Ataxie? met filmpjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:47

jirina schreef:
Tendance schreef:
Oh dacht dat ze daar al iets aan zou gaan doen, maar dan heb ik me vast vergist.
Inderdaad die voeten zijn misschien we nummer 1 waarnaar gekeken moet worden. Misschien los je daarmee wel een deel van je probleem op.

Ik ben met je eens.
.

Misschien aan jou ook de vraag. Hij loopt zonder problemen op gravel. Mijn andere twee paarden, die ook geen ijzers hebben, lopen er super gevoelig op. Zouden zijn problemen dan nog steeds verklaard kunnen worden door pijn aan de hoeven?[/quote]

Naar mijn mening kan veel problemen door de steile en verkeerde hoefvorm komen.
(Verder denk ik aan de blokkade in de hals.Dus een mix van problemen.)

Vergelijk de hoeven van je andere paarden met die van hem.

Omdat hij te smalle hoeven heeft (contractie) is de doorbloeding in de hoef afgeknepen (hoefmechanisme nihil) en daardoor ook de pijn wordt niet zo gevoeld. Echter die steile hoefstand geeft veel spanning naar de koot, en verder naar de lijf , in de voorbenen naar de schouder. Alles heeft verband met alles.
Door de contractie in de hoeven (slechte doorbloeding) worden gifstoffen in het lijf opgeslagen en daardoor de lever belast.
(Ook zijn hart wordt belast , want het paard heeft 5 harten wordt er gezegd - 1hart+ 4 hoeven.)
Soms bij paarden met veel gifstoffen in de lijf moeten hoeven langzaam naar de correcte stand bekapt worden, anders zouden ze te veel gifstoffen in de lijf in een keer kunnen krijgen.
Ook wordt aangeraden de leverondersteuning en een reinigings- kuur.
Maar dat weet Marco beter dan ik.
Als je foto's maakt en met Marco bespreekt zul je zeker te weten komen wat voor problemen kunnen van zijn hoeven komen.
Zo iets hoeft nog geen geld kosten, denk ik, en dan beslis je zelf wat verder met zijn hoeven.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:54

[***] schreef:
arwen21 schreef:
Misschien aan jou ook de vraag. Hij loopt zonder problemen op gravel. Mijn andere twee paarden, die ook geen ijzers hebben, lopen er super gevoelig op. Zouden zijn problemen dan nog steeds verklaard kunnen worden door pijn aan de hoeven?

Ja.

Hij hoeft geen pijn aan zijn hoeven te hebben om zo raar te lopen. Mijn ruin werd verdacht van hoefbevangenheid door de da, maar nadat ik een andere hoefsmid had gevonden, bleek het dier gewoon een totaal verkeerde lichaamshouding te hebben (met allerlei bijkomende problemen) door jarenlang verkeerd bekappen en beslaan. Paard loopt nu beter dan ooit(ooit afgekeurd op spat en artrose) en staat gewoon 24/7 in het gras. Geen hoefbevangenheid te bekennen.

Een goede hoefsmid heb jij!

En jij heb helemaal gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:58

arwen21 schreef:
Orchidee14 schreef:
Even off topic: welke afstamming heeft dit paard? In het eerste filmpje vind ik hem erg gestrest overkomen. Is zijn maag al eens onderzocht? Mijn paard had een maagzweer en ging daardoor heel erg de rug vast zetten. Hierdoor leek het op gegeven moment ook alsof ze een karperrug had.

Hij is een zoon van Don Renoir.
Zijn maag is nog niet onderzocht. Lijkt me dat daar ook wel iets mis mee zou kunnen zijn.
Hoe zijn ze dat bij jouw paard te weten gekomen?
Dit paard is echt ontzettend smal. Het lijkt een groot veulen,

Ik vraag me dan ook af of hij zijn eten wel goed verwerkt krijgt..
Hij krijgt hier 2kg mengeling per dag (high fibre nuts van Dodson& Horrell) en verder onbeperkt hooi en lijkt niet echt veel bij te komen. Hij kan misschien ook nog volop in de groei zijn?

dan is het gelukkig niet het paard wat ik in gedachten had. Mijn paard werd erg zuur met rijden, dwars en ontzettend de rug vastzetten. Later begon ze te gapen, werd suffig en kreeg koliekverschijnselen. In de kliniek hebben ze een maagonderzoek gedaan en bleek dat ze meerdere maagzweren had.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:39

Je zou zeggen dat iedere dierenarts eerst onderaan bij de voeten begint met zoeken, met een kreupelheidsonderzoek en als laatste een neurologisch onderzoek?
Omdat het vooral met stilstaan zich uit zou je denken dat stilstaan moeilijk voor hem is of pijn doet.
Ik zou dan toch willen weten hoe de hoef van binnen is.
Met bijv hoefkatrol aan een been gaat een paard raar staan maar als het aan twee benen is weten ze zich geen raad en gaan ze ook raar staan.
Maar heel simpel je paard een dag of twee Quadrisol geven kan al uitsluiten of je paard pijn heeft.
Dat zou toch iedere dierenarts ook zeggen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:40

listiglistje schreef:
Ik zie wel een paard met een vorm van ataxie, iig een neurologische aandoening.
Mijn mening, hij heeft zowat dezelfde symptomen als Frummel van Lorette hier op Bokt.
Ook bij de overgangen geeft hij het beeld van een paard met ataxie, en nee ze hoeven niet altijd dronken te lopen, slappe staart of om te vallen ed. (het atactische beeld verschilt vaak enorm per paard)

Mijn paard heeft ataxie (wel een wobbler) die doet het ook met grazen, maar dan achter...ook het gestrekt staan.
Hij kan ook niet stil staan...(en nog veel meer :o )

Vergis je niet iedere ataxie geeft een ander beeld/symptomen, afhankelijk waar het zit en de ernst.
Zenuwprikkels komen gewoon later of niet door....overigens hebben ze dan geen pijn!

Ik zou iig de hals/rug op foto laten zetten en/of een MMEP test uit laten voeren.

:j :j :j

Van alle paarden lijkt dit paard het meest op Frum wat symptomen betreft. Ik zie meer spasmes dan slapheid/kans op omvallen. Frum vindt stilstaan of bewegingen met hoofd omlaag ook veel lastiger dan rennen, bokken, springen, achtjes draaien. Wat een ander atactisch paard wel kan, kan hij niet en andersom. Dit paard heeft er veel van weg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:41

listiglistje schreef:
Cemlys schreef:
En toch vind ik mepp geen goede eerste stap. Goed neurologisch onderzoek Door een goede dierenarts zou ik mee beginnen eventueel aangevuld met een bloedonderzoek. Dat de osteopaat er niet gelijk aan wil behandelen kan ik snappen. Dat ze hem niet even wil nakijken niet. Vaak kun je dan al een regio aangeven. Ik had een tijd terug een die vast zat in rug en nek. Advies verder onderzoek Door dierenarts. Lever werkte niet goed en maagzweren. Dat verklaarde ook het vastzitten in de rug en nek. Overigens was dit dier al compleet op de foto geweest en was er niets te vinden. Zonde van de foto s en de kosten.

MMEP test is toch een neurologisch onderzoek? Wordt naar mijn weten ook alleen gedaan in de betere klinieken.

Dus ik snap je post niet.

Ja maar nogal een heel specifieke test. Ik heb het zelf over een klinisch neurologisch onderzoek. Reflexen testen. Daar bestaan een aantal makkelijk uit te voeren tests voor. Als dat allemaal goed is is een mepp niet nodig natuurlijk. Die testen en dat klinisch onderzoek mis ik in het verhaal. Dus ik snap niet waarom er begonnen wordt met zo n test. Dan moet er uit je klinisch onderzoek als een vermoeden zijn dat het dier atactisch of wobbler is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:44

arwen21 schreef:
Tendance schreef:
Maar wanneer ga je naar de dierenarts?

De dierenarts is al geweest hoor. Zij raadde me aan om naar het ziekenhuis te gaan met hem voor MMEP-test en foto's hals. Zij heeft ook bloed getrokken en dat was redelijk ok.
Verder heeft ze wat tests gedaan: draaien in kleine achtjes, kleine cirkels, even aan de longe gezien,...
Ze vond hem wat vreemd lopen maar zeker geen typisch geval van ataxie. Hij herstelt zich goed wanneer je hem aan z'n staart opzij wil trekken, kan perfect kleine achtjes (hij overkruist zijn achterbenen heel goed), ...
Maar zij vermoedt wel ataxie.

Ok dat gedeelte miste ik nog ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:48

Die testjes kun je makkelijk zelf doen, maar zegt lang niet alles...ieder atactisch paard reageert toch weer anders.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:07

Ik ben vandaag weer met hem naar de weide gegaan en weer zo goed mogelijk geobserveerd.
Heb verschillende filmpjes, maar nog geen tijd gehad om ze op pc te zetten. Nicky1963 zei dat hij precies zijn linkervoorbeen probeert te ontlasten. Ik heb er specifiek naar gekeken en dat lijkt echt het geval te zijn! (Bedankt voor die tip Nicky1963!) In alle filmpjes zie je hetzelfde beeld terugkomen. Hij graast altijd met zijn linkervoorbeen naar voor. Hij steunt er bijna niet op. De keren dat dat been naar achter (meer onder de massa) staat, zie je dat hij soms een plotse pas naar achter neemt. Daar lijkt hij pijn te hebben.
Pijn aan dat been zou ook perfect kunnen verklaren waarom hij de overgang van stilstand naar stap zo moeilijk vindt.
Heb vandaag zijn voeten weer opgepakt en 3 voeten gaan goed. Maar wil je zijn rechtervoorvoet (en moet hij dus wel steunen op linksvoor) dan kan hij niet blijven stilstaan en gaat dan draaien (op zoek naar steun van een muur).
Meestal als hij zijn 'tic' met zijn hoofd/hals heeft, verzet hij vlak erna zijn linkervoorvoet.
Alles lijkt te kloppen zo..
Ik post één van de dagen nog wat filmpjes en ga dit nog eens met mijn DA bespreken. Misschien is het wel verstandiger om foto's te nemen van dat been en schouder, ipv alle andere dingen..
En om te beginnen misschien de pijnstiller dan toch maar..
Ik ga ook contact opnemen met Marco Krul.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:16

arwen21 schreef:
En om te beginnen misschien de pijnstiller dan toch maar..

:j Lijkt mij ook en dan van daaruit verder puzzelen

En als je denkt dat het linksvoor is zou je ook alleen links voor kunnen verdoven. Dan weet je dat je op de goede plek zoekt.

Kinke

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:18

zou eerst dat been dan maar eens op de foto zetten, nieuwe bekapper of smid kan altijd nog

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:19

Je verhaal hierboven klopt precies met wat ik zie in de filmpjes. Alleen vergeet niet dat er ook een probleem kan zitten in de lage halswervels ook dan hebben ze een probleem in 1 van beide voorbenen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:30

Ik zou 'hopen' op een probleem in het voorbeen. Daar is meer aan te doen dan aan ataxie.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:03

Ik ben er bang voor dat het niet alleen dat linkervoorbeen is. Bij mijn weten gaat een paard dat een voorbeen wil ontlasten nooit met zijn achterbenen naar achteren staan, maar juist met beide achterbenen ver onder de massa. Ik zou dus op de kliniek hoe dan ook het hele paard laten onderzoeken en wel gaan voor een echt goede kliniek die aan alle kanten onderzoek doet en er uitgebreid te tijd voor neemt.

Heel veel sterkte hiermee hoor, je bent top dat je voor een paard dat je gratis hebt gekregen zoveel doet!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 07:14

Tabaluga12 schreef:
Jeetje bizar beeld. MMep test lijkt me ook verstandig. Verder lijkt het paard een beetje als bevangen te staat? Doet er ook iets op met de voorvoeten?

Wanneer gaat de test plaatsvinden?

Als het ergens totaal niet op lijkt is het bevangen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:29

Ik zou toch die pijnstiller doen hoor. Je Da kan wel zeggen dat ze t op ataxie vind lijken, maar pijnstilling is de goedkoopste eerste test.

Ataxiepaard kan idd ook pijn hebben, in dat geval zullen de neurologische tics ook gewoon blijven, naar dan kan je daar wel beter klinisch onderzoek naar doen. Als t alleen pijn is is t met pijnstilling opgelost en dan moet je aan de foto...

Sterkte!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:35

Pijnstillers geven meer gifstoffen in de lijf, en lever moet harder werken om deze af te breken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:54

bliver schreef:
Tabaluga12 schreef:
Jeetje bizar beeld. MMep test lijkt me ook verstandig. Verder lijkt het paard een beetje als bevangen te staat? Doet er ook iets op met de voorvoeten?

Wanneer gaat de test plaatsvinden?

Als het ergens totaal niet op lijkt is het bevangen.

Ik zeg ook niet dat ik denk dat het paard hoefbevangen is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:54

Nee je zegr het lijkt. Maar het lijkt er juist niet op

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:25

hoe gaat het nu met het paardje ?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 06:40

caboclo schreef:
hoe gaat het nu met het paardje ?

De afspraak is gemaakt: maandag 30 maart.
Normaal wordt de MMEP-test gedaan en foto's genomen van hals en rug.
Eventueel ook een kreupelheidsonderzoek.
De artsen (neuroloog en de persoon van de foto's) gaan de filmpjes eerst zelf ook nog eens bekijken en kunnen op basis daarvan nog suggesties doen wat eventueel nog onderzocht moet worden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:45

Spannend.. heel veel succes

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:08

okee nou ben benieuwd
vin het eigenlijk wel een heel leuk paard kwa uiterlijk

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:17

Wat balen dat je nog zo lang moet wachten .....

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:19

Wat goed! Ik ben heel erg benieuwd!