[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:04

MiiRowiej schreef:
Hallo allemaal! mag ik me ook even melden?

vrij nieuw in de eczeem/jeuk bij paarden maar mijn merrie heeft er ook al een tijdje last van.
ze is eigenlijk altijd al een beetje kriebelen en miemelig van zichzelf maar ik vind het toch wel echt vervelend om haar zo te zien.

't begon eigenlijk rond de lente dit jaar. ze kreeg zo veel jeuk, dus heb ik haar een Eczeemdeken en een vliegenmasker op gedaan. dit beviel wel goed en het werd minder. maar ik vond nog steeds kleine gele korstjes in haar manen en staart maar ook af en toe random over haar lijf. hier haal ik de losse korstjes vanaf en smeer er Sudocreme op (wat ik ook gebruik voor haar mok) en dit werkt wel oke..de plekjes gaan er redelijk mee weg maar komen vervolgens gewoon weer terug. ook heeft ze op random plekken over haar lijf heel veel losse huidschilfertjes. ze heeft ook nog steeds jeuk en onderhand haar hele manen, voorpluk en staart kaal.. heb haar ook al met Betadine shampoo gewassen en andere jeukcremes geprobeerd.

moet eerlijk bekennen dat ik er nog geen dierenarts bij heb gehad maar dat is omdat ze pas net van mij is, ik heb haar daar voor alleen verzorgd.

kan iemand mij vertellen of dit bekend voorkomt, wat het misschien kan zijn en wat ik er nog meer aan kan doen?

Is dat het laatste paard in je profiel?

Yinthee
Amadeus <3

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:25

Hier voorlopig ook nog gewoon onder de eczeemdeken hoor! Veel te onvoorspelbaar en warm/broeierig weer nog als je het mij vraagt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:47

Hier de kap al een ruime week af, gaat goed (*klopt af*)
De deken had ik ook een nachtje af met de regen van afgelopen week maar daarna begon ze te flemen toen ik haar manen kriebelde... Dus deken snel weer op!

We wachten dus echt maar weer op de vriestemperaturen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:19

Hier toch een geschuurde staart ondank dat ik heb gewisseld van regendeken zonder hals naar rsih.
Gelukkig bestaat er derfen :)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:19

Hier ook geschuurde staart. Hele zomer vrij goed doorgekomen en nu ellende!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:15

Hier nog heel veel rotmugjes, gisteren zelf ook weer op mn hoofd gestoken toen ik op de wei bezig was!!

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:08

Ik heb een vraag, wat doen jullie als je paard erg bezweet is? Doen jullie dan gewoon even een fleecedeken onder de eczeemdeken of kan dat niet?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:40

Ik heb laatst na het rijden wel een half uur de fleece op gehad en toen was hij nog niet droog (+ uitstappen met fleece van 20 min). Ik heb toen toch maar de eczeemdeken opgedaan en de fleece af..
Of dat de beste manier is.. ik denk het niet..

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:51

Ik weet het ook niet zo goed. Mijn pony heeft gelukkig geen heel zware eczeem en het waaide vandaag dus ik heb haar maar een uurtje met fleecedeken laten lopen (na ruim een kwartier uitstappen), toen was ze aardig opgedroogd dus nu heeft ze weer de eczeemdeken op. Maar als het niet waait laat ik haar niet zo graag zonder eczeemdeken staan, dus daar zoek ik nog een oplossing voor. De eczeemdeken over een natte vacht doen lijkt me ook niet zo handig :=

Shanice94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:02

Ik ga met dr wandelen tot ze droog is, vaak is ze nog wel iets nat bij de singel of waar het zadel heeft gelegen, maar dat kan echt geen kwaad als je dan de eczeemdeken opdoet..

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:14

Hmm nee dat lijkt me inderdaad niet zo erg. Ik moet een kwartier lopen/stappen naar de bak waar ik rijd dus normaal gesproken is ze dan wel uitgestapt en redelijk droog, maar vandaag had ik een intensieve les gehad en was ze wel echt goed nat. Geeft een fleecedeken met hals ook enige bescherming tegen mugjes of heeft het geen zin om die aan te schaffen als ik al een fleecedeken zonder hals heb?
Mijn pony heeft pas sinds halverwege deze zomer eczeem en ik heb er verder totaal geen ervaring mee dus ik zit er nog niet helemaal in qua dekens enzo :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:16

Spianne schreef:
Ik heb een vraag, wat doen jullie als je paard erg bezweet is? Doen jullie dan gewoon even een fleecedeken onder de eczeemdeken of kan dat niet?

zweet is niet erg!
als ze maar affgekoeld zijn.
weet je als een paard warm is en zweet dan komt het vocht vanuit het huid in het haar.
zijn ze dan erg warm en je zet ze in de wind dan koelen ze te snel af en kunnen ze een kou vatten.
maar als een paard na uitstappen alweer op temperatuur is dan droogt het haar ook weer op vanuit de huid.
het buitenste laagje van het haar is dan nog nat,maar dat is niet erg.
bij mij gaat appie ook gewoon bezweet onder de eczeem deken, dat droogt wel weer.
belangrijker is dus dat ze afgekoelt zijn :j

na een flinke regenbui zijn ze onder de eczeemdeken ook nat he, maar dat droogt echt wel weer

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:23

Maar dan koelen ze misschien teveel af := Het zweet kan slecht verdampen onder de eczeemdeken. Als de pony van het werk is afgekoeld en heeft nog een nat pak, kan hij door de eczeemdeken niet zijn haren overeind zetten om zichzelf warm te houden. Bij lagere temperaturen vind ik het niks om je bezwete paard met een eczeemdeken (buiten) weg te zetten :n

Na morgen slaat het weer om. Ik hoop dat het dan gedaan is met de jeuk!

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:31

Sammyoo schreef:
Maar dan koelen ze misschien teveel af := Het zweet kan slecht verdampen onder de eczeemdeken. Als de pony van het werk is afgekoeld en heeft nog een nat pak, kan hij door de eczeemdeken niet zijn haren overeind zetten om zichzelf warm te houden. Bij lagere temperaturen vind ik het niks om je bezwete paard met een eczeemdeken (buiten) weg te zetten :n

Dat is precies wat ik ook dacht :j Tot nu toe kom ik dus wel uit op de fleecedeken met hals. Kan een fleecedeken zonder hals onder de eczeemdeken ook of kan de fleecedeken dan weer niet goed drogen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:37

Eigenlijk denk ik dat je hem het beste of bloot, of met alleen de fleecedeken kan zetten.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:52

Oké dan ga ik op zoek naar een fleecedeken met hals, bedankt voor de hulp! :)

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:55

Kijk reikhalzend uit naar het einde van het seizoen ! Mijn eerste paard en dito ervaring met zomereczeem. Volgens mij heb ik echter, gelet op de vele verhalen, vet 'mazzel' en is hij, denk ik, een lichte eczemer.

Staartaanzet is goed uitgedund maar gelukkig geen wondjes gehad. Manen zijn afgeschuurd maar ook hier geen wondjes, manenkam is lekker soepel gebleven. Buiknaad voelt 'korrelig' aan en ook hier geen zichtbare wondjes. Zijn interne gestel en weerstand heb ik van moment van aankoop . eind juni, tot nu flink aangepakt met homeopathie én bio-resonantie. Daarnaast 1 x daags goed krachtvoer met scheut appelazijn e/o lijnzaadolie en voldoende ruwvoer.

Paarden staan bij ons 24/7 op de wei en mede door dit beleid én smeren met Derfen heeft hij geen deken opgehad. Uiteraard wel eerst geprobeerd met een deken maar kwam hij er slechter onderuit. En blijkt maar weer dat je de behandeling op het paard dient af te stemmen en geen paard gelijk is.

Maar wat wordt je als houder van een ZE paard toch vaak in twijfel gebracht. Zeker als je, zoals een ieder, je probeert in te lezen over de oorzaak en gevolg van ZE. Een ieder weet het beter, zoveel oplossingen, middelen en wijze van aanpak. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Belangrijk is, vind ik, steeds goed naar je paard te blijven kijken. Want samen en met een gezonde dosis verstand kom je er wel.

Ik blijf erin geloven dat ZE te bedwingen en onder te controle te houden is. Nu 4 maanden later ben ik gaan houden van mijn ZE paardje en zijn kale plekken. Het maakt zijn karakter er niet minder om. En samen gaan we er een mooie Spaanse man van maken. Dat is mijn belofte aan hem !

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:20

YPT schreef:
Maar wat wordt je als houder van een ZE paard toch vaak in twijfel gebracht. Zeker als je, zoals een ieder, je probeert in te lezen over de oorzaak en gevolg van ZE. Een ieder weet het beter, zoveel oplossingen, middelen en wijze van aanpak. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Belangrijk is, vind ik, steeds goed naar je paard te blijven kijken. Want samen en met een gezonde dosis verstand kom je er wel.

Helemaal mee eens!!!,
maar wat een tijd en geld kost het, respect voor alle mensen met ZE paarden!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:54

ellepel schreef:
Spianne schreef:

zweet is niet erg!
als ze maar affgekoeld zijn.
weet je als een paard warm is en zweet dan komt het vocht vanuit het huid in het haar.
zijn ze dan erg warm en je zet ze in de wind dan koelen ze te snel af en kunnen ze een kou vatten.
maar als een paard na uitstappen alweer op temperatuur is dan droogt het haar ook weer op vanuit de huid.
het buitenste laagje van het haar is dan nog nat,maar dat is niet erg.
bij mij gaat appie ook gewoon bezweet onder de eczeem deken, dat droogt wel weer.
belangrijker is dus dat ze afgekoelt zijn :j

na een flinke regenbui zijn ze onder de eczeemdeken ook nat he, maar dat droogt echt wel weer

Domme vraag misschien; wanneer is je paard afgekoeld?
Mijn paard was met het weer vd afgelopen dagen zo nat van het zweet, ik krijg hem niet droog.. Maar of hij afgekoeld is? Hij voelt warm als ik zn fleece eraf haal, maar dat lijkt me logisch.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:12

Die van mij zit nog super kort in zijn haar en gaat altijd onder de douche na het rijden. Daarna ga ik nog even rommelen op stal en is hij weer droog.
Gisteren had hij zijn staart met rust gelaten......

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:51

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:08

spannnend hoor deze dagen ..hoop echt dat hij afkan *\%/*

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:20

die van mij is er al een tijdje afgeweest,
nu weer even op vanwege de tempraturen en nu vanaf morgen weer der af, en hopelijk voor de rest van het jaar, tot komend seizoen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:55

Ik ga vanaf morgen ook proberen af te doen :j

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:17

Ik ga het misschien doen......