Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:16

c_alsemgeest schreef:
Van rennies moet je naar verhouding dan wel heul veul geven per kg lichaamsgewicht, dus dat wordt een dure grap ;)

Haha ja dat leek mij ook :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:19

Jep, zo doe ik het nu ook. Onbeperkt hooi, van 8 uur s'ochtends tot 10 uur s'avonds buiten met vriendjes. In de stal stro, liksteen en onbeperkt hooi, en een halve muur tussen hem en z'n vriendin zodat ze altijd kunnen knuffelen. Krachtvoer krijgt hij altijd met veel dailyplus erdoor en sinds vandaag ook met probiotica.
Het buiten zijn en constant hooi heeft al voor heel veel verbetering gezorgd t.o.v. hoeveel hij zoog waar hij eerst stond. En dat te bedenken dat hij nieuwe stal, nieuwe vriendjes en nieuwe baasjes gekregen heeft.

Rennies heeft geen enkel effect omdat de werkzame stof al is afgebroken voor het in de maag terecht komt. Je kan ze wel geven en het zal ze geen kwaad doen, maar er gebeurt gewoon niks.

Lolala73

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:54

ik geef dus 1,5 kilo brok per dag verdeeld over drie porties met luzerne en een handje muesli, soms slobber en dan de hele dag hooi in een slowfeeder, denken jullie echt dat dat teveel krachtvoer is voor een paard van 1.65? Ik rij elke dag en hij staat nu nog elke dag een paar uur in de paddock, straks mag hij het land weer op..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:58

Mijn paard krijgt het in ieder geval niet. Alleen toen hij 6 dagen in de week intensief getraind werd en nog moest aankomen, kreeg hij 1.6kg (corn)muesli. Ondertussen is hij terug naar 0.6kg lichte muesli. En dan heb ik nog niet eens een luchtzuiger. Die van mij krijgt olie bij om op gewicht te blijven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:06

Uiteindelijk zuigt een paard lucht omdat hij door een factor uit zijn omgeving zodanig veel stress ervaart dat hij daarvoor een uitweg zoekt. Ik weet dat de populaire opinie op bokt is dat DE oplossing is het paard meer buiten te zetten, meer hooi te voeren en het krachtvoer weg te halen. Voor een aantal paarden werkt dat vast, voor een aantal echter ook niet. Wat ik veel belangrijker vind is om eens te kijken naar je paard, alle vooroordelen los te laten en kijk eens gewoon wat zijn stressfactoren zijn. Hoe meer van die factoren je weg kunt halen, hoe minder na verloop van tijd het luchtzuigen zal worden. Dat proces duurt geen weken of maanden overigens maar jaren.

Aantal simpele voorbeelden die voor bepaalde paarden stress kunnen veroorzaken:
- Voeren uit een hoge voerbak. Veel paarden eten prettiger vanaf de grond, er zijn voldoende veilige voerbakken/emmers waaruit krachtvoer gegeven kan worden.
- Buurpaarden. Paarden die onderling veel klooien, vooral tijdens het voeren, hebben meer stress, gaan vaak ook nog eens sneller eten wat weer maagproblemen in de hand werkt. Bij mij zijn alle tussenschotten de eerste meter dicht (in de hoek waar gevoerd wordt). Paard ziet daardoor in die hoek buurpaard niet, minder stress, eet rustiger.
- Wel of geen buitenluik. Genoeg paarden die 50% rustiger zijn als ze wat meer te zien hebben! Andersom zijn er ook paarden die een hekel hebben aan drukte, langslopende mensen en paarden. Die zijn dan beter af met een plekje achteraan ergens.
- Groep waarin ze buiten staan. Veel wisseling kan voor stress zorgen maar ook als er een paard tussenstaat waarmee het simpelweg niet klikt is dat is enorme, dagelijks terugkerende stressfactor.
- Rijden! Niet passend tuig, een ruiter die onduidelijke hulpen geeft en nog honderd andere dingen kunnen het rijden in plaats van een leuke bezigheid, een stressfactor maken.

