ik ben me dood geschrokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

Re: ik ben me dood geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:05

dat is schrikken, heel veel sterkte met je pony, hoop dat ze snel opknapt.
het is niet vreemd dat je bang om haar weer op het gras te zetten dat durfde ik ook niet veelte bang dat ze hert dan weer krijgen want als ze het eenmaal hebben gehad zijn ze er gevoeliger voor.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:10

fourseasons schreef:
ilikex schreef:
Kan ook wel, maar ben bang dat het dan weer verkeerd gaat en dat wil ik dr niet aan doen..

Ik denk dat ze blijer is als ze op de wei mag, zoals vrijwel elk paard in de zomer...

Als een paard gevoelig is voor hoefbevangenheid, kan het wel eens beter zijn om niet (meer zo lang)op de wei te gaan. Anders zou het weleens vaker terug kunnen komen.
Ben het helemaal met TS eens dat dat net even wat belangrijker is dan persé in de wei moeten.
En een paddock kun je ook fijn maken voor je paard, met wat slowfeeders, wilgentakken, etc.
TS, goed advies vragen aan DA of en hoe je weidegang moet geven. Inderdaad misschien strookbegrazing, arm grasland, graasmasker, of slechts kort op de wei, etc.

Succes en sterkte!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:12

Dat snap ik maar zoals je zelf al zegt hoeft het paard ook niet per sé de hele dag op een enorme wei.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 21:43

Ik deed al strookbegrazing..

Ze mag het hooi hebben wat er nu ligt zeg maar, is heel droog spul, dus daar mag ze veel van hebben..

Zit nog te twijfelen of ik haar morgen naar buiten zal doen ja of nee..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:57

Moet ze ver lopen naar de bak? Als het maar kkein stukje lopen is gewoon stukje in de bak afzetten nat maken en haar lekker paar uur naar buiten

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 21:59

20/30 meter ongeveer..

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:01

hele dag naar buiten doen in de bak en van 12 tot 4 wven binnenzetten of helemaal afspoelen ofzo?

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:10

Ja dat kan wel! Wil morgen sws 3x gaan koelen..

Heb net ook even gekoeld, ze vondt het wel fijn!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:43

Ze ligt nu weer.. ze heeft dikke laag stro, dus ze kan lekker liggen, hopen dat t morgen beter is..

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 07:42

De vraag die nu steeds door mn hoofd spookt : had ik het kunnen voorkomen ? :(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:58

Helaas wel waarschijnlijk. Maar daar heb je nu niets meer aan. Het gaat erom hoe je het nu verder aanpakt. Nogmaals sterkte!

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:03

Misschien had je het kunnen zien dat ze wat dik was?
En als ze dan wat kreupel liep even de hoeven navoelen op warmte, bij hoefbevangenheid zijn ze warm.
Bij twijfel de dierenarts inschakelen, die kunnen je altijd helpen en advies geven ;)

Zoals genja al zei, mooi hoekje natmaken en haar daar lekker even in laten staan en goed het advies opvolgen van de dierenarts ;)

Heel veel sterkte en hopelijk wordt ze snel beter!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:16

Eergisteren was er nog helemaal niks aan de hand.. zomaar uit het niets was ze ineens ziek.

Pff, wat voel ik me klote.. vooral om haar zo te zien..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:30

Hier kun je meer lezen over hoefbevangenheid. Op Bokt is er ook een goed topic over.

Onze pony is het nu al driemaal geweest. De eerste keer dat wij weten door gras (toen wisten wij nog van niks, we hadden haar net; ze was 6), de tweede keer (toen ze 10 was) in de winter door 'te goed' hooi. Was niet eens eerste snede. De derde keer... toen ze 21 was en eigenlijk weten we niet waardoor. Ze kreeg wat hooi en mocht dagelijks een kwartiertje op gras, was niet te dik, niks aan de hand... leek het.

Ze is nu nog steeds herstellende ervan, en het is nu bijna 1 jaar geleden. Ze mag niet op harde grond lopen, want dan is ze zo weer kreupel. we doen aan strookbegrazing ipv beperking in tijd. En ik controleer elke dag de fructaanwaarde, alleen weet ik niet zeker hoe betrouwbaar die is.

Ik heb begrepen dat elke verandering (dus ook bijvoorbeeld overeten, doordat ze bij de voerton kunnen, een verandering van voer, etc) een explosieve vermenigvuldiging van bepaalde darmbacteriën - en als gevolg daarvan gifstoffen - kunnen veroorzaken. Het kan je dus ook als je oplet overkomen.

Koel haar hoeven vaak, maak plassen water in de paddock als ze weer kan lopen, waarin ze zelf bij warm weer haar voeten kan koelen; bijvoorbeeld door de waterton te laten overlopen. En haal er vaker de hoefsmid bij de eerste tijd - pas als staan en lopen weer een beetje gaat.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:47

Tip die mijn vriendin deed bij een HBpony of paard: stal vullen met ongeveer 15 cm zand en goed vochtig houden met een gieter of slang. Gaf het dier veel (pijn)verlichting.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 09:06

Bedankt voor de tips! Heb vanmorgen weer gekoeld, ze staat nu in de bak!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:08

Hey TS wat naar zeg acuute hb. Lees het net. Is ze alweer een beetje opgeknapt nu?
Je moet je niet teveel aantrekken van sommige hoor! Je hebt toch direct de DA gebeld en die is gekomen en toen kreeg ze er wat voor! Wat had je moeten doen dan. Op je kop gaan staan?
Beterschap nog met je pony. Hopelijk knapt ze snel helemaal op! Als je nog ergens over twijfelt gewoon je DA bellen en vragen. Daar zijn ze ook voor :)

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 09:11

PenP2014 schreef:
Hey TS wat naar zeg acuute hb. Lees het net. Is ze alweer een beetje opgeknapt nu?
Je moet je niet teveel aantrekken van sommige hoor! Je hebt toch direct de DA gebeld en die is gekomen en toen kreeg ze er wat voor! Wat had je moeten doen dan. Op je kop gaan staan?
Beterschap nog met je pony. Hopelijk knapt ze snel helemaal op! Als je nog ergens over twijfelt gewoon je DA bellen en vragen. Daar zijn ze ook voor :)

Ze is dankzij dat spuitje van gisteren heel erg opgeknapt, ze loopt veel minder stijf nu!
Ik hoop ook dat ze snel weer opknapt! Bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:20

Wees heel voorzichtig, ze is niet beter nog. Ze heeft door de metacam minder pijn. Heb je ook aspirine gekregen om het bloed te verdunnen?
Bel de hoefsmid voor overleg : door de teen weg te halen, kan de pijn een stuk minder worden.
Dit is echt teamwerk veearts, hoefsmid en eigenaar om je paard door de acute aanval heen te helpen.

.ik zie al dat je in het topic op bokt bent. Hier kan je veel informatie en hulp krijgen van ervaringsdeskundigen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:27

Sterkte met je paardje ts,
Helaas heb ik dit ook meegemaakt met mijn inmiddels overleden vz pony. Begon ook met acute hb en is het elke keer weer terug gekomen, ongeveer 2x per jaar. Helaas was ze ook allergisch voor hooi en stof, niet handig. Zodra ze in een te stoffige omgeving stond hoestte ze de hele dag en als ze toch hooi kreeg was het belletje DA..
Gelukkig is ze er nog 27 mee geworden, misschien wel ouder omdat er geen papier bij zat. Terwijl ze haar eerste aanval kreeg toen ze 22 was.
Ze is zelfs de 2 zomers voor ze overleed nog bereden. Niet intensief, 2x per week een half uurtje stappen en beetje draf. Dit deed haar goed, ze kwijnde echt weg als er niks mee werd gedaan.
Wellicht is dit een steun in de rug voor je.
Of je er iets aan had kunnen doen? Ja, misschien als ze erg dik werd, maar ook bij Robijn was het zo dat ze de ene dag nog vrolijk rond rende en de dag daarna in het land lag en niet meer op wou staan.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 09:28

Nee ik weet dat ze nog niet beter is!
Mn moeder zou de hoefsmid bellen, maar dat doet ze niet.. ik hoop echt dat ik dr snel over kan halen et wel te doen..

Maar goed, et is zaterdag dus dan neemt hij toch niet op.. maandag maar proberen!

Maar ze was niet dik.. ze was zelfs aan de magere kant..

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:34

Kijk, dan kan ik mij goed voorstellen dat je het ook echt niet aan zag komen.
Je kan er niks aan doen, hoe banketstaaf je je nu ook voelt..
Sterkte :(:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:59

Jeetje hb. Wel fijn dat je nu in ieder geval ee diagnose hebt en er naar kan behandelen.

Zo te lezen zorg je goed voor haar dus tips kan ik je verder niet geven. Veel beterschap voor je paard :(:)

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 10:00

Dankjewel! Ik houd jullie op de hoogte!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:12

kijk wel uit met de hoefsmid,
mijn pony had vorig jaar hb en dacht ze loopt weer goed en steentjes deden geen pijn dus de hoefsmid kan komen.
had ik het maar niet gedaan daarna liep ze weer een poos gevoelig en het bekappen vond ze ook niet fijn omdat het nog pijn deed.
in het zand liep ze wel gek te doen maar op de weg niet.