Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:09

Als ze veel gras eet en dan last krijgt van haar spieren dan vindt ik dat wel een teken aan de wand! dan zit er daar toch duidelijk iets niet goed in.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:11

Staat je paard met een voorbeen vaak iets meer naar voren dan het andere voorbeen?Ik weet niet of het het ermee te maken heeft natuurlijk maar het zou kunnen dat de eerste rib scheef staat..Het is in elk geval de moeite om je er even in te verdiepen..Bij mij komt op het moment Joe Phillips die naast cranio sacraal therapie ook bodywork doet volgens April Battles..Zij zegt altijd the first rib starts it all kan dus veel problemen in het lichaam veroorzaken..Een osteophaat/chiropraktor ect die kijken hier meestal niet naar..

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 17:13

Ze is geen spectaculaire beweger, ze heeft vlakke gangen en is niet gefokt om te dansen maar ze zou toch los moeten kunnen bewegen in plaats van enkel haar benen te verplaatsen.
Ik ken haar niet anders dan ze in meer of mindere mate zo loopt. Na het inspuiten zag ik iets versoepeling van haar rug maar ook dat was maar van korte duur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:16

Vas schreef:
Ze is geen spectaculaire beweger, ze heeft vlakke gangen en is niet gefokt om te dansen maar ze zou toch los moeten kunnen bewegen in plaats van enkel haar benen te verplaatsen.
Ik ken haar niet anders dan ze in meer of mindere mate zo loopt. Na het inspuiten zag ik iets versoepeling van haar rug maar ook dat was maar van korte duur.

Hm nou het is dat het geen dressuurpaard is maar een Quarter. Als die van mij zo zou lopen dan was het allang een enkeltje eeuwige weilanden geworden. Ik vind het gewoon sneu om naar te kijken.

Je kent haar dus niet anders dan dat ze zo loopt? Ze heeft nooit soepeler of beter gelopen? Hoelang heb je haar al?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:19

Kijk eens of ze verbeterd als je haar balkjes laat draven..
Daarvan worden ze altijd losser in de rug.. ;)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 17:24

pleiada schreef:
Staat je paard met een voorbeen vaak iets meer naar voren dan het andere voorbeen?Ik weet niet of het het ermee te maken heeft natuurlijk maar het zou kunnen dat de eerste rib scheef staat..Het is in elk geval de moeite om je er even in te verdiepen..Bij mij komt op het moment Joe Phillips die naast cranio sacraal therapie ook bodywork doet volgens April Battles..Zij zegt altijd the first rib starts it all kan dus veel problemen in het lichaam veroorzaken..Een osteophaat/chiropraktor ect die kijken hier meestal niet naar..

Ze staat altijd met linksvoor naar voren en linksachter naar achter. Rechtsvoor staat dus naar achter, rechtsachter naar voor.
Steffi heeft haar eerste rib behandeld, ze zei inderdaad dat deze vast zat en moeilijk los kwam.
Aan de longeerlijn rechtsom kantelde ze altijd haar hoofd maar na behandeling van de halswervel en hoofd door Steffi is dit nooit meer terug gekomen.

Sid heeft nu een eerste behandeling met cranio gehad van Paard Actief. Ik heb dat eerder gehad bij een ander en geloof daar totaal niet in, het deed ook helemaal niets.
Het vrouwtje waar ze nu door behandeld wordt zag precies alles wat ik ook zie en bood me de behandeling aan. Dat heeft me toch over de streep getrokken dus ik kijk aan waar we terecht komen :)
Zij heeft het overigens ook over Sids ribben gehad :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:32

Neem les en ga dressuurmatig trainen, goed na laten geven over de rug vw nw enz. enz.
Paard heeft een moeilijke bouw is duidelijk gefokt op western rijden,gezien haar hele sterke en overbouwde achterkant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:36

Even voor de duidenlijkheid: hoe kan een rib verschoven zijn?
Hoe kan het een probleem zijn dat een rib vast zit, ze zitten allemaal zowel aan de voor als achterkant vast. En hoe zou een osteopaat dat even moeten 'verschuiven'?
Als dat zo makkelijk zou zijn dan blijf je terug schuiven, want de kracht die een mens op een paard kan uitoefenen is in geen verhouding tot de krachten die bij bijvoorbeeld rollen of bokken tot uiting komen.
Sorry, maar dat soor vage termen zou ik mijn geld niet meer aan uit geven als je toch al blut bent.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 17:46

Suzanne F. schreef:
Vas schreef:

Hm nou het is dat het geen dressuurpaard is maar een Quarter. Als die van mij zo zou lopen dan was het allang een enkeltje eeuwige weilanden geworden. Ik vind het gewoon sneu om naar te kijken.

Je kent haar dus niet anders dan dat ze zo loopt? Ze heeft nooit soepeler of beter gelopen? Hoelang heb je haar al?

Dat heb ik bij verschillende klinieken of behandelaars dus ook te horen gekregen, "Quarters lopen zo" :)
Vaak wel aan het einde van een behandeltraject als ik de rekening kwam betalen

Zegt mij dat je, ondanks je hoog staat aangeschreven, totaal geen verstand heb van paarden en geen kijk heb op een (gecompliceerd) bewegingsprobleem. Ook quarters horen echt niet zo te lopen.

Zoals ik net ook al zei Suzanne, ik zoek liever nog even verder dan een enkeltje groene weides. Dat is de makkelijkste oplossing namelijk en ook de goedkoopste. Je hoeft me hier verder dus ook niet aan te herinneren. Deze optie is nog niet aan de orde. Het is inderdaad heel zielig maar zolang ik weinig van haar vraag denk ik toch dat het best meevalt. Ik zie vergelijkbare kreupelheden op een gemiddelde pensionstal en daar rijden ze er gewoon wedstrijden mee..
Het laatste reining filmpje dat ik zag deed mn hart huilen maar je had de reacties op bokt moeten zien, wat een toppaard :')

Ik heb haar nu drie jaar en ze loopt enkel soepeler na een behandeling van haar rug. Dit is echter wel van tijdelijke aard, misschien tot haar rug weer terug vast zit doordat het primaire probleem er nog zit ??
Ik hoop met dit topic misschien iemand te vinden met een scherp oog of ervaring die me zegt wat het ook nog zou kunnen zijn, de oorzaak dus ! Tot nu toe heb ik gedacht dat de oorzaak in haar rug zit maar na alle behandelingen en tijdelijke verbeteringen moet er toch een andere oorzaak zijn waardoor ze zo scheef loopt en dus haar rug weer vastzet.
Haar SI was 3 jaar geleden met dezelfde kreupelheid nog niet beschadigd en nu zijn de bandjes wel beschadigd. Misschien zit haar SI over 3 jaar wel vol met artrose..

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 17:52

Sizzle schreef:
Even voor de duidenlijkheid: hoe kan een rib verschoven zijn?
Hoe kan het een probleem zijn dat een rib vast zit, ze zitten allemaal zowel aan de voor als achterkant vast. En hoe zou een osteopaat dat even moeten 'verschuiven'?
Als dat zo makkelijk zou zijn dan blijf je terug schuiven, want de kracht die een mens op een paard kan uitoefenen is in geen verhouding tot de krachten die bij bijvoorbeeld rollen of bokken tot uiting komen.
Sorry, maar dat soor vage termen zou ik mijn geld niet meer aan uit geven als je toch al blut bent.

De rib zelf verschuift ook vast niet maar die rib hangt niet los in het lijf :) Daar zitten nog wat vlezige dingetjes omheen die de rib op zn plaatst houd :j

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:54

Ik zou je filmpjes met verhaal een naar Mireille de Hoed sturen van stalmireille ik denk dat zij je zeker verder kan helpen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:57

Vas schreef:
R12312 schreef:
Maar wat zeggen die artsen dat de diagnose is? EN heb je gelezen wat Suzanne F zegt, als die artsen het hebben opgegeven dan is de tijd van afscheid komen gekomen. Ook dat is dierenliefde.

Tuurlijk lees ik wat ze zegt maar ze is niet levensmoe dus afscheid nemen doe we voorlopig nog even niet.
Neem een gemiddeld dagje dressuurwedstrijd of bakkijken op Wennekers en ik kan er met mijn kreupele merrie weer maanden tegenaan :)
De artsen hebben geen diagnose buiten "quarters lopen nou eenmaal zo" of "ze houd haar rug vast"
Je bent het toch hopelijk wel met me eens dat ik daar mn paard niet voor laat afmaken en nog even doorzoek ?

De reden dat ze bij de Lingehoeven scintigrafie willen doen, en daarna een echo en ct is waarschijnlijk omdat ze vermoeden dat er problemen ( artrose) rondom het SI zit. Zo loopt ze wel, daarom wilde ik graag een filmpje van de galop. Dan zie je het echt goed.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:01

Ik heb expres niet alles gelezen, maar mijn eerste gedachte was artrose. Ik ken een oud manegepaard wat ook zo voorzichtig en kort liep. Dit paard was een jaar of 14.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 18:07

Casarell schreef:
Kijk eens of ze verbeterd als je haar balkjes laat draven..
Daarvan worden ze altijd losser in de rug.. ;)

Ik durf bijna geen antwoorden meer te geven maar ook balkjes hebben we een tijdje gedaan icm zwemmen/ laagje water lopen..

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 18:09

R12312 schreef:
De reden dat ze bij de Lingehoeven scintigrafie willen doen, en daarna een echo en ct is waarschijnlijk omdat ze vermoeden dat er problemen ( artrose) rondom het SI zit. Zo loopt ze wel, daarom wilde ik graag een filmpje van de galop. Dan zie je het echt goed.

Ze wilde juist geen scinti doen.......

demo_love schreef:
Ik heb expres niet alles gelezen, maar mijn eerste gedachte was artrose. Ik ken een oud manegepaard wat ook zo voorzichtig en kort liep. Dit paard was een jaar of 14.

Zou ze dat niet op de rontgen en echo hebben gezien ? Ik heb bijna van alle voor de hand liggende delen wel beeldmateriaal laten maken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:13

Si is op rontgen en echo niet goed (genoeg) te zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:14

Vas schreef:
Zegt mij dat je, ondanks je hoog staat aangeschreven, totaal geen verstand heb van paarden en geen kijk heb op een (gecompliceerd) bewegingsprobleem. Ook quarters horen echt niet zo te lopen.

Zegt mij ten eerste dat je heel weinig invoelend vermogen voor paarden hebt en ten tweede dat je de waarheid niet onder ogen wilt zien.
Dat je nog op dat dier gaat zitten is ronduit schokkend. En dat je je zo aangevallen voelt is waarschijnlijk omdat je dit zelf ook wel weet. En ik hoef mijzelf niet te verantwoorden over mijn inzicht in bewegingsproblemen en mijn verstand van paarden lijkt me. :')

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 18:14

Tabaluga12 schreef:
Si is op rontgen en echo niet goed (genoeg) te zien.

Waarmee wel dan ?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:17

Vas schreef:
R12312 schreef:

Ze wilde juist geen scinti doen.......

demo_love schreef:

Zou ze dat niet op de rontgen en echo hebben gezien ? Ik heb bijna van alle voor de hand liggende delen wel beeldmateriaal laten maken.

Ik heb geen idee. Het enige wat ik ervan weet is dat in dat geval glucosamine wordt voorgeschreven én regelmatige lichte beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:19

Je zou Christel Dubbeld eens kunnen proberen, ze is lastig bereikbaar maar wel enorm goed..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:20

Met een scintigrafie. Dat komt omdat het si te diep ligt heb ik me laten vertellen
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 16-07-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:25

Ik vermoed dat scintigrafie de enige optie is die nog een uitkomst kan bieden (na alles wat je al hebt gedaan).. die scan zal je het probleemgebied laten zien, maar daarmee is je paard nog niet behandeld.
En... daar hangt wel een prijskaartje aan.. :$ :$ :$

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:26

Je moet je ook afvragen of het zin heeft om nog dieper te kijken als je er waarschijnlijk toch niets aan kunt veranderen.
Stel dat er een flinke woekering in het SI zit, dan weet je dat, en kun je nog niets.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:27

Ik las dat je van alles al hebt geprobeerd. Je geeft aan dat de rug losmaken een korte verbetering laat zien. Nu dacht ik na over mijn eigen rug, daar had ik wel meerdere behandelingen voor nodig om ervoor te zorgen dat het na een paar dagen niet weer scheef trok. Maar dat zal je vast verteld zijn en mogelijk ook wel meerdere keer behandeld hebben.

Vorig jaar ben ik mee geweest met een stalgenootje naar een dierenkliniek in Woudenberg met een paard met onverklaarbare kreupelheid. Daar werkten ze met thermografie en werd ook gekraakt. Daarnaast hebben zij zelf een revalidatiekliniek. Het paard zat ook in zijn rug vast en is wel beter gaan lopen door hun revalidatieproces (longeren en aquatrainer volgens hun denkwijze). Een langdurig effect heeft het niet gehad, ik denk waarschijnlijk omdat ze toen het beestje goed liep ophielden met het longeren. Heeft heel veel geld gekost.

Zelf zou ik overwegen nog een goede osteopaat erbij te halen en dan het ondersteunen door haar te laten lopen in water ondiep recht gericht en met de neus naar beneden. En eventueel de behandeling van de osteopaat bij terugval herhalen.

Verder durf ik er niet zoveel van de zeggen, ik vind het goed van je dat je er al drie jaar mee bezig bent en nog steeds doorzet.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:34

Patrick Molenaar en Noor Tanger hebben een revalidatie praktijk voor paarden met allerlei problemen met name rugproblemen. Met name Patrick verricht wonderen met paarden sterker en losser maken door dubbele longe werk. Er is hier op bokt ook een topic over een prachtige bruine andalusier (ik moet even zoeken hoe hij heet) maar deze is zo veranderd qua bouw en sterker geworden in zijn rug. Wellicht voelt jouw paard zich ook beter als ze sterker is in de bovenlijn.

Dit soort 'verhalen' met uitbehandelde paarden hebben hun vaker op de been gekregen. Bodegraven is overigens ook erg te spreken over hun aanpak.