Struikelen en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:18

Chantal, gelukkig waardeer je het zoals ik het zie en het jou vertel.

Lou, mijn vorige paard, heb ik gekocht toen ze 5 was. Van alles mee meegemaakt, positief en negatief, maar overall was he teen heerlijk vrolijk paard. Vorig jaar eind maart heb ik haar weggebracht... Ze was bijna 19, dus al bijna 14 jaar in mijn leven. We hadden een jaar gekwakkeld met twee verschillende peesblessures toen bleek dat er nog een peesblessure was die niet meer kon genezen. Ze at nog als een dijker, was altijd blij om me te zien, ging nog op een draf het land in om gelijk in galop een rondje over de greppeltjes te springen ( terwijl de rest ging eten ;) ). Toch kon ik zien dat ze wel last had, als ze terug ging naar draf remde ze op haar gezonde been en gebruikte ze het geblesseerde been minder. Verder zag ik er zelf in draf niets aan, maar de artsen wel. Het was een aanhechting van een pees aan het bot die half afgescheurd was. De einddiagnose was begin maart, ze was verzekerd, dus daar hebben we nog op gewacht, maar ik was toch een soort van opgelucht toen ik haar eind maart kon wegbrengen, nog voordat ze meer last kreeg. Misschien had ze zo nog een half jaar door kunnen lopen, misschien nog wel vijf jaar of nog langer, maar ik heb haar, net als Yvank, laten gaan toen ze nog een behoorlijk goed leven had.

Echt hoor, heel veel sterkte en als je er nog niet aan toe bent, laat je het zo nog even gaan, maar bereid je er goed op voor dat het moment hoe dan ook moeilijk blijft, of het nu volgende week of over een maand of over een half jaar is.

Mungbean

Re: Struikelen en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:53

Jeetje wat gaat hij ineens hard achteruit zeg!
Zijn hele hals is ineens verdwenen.

Jij kent je paard zelf het beste, dus ik wens je alle sterkte met iedere beslissing die je neemt. Ik hoop dat hij nog een onbezorgde tijd krijgt nu met de pijnstilling.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:35

Heb nog es het hele topic doorgelezen, omdat ik ondertussen links en rechts door mijn eigen paarden weer wat ervaringen rijker ben en die toch even wil delen, je weet nooit dat je er wat aan hebt:

- Hij staat idd wel schraal op de laatste foto vind ik, en gespannen (lichamelijk bedoel ik, niet mentaal daarom, ik kan het niet goed onder woorden brengen wat ik bedoel). Ik vermoed dat ie 24/7 buiten staat met schuilhok zoals ik uit de tekst opmaak? Mss kan je hem een deken opdoen? Dan zal ie zijn energie niet meer moeten gebruiken om zich op te warmen. En voor spierproblemen doet het zeker ook goed.
- Normaal verwarmt een paard zich door de vertering van het ruwvoer, maar ik vraag me af of een paard met hartproblemen niet ook wat sneller verteerbaar ("fastfood") nodig heeft? Mss es navragen aan DA? Er is nog niet gezegd op welk rantsoen ie staat dacht ik? Qua spierafbraak zou ik zeker zorgen dat ie voldoende eiwitten binnenkrijgt.
- Is tekort op vit E/Se onderzocht?
- Osteo is er nog niet bij geweest dacht ik? Die kunnen ook vaak achterhalen of er aan organen iets mankeer, net zoals shiatsu-therapeuten. Ik zou wel es googlen op ervaringen dat je de goede eruit haalt. Zelf stap ik dan meestal met de bevindingen van osteo naar de DA en werken we van daaruit verder (of mss combi osteo/DA zoeken?)
- Ik zou toch opletten met pijnstillers op lange termijn. Paard kan bijv. leverproblemen hebben, en dan doet de medicatie er geen goed aan. Soms kan een osteo bijv. voelen dat de lever niet goed zit, maar in het bloed zie je het maar als slechts 1/3 van de lever nog actief is, dus een half functionerende lever toont nog geen afwijkende bloedwaarden wist mijn DA me te zeggen. Een ontgiftingskuur voor lever en nieren kan nooit kwaad denk ik (geen idee of hier contra-indicaties zijn voor hartpatiënten of zo), mijn merrie vind ik door combi ontgiftingskuur + probiotica + deken heel erg opgeknapt, terwijl ze er vorig jaar heel belabberd uitzag. DA wou zelfs geen röntgen nemen omdat rug, benen en gangen er zo goed uitzagen.
- Qua natuurlijke pijnstiller/ontstekingsremmer heb je bijv. duivelsklauw. Er zijn echter bronnen die beweren dat je er ook lever- of maagproblemen door kan krijgen, dus ook liefst niet op eigen houtje gaan experimenteren (want ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik je paard om zeep geholpen heb :( )
- Enig idee wat die ontstekingsreactie in het bloed kan zijn?

Succes in wat je ook beslist! Ik kan me heel goed in je situatie verplaatsen, want heb er hier 2 die blijvend kreupel zijn maar te goed om te euthanaseren (ligt wel in dagen) en een merrie van 23 die wel langs alle kanten kraakt, maar nog levade, passage en courbette doet in de wei, maar zal ook niet blijven duren. Gelukkig heb ik er toch weer 2 die gezond zijn, is hier paar weken 5/5 geweest die niet ok waren.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 17:40

Iedereen heel erg bedankt voor alle berichtjes en het meedenken.

Zeker het berichtje van Jet heeft me toch wel dingen laten inzien..
Paard staat nu op de pijnstilling en ik zag hem in de loop van de dag gewoon positief veranderen. Ik heb heel erg lang en hard moeten nadenken maar uiteindelijk kan ik maar één keuze maken, hoe moeilijk het ook is.

Ik blijf onzeker en twijfelen of dit inderdaad de juiste keuze is, maar tegelijkertijd weet ik dat als we zo nog doorgaan net niet het uitstellen samen zijn is maar het uitstellen van afscheid.

Sorry dat ik niet op iedereen persoonlijk in ga maar dat kan ik even niet opbrengen :o . Wel ben ik iedereen dankbaar voor het meedenken en de eerlijke reacties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:15

Veel sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:18

Chantal, heel veel sterkte hoor! Het is een rotbeslissing, maar voor je paard is het wel de allerbeste. Zeker als je nu met pijnstilling ziet hoe hij opknapt, dan is wel duidelijk dat hij zonder pijnstilling behoorlijk last heeft. Knuffel nog even met hem, geef hem nog zijn allerlekkerste hapje, tut met hem en laat hem daarna maar gaan...
Nog maar een dikke :(:) van me!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:52

Heel veel sterkte! Idd niet makkelijk. Hoe oud is ie eigenlijk?

Sorry dat ik het nog es oprakel, maar begrijp ik het goed dat er geen echte diagnose naar voor gekomen is?

Dat struikelen, sloomheid en spierverlies heeft de mijne ook, en ik wacht op uitslagen van het bloedonderzoek. Deel van de resultaten zijn binnen, maar DA wil geen uitspraken doen voordat ie alles binnen heeft, maar stelde wel voor om af te spreken om het te bespreken, dus nu sta ik doodsangsten uit, omdat het meestal telefonisch is "alles is ok hoor", dus ik weet echt niet of ik nu iets ergs moet vrezen of niet. Anderzijds, paard loopt er veel vrolijker en gezonder bij dan een jaar geleden, maar toch... Ik wou dat we al maandag waren.