6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Re: 6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:54

Misschien verstandig om goed af te wegen wat hij te eten krijgt en regelmatig kleine porties aanbieden.
Echt een klote situatie die toch een beetje door blijft sudderen.
Ik heb altijd geleerd dat darmen door beweging geactiveerd wordt. Hij zou dan minimaal 3 kwartier moeten stappen en beste 2 keer per dag. ( zo deden wij dit iig bij een paard met darmproblemen. Na een half uur komen de darmen pas echt opgang dus paard stapte 2x per dag een uur in de stapmolen)
Ik weet hoeverre dit je helpt, of je er wat aan hebt maar wilde het toch even melden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:04

Ik vraag me even af of je paard wel voldoende drinkt en ook of hij nu weer helemaal normaal plast. Als hij te weinig vocht binnenkrijgt, kan de mest natuurlijk ook droger worden. Hoe nat maak je de zemelen?

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:51

Vanochtend waren er 2 kleine hoopjes mest en nog te hard. Hjj had al zijn voer op ook het hooi dit was voor het eerst. Net nog met kliniek gebeld. Advies hij moet zoveel mogelijk vocht binnenkriijgen. Zout over eten hooi nat maken weidegang en parafinne olie geven 200 cc per dag. Bietenpulp mag ook. Morgen terugbellen of het beter gaat. Hij oogt verder wel goed geen koorts en hij knabbelt lekker aan zijn gras. Als het niet verbetert ga ik zeker die medicijnen vragen pandora wat ik niet doe is terug naar de kliniek gaan. Die stress gaat hem geen goed doen.

Bedankt voor jullie reacties.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:53

Jet hij plast nog steeds kleine beetjes maar er waren vanochtend behoorlijk natte plekken in de krulllen dus hij heeft meer geplast. Zemelen maak ik behoorlijk nat

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:58

Karoune schreef:
Jet hij plast nog steeds kleine beetjes maar er waren vanochtend behoorlijk natte plekken in de krulllen dus hij heeft meer geplast. Zemelen maak ik behoorlijk nat

hij schacht wel goed uit als hij plast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:59

Drinkt hij wel voldoende?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:02

Ik zie je topic nu pas. Als ik eerder had geweten dat hij bij Tom Mariën stond, had ik je eens bij Ad en Fin op bezoek gevraagd, is maar 10 minuutjes...

Ik kan je niet echt advies geven, maar ik duim heel hard mee dat alles toch in orde komt. Dikke knuffel!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:05

Maak de bietenpulp aub goed nat en laat het weken, anders ben je straks nog verder van huis! Ik neem aan dat je bekend bent met het feit dat pulp heel veel vocht opneemt? Voeg je dt niet toe, dan trekt het vocht uit het lijf met verstopping tot gevolg.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:08

Ik weet niet of hij een automatische drinkbak heeft of dat je met emmers water geeft, maar ik zou een automatische drinkbak afsluiten en handmatig water gaan geven. Dan kan je zien of hij echt zo'n 30-40 liter per dag drinkt of dat dat ook minder is. Qua bietenpulp is speedybeet van PAVO misschien wel makkelijk. Dat bevat ook weinig suikers en is betrekkelijk snel te voeren na het weken. Als hij ook nog eens schraal is, is de senior priores van Subli weer beter denk ik. Dat moet wel lang weken, dus dat moet je echt een halve dag van te voren klaar maken.
Gras is natuurlijk ook wel vochtig, nat hooi ook.

Vervelend dat hij toch steeds maar kleine beetjes lijkt te plassen. Zou mooi zijn als dat ook weer beter zou gaan. Succes met hem hoor!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:44

Sterkte, je doet alles wat je kan. Buiten alle goede tips hier boven is het enigste wat ik nog kan toevoegen winter peen bevat ook veel vocht en in grotere hoeveelheid licht laxerend. Dikke knuf voor jullie

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:24

Ik heb net het hele verhaal gelezen.
Ik ben geen da, maar je paard heeft een extreme allergische reactie gehad op het rhino vaccin.
Zo'n extreme reactie wordt ook wel een anafylactische shock genoemd.
Het komt zelden voor, maar het bestaat wel degelijk, zowel bij mensen als bij paarden.

Wat er eigenlijk gebeurt is dat het immuunsysteem extreem reageert
op een stof die voor de grote meerderheid van de mensen/dieren vrij onschuldig is.
Het immuunsysteem slaat daarbij als het ware compleet op hol.
Zo'n anafylactische shock heeft allerhande symptomen, maar jeuk is zeer typisch.
Bij de gevolgen kunnen nagenoeg allerhande organen en systemen betrokken raken.
Ook het spijsverteringsstelsel, ook het neurologisch systeem.

