jirina schreef:Tendance schreef:Oh dacht dat ze daar al iets aan zou gaan doen, maar dan heb ik me vast vergist.
Inderdaad die voeten zijn misschien we nummer 1 waarnaar gekeken moet worden. Misschien los je daarmee wel een deel van je probleem op.
Ik ben met je eens.
.
Misschien aan jou ook de vraag. Hij loopt zonder problemen op gravel. Mijn andere twee paarden, die ook geen ijzers hebben, lopen er super gevoelig op. Zouden zijn problemen dan nog steeds verklaard kunnen worden door pijn aan de hoeven?[/quote]
Naar mijn mening kan veel problemen door de steile en verkeerde hoefvorm komen.
(Verder denk ik aan de blokkade in de hals.Dus een mix van problemen.)
Vergelijk de hoeven van je andere paarden met die van hem.
Omdat hij te smalle hoeven heeft (contractie) is de doorbloeding in de hoef afgeknepen (hoefmechanisme nihil) en daardoor ook de pijn wordt niet zo gevoeld. Echter die steile hoefstand geeft veel spanning naar de koot, en verder naar de lijf , in de voorbenen naar de schouder. Alles heeft verband met alles.
Door de contractie in de hoeven (slechte doorbloeding) worden gifstoffen in het lijf opgeslagen en daardoor de lever belast.
(Ook zijn hart wordt belast , want het paard heeft 5 harten wordt er gezegd - 1hart+ 4 hoeven.)
Soms bij paarden met veel gifstoffen in de lijf moeten hoeven langzaam naar de correcte stand bekapt worden, anders zouden ze te veel gifstoffen in de lijf in een keer kunnen krijgen.
Ook wordt aangeraden de leverondersteuning en een reinigings- kuur.
Maar dat weet Marco beter dan ik.
Als je foto's maakt en met Marco bespreekt zul je zeker te weten komen wat voor problemen kunnen van zijn hoeven komen.
Zo iets hoeft nog geen geld kosten, denk ik, en dan beslis je zelf wat verder met zijn hoeven.
)