liggen nu al in de stal, van de buurman krijg ik binnenkort vlier en dinsdag vraag ik gluco balance aan de DA.
Het mag hier nu echt wel ophouden, de beestenboel en ik zijn het echt zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:26

Ik denk niet dat suikers verdwijnen door regen: regen glijdt namelijk over de buitenkant van de stengel naar beneden en de suikers zitten er juist in. Die krijg je er alleen door echt te weken uit. Wilgentakken zijn trouwens wel een goede optie, daar zit ook natuurlijke aspirine in.Misschien dat dat hem iets helpt?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:59

Oei, die foto van Bacardi ziet er niet zo goed uit.
Hopelijk komen ze dinsdag met een goede oplossing.

En Macho ook al in de lappenmand. Het is niet makkelijk om die kleintjes op gewicht te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:14

xyzutu2 schreef:
Ik denk niet dat suikers verdwijnen door regen: regen glijdt namelijk over de buitenkant van de stengel naar beneden en de suikers zitten er juist in. Die krijg je er alleen door echt te weken uit. Wilgentakken zijn trouwens wel een goede optie, daar zit ook natuurlijke aspirine in.Misschien dat dat hem iets helpt?

Ook niet als het pak doornat geworden is? Hmm, nu voel ik me even enorm naïef. Maar goed, paardjes worden nu een 10-tal uren per dag van het hooi weggehouden en als ze er dan bij mogen, eten ze gelukkig niet continu, dat zal ook wel iets helpen hoop ik. En dan vanaf morgen de gluco balance, als de DA het bij heeft en anders bestel ik het (zal de DA maar een sms sturen).
Wat ik wel gek vind, is dat Macho hoefbevangen wordt nadat hij veel afgevallen is. Een jaar geleden kon hij niet omrollen, nu wel en volgens de DA thuis en in de kliniek staat hij kwa gewicht redelijk, al mag hij niet bijkomen en er mag zeker wel wat af (ik geloof dat hij in mei rond de 180 kg zat en ik schat dat hij ongeveer 100 á 110 cm schoft is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:29

Ik vond net dit onderzoek naar suikers&weken: als bij 20 minuten weken slechts 5% vd suikers verdwijnt, dan zal dat door natregenen nog minder zijn, schat ik.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... hooi-weken

Wel erg lastig hoor, wij moeten ook regelmatig maanden hooi weken omdat [***] zomaar ineens zo benauwd kan worden dat hij bijna stikt. Nu gaan we dus maar kijken naar een hooistomer om zelf te maken, want verder hebben wij nog geen problemen met suikers (fingers crossed...)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:55

Geen optie om hem op een kliniek te brengen voor een glucose opname test?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:07

Jasmijn159 schreef:
Geen optie om hem op een kliniek te brengen voor een glucose opname test?

Bij Macho helaas niet. Meneer is enorm opstandig bij de hoefsmid en DA, zijn jaarlijkse inentingen worden volgens de verrassingsaanval tactiek gegeven en de hoefsmid is keer op keer een worstelmatch. Ik kon zijn hoefjes zelf vlot proper maken, maar sinds de eerste opname van Bacardi, vertrouwd Macho me wat minder en is het ook voor mij een gevecht. Ik ben al wel aan de slag gegaan met de tips die iemand me hier gaf en hoop dat het iets op levert. Vandaag voelde ik amper nog pulsaties in zijn voorbeentjes en de linker voet liet hij met minder verzet proper maken, dus ik denk dat we voorlopig op de goede weg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:17

Wel, het was vandaag de goed nieuws/slecht nieuws show. Macho is beter, hij heeft duidelijk minder pulsaties en mag af de Buut, gluco balance mag gegeven worden en het regime dat ik nu aan houd, zijnde 10 uur per dag op stal, moet ik voorlopig verder zetten.
Bij Bacardi geneest de operatiewonde in de neus goed en daar stopt het goede nieuws. Er komt nog steeds etter uit de sinussen gelopen wisser voor onderzoek is genomen en nu is het afwachten. Ofwel moet de huidige antibiotica nog langer gegeven worden, ofwel andere antibiotica, ofwel terug naar de kliniek om nog maar eens zijn sinussen open te maken. Dat laatste zie ik echt totaal niet zitten en als ik zie hoe Bacardi de laatste keer op de trailer reageerde, dan weet ik dat hij het ook zat is. Maar wat dan? Opgeven en hem laten gaan of toch maar weer een dure ingreep? Met wat doe ik nu eigenlijk het meeste goed? Bacardi is nog lang niet levensmoe, kan ik hem zijn leven dan wel afnemen? Maar is het fair om hem keer op keer te laten opereren en vol te pompen met medicatie? Ik weet het echt even niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:29

