[Info] alternatieve behandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:03

Kuggur schreef:
singasong schreef:
Ik ben in aanraking gekomen met deze manier van 'doormeten' bij iemand die als klassiek homeopaat is begonnen en mijn dieren en mijn gezin al nu al zo'n 8 jr. behandeld. Inmiddels gebruikt zij de sensor alleen nog voor het testen van de medicatie e.d.. Het doormeten zelf doet zij al een poos met een Lecherantenne. Dat is een meetinstrument wat werkt op frequenties en kan eigenlijk alles opsporen.

Weet je eigenlijk wat dit apparaat daadwerkelijk meet?
Zeggen dat het werkt op frequenties klinkt leuk maar is net zoiets als zeggen het werkt met getallen.
Frequenties van wát is de interessante vraag.

Edit laat maar, google is je beste vriend; electromagnetisme is het antwoord, een goede uitleg over de zin en onzin van de Lecherantenne gevonden, voor geinteresseerden; http://www.skepsis.nl/blog/2008/01/de-l ... schneider/

Bedankt voor de info. Zeer interessant.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:23

alles wat het leven een beetje interessant maakt en leuk word daar onderuit geschopt :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 15:43

geerke schreef:
alles wat het leven een beetje interessant maakt en leuk word daar onderuit geschopt :+

Vaak is meten dus weten. En toch......blijkbaar wordt er dus ook iets over het hoofd gezien in dit artikel. Daarvan zeggen wij: "vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan".

Voorbeeld:

Paardje doodziek. Dierenarts bloed afgenomen om te testen op Lyme. Ria heeft gemeten. Conclusie paardje zeer ziek. Er mankeerde echt heel veel aan. Dus vol aan de bak met (homeopatische) c.q. natuurkundige medicijnen. Drie weken later kwam de dierenarts met de uitslag het was Lyme waarden waren boven de 500. Zeer moeilijk om te genezen en ze zou er op terugkomen want had contact met Duitse collega. Paardje was dag van te voren "zo goed als beter" vrijgegeven door Ria. Dus ik vertelde dat de dierenarts en wees naar het paardje. Ze was sprakeloos, wat een ander paardje stond daar. Dus ze wilde opnieuw Lyme waarden meten, of ik mee wilde doen. Voila (€ 100,-- extra voor het bloed onderzoek uitgegeven want ik wilde het ook zeker weten ter geruststelling) bloed afgenomen. Drie weken later weer uitslag. De lyme waarden waren onder de 80 gezakt. Dierenarts heeft dus 0,0 gedaan. Paardje was zeer ernstig ziek en diagnose Ria was wel degelijk "to the point". Het is inmiddels vijf jaar geleden. Paardje doet het nog steeds fantastisch, maar ik heb alles in huis om gelijk weer vol te kunnen beginnen mocht ze weer zo ziek worden. Ik houd haar nu goed in de gaten en elk jaar wordt ze opnieuw doorgemeten, als routine.
De reguliere dierenarts in NL had een enorme hoge pet op van onze natuurgeneeskundige. En als het ging om haar diagnostiek (ook al noemde ze nooit ziektes) en als het gaat om de behandeling.

Mijn ervaringen van de afgelopen 15 jaar zijn echt goed. Deden we vroeger altijd regulier bloed onderzoek en meten van Ria doe ik nu zoveel mogelijk Ria en dierenarts alleen als het echt acuut koliek of zo is.

Als bezoek weg is ga ik eens kijken of ik al die oude info nog heb en wat aan medicatie dat ze toen gehad heeft kan vinden. Hopelijk heb ik niet alles bij de verhuizing weg gegooid.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:04

Gooya schreef:
Singasong, ik denk dat quantum-touch voor jou een mooie aanvulling zal zijn. Tijdens de training die ik gevolgd hebben waren meerdere mensen aanwezig die ook reiki deden maar quantumtouch zagen als een verrijking op het werken met energieen.