Anafylactische shock kan levensbedreigend zijn, maar het goede nieuws is,
als er geen snelle sterfte optreedt bestaat er een grote kans op volledig herstel.

Extreme allergische reacties kunnen niet alleen door medicijnen worden uitgelokt,
maar door de meest uitéénlopende stoffen, inclusief 'gewone' voedingsmiddelen.
Voor sommige mensen bijvoorbeeld is pindakaas levensgevaarlijk.

Anafylactische shock wordt acuut behandeld met epinefrine (adrenaline),
en vervolgens met corticosteroïden en antihistaminica.
In plaats van corticosteroïden kun je ook 'gewone' ontstekingsremmers gebruiken (nsaid's),
maar in dit geval zijn corticosteroïden beter omdat ze ook het immuunsysteem wat onderdrukken.

Ik neem aan dat je paard antihistaminica gekregen heeft,
maar misschien is het verstandig om dat toch nog eens na te vragen.
Er bestaan antihistaminica specifiek voor paarden,
en bij zo'n allergische aanval kunnen antihistaminica een groot verschil maken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:30

BigBen, volgens mij was het een "gewone" influenza-enting, geen Rhino-enting. Ander zou volgens mij testen op Rhino ook geen zin hebben gehad.

En bij mijn weten is een Anafylactische Shock levensbedreigend en wel snel ook, ik kan me niet voorstellen dat een paard dan nog vier dagen door kan... Ik kan er naast zitten hoor, maar dat zijn mijn ervaringen in elk geval daarmee.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:48

Ik kan me eigenlijk wel goed vinden in verklaring van bigben. Verklaard idd groot deel Vd symptomen en idd wanneer niet dodelijk heeft je lichaam wel flinke herstel weg te gaan.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:28

Ik ben het dan weer met Jet eens. Een anafylactische shock is een zo heftige allergische reactie dat alle vaten in het lichaam zich zo verwijden dat het dier/mens in shock raakt. Bij niet direct handelen overlijd je hier aan. Jeuk kan wel een allergische reactie zijn, maar dus geen anafylactische shock. Iig dat is mij zo ooit geleerd ;)

Ik hoop voor je dat je DA je morgen nog extra tips kan geven.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:46

Een anafylactische shock is levensbedreigend, maar je hoeft er niet aan te sterven.
En bij een anaylactische reactie bestaan er natuurlijk meerdere gradaties.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 20:41

big ben heb je verhaal met belangstelling gelezen alleen is hij inderdaad niet tegen het rhino virus geent maar tegen influenza en tetanus. Denk je dat dit ook hierdoor kan ontstaan? ik zal het in ieder geval morgen met de kliniek bespreken. ik heb vandaag ook nog met hun gebeld. hij mest nog steeds hele kleine beetjes en hard. hij heeft 4 uur op de wei gelopen. hij staat nog steeds vaak in de plashouding maar zijn plas wordt beter meer en is ook helder van kleur. lijkt me dan dat hij voldoende drinkt. uit een emmer
heeft hij nooit gedronken heb al lauw water geprobeerd maar nee. ik zie hem wel drinken aan zijn
drinkbakje. wortels eet hij niet appels weer wel. raar want hij was dol op wortels.

jet ik ga de bietenpulp van pavo proberen dank je voor de tip. hij heeft gelukkig wat reserves en is niet schraal.

ikkedus ja ik ben bekend met hoe je pulp klaarmaakt maar heb het eigenlijk nooit gevoerd omdat ik altijd bang was dar iemand droge pulpbrok aan een van de paarden op stal zou voeren.

bedankt allemaal weer enorm fijn al die tips en medeleven.

geerke hij schacht bijna niet uit met plassen soms wel erna, betekent dit iets?

tieneke ik wil ad en fin heel graag een keer zien als dit allemaal achter de rug is. jammer dat ik niet in de gaten had dat het zo dichtbij is.

dank je alice hij staat nu 4 uur per dag op de wei en dit is een grote wei ik heb hem in de gaten gehouden en hij loopt best veel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:50

plas moet niet helder zijn hoor,paardenplas hoort troebel te zijn.Is het een idee om zijn plas eens te laten onderzoeken?

Dat niet uitschachten doet mijn paard ook weleens...hoort niet.Bij mijn paard komt het doordat hij weer gek heeft gedaan en dan zit er iets niet goed in zijn rug.(maar hij is bijna 29,dus opa)

Heeft jouw paard misschien een foute beweging gemaakt in de wei?Dat zou ook nog kunnen,dat er iets vreselijk fout zit in zijn rug of bekken?Ik bedenk dit aan de hand van dat vreemde plassen en ataxie verschijnselen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:20

Karoune schreef:
big ben heb je verhaal met belangstelling gelezen alleen is hij inderdaad niet tegen het rhino virus geent maar tegen influenza en tetanus. Denk je dat dit ook hierdoor kan ontstaan?

Maakt niets uit.
Het gaat om een allergische reactie,
en die kan net zo goed ontstaan bij een rhino-vaccin, een griep-vaccin, of gewone pindakaas.

Ik zou je wel willen aanraden, laat je niet in met homeopaten, gebedsgenezers en andere kwakzalvers.
Dat draait alleen op een enorme emotionele ontgoocheling uit.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:23

urine is 2 keer onderzocht was goed. ze hebben fto's gemaak van zijn rug en gek op de wei heeft hij bij mijn weten niet gedaan. ik had al aan arts voorgesteld om osteopaat te laten kijken maar dit werd mij zeer afgeraden. bij atactische paarden kan dit helemaal fout gaan.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:26

bedankt weer voor je reactie big ben. ik heb sterk het gevoel dat het dit wel eens zou kunnen zijn alhoewel hij al plasproblemen had voor de enting maar na de enting escaleerde alles.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:16

Net weer met kliniek gebeld. Tom Marien niet gesproken maar een andere dierenarts. Zij gaat Tom vanochtend met mijn dierenarts laten bellen om te overleggen over de verdere behandeling.
Vanochtend 1 klein hoopje mest in de stal en wederom hard. Word er wel een beetje moedeloos van.
Ik hoop maar niet dat ze zeggen dat hij terug naar de kliniek moet, dat wil ik dat arme paard niet meer aandoen. Voor de rest eet hij wel zijn hooi en brokjes en hij wil ook graag naar buiten maar het was hier vanochtend echt winterweer met sneeuwbuien dus dat vond ik toch niet zo verstandig. Vandaag proberen of ik eerder naar huis mag van mijn werk en dan nog even de wei in.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:17

En hoe was het vandaag?
Nog je DA gesproken over hoe verder?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:32

Kan je niet slobber maken en daar lijnzaad olie in doen meestal eten ze het wel en zo krijgt hij ook genoeg vocht binnen. En ik denk dat het lichaam weer helemaal op gang moet komen.
En pas de.olie in de slobber doen op moment dat je het geeft

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 11:08

Even een update. Er is contact geweest tussen Tom en mijn dierenarts. Het advies is door te gaan met de parafinne olie en hem verder proberen zoveel mogelijk vocht binnen te laten krijgen. Nou ik heb al slobber, zemelen en bietenpulp geprobeerd en hij eet het allemaal niet. Ik zie hem wel regelmatig drinken. Hij staat nu een paar uur per dag met een deken op de wei en neemt wel goed gras op. Gelukkig staat er nog iets van gras op de wei en is het geen modderwei. Zijn temperatuur blijft goed. Hooi eet hij goed. Heeft wel last van zijn buik en ik haal de mest er zelf uit. Hij eet gewoon hooi terwijl ik dit doe. Hij heeft goed in de gaten dat ik hem help hiermee. Maar ja hoe lang gaat dit duren? als het storing in de zenuwgeleiding is, herstelt zich dit dan? Allemaal vragen die ik vandaag weer per email naar de kliniek heb gestuurd. Vitamine e gaat nu in de appelmoes en dan per spuit de mond in. Hij heeft er een gruwelijke hekel aan die spuiten met parafinne en vitamine e en ik ook. vind het vreselijk om te doen maar het is noodzaak.

Hij gaat dus niet vooruit maar ook niet achteruit. Hij loopt op het harde wel goed hele stukken zonder ataxie maar op de wei heeft hij soms problemen met de achterhand. Het is nat en glibberig dus dat is lastig voor hem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:24

had hij die ataxieverschijnselen voor de enting ook al?
Kon de dierenarts je niet vertellen in hoeverre beschadigingen weer helen in de darm?Ik geloof wel dat ze een gedeelte kunnen bekijken met een colonscopie,maar ook niet alles.
Sterkte maar weer,wat een zorg! |(