Poeh, wat een rotnieuws. :(
Dat lijkt mij ook heel lastig, weer afwachten, weer beslissen. Het klinkt alsof je alles hebt gegeven om tot dit punt te komen, nu is het de vraag of je dat ook kunt blijven geven. Heel realistisch gezien houdt dat op een gegeven moment op. Hetzelfde geldt denk ik voor Bacardi; hoe vaker je ingrijpt, hoe moeilijker hij zal herstellen, het lichaam krijgt geen tijd om zich te reinigen, hoe lager zijn weerstand wordt en hoe groter het risico is op infecties. En helaas hebben wel of niet levensmoe zijn en sterven vaak maar weinig met elkaar te maken.
Als hij geholpen kan worden dan is dat geweldig, maar als dat niet lukt, dan is het verschrikkelijk dat je je paard verliest aan zo'n idiote aandoening als deze, maar hoef je je niet te schamen want je hebt al meer gedaan dan mij (en volgens mij het grootste deel van de lezers hier) mogelijk leek.
Dit antwoord helpt je niets verder, maar ik wou je toch even een hart onder de riem steken. Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:07

Net de DA aan de lijn gehad. Blijkbaar kunnen er 2 dingen mis zijn (ze heeft al met de DA in de kliniek gesproken). Ofwel is de kiem resistent tegen de antibiotica die ik geef en moet ik gewoon iets anders geven, ofwel is er een stukje bot afgebroken en zit dat in zijn sinus waarop zijn lichaam probeert om het af te stoten. In het laatste geval zou hij terug binnen moeten en nemen ze een RX om te kijken waar het probleem zit, waarna ze een klein gaatje maken om het stukje bot uit de sinus te halen. Zo lang het een klein stuk is, kan dit staande en meestal is het maar een klein stuk.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:08

Ik weet natuurlijk niet de exacte details enzo.. Maar waarom is er na het openen van de sinussen geen spoelsysteem aangebracht? Je kan natuurlijk niet verwachten dat die sinussen al die rotzooi zelf gaan afvoeren, meestal wordt er dagelijks gespoeld via een catheter.

Zo iets dus: http://s72.photobucket.com/user/hammeke ... 3.jpg.html

Doe je dat niet, is het naar mijn idee toch logisch dat er zeer veel rommel in die sinus achterblijft, wat dus weer gaat pussen en ontsteken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:12

xyzutu2 schreef:
Poeh, wat een rotnieuws. :(
Dat lijkt mij ook heel lastig, weer afwachten, weer beslissen. Het klinkt alsof je alles hebt gegeven om tot dit punt te komen, nu is het de vraag of je dat ook kunt blijven geven. Heel realistisch gezien houdt dat op een gegeven moment op. Hetzelfde geldt denk ik voor Bacardi; hoe vaker je ingrijpt, hoe moeilijker hij zal herstellen, het lichaam krijgt geen tijd om zich te reinigen, hoe lager zijn weerstand wordt en hoe groter het risico is op infecties. En helaas hebben wel of niet levensmoe zijn en sterven vaak maar weinig met elkaar te maken.
Als hij geholpen kan worden dan is dat geweldig, maar als dat niet lukt, dan is het verschrikkelijk dat je je paard verliest aan zo'n idiote aandoening als deze, maar hoef je je niet te schamen want je hebt al meer gedaan dan mij (en volgens mij het grootste deel van de lezers hier) mogelijk leek.
Dit antwoord helpt je niets verder, maar ik wou je toch even een hart onder de riem steken. Y;(

Bedankt, ik volg rationeel perfect wat je zegt. Ik zeg altijd dat ik nooit een dier zou laten lijden en moest Bacardi geen licht meer in zijn ogen hebben, dan zou het zoveel makkelijker zijn. Maar nu is het zo moeilijk om niet meer samen met hem te vechten. Als ze dit nu echt zonder volledige narcose kunnen oplossen, dan gaan we er nog voor. Hopelijk is er hier een goed detox topic te vinden, dat zal hij na dit alles wel nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:16

Jasmijn159 schreef:
Ik weet natuurlijk niet de exacte details enzo.. Maar waarom is er na het openen van de sinussen geen spoelsysteem aangebracht? Je kan natuurlijk niet verwachten dat die sinussen al die rotzooi zelf gaan afvoeren, meestal wordt er dagelijks gespoeld via een catheter.

Zo iets dus: http://s72.photobucket.com/user/hammeke ... 3.jpg.html

Doe je dat niet, is het naar mijn idee toch logisch dat er zeer veel rommel in die sinus achterblijft, wat dus weer gaat pussen en ontsteken?

Ze hebben geen spoelsysteem aangebracht omdat, door het wegsnijden van die neusschelpen, er een opening is waarlangs alles normaal kan afvloeien. Bot blijkbaar niet dus, maar het kan ook zijn dat de kiem gewoon resistent is tegen de huidige antibiotica. Ik moet nu gewoon even de uitslag van de wisser die ze vandaag genomen hebben, afwachten.