Dat zou goed kunnen.

Op het moment heb ik genoeg hier aan. En als ik de cursus heb afgerond bij Laarakker ben ik ook weer een stuk 'rijker'. Hoorde op de cursus dat ik sowieso een streepje voor had op al die andere cursisten, ook al zijn dat voor het merendeel artsen, omdat ik reiki master ben en ik communiceer met dieren en dus al op dat niveau contact heb.

Pien, wat een bijzondere ervaring met dat paard met Lyme. Hier ook al dieren met Lyme gehad die mijn therapeute heeft behandeld met succes. Maar Lyme is moeilijk weg te krijgen. Er blijft namelijk altijd iets achter van de parasiet. Soms kan dit door lage weerstand weer de overhand krijgen. Goed in gaten houden dus!
geerke schreef:
Ik weet niet wat ik van Reiki moet denken, ik geloof wel in het energie afgeven aan een zieke plek . Maar wat voor naam je daar aan moet hangen weet ik niet. Gisterenavond Ik vertrek gekeken,die vrouw deed ook aan Reiki....ze is heel jong overleden aan borstkanker,dus of dat Reiki nu echt werkt?

Dat staat toch hopelijk nergens dat reiki helpt om kanker te bestrijden??
Kan me voorstellen dat het je wel mentaal kan helpen om met de ziekte om te gaan.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-06-14 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 16:10

Ja dat weet ik singasong. En zoals van de week als Polie beetje loopt te hoesten en snot neus heeft laat ik haar gelijk doormeten. Juist om die reden, ik blijf daar boven op zitten. Het lijkt alweer goed te gaan maar ik rijd nog steeds niet want is hier ook te warm (32 graden) en ze is me te dierbaar. Het was zo gering de afwijkende waarden dat ik begonnen ben met halve vitamine spuit (mineralen was wat ontregeld) dag erna begonnen met twee dagen twee keer solidago D 6, 5 ml per keer en dan een dag niets geven de andere halve vitamine spuit. Al die tijd was ze zeer levendig en vrolijk en nu is snot neus en hoesten weg.
Volgende week als ik denk dat het OK is dan vraag ik weer om door te meten.

singasong

Re: Centraal alternatieve behandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:16

Kun jij aangegeven of je een specifiek middel hebt gebruikt voor de Lyme. Of is er alleen aan de weerstand gewerkt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:23

Ik ga meelezen want ik vind dit een boeiend onderwerp.
Ik ben het niet overal mee eens (en dat hoeft natuurlijk ook niet, zou een saaie boel worden als dat altijd bij iedereen zo was :o ) en ben van mening dat sommige zaken een andere verklaring hebben dan in de natuurgeneeskunde wordt gebruikt. Maar vind 't evengoed interessant dus :j

Ik zag trouwens kurkuma langskomen: dat is ook erg lekker voor in de tofu :j tofu met kurkuma en wat kruiden is een eivrij roerei :D Hmmmm

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 16:31

Het is lang geleden. Heb de medicijnen dus inderdaad weggegooid. Dus ik ben niet zeker. Lever, darmen, lymfsysteem etc. was sterk afwijkend. Volgens mij heeft Polie kiemplant lever kruidenpreparaat gehad, iberogast van Steigerwald. Vervolgens ook een of twee coëcymen (is niet te koop in NL en heeft ze rechtstreeks naar mij opgestuurd en die heb ik ook altijd op voorraad).
Volgens mij heeft ze toen nog wat gehad en heette dat lymphomyosot (maar heb ik niet meer op voorraad dus twijfel of het wel goed is geschreven). Normaal schrijft ze weinig voor maar nu was het voor het eerst dat we een hele batterij hadden voor de darmen, lever, lymfsysteem etc etc.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:34

Ik ga dit topic ook even volgen. :)
Zitten mooie verhalen tussen en zolang je zelf je gezonde verstand en je gevoel volgt, kun je zelf ook wel bedenken dat je niet klakkeloos achter alles aan hoeft te lopen.
Ik weet uit ervaring dat je buiten het reguliere circuit soms hele goede resultaten kunt hebben terwijl een arts er nooit opgekomen is, dus ja als ik het idee heb dat het bij mijn paard kan helpen waarom niet. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:36

Kuggur schreef:
geerke schreef:

Meen je dat echt? "Alles wat het leven een beetje interessant maakt en leuk" voor jou is zo gemakkelijk onderuit te schoppen?
. Zie jij geen smileys?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:20

pien_2010 schreef:
.....

Wat kun je doen met reiki energie irt paarden?

Ik gebruik het vooral ter de ondersteuning van het zelfgenezend vermogen van het lichaam.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 08:04

singasong ik heb zoveel vragen en ik ga een aantal stellen.

1. Hoe doe je dat, hoe ziet er dat uit een behandeling geven om het zelf genezend vermogen te stimuleren.

2. Een eerdere vraag. Heeft reiki iets te maken met de aura in dit geval van paarden?

3. Je zegt dat jouw paarden het ook beter vinden of je toestemming hebben gegeven om de nieuwe opleiding te gaan doen. Die vind ik het spannendste. Ik wil namelijk ook praten met mijn paarden. HOe doe je dat? En hoe krijg je antwoord terug van ze?

M.a.w. probeer voor mij zo concreet mogelijk te zijn want ik vind dit wel boeiend.

Ook goedemorgen singasong :o :) .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:38

Goedemorgen :D

Wanneer je word ingewijd in reiki, begin je met reiki 1. Dit is een soort ritueel dat uitgevoerd wordt door een reiki master. Er worden dan in je aura symbolen getekend met de hand waardoor je kruinchakra wordt 'opgezet'. Dit is beetje raar omschreven maar ik wist even niet anders hoe ik het moest schrijven. De reiki energie komt vanuit de kosmos en wordt via de kruinchakra doorgegeven naar je armen en via het midden van je handpalmen komt het er weer uit.
Reiki bestaat uit 3 delen, reiki 1, 2 en 3. Drie is dan ook weer onderverdeeld in a en b. Wanneer je b hebt mag je inwijdingen doen bij mensen, bij a niet. Ik heb a.
Bij iedere reiki inwijding krijg je bepaalde symbolen in je aura getekend.
Wanneer je reiki 1 hebt kun je deze vorm van energie dus al doorgeven. Bij reiki 2 krijg je het afstandssymbool en het krachtsymbool. zodat je ook op afstand, in gedachten of via een foto, reiki kunt doorgeven.
Bij reiki 3 krijg je het mastersymbool en dat is eigenlijk het krachtigste symbool voor de krachtigste energie.
Wanneer je 3 hebt ben je dus reiki master.

Er zijn bepaalde locaties op het lichaam die je leert en waar je je handen op legt. Vooraf teken je dan ook op je eigen handen de symbolen en boven de persoon of het dier. Op afstand gebruik je extra het afstandsymbool.
Er zijn ook mensen die deze locaties op een lichaam niet gebruiken maar puur op hun gevoel hun handen opleggen.

Bij reiki is het zo dat de energie daar heen gaat waar het moet 'stromen' of waar het nodig is. Dit is voor het fysieke maar ook voor het mentale/emotionele. Voor dit laatste is ook nog een speciaal symbool dat je kunt gebruiken.

Ik communiceer al een poos met mijn eigen paarden en sinds korte tijd ook met 'vreemde' dieren. Wanneer ik vraag aan mijn dieren (met mijn pendel) of ik ze energie moet sturen/geven dan geven ze dat dus aan. Voorheen was dat altijd de reiki energie maar sinds dat ik die connectie sensor heb kiezen ze daar voor.
Ze kennen de sensor al van mijn therapeute. Ik vraag ze dan, wil je reiki energie of de 'spriet' energie (bijnaampje :D ).
Gek genoeg gebruik ik ook de reiki symbolen als ik met de spriet aan de gang ga. Voor mijn gevoel is de energie die dan uit de sensor komt nog sterker dan als ik dat niet gebruik.

