Mijn pony is veel te mager...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:01

Cemlys schreef:
Mensen mensen, dierenarts heeft het dier zelf gezien. Geloof dat hij vast de kunde heeft om een situatie in te schatten. Snap dat bokt het beter kan vanachter de pc...

Nou zeg, ongelofelijk. :n

Ts, misschien leuk om een fotootje te plaatsen als het weer beter gaat? Toen ik mijn merrie net had kreeg ze ook zo'n enorme terugslag, dat heeft heel lang geduurd voordat dat weer bij trok.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:04

Er bestaat ook nog zoiets als zelf initiatief nemen en zeggen dat je bloedonderzoek wil. Knappe va die op het oog kan zien of het dier bloedworm of iets dergelijks heeft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:17

DatBenIkNou schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als zelf initiatief nemen en zeggen dat je bloedonderzoek wil. Knappe va die op het oog kan zien of het dier bloedworm of iets dergelijks heeft.

maar het dier is al ontwormd, wie zegt dat het geen middel was wat ook tegen bloedworm was, trouwens in het bloed kun je niet zien om welke worminfectie het gaat (eosinofielen kunnen gestegen zijn en dan ga je uit van een parasitaire infestatie of een allergische reactie/overgevoeligheid)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:19

In bloed kan je meer zien dan wormen alleen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:20

DatBenIkNou schreef:
In bloed kan je meer zien dan wormen alleen.

dat weet ik maar ik reageerde specifiek op die bloedwormen en dat het dier al ontwormd is, maar goed laat maar

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:24

Inderdaad bloed nog even na laten trekken voor de zekerheid. Volgens mijn dierenarts was onze pony ook 'schoon' en wist ze verder ook niet meer wat we er mee konden. Ik heb toen een andere dierenarts laten komen en zij heeft wel bloed afgenomen. Wat bleek? Ingekapselde bloedwormen met als gevolg een chronische darmontsteking waar hij nu dus niet meer van af kan komen... zonder bloedonderzoek waren we daar nooit achter gekomen...

Petje af dat je er alles aan wil doen om hem weer beter op gewicht te krijgen hoor ;) genoeg mensen die dat niet doen.
Ik vraag me alleen af hoe je ouders er tegenover staan. Wat vinden die van de situatie? Vinden ze het de moeite waard om er geld in te steken om de oorzaak te achterhalen? Kosten zullen namelijk alleen maar oplopen als de oorzaak niet gevonden en aangepakt wordt. Desnoods nog advies vragen aan een andere dierenarts!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:09

Ik vind helemaal niet dat TS er alles aan doet om hem weer op gewicht te krijgen, eerlijk gezegd. Je kan er in stoppen wat je wil, maar zoals je zelf al aangeeft , als het iets medisch is gaat dat geen zoden aan de dijk zetten. Ik heb exact de zelfde ervaring met bloedworm als jij, dan zegt ontwormen dus niks.

Wat is nou de moeite/kosten om een bloedje te laten trekken?? :?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:15

DatBenIkNou schreef:
Ik vind helemaal niet dat TS er alles aan doet om hem weer op gewicht te krijgen, eerlijk gezegd. Je kan er in stoppen wat je wil, maar zoals je zelf al aangeeft , als het iets medisch is gaat dat geen zoden aan de dijk zetten. Ik heb exact de zelfde ervaring met bloedworm als jij, dan zegt ontwormen dus niks.

Inderdaad bloedwormen worden vaak onderschat, zelfs door dierenartsen. Die hebben er vaak ook geen flauw benul van...
Voor haar leeftijd doet ze er alles aan denk ik. Uiteindelijk horen de ouders de grotere beslissingen te nemen, zoals de dierenartsbezoekjes, onderzoeken etc. Dat kun je van zo'n jong meisje niet verwachten. Waarschijnlijk moet het namelijk uit de portemonnee van haar ouders komen. Haar ouders hebben dus de verantwoordelijkheid om meer te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:17

DatBenIkNou schreef:

maar in hoeverre word er vanalles ingestopt vraag ik mij dus af. ;)

DatBenIkNou

Re: Mijn pony is veel te mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:38

Daar heb je gelijk Ingrid, ts is natuurlijk nog erg jong. Als je ouders dan geen paardenmensen zijn, wordt het best lastig.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:08

DA heeft nog geadviseerd om seniores priores te voeren, dus dat voer ik nu sinds een paar dagen, vindt het een beetje raar dat er gezegd wordt dat er beter tegen een muur aan gepraat kan worden, want ik lees wel degelijk elk bericht, alleen zoveel adviezen en tips kan ik niet allemaal tegelijk bij mijn pony uitproberen. Ik doe wat de DA zegt en hopelijk ga ik snel verschil zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:10

Hoeveel voer je hem?geweekt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:11

Maar is er verder nog iets gedaan? Want als je pony met een probleem zit, dan kan je hem heel veel gaan bijvoeren, dan komt hij geen grammetje aan :n
Ik vind het een beetje gek dat je DA gewoon meer eten aanraadt terwijl ik jouw pony er toch echt niet goed vind uitzien...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:58

Als de pony 2 à 3 weken geleden pas ontwormd is, is het normaal dat er niet direct 50 kg bijkomt (zou ook niet gezond zijn). Lijkt me geen wormbuikje te zijn, maar kan je natuurlijk nooit zeker weten.

Verder kan ze natuurlijk niet alle adviezen combineren: sommigen adviseren kuilmaïs en/of meer krachtvoer, terwijl anderen aan een maagzweer denken en kuilmaïs en extra krachtvoer dus niet het beste advies zijn.

Ik zou het idd nog een paar weken aanzien, adviezen van DA opvolgen en zorgen dat ie niet "weggepest" wordt door het andere paard. En es horen wat de vorige eigenaars gaven qua voer.

Ook opletten met "goede kwaliteit ruwvoer": ik had hier vorig jaar prachtig kruidig hooi, maar kon een paar van mijn paarden er echt niet goed op houden, terwijl ze normaal zomer/winter te dik staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:53

In twee of drie weken kun je een paard best laten aankomen hoor,daar heb ik genoeg ervaring mee....moet je er wel voer instoppen.Want zelfs al is hij nu wormvrij van lucht word hij niet dik.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:10

Nou ben heel benieuwd hoe het de komende weken gaat.
Waarschijnlijk scheelt het al enorm dat je paard niet meer weg gejaagd kan worden bij het voer!
Dus dan je inderdaad al snel verandering moeten zien met de senioren slobber en hooi enz.

Hou ons op de hoogte!

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:54

hij krijgt nu 1 kilo seniores priores + 1 kilo brok, bij de vorige eigenaar kreeg hij 3 broden per dag.. niet heel erg goed dus

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:07

Maar wel zo'n 2.5 kg gebakken (dus makkelijker verteerbare) granen. Dat komt neer op 26MJ die gemakkelijker verteerbaar zijn dan de meeste gewone brokken (hydrothermisch ontsloten brokken/muesli's zijn daar een uitzondering op).

Subli SP heeft ongeveer 10MJ per kg, brok zit tussen de 9 en de 11.5MJ per kg over het algemeen. Om je wat te laten vergelijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:56

@Mizora, die 2,5 kg gebakken granen, bedoel je daar die broden mee? En dat ie nu dus minder binnen krijgt dan toen?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:18

Cemlys schreef:
Mensen mensen, dierenarts heeft het dier zelf gezien. Geloof dat hij vast de kunde heeft om een situatie in te schatten. Snap dat bokt het beter kan vanachter de pc...

Ja en op je dierenarts moet je blindelings vertrouwen :+

Hier ook een pony die altijd te dik was en letterlijk dik werd van lucht (ze kreeg alleen hooi).
Nu (na een heel verhaal) staat ze hier terug en krijg ze 1 liter bietenpulp, 1 liter zemelen en 1 liter krachtvoeder. En daarbij onbeperkt kuilgras.
Maar ze is mager en blijft dit (je kan haar ribben tellen en haar kont is nogal puntig)
De DA kwam in de week langs (overigens niet 'mijn' DA, maar hij doet de inentingen wel, dus hij kent mijn pony toch een beetje en dat al 6 jaar lang) en die beweerde dat ze perfect gezond is en dat het juist goed is dat ze wat magerder is.
Wel tja, ik heb haar ook niet graag vet, maar het is echt niet normaal dat ze mager blijft...
(overigens is mijn DA al langsgeweest voor mest-en bloedonderzoek)

Dus nee, ik ben het niet met je eens :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:34

mindy_dukkie schreef:
hij krijgt nu 1 kilo seniores priores + 1 kilo brok, bij de vorige eigenaar kreeg hij 3 broden per dag.. niet heel erg goed dus

dat moet voldoende zijn voor een pony denk ik.Met onbeperkt ruwvoer.
Heb je het idee dat hij al iets dikker word?
Of maak eens een nieuwe foto als je er aan denkt?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:40

Heeft de dierenarts toevallig ook nog naar zand in de darmen gekeken? Als je pony veel zand in de darmen heeft kan hij eten wat hij wil maar worden de voedingsstoffen minder goed opgenomen. Je kan dit ook makkelijk zelf uitsluiten door wat mest op te lossen in water en kijken of er dan zand naar de bodem zinkt (in een doorzichtig plastic zakje kan je dit gemakkelijk zien).

Als je veel zand vind kan je weer even met de dierenarts overleggen. Je kan dan bijvoorbeeld psyllium aan je voer moeten toevoegen voor een aantal dagen.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 21:20

Hij kreeg bij zij vorige eigenaar 3 half bruine broden per dag, dat brood wat wij ook eten. Ik heb het idee dat hij al iets dikker wordt, ik zal morgen even een foto plaatsen. Zand heeft hij niet in zijn buik, hebben we gecontroleerd

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:37

Afbeelding
Zo ziet hij e nu uit, nog steeds veel te mager maar ik zie zelf al wel iets verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:33

Even je eerste foto erbij gepakt:
mindy_dukkie schreef:

Ik zie eerlijk gezegd geen verschil, en als ik verschil zie is het dat de achterste ribben nu duidelijker zijn..
(Maar ik kan het ook fout zien natuurlijk he ;) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-01-15 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt