Help, paard wil niet meer staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:36

Paard ligt nu al veel te lang en nog meer gewicht want ze is drachtig. De kou is niet de grootste vijand maar het liggen en daarnaast de wind. Paarden voelen zich prima bij 0 graden maar wel als ze in beweging zijn en uit de wind met voldoende voer om de kachel aan de gang te houden. Dit paard eet en poept dus dat zit wel goed, echter, het totaal niet kunnen staan en dit is niet de eerste keer dat het moeizaam gaat had al veel eerder alle alarmbellen bij de eigenaar van een zwangere merrie moeten laten afgaan. Ik vrees het ergste voor de merrie als er vanochtend niet meteen is ingegrepen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:37

Pandameisje schreef:
ga jij eens een dag niet eten en liggen dan krijg je het koud ga dan wel dag eten en liggen in de kou dan heb je het warmer dan zonder eten.

Wat voegt deze discussie volgens jou in hemelsnaam toe? Ga dat aub in een ander topic voeren.
Het grootste gevaar is nu het in verdrukking komen van de organen en mogelijke verlamming van de achterhand.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:37

phoe...al een hoop pagina's verder... na een lunch met de kids tussen de middag!

Was zo benieuwd naar een update

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:38

Pfoe een paard wat niet meer staat en al zo lang eindigt maar zelden goed.
Hopenlijk horen we nog wat van je maar ik hoop dat je nu bezig bent met een va oid haar naar een kliniek te brengen om te redden wat er te redden valt.
want zelfs de voorbenen kunnen verlamd raken door het te lang liggen op de schouder!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:40

Pandameisje schreef:
jullie hebben nooit opgelet bij natuurkunde zeker?

het word voor dieren pas gevaarlijk als het min -2 is en dat is het nog niet.

En jij nog minder......... komop, die berekening van jou slaat echt helemaal nergens op. Als 't dier nu een lichaamstemperatuur van 32 graden zou hebben, is hij dus flink onderkoeld en wellicht al (op sterven na) dood.

Nu je zelf natuurkunde er bij haalt; nooit gehoord van het natuurkundige feit dat warme lucht opstijgt, en koude lucht onder blijft?
En ehm............. wat dacht je van grondvorst?
Eerst zelf eens even een stuk beter nadenken en je beweringen controleren (!) en onderbouwen (!) en dán pas anderen gaan verbeteren. Je hebt helaas gewoon echt ongelijk, kun je bij hoog en laag blijven beweren dat ieder ander het fout heeft en jij gelijk, maar daar bereik je, behalve een gekreukt ego, ook helemaal niets mee.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:41

Pandameisje: Indien je situaties als deze geen maatregelen neemt raakt het dier onderkoeld hetgeen de situatie niet bepaald bespoedigd, meer nog omdat de merrie drachtig is en daardoor meer moeite heeft om haar lichaam te reguleren.

Persoonlijk zou ik in dit geval overleggen met de DA of het uberhaupt nog zin heeft de merrie overeind te helpen, zonee; Lijdensweg besparen en euthanaseren, meer nog gezien de situatie infeite al weken speelt. Zowel; Een provisorisch harnas maken, desnoods met hulp van de brandweer en het dier met hulp van een heftruck omhoog houden en ondersteunen in haar staan. Dikke bodem maken van mest en stro (mest houd warmte vast!) aantal dekens om en zorgen dat ze regelmatig draait. Vrees echter dat het voor deze merrie te laat komt; Net wat voorgangers al zeiden; organen raken verdrukt bij te lang in 1 houding liggen.

Sterkte TS!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:42

Het klinkt idd heel zorgelijk allemaal.
Moet er niet aan denken dat het mijn paard was,hoop dat je snel een oplossing vind.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:42

Wordt dit weer zo'n topic dat op hol slaat en 20 paginas verder is met herhaalverkeer voor TS weer iets plaatst? Alles is volgens mij wel al gezegd, kwestie van afwachten nu hoe het afloopt..

MarjanB

Re: Help, paard wil niet meer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:47

Misschien is de discussie over temperatuur een beetje onzinnig in dit topic! Daar heeft TS niks aan. En daarbij als het paard ineen gezakt is in de buitenbak, tja wat moet je dan? Het was droog, wel wat koud maar een paard kan qua temperatuur best wel wat hebben. Het vriest ook niet 20 graden. Vind de reacties hier een beetje overtrokken.

Weer ontopic, TS al nieuws? Heeft je merrie ook koorts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:48

Pandameisje schreef:
jullie hebben nooit opgelet bij natuurkunde zeker?

het word voor dieren pas gevaarlijk als het min -2 is en dat is het nog niet.
Het gaat niet om bevriezen, maar over onderkoeling. :)

De kou lijkt me trouwens niet het grootste probleem, het lange liggen en verdrukken van de organen wel!
O.a de longen krijgen een hoop te verduren.

noviceh

Arm paard... Al nieuws ts?

pmarena

Poeh TS, hopelijk heb je na je laatste post vanochtend serieus actie ondernomen, want een paard dat al anderhalve dag buiten op de grond ligt en niet op kan staan / zichzelf niet overeind kan houden... dat is natuurlijk dermate ernstig voor een paard dat je je niet af moet laten schepen met pijnstillers, laat maar liggen en afwachten :oo

Hopelijk heb je er een andere DA of beter: paardenarts bij gehaald die wel in actie is gekomen zodat het dier nu overeind staat of uit haar lijden verlost is :(:)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:51

Woww.. Wat een vreemd topic. Ik volg.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:54

Misschien heeft de Da wel iets meer gezegd dan enkel een pijnstiller toedienen.
Alleen is ts misschien nog niet zo ver ()

Paar maanden terug had mijn paard ernstig koliek. Dus Da erbij, bleek stuk darm naar voren te zijn geschoven en Da kon er net niet bij. Dus spuit gegeven, en opmerking erbij dat als het nu niet goed kwam het over zou zijn dus een 50/50 verhaal. Nou paard ging dus echt niet beter en leek zelfs erger te worden. Had dus eigenlijk moeten bellen, maar ik kon het gewoon op dat moment niet. Lang verhaal kort: toen ik hoop opgaf ging ze rollen en ineens was het een stuk beter. Nog niet over, maar minder erg dus toen ook afgewacht.