De pendel gebruik ik ter plekke maar ook op afstand.
De connectie sensor kan ook op afstand gebruikt worden om energie te sturen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 08:55

Ja dit is wel duidelijk. Dan heb ik nog een vraag. Een ander helpt je door in je aura symbolen te tekenen. Reiki is dus "oud" in die zin dat "ingewijd" worden gebeurd mbv een ander. Nieuw echter is, dat mensen het op eigen kracht moeten en kunnen gaan doen. Dus mijn vraag is kan dat ook of kan Reiki alleen maar ontwikkeld worden mbv een ander?
Jij noemt het "opgezet" wellicht is een beter woord "opengezet" ?
Vind het heel fijn dat je dit zo uitgebreid en duidelijk weet te omschrijven ook al begrijp ik heel goed dat je het zelf moet doen om het te kunnen ervaren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:57

Heel duidelijk @Sing, ik zelf werkt met Reconnective Healing dat is andere energie dan reiki en ik gebruik het ook bij foto,s. Ik ben zeg maar een doorgeef luik, ik geef de energie door. Het is ook erg leuk om steeds weer methodes te ontdekken die het op afstand werken makkelijker maakt. De bloesems waar ik mee werk, die teste ik vroeger heel anders uit. Dat ging via een vragenlijst die ik op stuurde, ik kreeg hem terug gestuurd. Moest dan gaan puzzelen en daar kwam dan een flesje bloesems uit.

Nu via een foto gaat dat veel makkelijker, maar ook veel sneller. Zo is er een organisatie die Hongaarse honden op vangt, en als die in Nederland zijn hebben ze vaak gedrags problemen. Daar test ik ook vaak flesjes voor uit, maar het duurt vaak wel een week of 5 voor dat je echt een gedrags verandering kan zien. Die honden hebben vaak wel 2 tot 3 flesjes nodig. Het is heel dankbaar werk, en erg leuk om te doen. Zeker als ik dan een positieve mail krijg.

Ik heb ook op para beurzen gestaan en kwam daar in contact met een medium. En die vertelde dat het voor de alternatieve genezers noodzakelijk is hun werk voort te zetten. Omdat er heel veel dieren zijn die in "nood" zijn, als het gaat om hun gezondheid en hun geestelijk welzijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:01

Daar moest idd 'opengezet' staan.

De reiki energie kun je alleen doorgeven wanneer je de inwijdingen hebt gekregen van een reiki master. De symbolen zijn op internet te vinden maar die doen niets als je de inwijdingen niet hebt gekregen.

Er zijn mensen die zeggen dat reiki een te oude energie is en niet meer van deze tijd is. Ik ben het daar niet mee eens. Voor mij voelt deze energie nog steeds heel goed.
Ik ben met andere energieën in aanraking geweest en heb ze ook geïntroduceerd bij mijn paard, die overigens mijn spirituele meester is en die was heel duidelijk en wilde alleen de reiki energie.

Vanaf vandaag ben ik waarschijnlijk bestempeld met de naam 'zweefteef' :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:12

Haha nee hoor wat mij betreft niet,ik vind het altijd heel erg interessant dit soort dingen..Ik heb quantum touch en touch of matrix gedaan en dan wordt er in feite ook met energie/trilling gewerkt..Ik vind het alleen vaak nog wel moeilijk om in de praktijk te brengen, ben er blijkbaar nog niet helemaal aan toe..Singasong kan jij je eigen dieren behandelen en doormeten zonder dat je daar moeite mee hebt?Ik heb vaak gehoord dat mensen die dit dien het juist niet bij hun eigen dieren kunnen?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:14

bente_sat schreef:
Ik meld me hier ook! ben ontzettend geïnteresseerd in alternatieve geneeswijze, met name bach bloesems en healing touch zijn dingen die ik interessant maar ook homeopathie en bioresonansie therapie zijn hier bekend (wel bij mensen dan). Ik ben nog maar 17 maar mijn plannen zijn om me later hier in te verdiepen. Ben benieuwd naar de verhalen van iedereen :D

Zin om te kletsen met een 19- jarige 'lotgenoot' die er waarschijnlijk aankomend schooljaar haar studie van gaat maken?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:33

Ik heb niet alles bijgelezen, maar ik moet toch eerlijk zeggen dat ik het als aankomend student Natuurgeneeskunde (eerst mensen, waarschijnlijk daarna nog dieren) onverstandig vind om 'zomaar' natuurlijke geneeskundige producten te gaan gebruiken op jezelf of op je paard, zonder advies van een Natuurgeneeskundige zelf. Bij de open dag heb ik al aan mogen horen dat ieder middel helpt bij een bepaald persoon, maar bij een andere persoon een geheel andere werking kan hebben .Hiermee kun je meer kapot maken dan je lief is en ben je verder van huis. Dus mits je zelf Natuurgeneeskunde gestudeerd hebt: ga jezelf of je paard niet zomaar iets geven!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:11

Wat kletsen jullie veel zeg!!! Gaat even bijlezen.........

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:37

marleen_usar jouw verhaal vind ik veel moeilijker om te volgen dan het Reiki verhaal. Dit omdat je schrijft dat het andere energie is dan de Reiki energie. Ik geloof niet in een "zak van zwarte Piet" met allerlei soorten energie erin. Dat maakt het ongeloofwaardig voor mij. Ik geloof wel in helende energie en dat er meer is dan dat wij weten en kunnen waarnemen.
De Reiki energie vind ik dan helderder om te volgen. Ik denk zoals @Sing schrijft dat deze stroming in de oude ingewijde stromingen staat. Dat maakt het boeiend en zeker niet ongeloofwaardig. Ook niet voor deze tijd. Wel denk ik dat deze tijd het mogelijk maakt om vanuit vernieuwd bewustzijn om te gaan met die oude stromingen. Want leermeesters zal langzaam maar zeker tot verleden tijd gaan (moeten) behoren.
kimberly1995 omdat je niet helemaal alles hebt doorgelezen maak je de opmerking dat we niet zelf moeten gaan prullen. We zijn pas op blz. 7 dus zoveel tekst is hetnog niet. Als je goed leest zie je dat jouw opmerking al vele malen gemaakt is evenals het belang van het consulteren van een reguliere dierenarts in veel situatie. Dus niet het "kind met het badwater weggooien" want dan schiet het zijn doel voorbij.
pleiada kun je preciezer uitleggen wat je doet? HOe je het doet en toepast?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:54

pien_2010 schreef:
marleen_usar jouw verhaal vind ik veel moeilijker om te volgen dan het Reiki verhaal. Dit omdat je schrijft dat het andere energie is dan de Reiki energie. Ik geloof niet in een "zak van zwarte Piet" met allerlei soorten energie erin. Dat maakt het ongeloofwaardig voor mij. Ik geloof wel in helende energie en dat er meer is dan dat wij weten en kunnen waarnemen.
De Reiki energie vind ik dan helderder om te volgen. Ik denk zoals @Sing schrijft dat deze stroming in de oude ingewijde stromingen staat. Dat maakt het boeiend en zeker niet ongeloofwaardig. Ook niet voor deze tijd. Wel denk ik dat deze tijd het mogelijk maakt om vanuit vernieuwd bewustzijn om te gaan met die oude stromingen. Want leermeesters zal langzaam maar zeker tot verleden tijd gaan (moeten) behoren.
kimberly1995 omdat je niet helemaal alles hebt doorgelezen maak je de opmerking dat we niet zelf moeten gaan prullen. We zijn pas op blz. 7 dus zoveel tekst is hetnog niet. Als je goed leest zie je dat jouw opmerking al vele malen gemaakt is evenals het belang van het consulteren van een reguliere dierenarts in veel situatie. Dus niet het "kind met het badwater weggooien" want dan schiet het zijn doel voorbij.
pleiada kun je preciezer uitleggen wat je doet? HOe je het doet en toepast?

