[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:24

DromenLies schreef:
Wat versta jij onder trainen Kirsten? Is dat 4 a 5 keer pw zwaar rijden? Ik werk zelf met het supercompensatiesysteem dus na een intensieve training doe ik twee dagen rust/hersteltraining voordat ik haar weer echt iets meer aan het werk zet. Dus volgens die methode wordt ze maar 2 keer per week intensief getraind en is de rest onderhoud/beweging geven.

Wat versta jij onder intensieve training als ik lees dat ze laag in het werk staat?

hesterve

Re: Volgtopic: jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:48

Vind je paard er op de laatste foto ook beter uitzien! Trainen met supercompensatie is een fijne methode, ik doe vaak de ene dag lenigheid en de andere dag kracht training en dan een dag zeer simpel en niet te lang( spieren warm rijden en klaar weer) . Heb zelf ook goede ervaringen met SP maar voor meer spieropbouw vond ik het beste spirulina icm goede training .
Zou het leuk vinden als je je ervaringen hier blijft posten, ook al wordt er niet veel gereageerd is het wel leerzaam

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 12:36

Onder intensieve training versta ik dat je toch de grenzen een beetje opzoekt. Dus kijken hoever je actief kunt schakelen, iets meer vragen bij rek en strek oefeningen, bepaalde oefeningen zoals sb/wijken/travers meepakken. Echt een bepaalde overgang oefenen, door middel van herhalen. Overigens van onze travers moet je je niet teveel voorstellen, het is meer een poging tot puur ingezet voor het recht richten dan een travers die een voldoende zou krijgen in een dressuurproef. Puur functioneel dus. Ze kan dan achteraf best een beetje bezweet zijn terwijl ik met hersteltraining ohz binnen haar comfort zone blijf. Hersteltraining kan ook zijn longeren of stapmolen overigens. Buitenritje doen we ook wel eens. Balkjes/springen is dat weer wat intensiever voor haar dus dat is niet echt geschikt voor hersteltraining in haar geval. Ik let er altijd op dat ze een afwisselend programma heeft.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:44

Ze lijkt idd al wel wat bijgetrokken. Ze is niet echt mager meer alleen arm bespierd in de bovenlijn. Dat heeft de mijne ook. Ik ben nu bezig met de concord longe en dat werpt zijn vruchten wel af.

Ik heb tevens sinds 1,5 maand een ander zadel en nu begint de aansluiting bij de schoft ook mooier bij te trekken. Daar had je al naar laten kijken toch, je zadel?

Ik heb besloten nu een ietsje zwaarder trainingsschema op te stellen om haar spiertechnisch wat meer te laten ontwikkelen. Ik ben eigenlijk altijd ietsje te lief, en daardoor liet ik haar van achteren ook stuwen ipv dragen. Nu dagen we haar op dat punt wat meer uit. Dus echt veel schakelen en wat schoudervoor/binnen in stap, draf en galop. Maar die van mij is een jaartje ouder. Mijn trainingsschema ziet er ongeveer zo uit;

zondag rijden op ontspanning
Maandag les/ zwaardere training
Dinsdag vrij(paddock)
woensdag concord longe
Donderdag les/ zwaardere training
Vrijdag vrij(paddock)
Zaterdag wisselt maar wel vaak onder het zadel.

Hopen dat die van mij binnenkort ook lekker het land op kan, scheelt ook qua gewicht

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:47

Die van mij is het afgelopen jaar ook nog 3cm gegroeid in de hoogte, dat kost ook veel energie. Houd je dat ook bij van deze merrie, stokmaat?

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:07

Misschien was het niet helemaal duidelijk inderdaad. Hij wordt 4 a 5 keer in de week intensief onder het zadel getraind, verder aan de longe bijgezet voor training of los om even de benen te strekken. Dat laatste is zijn vrije dag iedere week en hij staat elke dag buiten in de paddock.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:18

Misschien helpt het om oefeningen te gaan rijden waarvoor ze echt haar achterhand moet gebruiken? Verzameld rijden, een paar pasjes achterwaarts, longeren aan dubbele lijnen? Daar heeft mijn pony best veel aan gehad om zijn spieren weer op te bouwen

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:24

Ziet er beter uit ja! Goed dat je volhoud en er allerlei mensen naar hebt laten kijken. Jullie komen er wel

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:43

Ja zadelmaker is zaterdag weer geweest. Mijn eigen maatzadel kom in mei als het goed is. Hoop maar die net zo fijn zit als mijn leenzadel en ook nog beter past, dan zou ik toch echt heel blij zijn. Mijn paard is vrij duidelijk over haar zadel trouwens, als het haar ergens niet zint dan gaat ze gewoon met haar linkerzijde tegen de muur staan haha. Niet bedenkende dat ik het zadel er dan vanaf de rechterkant opleg :+

Ik zou graag nog meer schakelen en overgangen rijden maar momenteel is ze zo ontzettend scheef dat een bocht naar links zonder dat ze helemaal contra gesteld en gebogen is al een enorme uitdaging is. Als ik dan ook nog ga schakelen, valt ze helemaal door haar linkerschouder heen. Dus ik rijd nu veel binnen hoefslag en probeer haar netjes aan linkerbeen en rechterteugel te krijgen.

Sinds de laatste behandeling van de natuurgeneeskundige is het ohz nog veel erger geworden. De NGK heeft oa gekraakt, en ook acupunctuur gedaan in lendenen en linker onderhalsspier. Ik heb met de natuurgeneeskundige hierover contact op genomen. Die zei dat ik nu nog zoveel mogelijk rechte lijnen moet rijden en dat je het resultaat van de behandeling pas na 5 weken helemaal kunt beoordelen. Heeft iemand ervaring met de uitwerking van acupunctuur? Het is zo extreem dat ik denk dat ze echt ergens last van heeft maar omdat ik het wel weer opgelost krijg gaande het rijden en omdat er 5 weken staat voor de uitwerking van de behandeling durf ik er nu geen osteo oid bij te halen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:34

Als jij een paar weken eens scheef gaat lopen en daarna weer recht, denk je dan dat het binnen een week opgelost is? :)
Omdat er sommige spieren overontwikkeld zijn en sommige onderontwikkeld moet dat eerst weer rechttrekken :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:44

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar wilde ingaan op 1 puntjes:

Chiro en Accupunktuur: Mijn dierenarts combineert beide en ik ben er met mijn paarden zeer tevreden over. (dus tegelijkertijd, het versterkt elkaar)

Verder raadt mijn DA aan om Rice-Up te voeren aan paarden die schraal zijn, slecht in de bespiering staan of moeilijk bespieren. Ik heb haar al wel eens gevraagd of ze aandelen had _O- Maar volgens haar was dit het enige voer waar ze alleen maar positieve ervaringen mee heeft.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:54

@ Minikatje, van overbespiering is voorlopig nog geen sprake hoor :+ Maar ik snap je punt, er zit een behoorlijk verschil in. Het is alleen best heftig om het zo onder het zadel terug te merken. Gelukkig merk ik wel elke keer dat het weer makkelijker gaat en ze doet ontzettend haar best ook. Ik doe ook oefeningen aan de hand met haar en dan is ze ook echt overijverig, dus ik ben heel trots op mijn kleine grote meid.

@Ridder, bedankt voor de tip. Ik zal me eens inlezen. Tot nu toe ben ik nog van plan om voor Cavalor te gaan.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:40

Heb het topic een beetje door gelezen erg vervelend voor je en merrie en voor jou! Ze lijkt op de eerste foto wel mooi op gewicht.

4 jaar geleden heeft een vriendin van mij een 3 jarige op een veiling gekocht. Ze is hierna met enige ruzie voor een half jaar vertrokken naar Canada. Ik heb de verantwoordelijkheid op me genomen om hem in de spieren te krijgen. En wat dat moeizaam ging jeeeeujtje! Na een tijd aanmodderen zijn we 2x per dag muesli aan het voeren (gewoon kleine schep) en 3x per dag flink wat hooi en het liefst een beetje vettig, vochtig hooi wat een beetje ruikt naar wijn maar geen voordroog. Misschien herkent je het. Hier zitten erg veel eiwitten in. In combi met 1/2x per week lang laag en overgangen en 2/3x per week een flink half uur longeren met een Pessoa ging het mega snel. Hij liep voor de rest gewoon op een normale wei (niet echt vol maar niet schraal) en ik verwende hem af en toe met iets lekkers.

Misschien haal je daar iets uit? :D
Super veel succes!!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:39

@ Riddershow, ik heb op Google gezocht naar dat voer maar kan t niet vinden... Heb je misschien een linkje?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:31

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 17:46

Madam heeft vandaag heel goed gelopen ohz. Scheefheid lijkt langzaam beter te worden. Het is nog steeds wel extreem maar doordat ze nu wil nageven op links krijg ik meer controle over haar schouders. Zelfs weer toegekomen aan schakelwerk waarin ze zich ook aardig recht wist te houden. Begint toch weer ergens op te lijken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:11

Ik begrijp het hele probleem niet. Paard is 4,5 en in de groei. Die hoort schraal. Het is hetzelfde als vragen van een slungelige, lange magere puberjongen van 13 dat hij lekker bulky en gezond gespierd is. Is gewoon niet realistisch.
Je overvoerd en overvraagd een paard al snel als je dat onnatuurlijk snel voor elkaar probeert te krijgen.

Wij hebben hier 5 jonge grote kwpners staan die pas met 5 zijn ingereden, toen waren ze ook schrale slungels. Nu zijn ze 6 en keurig in de breedte uitgegroeid. Super bespiering, prachtige paarden. Onder ander door veel aan de hand werken (rechtrichten!) vóór je erop gaat zitten. Eerst spieren, dan rijden, niet andersom. Dze paarden kregen en krijgen nog niet een fractie van het krachtvoer dat jij in je paard gooit.

Geduld en respect voor de natuurlijke fases van de groei. Dat is de enige tip die ik je kan geven.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 12:27

Hoi allemaal, voor de nieuwsgierige zal ik maar weer eens even posten hoe het nu gaat. We staat nu 2 weken op de nieuwe stal. Dit bevalt supergoed. Ze heeft het wel even pittig gehad omdat ze meteen 24/7 de paddock op ging en dus minder beschutting had. Daarvoor in ruil staat ze wel de hele dag in een groep, heeft ze meer ruimte dan op stal en altijd beschikking tot ruwvoer. Ze was eigenlijk vrijwel meteen helemaal zen toen ze aankwam. Vanaf vorige week zijn ze begonnen met wennen aan gras en vanaf morgen komen ze dus niet meer op de paddock maar alleen nog maar op het land. De eerste dagen leek ze wat in te vallen maar nu bolt ze juist weer mooi op. Op de vorige stal stond ze regelmatig stro te eten waardoor ze misschien ook wel wat opgeblazen was. Helaas nog geen foto's van een miraculeuze transformatie oid maar zodra ik jullie iets kan laten zien, zal ik dat doen.
Mbt de scheefheid, deze is wel vrij miraculeus weggetrokken. We kunnen nu weer normaal rijden. Gister ging ze zelfs dansend de bak door :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:40

Wat een fijne update! Dat de scheefheid 'zomaar' verdwijnt is wel heel raar, zeker als er zo veel mensen naar hebben gekeken. Maar heerlijk dat ze het goed doet in de nieuwe groep en op het gras. Ben benieuwd naar de foto's

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:57

De scheefheid werd pas echt extreem na de acupunctuur behandeling. Daar heeft verder niemand meer naar gekeken behalve mijn instructrice en ik heb ook veel overleg gehad met de persoon die haar toen behandeld heeft. Heb nu wel het gevoel dat ze overal los is in haar lijf maar dat ze wel nog goed haar balans moet leren vinden. Wat ik denk dat ook helpt is dat ze veel buiten is en beweegt en na het linkerbeen komt toch echt het rechterbeen aan de beurt bij het lopen. Hierdoor loopt ze ook eventuele verzuring eruit dus sneller herstel.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:16

Fijn om te horen dat t zo goed gaat!!! Het gras zal je paard ook goed doen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:34

Hier alvast een foto van opzij. Zoals je kunt zien, ziet ze er vam opzij goed uit. Vanaf de achterkant is het nog wel een ander beeld.
Laatst bijgewerkt door Gini op 19-08-16 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:22

Het heeft bij mijn bijrijdpaard van nu 6 ook bijna een jaar geduurd om bespiering te kweken. Geef het ook wat tijd, dan zul je zeker zien dat het betert! Hij zag er ook ongeveer zo uit als de jouwe.
Wij zijn veel buiten wezen rijden, en dat heeft voor zijn balans ook echt wonderen gedaan.
Ze ziet er in ieder geval al wel beter uit!

Misschien heb je niets aan mijn post, maar wilde het even met je delen :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 14:12

Nu ik verhuisd ben kan ik helaas niet zo makkelijk meer op buitenrit. Wel is er goed springmateriaal aanwezig wat ook nog een beetje hanteerbaar is om klaar te zetten in je eentje dus daar werk ik nu veel mee. Zo heb ik tijdens het longeren een klein sprongetje neer gezet en ook al een keer onder het zadel sprongetjes gemaakt.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:40

Dat begint er al beter uit te zien.
Als je balkjes tot je beschikking hebt kan je daar ook leuk mee spelen tijdens t longeren.