TS, probeer het idee dat alle paarden hetzelfde zijn en er maar één oplossing is, los te laten. Ga oprecht kijken naar wat je paard wel en niet fijn vindt (of vraag een ervaren persoon om dat voor je te doen) en ga stap voor stap aanpassingen doen in je stalmanagement. Ik heb hier een ex-luchtzuiger staan die overdag 6-10 uur buiten staat (en dan ook echt, echt naar binnen wil), wel met buurpaard achter een draadje maar alleen in zijn wei, die best flink krachtvoer krijgt (ook heel veel ruwvoer trouwens) en die perfect happy is en al jaren niet meer zuigt. Ik denk dat die morgen nog weer begint als ik 'm 24/7 op alleen ruwvoer buiten zet. Kijk, luister naar je paard en neem de moeite om uit te zoeken waar hij happy van wordt. En heb het lef om daar ook naar te handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:10

Ik heb nog een beetje maagcompositum over, misschien handig als iemand het wilt proberen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:22

Ik luister juist heel goed naar mijn paard. Mijn paard staat alleen snachts binnen en binnen kort 24/7 buiten. Hij heeft geen luik nodig omdat hij in het midden staat en de schuif deuren staan nog een stuk open. Ik hou zeker niet de gedachte vast dat 1 ding maar moet helpen. Maar ik ben 14 en ik betaal zelf de hoefsmid/ dierenarts/ tandarts. Dit doe ik puur door te sparen. Ik heb mijn zadel nog laten na kijken en krijg les. Hij heeft geen stress want er is niks veranderd de afgelopen 3 jaar. Ik wissel veel af en hij heeft altijd zijn oortjes naar voren met rijden. Vind dat je een beetje snel oordeelt, zonder de situatie te kennen. De muren zijn al dicht, dus stress van andere heeft ie niet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:24

Andere: dank jullie wel dat jullie zo snel en goed uitgelegt reageren. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:24

Cas123 schreef:
Ik luister juist heel goed naar mijn paard. Mijn paard staat alleen snachts binnen en binnen kort 24/7 buiten. Hij heeft geen luik nodig omdat hij in het midden staat en de schuif deuren staan nog een stuk open. Ik hou zeker niet de gedachte vast dat 1 ding maar moet helpen. Maar ik ben 14 en ik betaal zelf de hoefsmid/ dierenarts/ tandarts. Dit doe ik puur door te sparen. Ik heb mijn zadel nog laten na kijken en krijg les. Hij heeft geen stress want er is niks veranderd de afgelopen 3 jaar. Ik wissel veel af en hij heeft altijd zijn oortjes naar voren met rijden. Vind dat je een beetje snel oordeelt, zonder de situatie te kennen.

Dat is grappig, want ik noem voorbeelden, ik neem aan dat je weet wat dat zijn? Ik zeg nergens dat ook maar één van deze opties voor jouw paard geldt. Het enige dat ik heb gezegd is dat er een stressfactor zal zijn omdat hij nou eenmaal luchtzuigt. Maar volgens mij had je dat zelf ook al bedacht, anders vroeg je niet om mogelijkheden, toch?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:27

Nee maar ik antwoord daar op. Het is mijn gevoel en mening dat ik denk dat jij iets te snel oordeelt. Ik probeer zo veel mogelijk. Maar zo kom je op mij over.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:29

Het laatste deel van je bericht is wel op mij en mijn pony gericht. Maar ik ga er verder niet op in.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:31

Cas123 schreef:
Nee maar ik antwoord daar op. Het is mijn gevoel en mening dat ik denk dat jij iets te snel oordeelt. Ik probeer zo veel mogelijk. Maar zo kom je op mij over.

Dus omdat ik de moeite neem om een best heel uitgebreide post te schrijven met daarin heel veel voorbeelden en mogelijke opties met het idee 'misschien had je daar nog niet aan gedacht en laat ik even een andere insteek zien dan de honderd reacties met meer buiten/minder krachtvoer' oordeel ik over je? Nou, dat is ook de laatste keer dat ik de moeite neem iemand te helpen dan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:33

Cas123 schreef:
Het laatste deel van je bericht is wel op mij en mijn pony gericht. Maar ik ga er verder niet op in.

Klopt, met daarin het advies (wederom ga ik er even vanuit dat je weet wat advies is, heel iets anders dan een oordeel namelijk) om alle in één richting pushende reacties los te laten en te kijken naar wat voor jullie werkt. Nergens zeg ik dat je nu niet kijkt naar je paard, ik benadruk enkel dat je gerust verder mag kijken dan wat bokt als beste optie verkiest, dat er meer mogelijkheden zijn. Je weet wel, aangezien ik er ervaring mee heb enzo. Ik hoop dat je niet alles zo op jezelf betrekt, lijkt me zwaar leven.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:35

Oke dit is geheel jou mening. Jij probeert mij te helpen in zag dit anders. Prima. Ik doe mijn best.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:36

Sammie schreef:
Ik zou dat geld eerder besteden aan de daadwerkelijke medicatie dan aan een scopie. Voor 230 euro heb je een behandeling van zeker een maand.

Behandeling met omeprazole is echt vele malen duurder! Ik heb helaas ervaring. En zomaar aanmodderen met dit soort middelen is niet goed voor je paard. Over welk middel heb jij het??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:45

Wel over omeprazole, maar dan met abler in plaats van met gastrogard. Bij een paard tot 525kg is het 35€/week, bij een paard tot 700kg is het 50€/week. Gastrogard werkt tot 575kg paard per spuit en kost dan 240€/week.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:11

Zou persoonlijk toch altijd laten scopen... niet alle zuigers hebben veel zweren. Het kan soms ook vanuit de darmen komen. Anders geef je een dure kuur terwijl pre en pro biotica voldoende zouden zijn geweest :)

0000 schreef:
Uiteindelijk zuigt een paard lucht omdat hij door een factor uit zijn omgeving zodanig veel stress.

Paarden zuigen door lichamelijke problemen , vooral aan het spijsverteringskanaal. Maar die worden inderdaad vrijwel altijd verergerd door stress. Vooral maagzweren zijn een duidelijke oorzaak van zuigen en deze kunnen verergeren onder invloed van stress. Verveling veroorzaakt ook stress, maar luchtzuigen is per definitie geen stalondeugd die sec kan ontstaan uit verveling. Zoals andere psychisch gerelateerde stakondeugden dat wel kunnen zijn.

Verder ben ik het 100% eens met je verhaal :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:20

een scopie heeft wel degelijk zin.Dan weet je gericht waar op te richten
Als er bv nog steeds een maagzweer zit dan kan er vanuit dat oogpunt gewerkt worden aan een oplossing.
Wanneer er GEEN maagzweer meer zit heeft het paard geen medicatie hiervoor nodig en moet er vanuit andeer oogpunt gekeken worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:04

ElCamino schreef:
een scopie heeft wel degelijk zin.

Heeft er hier iemand gezegd dat het geen zin heeft dan? :)

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:18

Is 1,5 kilo brok teveel voor een luchtzuiger of überhaupt voor een paard van 1.65 denken jullie? Ik vind het moeilijk om het juiste voerschema te vinden. Hij is jong, groeit misschien nog, en een beetje schraal door de castratie en alle recente veranderingen (heb hem nog maar een maand). Ik denk toch dat hij brok nodig heeft naast onbeperkt hooi, een plak stro per dag en lucerne.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:30

In mijn ogen is dat een nette hoeveelheid, een paard in de groei en die nog werkt ook mag best nog wat meer krijgen, of anders een brok die meer voedingswaarde heeft zodat je minder hoeft te voeren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:42

Mocht je voer verdenken is het misschien een optie om van vaste brok te gaan naar muesli/losse vorm. (als het nu vaste brok is natuurlijk). Of het teveel is, is lastig te zeggen onder het paard te zien/kennen. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:28

Dat hangt echt heel erg van het paard af. Meusli is vaak beter dan vaste brok doordat er minder bindmiddelen ed in zitten en het langer duurt voordat het opgegeten is. Mits de kwaliteit en verhoudingen in de meusli goed zijn natuurlijk. ;) Dat verschilt ook per merk/soort.

Mijn paard heeft redelijk wat krachtvoer nodig (deels meusli/deels brok) omdat hij de voedingsstoffen niet meer naar behoren op neemt door een meervoudige darm perforatie en retentie maag in 2009.
hij krijgt verdeeld over de dag ongeveer 3,5kg. Maar mijn merrie bijvoorbeeld stond op onbeperkt ruwvoer en maar 1kg biks verdeeld over de dag. (Was geen zuiger)

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:27

oke dus brok aanvullen met muesli, bij welk merk zweren jullie? Er is zoveel muesli in de handel... Ik geef hem trouwens ook 1 keer in de week slobber

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:30

Niet aanvullen, vervangen :)