Ik denk dat het nooit kwaad kan om dat nog maar een keer te noemen. Ik heb namelijk al een aantal keer gelezen dat mensen wel zelf aanprullen of medicatie op zichzelf gaan testen. Hier wilde ik even mee uitleggen dat dat niet verstandig is. Kan me niet voorstellen dat mijn reactie overbodig is, sterker nog: hoe meer mensen een iets bevestigen, hoe geloofwaardiger het op den duur wordt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:20

Er zijn verschillende energieèn waar van reiki inderdaad de oudste is maar zeker ook de bekendste. Daarom is het ook goed ze niet over 1 kan me scheren maar om ze te onderzoeken. Ik zelf heb niks met reiki, ik heb een keer paar keer een sessie gehad maar ik voelde niks ook achter af niet. Reconnective energie is niet een verzameling van energieèn bij elkaar het is 1 energie vorm.

Ik werk ook met Biogenesis producten, en die gebruik ik ook in combinatie met foto,s. Ik kan uitleggen wat het is maar het is beter even op Google te kijken. Ik heb daar ook mee op beurzen gestaan, o.a alternatief therapeuten beurs in Apeldoorn. Ik heb daar hele mooie ervaringen gezien.

Je moet zeker niet zo maar met alternatieve middelen gaan beginnen, maar A Vogel kan je gewoon veilig gebruiken mits je de gebruiks aanwijzing leest. Ik heb ook een paar dagen biotensor vaardigheden gedaan dat was een cursus, en hun werken met middelen die je niet zo maar mag gebruiken die moeten eerst getest worden want je kan er echt ziek van worden. Maar veel middelen kan je alleen via een groothandels acount bestellen. Dus niet iedereen kan ze kopen of bestellen op internet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:46

Pleiada, het communiceren is bij/met mijn eigen dieren begonnen. Ik had juist altijd het idee dat ik het beter bij mijn eigen dieren kon dan bij vreemde dieren. Dat bleek achteraf niet het geval.
Wanneer ik zelf hoog in mijn emoties zit kan ik het beter niet doen omdat ik dan erg twijfel of de uitkomst wel goed is. Vroeger raakte ik nog wel eens in paniek als mijn paard iets had. Tegenwoordig kan ik dingen veel beter loslaten en daardoor gaat het communiceren ook beter.
Er zijn idd mensen die hun eigen dieren niet kunnen 'verstaan'. Dat lijkt mij erg frustrerend.

Het communiceren heeft zich bij mij ontwikkeld toen ik reiki ging doen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:53

Kimberley, ik denk dat het zeker wel belangrijk is. Ik vertel wel eens op bokt dat mijn paard homeopathische medicatie heeft gekregen voor een bepaald probleem. Mensen reageren hierop met; 'wat is dat voor middel, dan kan ik het ook voor mijn paard gebruiken'. In de homeopathie werkt dat niet zo. De meeste homeo. middelen zijn niet voor iedereen hetzelfde, ook al is het dezelfde kwaal. Of het is wel hetzelfde middel maar moet de potentie anders zijn.

Naast homeopathie bestaan er veel andere natuurlijk middelen die wel voor een bepaalde kwaal zijn en die je ook gewoon kunt gebruiken. Bijv. de lijn van de Groene Os of die van Phytonics. Ik ben daar erg enthousiast over en mijn dieren ook.
Deze middelen testen ook voor humaan gebruik heel goed.
Laatst bijgewerkt door singasong op 09-06-14 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt