Genoeg redenen om niet te chippen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:44

Alane schreef:
is scannen vrijwillig..ja maar de hengstenhouder wil wel een gustverklaring van een DA eer je dekgeld terug krijgt of welke regeling de hengstenhouder hanteerd.

Dat is echt heel l*llig voor je.
Maar de keuze om te gaan fokken is vrijwillig zoals je al aangeeft. De keuze tot chippen niet.

Poppesnot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:45

vera schreef:

Daarnaast moet een dergelijk systeem Europees worden verplicht want zodra ik met mijn paard de grens over ga vervallen al deze regels en is een chip niet meer nodig.

Wees maar niet bang! Ook dat zal niet lang meer duren........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:45

Nederland is niet het enige land dat chipt, en ook niet het enige land dat identificeerd.
Het chippen is ook geen 1 nacht verhaal, eerst werden de transponder getest op allerlei manieren voordat er uberhaupt gesproken werd over het implanteren van een chip bij een paard(achtige) en iemand achterna hobbelen... Zeker kloppen de verhalen wel van het zwerven/migreren als de chip onderhuids geplaatst wordt.
Maar tegelijk met dat zwerven komen ook de verhalen van samenzwering en doofpotaffaires...
Ze hebben ook getest bij koeien en schapen of een transponder mogelijk was ipv oorbellen... in de maag ingebracht is dat mogelijk, echter vanaf een bepaalde leeftijd en dan zit je dus met die overgangsperiode van pasgeboren tot die leeftijd.

medicijnregistratie vind plaats in het paspoort sinds vorig jaar wordt de enting er al in gezet, castratie idem, meet gegevens, DNA alles kan erin staan, operaties, controles etc.... maar in elk bedacht/te bedenken systeem is de mens de zwakste schakel en zal weer gaan zoeken waar de mazen zijn en hoe te gebruiken met als resultaat steeds strengere regels....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:19

Ik geloof ook best wel dat er een chippie door een paardenlijf kan gaan zwerven en ergens terecht is gekomen waar het niet hoort. Echter als het 1 op de 10.000 chips is het een heel ander verhaal dan als het 1 op de 100 chips is. En als een chip aan de wandel gaat dan hoft het paard er nog geen hinder dan te ondervinden. Door dat op de Anti chip-sites de meest bizarre verhalen worden verkondigd door voornamelijk mensen met slechte ervaringen geeft dat een totaal vertekend beeld.
Mensen die niet tegen de chip zijn en er ook geen probleem me hebben zitten namelijk niet zo snel op een anti chip site hun verhaal te vertellen.
En die mensen zonder problemen zijn in dit geval wel de meerderheid.

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:28

Quellian schreef:
Onzin, dat eeuwige gemiep over dat chippen! Doodmoe word ik ervan!
Lekker laten chippen en de hersenspinsels aan de psychiater overlaten! Clown

hoor eens: een chip hoort in een computer NIET in een paard!!!
en als het echt niets uitmaakt voor de gezondheid, waarom hoeven heel dure paarden het dan niet en is duitsland gestopt met chippen???

stuur gewoon een brief op en je hoeft je paard niet te chippen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:44

@Airbag: de officiele naam van zo'n chip is Tag of transponder en wordt ook wel chip genoemd... dacht dat Sokymat in Amerika het patent had op die dingen....
Als nu alle mensen heel braaf en lief zouden zijn zou zoiets eigenlijk niet nodig hoeven zijn.... echter zijn er mensen die uit alles hun gewin proberen te halen soms ten koste van de gezondheid van iemand anders...
Als ik moet gaan gissen waarom "dure" paarden niet gechipt worden zou ik me zo voor kunnen stellen dat de waarschijnlijkheid dat zo'n dier als biefstuk eindigd zeer klein is en de bekendheid van zo'n dier daarbij opgeteld lijkt het me niet al te moeilijk om een Salinero te kunnen identificeren.....
Wist niet eens dat er in Duitsland een chipverplichting was geweest? Reden van stoppen kan zijn dubbele identificatie... dus bijv. DNA en transponder, of nummerbrand + DNA, nummerbrand + transponder.

op die antichip sites staan altijd verhalen van horen zeggen.. als je vraagt waarom dan is ivm privacy en/of omdat die mensen monddood zijn gemaakt.... verder zijn er van die samenzweringsaffaires en doofpottheorieën die het een en ander absoluut niet geloofwaardig maken...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:22

hele dure paarden hoeven niet gechipt omdat die van helr rijke mensen zijn .. en als he heel erg rijk bent dan wil de wet nog wel eens een omweggetje maken .. da's ook niet nieuw.

Een chip hoot niet in een paard .. een mens hoort ook niet op een paard, een paard hoort niet in een hok van 3 bij 3 zo kan ik nog wel even bezig blijven.
En wat al eerder gezegt is (o.a. door poppesnot) je kan bezwaar aan tekenen en dan doormiddel van DNA je paard laten registreren (kost wel meer geld).
Die brief sturen is je eigen keus dus ga rusitig je gang, maar je zal je paard moeten registreren.

Poppesnot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:38

Riant schreef:
hele dure paarden hoeven niet gechipt omdat die van helr rijke mensen zijn .. en als he heel erg rijk bent dan wil de wet nog wel eens een omweggetje maken .. da's ook niet nieuw.

Een chip hoot niet in een paard .. een mens hoort ook niet op een paard, een paard hoort niet in een hok van 3 bij 3 zo kan ik nog wel even bezig blijven.
En wat al eerder gezegt is (o.a. door poppesnot) je kan bezwaar aan tekenen en dan doormiddel van DNA je paard laten registreren (kost wel meer geld).
Die brief sturen is je eigen keus dus ga rusitig je gang, maar je zal je paard moeten registreren.

Ok Riant! Ben ik het mee eens!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:29

Alane schreef:
Als ik moet gaan gissen waarom "dure" paarden niet gechipt worden zou ik me zo voor kunnen stellen dat de waarschijnlijkheid dat zo'n dier als biefstuk eindigd zeer klein is en de bekendheid van zo'n dier daarbij opgeteld lijkt het me niet al te moeilijk om een Salinero te kunnen identificeren......

Het geldt zeker niet alleen voor de Salinero's op deze wereld. Het gaat om paarden die onverzekerbaar zijn...daar lopen er veel van rond.
Ik vind je gedachtegang wel een beetje Blond Ach gut Sorry...
Waarom is een Salinero wel te identificeren?? Ik zou hen echt niet herkennen als hij nu ergens in een weiland stond.
Mijn paard is ook niet moeilijk te identificeren: uitzonderlijke kleur en duidelijke aftekening.
Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:35

Je moet geen stukjes uit mijn zin plukken maar de zin in zijn geheel bekijken.... en dan bedoel ik niet dat een Salinero te herkennen is door iedereen op een weide, maar bij een eventuele verkoop of laatste gang...

En nogmaals niets is onverzekerbaar, alles is te verzekeren ik kan een pretshet zonder papieren laten verzekeren voor ieder bedrag...of de premie dan te betalen is is een ander verhaal....

hoezo? Blond heb pas mijn haar weer laten verven.... Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:48

Wat schrijf je dan nog meer over dure paarden??? Snap ik ff niet Blond

Ik ken je alleen uit je Blond -periode, hahahaha Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:03

nou denk je nou dat een Salinero of De Sjiem meer opbrengt bij de slacht dan een willekeurige andere paard? Nee dus.
Dus de waarde van een paard is de slachtprijs + wat de gek extra erbij betaalt.
Stel een Salinero zou een marktwaarde hebben van 1 miljoen euro.... dan is dat paard dus niet onverzekerbaar maar de premie die betaalt moet worden zeer hoog...
Hoe hoog acht je de kans dat een Salinero op de Zuidlaren paardemarkt terecht komt?
en dan is Salinero even een verzamelnaam voor dure paarden.

Poppesnot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:22

Denken jullie nou echt dat die dure paarden niet geregistreerd zijn? En herkenbaar zijn op uiterlijk? Die dure paarden zijn ook of gechipt of er is DNA van afgenomen (wat bij de meeste 'dure' sprotpaarden het geval is.......)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:28

wij zijn Blond we hadden het over niet verzekerbaar zijn van dure paarden icm daarom een ontheffing om niet te hoeven chippen...
en niet of ze dan wel of niet geregistreerd staan....
Als jij de wijsheid in pacht heb OK dan! wij proberen bij te leren, althans ik Haha! Clown (had namelijk pas mijn haar geverfd Blond ) Tong uitsteken

Poppesnot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:48

Alane schreef:
wij zijn Blond we hadden het over niet verzekerbaar zijn van dure paarden icm daarom een ontheffing om niet te hoeven chippen...
en niet of ze dan wel of niet geregistreerd staan....
Als jij de wijsheid in pacht heb OK dan! wij proberen bij te leren, althans ik Haha! Clown (had namelijk pas mijn haar geverfd Blond ) Tong uitsteken

Excuse me madame..... Bloos Had het ff niet goed gelezen. Sorry....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:52

ben niet boos hoor Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:08

Salinero is dan toevallig wat bekender maar er lopen honderden paarden van een miljoen (of meer ) euro rond en die zijn ook niet allemaal herkenbaar door mensen zo als wij.
Dus waarom hoeven juist deze mensen niet te chippen? Je zou toch zeggen dat het veeeel interessanter is om een duur (niet al te bekend) paard te stelen.....
Vorig jaar is er nog een duur westernpaard gestolen, zo 's nachts uit de box verwijderd op een slinkse manier.
De hele westernwereld was op de hoogte en het paard kwam ook weer terug door oplettendheid van derden....niet door de chip....

Ander voorbeeld; goede en bekende Paint dekhengst (betere en duidelijkere aftekingen heb je niet Tong uitsteken ) gestolen. De dief heeft hem laten castreren (Door een DA notabene die rustig zijn chiplezer op zijn achterbank heeft laten liggen). Ook dit paard is boven water gekomen door oplettende burgers.
Dit was gewoon allemaal in nederland...het van van de chips Tong uitsteken

Moraal van het verhaal; of je paard nu bekend, duur of herkenbaar is, gestolen wordt er toch en een chip heeft tegen de diefstal geen zin. Maar bij het opsporen evenmin.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:07

Het chippen is niet bedoeld als anti diefstal dat voorop gesteld.
Daarom is dat duur + chip = anti diefstal al van de baan en kunnen we vergeten.
Het identificeren waarvoor de chip bedoeld is moet je min of meer zien als de pasfoto in je eigen paspoort.. jij en je paspoort horen bij elkaar.
Even naar moeilijk uit elkaar te houden paarden... Friezen.
hoe weet je nu welk paspoort bij welke fries hoort? door die chip.
dat is dus alles niets meer en niets minder.

Dan je voorbeeld met het gestolen paard dat geruind is....
Je zat vorig jaar en begin dit jaar nog in de aanloop fase van de chip.
dan heb je nu de overgangsfase en voordat het een en ander ingeburgerd is en waterdicht is ben je nog wel even verder....
Als iemand iets wil stelen zal hem dat vroeg of laten lukken, als iemand een gestolen paard wil laten ruinen...zal hij ook wel iemand vinden die dat wil doen, dat houd je niet tegen op geen enkele manier... je kunt het echter wel moeilijker maken dmv iedereen te alameren dat je paard weg is, DA's bellen enz....voorkomen kun je diefstal nooit...

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:38

Kijk, dat wij als consument er aan moeten wennen en in de overgangsfase zitten oké, maar dat een DA niet vraagt of je paard gechipt is en een paspoort heeft (wat al langer moest) om daar de medicijnen (met wachttijd) in op te schrijven is meer als slordig, laat staan een dekhengst die gecastreerd wordt.

Momenteel werkt het niet en aangezien het iets is wat bij de overheid vandaan komt zal het überhaupt wel niet gaan werken en tegen de tijd dat wij er aan gewend zijn schaffen ze het weer af (net als het chippen van kleine gezeldschapsdieren, die n.l. wel door de chip weer gemakkelijk teruggevonden konden worden).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:47

@Craignethan: Als ik morgen mij DA een hengst aanbiedt om te ruinen vraag ik me af of hij zo 1, 2 3 naar een paspoort zou vragen omdat daar ook nog een overgangsregeling voor geldt...
Ik wil en kan absoluut niet goed praten wat die DA gedaan heeft, maar kan me enigzins voorstellen dat een DA niet gelijk aan fraude/bedrog en diefstal denkt... zou mijn DA tenminste niet doen als ik met een paard op de proppen zou komen om te ruinen....
en de hondjes worden niet gemakkelijker terug gevonden maar de eigenaar van die hondjes Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:51

Citaat:
de hondjes worden niet gemakkelijker terug gevonden maar de eigenaar van die hondjes

Haha! Je hebt gelijk, foutje Bloos

Maar als de DA's nu al niet controleren, zeker in een overgangsfase, al is het alleen maar om ons er van bewust te maken dat ze er ook daadwerkelijk op gaan controleren??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:56

Als we nu een spring in de tijd zouden maken.. dan zou het erzo uitzien (denk ik) het jaar 2007
de overgangsfases zijn voorbij.
Ik zoek een paard...alles wat te koop staat of verkcoht wordt zal een paspoort moeten hebben..nu geld eigenlijk het A bvrandmerk...alles wat geen paspoort heeft is niet zuiver...en zal ook niet gechipt kunnen zijn... (een en ander is ook al geregeld via export en import van rundvee, schapen paardachtigen al veel langer ruim voor 2004) dus illegaal.
Een aankoopkeuring zal dan ook oa bevatten: chipnummer vergelijk.
elke DA handeling: in het paspoort (ideaal na wederom chipnummer vergelijk indien meer dan 1 paard aanwezig) je merrie zal maar geruind worden Tong uitsteken
dat is het meest ideale... de reden van chip/paspoort en dus I&R is vanwege het niet kunnen vertrouwen van de mens...mensen treden regels met voeten... je leest het hier: ik vraag geen paspoort aan, dna of chippen geldklopperij amehoela enz.... en de fraudeurs: geen groeihormonen in de kalveren amehoela... geen bestrijdingsmiddelen over mijn land geldklopperij.... de overheid komt alleen maar met regels om dit soort mensen.....
ik ben ook niet heilig rijdt ook wel eens zonder gordel of door rood of te hard....maar niet uit geldelijk gewin.

en met die hondjes: de eigenaar zegt zelf ook ze hebben mijn hondjes gevonden.... Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:13

't is mij nog steeds een raadsel, dat chippen. Stel...je bent je paard aan het vervoeren in de trailer....je paard heeft paspoort en chip. Je wordt aangehouden door de politie....denken jullie nu echt dat iedere politieagent in het bezit is van zo'n leesapparaat voor transponders? Hoe gaan ze op DAT moment controleren of dat paard het paard is wat in het paspoort staat en hoe weten ze of JIJ de eigenaar bent?????
Hetzelfde probleem schijnt ook op wedstrijden te ontstaan? Dat ze pas een aantal weken later de identiteit gecontroleerd hebben? Of ben ik nu blond? Lachen

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:16

Citaat:
de overgangsfases zijn voorbij.
Ik zoek een paard...alles wat te koop staat of verkcoht wordt zal een paspoort moeten hebben..nu geld eigenlijk het A bvrandmerk...alles wat geen paspoort heeft is niet zuiver...en zal ook niet gechipt kunnen zijn... (een en ander is ook al geregeld via export en import van rundvee, schapen paardachtigen al veel langer ruim voor 2004) dus illegaal.

Dit stukje snap ik niet helemaal, kun je dat even nader toelichten Haha!

Geldklopperij is het sowieso wel, als je nagaat dat je met een rasloos paard automatisch naar het K.N.H.S. doorverwezen wordt, die 52, - euro vraagt voor het registreren van je chipnummer en ik een ander Stamboek bereid heb gevonden om dit voor 5,- euro te doen. En aangezien de overheid het uit heeft besteed aan de PVV en de PVV weer overleg heeft gepleegd met voornamelijk de K.N.H.S. .....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:27

Er is in principe geen stamboek (die erkend is om te mogen chippen/paspoort uit tegeven) die je rasloze paard mag weigeren..netzo min dat bijv. de KWPN je kan verplichten lid te worden als je daar een paspoort aan zou vragen...voor je niet op naam staande KWPN-er.

Als we even uitgaan van het 2008 alles zou dan gechipt moeten zijn en voorzien van een paspoort... ieder paard dat dan nog aangeboden wordt zonder paspoort is inprincipe niet legaal.
En ieder paard dat dan een chip heeft zou ook een paspoort moeten hebben. Snap ie Haha!