Middel tegen zomerexeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:59

ook belangrijk is de hoeveelheid eiwitten etc die het dier binnenkrijgt
bij een overschot van eiwitten zullen de darmen/organen die ook moeten verwerken wat dus weer die stofwisseling verstoord wat dus ook schuren/jeuk in de hand helpt

dus ook erg nuttig om een jeukend paard zijn rantsoen eens goed te bekijken
overvoeren van eiwitten is erg makkelijk namelijk

voor de rest, tja, ik denk dat mijn jaarling geen eczeem heeft , pa en ma in ieder geval niet en hum vertoont ook geen symptomen
maar ik houd dit product zoals alle andere oude en nieuwe producten in de gaten, heb namelijk veel interesse in dit onderwerp
en mocht het ooit (god forbid) nodig zijn dan ben ik in ieder geval op de hoogte

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:20

LouisDV schreef:
Als antwoord op marieketencate.
Ik kan je zeggen dat ik net hetzelfde verhaal heb gehoord van mensen uit Maldegem België. Dit had niets met zomereczeem te maken maar ik weet niet goed meer wat ik hier wel en niet mag vertellen. Ik denk dat ik ook hiervoor een oplossing heb.
Louis

Je kan haar toch een PB sturen?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:33

ik heb mijn fjord, die vorig jaar matig schuurde ( wel wat haren van manen en staart eraf, maar nie t kaal ) laten testen door een homeopaath en die krijgt nu een reinigingskuur van groene leem en verder kruiden 2 keer per week en dagelijks homeopathische druppeltjes en 2 druppels knoflooklie.
Ben heel benieuwd. Zelf ben ik daarnaast elke dag een handje gedroogde brandnetel gaan voeren (had ik vorge zomer gemaakt, veel geplukt en in de zon laten drogen en gemalen) Sinds 1 april staat hij nu meerdere uren per dag op de wei, waar nie t zoveel te eten staat overigens. Ben heel benieuwd !

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:57

LouisDV schreef:
Als antwoord op marieketencate.
Ik kan je zeggen dat ik net hetzelfde verhaal heb gehoord van mensen uit Maldegem België. Dit had niets met zomereczeem te maken maar ik weet niet goed meer wat ik hier wel en niet mag vertellen. Ik denk dat ik ook hiervoor een oplossing heb.
Louis

Zeg maar gerust wat jij denkt dat het is hoor! Ik heb er namelijk geen verstand van en heb ook nog nooit eerder een paard met zoiets gehad. Ik weet alleen dat zij er helemaal gek van wordt en dat ik daarom vorige zomer allerlei middeltjes heb uitgeprobeerd, waarvan de meesten niet werkten!

LouisDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:08

Draumpje, als jij beweert dat het zeker wel met de stofwisseling te maken heeft, hoe verklaar je dan dat een friese merrie die heel erg tot bloedens toe onder die vervelende eczeem leed, dat die merrie, gewoon door dat oerbacterietje weg te werken, verleden jaar helemaal is genezen en tot op vandaag nog steeds niet schuurt???? Ze heeft al die tijd dezelfde voeding gekregen, er is geen lever getransplanteerd, ze staat nog altijd op dezelfde plaats en toch schuurt ze niet meer!!!
Enkel stofwisseling?????
Louis

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:11

Louis, daarvoor moet je ook eerst geloven dat het om een oerbacterie gaat zoals jij dat beweert Lachen

En dat is niet een theorie die al lang wordt verkondigd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:16

Er is bij de universiteit van Wenen een groot onderzoek gedaan naar zomereczeem bij Haflingers.

Het is wel te vinden op internet, maar dan moet ik ff tijd hebben om een zoektochtje te doen.

Globaal kwam eruit dat de haflingers die de zomers op de alm doorbrengen (van mei tot sept. boven oop de berg staan dus) geen last ervan hebben en als je een Haflinger met zomereczeem hebt en je "almt" het beest een jaar, heeft ie z'n leven lang er geen last meer van.

Ik merk met mijn Noriker wel dat hij, na zijn eerste zomer in Nederland vorig jaar, dus niet op de alm, erg weinig weerstand heeft en voortdurend allerlei kwalen heeft.

Dus op naar de alm.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:11

Louis:
ik wil graag van je weten om welke " oerbacterie " het gaat.
graag de juiste naam, etc ...
dit voor info die andere mensen graag van me willen hebben, gaat ook om behandel methode van jou.
ik wil geen verwijzing van je naar je site. maar graag de naam van die oerbacterie.

alvast bedankt

LouisDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:32

Laat dat oerbacterietje voor mijn part weg, geloof in iets anders als je dat verkiest, maar je antwoord is helemaal geen verklaring voor het probleem dat ik stelde en echt gebeurd is.

Wat die alm betreft, boven een bepaalde hoogte komt de collicoïdesmug niet voor,dat weet ik van een Zwitser die het me vertelde, dus is het logisch dat daar geen enkel paard schuurt. Of het probleem zomereczeem opgelost is door ze één jaar te almen, dat betwijfel ik sterk.
Louis

LouisDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:37

Eigenlijk heeft dat oerding geen naam, wij hebben er zelf wel één gegeven voor onze interne keuken, om er over te kunnen praten, maar als ik die geef zal je geen stap verder komen omdat je nergens een referentie zult vinden. Alleen de mensen die onze cusus gevolgd hebben zouden er wat mee kunnen doen; ik blijf dat ding dus voor de buitenwereld oerbacterietje noemen wat echt niet fout is.
Louis

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:35

Beste Louis,
ik zou graag in je theorie willen geloven van de oerbacterie,ik heb zelf talloze middelen tegen zomereczeem gebruikt,allen zonder resultaat.Maar wat me opviel was het feit dat je het had over een fries en een tinker,die ondanks de toediening van Novagobom,jeuk bleven hebben aan een bepaald deel van de manen.Bloedonderzoek wees volgens jou uit dat de "oerbacterie" verdwenen was,maar dat ze nu weer positief reageerden op een kruid tegen wormen/parasieten,wat dus inhoud dat ze die dus hebben.Volgens jou hebben alle paarden die de oerbacterie hebben last van zomereczeem,volgens die redenatie zouden dus ook alle paarden die last hebben van wormen/parasieten jeuk moeten hebben?!
Als ik het goed begrijp hadden deze fries en tinker dus ook 's winters jeuk moeten hebben omdat de wormen/parasieten dan waarschijnlijk ook aanwezig zijn geweest,maar daar hoor ik je niet over.Hoe verklaar je het 1 en ander ?

LouisDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:21

Je moet het zo zien dat echt zomereczeem veroorzaakt wordt door dat oerbacterietje dat niet tegen het speeksel van die collicoïdes kan, toxinen produceert en daar krijgt het paard jeuk van. Als het paard in topconditieis wat stofwisseling betreft, zal dat oerding minder kans krijgen zich te ontwikkelen, het kan er ook sluimerend, latend aanwezig zijn zonder dat zomereczeem zich manifesteert.

Wat die worm en parasiet betreft heb je inderdaad goed begrepen dat dit paarden zijn die ook in de winter hier en daar wat schuren, maar mensen denken vaak dat het allemaal hetzelfde is en dat is beslist niet: zomereczeem enerzijds en worm en parasiet anderzijds hebben met mekaar niets te maken en kunnen afzonderlijk en samen voorkomen.
Novabogom is ontwikkeld voor zomereczeem en zal in sommige gevallen ook worm en parasiet genezen, maar daar is het niet voor gemaakt al zit er wel een beetje werkende stof in tegen deze laatsten, echter niet voldoende voor alle paarden. Van die enkel paarden die na novabogom nog blijven schuren, mag men een bloedstaaltje opsturen en van de vier die ik er tot vandaag kreeg, was het altijd hetzelf kruid: worm en parasiet.
Ik kan ook zeggen dat dit van dezelfde orde is dan die kleine oerdingetjes die mok en slechte benen veroorzaken bij de zware trekpaarden. Die proef is zoals gezegd nog bezig, al zijn er met novabogom al twee van die zware jongens verlost van jeuk aan de beben en dat is toch mooi.
Louis
.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:12

okee komt ie:

binnen afzienbare tijd zal dus vanuit de normale geneeskundige dienst een middel komen wat deze zogenaamde oerbacterie van jou dood.
betekent dus dat op termijn er een injectie van de dierenarts te verwchten valt.

als klopt dat het lijkt op de bacterie die ook voorkomt bij mok, kan men dus gewoon cure-mok van de paardedrogist gaan kopen, aangezien dit daar ook van binnenuit tegen werkt..
zou dat dan te proberen zijn?

is het zo simpel?
met bacterie jeuk, zonder bacterie nergens last van?...

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:52

LouisDV schreef:

Wat die alm betreft, boven een bepaalde hoogte komt de collicoïdesmug niet voor,dat weet ik van een Zwitser die het me vertelde, dus is het logisch dat daar geen enkel paard schuurt. Of het probleem zomereczeem opgelost is door ze één jaar te almen, dat betwijfel ik sterk.
Louis

Kan er op de alm niet dezelfde soort kruiden groeien als wat in jouw Novabogom zit?

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:42

[quote="Josefien"][quote="ellepel"]product bestaat uit 5 ingredienten,
Heermoes, Paardenstaart, Paardenbloem, Weegbree, Grote brandnetel en Cellulose.

Heermoes=paardenstaart,werkzaam tegen blaas en nierproblemen.Paardenbloem jeukstillend, weegbree jeukstillend en beschermd tegen bacterien,grote brandnetel is reinigend en ontstekingsremmend,cellulose is bindmiddel voor tabletten.

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:44

[quote="ellepel"]okee komt ie:

binnen afzienbare tijd zal dus vanuit de normale geneeskundige dienst een middel komen wat deze zogenaamde oerbacterie van jou dood.
betekent dus dat op termijn er een injectie van de dierenarts te verwchten valt.

Dat vertelden ze mij al 2 jaar geleden,maar nog steeds geen nieuw middel uit de reguliere geneeskunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 00:29

Mijn vriendin is ook novabogom gaan halen voor de haflinger.Op dit paardje zijn al vele honderden euro's aan dierenarts en in de handel zijnde producten gespendeerd.Behalve de boetdeken is er niks wat hielp.Ook met boetdeken schuurt ze nog maar zijn de wonden toch iets minder groot.Dus vond ze die 110 euro toch zeker de moeite waard.Nu wij zijn benieuwd voor deze zomer, ik zal laten weten hoe het gaat.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:26

Ik ben bij mijn paardje ook gestart met novabogom en tot hiertoe schuurt die nog niet. Vorig jaar heb ik serieus veel moeten uitgeven aan middeltjes die uiteindelijk gewoon niet hielpen. Mensen, geef dit product een kans en wacht de resultaten van de Bokkers af. Bekijk het positief, het zou fantastisch zijn als er eindelijk een effectief middel tegen zomereczeem bestaat. OK dan!

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:39

oke heb een beetje van het begin van het topic gelezen maar heb geen tijd om alles te lezen
maar zijn dit nu die pilletjes wat je 3 maanden aan je paard moet geven en wat goed schijnene tehelpen en hoe heten ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 08:11

Tessake schreef:
oke heb een beetje van het begin van het topic gelezen maar heb geen tijd om alles te lezen
maar zijn dit nu die pilletjes wat je 3 maanden aan je paard moet geven en wat goed schijnene tehelpen en hoe heten ze?

novabogom 2pillen per dag tot het doosje leeg is.dus we zullen zien van de zomer.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:32

ik heb ook een vraag aan louis (antwoord mag ook via pb)
ik heb sinds vorig jaar een ruin (nu 4 jaar) de mensen waar hij op stal staat hebbem hem gefokt en als veulen verkocht, maar hebben hem in de jaren regelmatig opgezocht en zagen toen dat hij flink schuurde. hij stond dag en nacht in de wei met 3 andere paarden. veel bomen rondom de wei, maar de andere 3 schuurden niet.
toen ik hem als 3 jarige kon kopen twijfelde ik wel of ik een paard met eczeem moest kopen, maar heb het toch gedaan. hij had tot dat moment nog niet geschuurd (half april) maar daar begon hij toch vrij snel mee nadat hij bij ons op stal kwam.
ik ben hem koflookpoeder gaan voeren en ben hem regelmatig gaan wassen met zwavel-teer shampoo en smeerde manen en staart regelmatig in met babyolie. op zich hielp dit redelijk, maar niet afdoende, hij had nog steeds jeuk. waarschijnlijk ben ik ook te laat begonnen, want ik kreeg hem vorig jaar april en knoflook werkt natuurlijk niet direkt.
ik twijfel zeer om je produkt te proberen, mijn grootste twijfel is de prijs.
als mijn paard inderdaad baat zou hebben bij dit middel, heb ik het er dubbel en dwars voor over, maar in hoeverre zijn jullie er van overtuigd dat 1 kuur genoeg is voor meerdere zomers (of zelfs voor altijd)
want als ik elk jaar zo'n pot moet kopen, kan ik beter (goedkopere) shampoo en babyolie kopen of zels eenmalig een dure deken kopen.
als ik besluit dit middel te proberen, moet ik dan stoppen met de knoflookpoeder?
mijn paard is tot op heden niet begonnen met schuren, maar hij loopt nog met een deken in de wei, ook hebben we besloten hem in een kale wei te houden, omdat jong gras veel eiwit bevat, wat het schuren zou kunnen bevorderen.
heb je voor mij een antwoord?
en als je mij overtuigd hebt, waar kan ik het middel dan bestellen?
marleen

LouisDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:27

Luxje

Ik begrijp je twijfels heel goed. Ik ben tussen de paarden geboren en ben er ook altijd mee bezig geweest als ik geen les moest geven. Als naturopaat heb ik ook vele natuurlijke middeltjes geprobeerd. Verleden jaar was dan het schot eindelijk in de roos: 7 op 7 !! Wij wachten nu de lente af maar tot vandaag schuren onze proefpaarden nog niet terug. Ik denk trouwens dat het voor zomereczeem nog net iets te vroeg is; de paarden die vandaag al schuren, en meestal hebben die in de winter ook al geschuurd, hebben volgens mijn metingen op bloed van deze paarden, geen zomereczeem maar een worm of parasiet infectie die ook jeuk geeft die verergert met het stijgen van de temperatuur, familie van mok maar niet met de gewone mokmiddeltjes te genezen. Dat hebben we pas ondervonden. Het zal minstens 5 weken duren voor deze kwaal genezen is. Voor echt zomereczeem ben ik zeker van novabogom en ik zou je een telefoonnummer kunnen geven van die man met zijn Friese paarden, maar via deze weg kan dat niet. Als je me een mail wil sturen kan dat via mijn website en die heeft iemand in één van de vorige stukjes gezet. Dan kan ik al geven wat je nodig hebt om je twijfel te overwinnen.

Louis

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:00

Ik koop toch liever een Boett-deken of een vergelijkbare antivliegendeken (gelukkig is er inmiddels keuze uit verschillende merken). Tot nu toe is dat het meest effectieve middel tegen zomereczeem gebleken. Ik heb paarden meegemaakt die zowat hun deken inrenden! En een deken kan met wat onderhoud jaren meegaan - tenzij je de pech hebt dat andere paarden de deken van jouw paard kapotscheuren natuurlijk!

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:14

LouisDV schreef:
Luxje

Ik denk trouwens dat het voor zomereczeem nog net iets te vroeg is; de paarden die vandaag al schuren, en meestal hebben die in de winter ook al geschuurd, hebben volgens mijn metingen op bloed van deze paarden, geen zomereczeem maar een worm of parasiet infectie die ook jeuk geeft die verergert met het stijgen van de temperatuur, familie van mok maar niet met de gewone mokmiddeltjes te genezen. Dat hebben we pas ondervonden.

Louis

Mijn paard schuurt sinds anderhalve week weer,er is toevallig net onderzoek gedaan naar wormen bij hem,die heeft hij niet.Mijn paard heeft ook niet geschuurd afgelopen winter,en heeft ook zeker geen last van mok!!!!!! Dus ik denk niet dat je theorie(in ieder geval niet bij mijn paard) klopt !

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:19

ik wacht af tot mijn haflinger weer zal beginnen te schuren en ben dan erg benieuwd naar de resultaten van de novabogom gebruikers.
maar dat de prijs tegen het eind van deze maand zal stijgen, vind ik niet zo fair....