Maar om dus te zeggen dat misschien dierenarts wel heeft gezegd dat er weinig hoop is en dat ze het zelf moet doen of anders wordt het inslapen.
Op zo'n moment zou ik ook alles proberen wat maar mogelijk is, want misschien werkt het toch voor die 1e %

Maar hoop voor Ts op een positieve uitkomst

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:55

Ik duim voor een goede afloop voor merrie en veulen! Heel veel sterkte TS.

Hopelijk horen we nog van je hoe het nu gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:56

Die temperatuur boeit nu inderdaad totaal niet. Het continu op dezelfde manier liggen is een veel groter probleem.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:59

Wat een eng verhaal. Ik zie echt een hele zielige, zieke, koude merrie voor me in grote nood. Ik hoop dat dit goed afloopt. Sterkte voor zowel TS als de merrie met veulen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:59

heeft ze wel gevoel in dr achterhand benen? is dat getest?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:02

en wie weet heeft de ts geen toegang tot internet en is er vanmorgen al een dierenarts geweest....

Dat hoop ik ;)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:03

pfff dit klinkt niet goed
hopelijk hebben ze haar ondertussen op wat voor manier dan omhoog weten te krijgen
want het lang liggen is de grootste zorg
ik hoop dat ze het red
sterkte TS

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:09

Hopelijk is de dierenarts er nu bij.

TS, hopelijk loopt het goed af met je merrie en het veulen!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:10

Eerst en vooral Ts: haal er aub opnieuw een Da bij!
Wat ik mis in dit verhaal is een objectieve beoordeling: wat zijn de parameters (capillaire refill; druk op het tandvlees en tel hoe vlug het terug roze wordt, hartslag, temperatuur, longgeluid, reflexen)? Is er nog motorische activiteit? Is er sprake van een fysiek trauma? Laat bloed afnemen!
Als je het paard idd op een juiste manier kunt takelen (met harnas en zonder afknelling) zou ik haar (als het geen verlamming betreft) takelen en stilaan volledige takeling naar ondersteunende takeling proberen brengen.
Veel succes Ts!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:16

Vraag me echt af hoe het gaat daar.
Hopelijk gaat het goed maar zoals ik las in TS haar berichten lijkt het niet goed.
Vreselijk die onkundige da's en va's.

Hopelijk komt het alsnog allemaal goed!
Ik duim voor je!!!!
(Als ze nog steeds buiten ligt is het misschien een idee om helemaal rondom stro te leggen en haar daar dan over haar rug op te rollen? Altijd warmer dan niks. Ik zou zelf een isolerende deken neerleggen met daarover stro en dan paard er op rollen, dat lukt echt wel met een paar man. Strobalen rondom tegen de wind... Maar misschien wil ik ook wel weer té veel doen...)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:18

Ik zal ff reageren om op een paar vragen antwoord te geven, ik ben trouwens de zus van TS.
Helaas zit TS in een situatie waardoor ze niet de mogelijkheid heeft om door de weeks bij haar paard te zijn, hoe graag ze ook zou willen. Dit is momenteel gewoon ff onmogelijk.
De da is gister dus geweest, heeft getemperatuurd en hartslag gemeten. Op dat moment lag ze op beton.
Op zijn advies paard naar de buitenbak gesleept.
We hebben geprobeerd om haar omhoog te hijsen met een verrijker, maar dit is gewoon geen doen. Paard laat zich gewoon voor dood hangen hangen.
Ze heeft idd enkel pijnstillers gekregen wat een aantal x toegediend moet worden.
Ze eet wel goed en drinkt ook goed en gisteravond ook nog gemest.
We hebben geprobeerd om haar onder dekens te leggen, maar doordat ze af en toe nog wel probeert om op staan, glijden die er steeds weer af.
Toen ik gisteravond bij haar weg ging, lag ze inmiddels op 2 dekens en dus niet meer op de koude grond.
Een beetje respect naar TS mag wel, ze doet echt haar best maar kan gewoon niet meer.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:19

Iets is beter dan niets lijkt me maar het lijkt me nog dringender om er een DA/VA bij te halen want zo lang liggen kan nooit goed zijn. En zeker omdat deze merrie ook nog eens drachtig is, is de noodzaak extra hoog.

Edit: Ik ga niet voor anderen spreken maar persoonlijk heb ik wel respect voor TS hoor. Het is alleen wel zo dat je zus hoe dan ook opnieuw en met spoed wéér een DA/VA moet regelen. Anders kan ze wellicht binnenkort niet alleen doordeweeks niet meer naar haar paard maar hoeft ze ook niet meer in het weekend te gaan. En dat is iets wat voorkomen moet worden als dat even mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door friendly op 01-12-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt