ervaring diepe snee kroonrand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:31

Ik ken een paard met einschuss en die heeft echt een olifantenbeen. Dit lijkt gewoon gezwollen door de verwonding maar niet zo extreem als einschuss.
Ik hoop voor je dat het niet verergert want dan zit je daar wel tegenaan. Wat is de temperatuur van het paard? Goe dat je de smid hebt gebeld, die kan direct voor je kijken of er een hoefzweer is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:04

temp is goed, paard eet ook goed, been is laatste week pas dikker, eerste 3 weken niet dik geweest en gebruikte ze het been ook goed
Lastig dat we niet direct weten wat nu die kreupelheid veroorzaakt of het een gevolg van de wond of het dikke been is of een zweer
Smid komt vrijdag, ik ga nu 2 dagen weken met water en soda alleen opletten dat ik niet teveel water gebruik aangezien me dat lijkt te prikken in de wond en ik die nu graag droog houd

XxLiEsJuHhxX

Re: ervaring diepe snee kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:38

ik heb eventjes van paardendrogist gekopieerd:

Goudsbloem:
Goudsbloem heeft een schimmeldodende, anti- bacteriële en ontstekingsremmende werking en bevordert ook de wondgenezing. Goudsbloem stelpt kleinere, diffuse bloedingen, werkt pijnstillend en verhindert het optreden van excessieve infecties. De demarcatie en granulatie van het aangedane weefsel worden bevorderd. Goudsbloem voorkomt tevens het ontstaan van wild vlees en bevordert een cosmetische littekenvorming.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 8505/55637

Kleefkruid
Voor een goede bloedzuivering, een glanzende vacht, ondersteuning van de lymfeklieren en de afvoer van afvalstoffen en vocht.
Kleefkruid werkt het beste in combinatie met goudsbloem.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 8507/55639

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 14:50

De smid was gisteren ook geweest en hij zei geen zweer te zien, had een infra rood thermometer bij zich en het hele been was warm, niet 1 bepaalde plek in de hoef. Arts ook weer gekomen en behandeld

nu ze gisteren die spuit gehad heeft en de antibiotica en bute verlengt is, gaat het al wat beter
Ze steunde net al op haar been en het is dunner geworden. Nu hopen dat het zo vooruit blijft gaan

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:59

Gelukkig, hopen dat het zo doorzet en dat het hierna helemaal goed komt.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:09

Jeetje wat een verhaal, en dan ook nog een kindje gekregen.. Gefeliciteerd trouwens en niet vergeten daarvan te genieten! Wel petje af voor je dat je nog best ver gaat voor je oudere paardje en haar niet zomaar 'opgeeft'
Veel sterkte!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 19:49

Dankjewel baileys.
Net weer daar geweest zal straks eens een foto plaatsen, wond begint een korst op te komen nu en het been is bovenaan minder dik, zal straks eens foto´s naast elkaar zetten, dan zie ik zelf ook het beste het verschil. As je 3 x daags naar de benen en wond kijkt lijkt alles op elkaar
op het zachte liep ze net vrij normaal, op het harde nog flink kreupel

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:16

Heftig hoor en die groene badedas mag dat nu nog nu die korst erop komt gewoon om te ontsmetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 10:40

Voor de hoef bedoel je? Ik hoef niet meer te weken, maar had anders gewoon minder water erin gedaan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 15:55

het been is nog steeds dunner, iets dikker dan het andere maar niet meer zo dik als voorheen, maar de kreupelheid is nog steeds niet beter
ze staat 24-7 op de wei nu en beweegt er veel. Op het harde loopt ze nog steeds veel gevoeliger dan op de zachte ondergrond
Inmiddels is ze nu 3 weken zo kreupel en krijgt ze ook al die tijd al ab, ontstekingsremmers en pijnstilling. Ervaring ermee hoelang dat normaal kan duren?
De dierenarts weet het ook niet meer, paard toont niet alle symptomen van een ontsteking ( geen koorts of verminderde eetlust) maar wel warm dik en pijnlijk been. Haar vermoeden van een hoefzweer (door de accute kreupelheid en de manier van steunen op de punt van de hoef, ) zijn door de smid ontkracht. maar met 3 weken ab zou de ontsteking toch weg moeten zijn of niet?
Wond zelf ziet er echt super uit nog steeds, is bijna helemaal dicht nu, ook geen tot weinig wildvlees te zien.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:11

Verdorie wat vervelend is dit. Zo weet je nog niet waar je aan toe bent met haar.
Hoop dat er snel duidelijkheid komt wat het is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:40

misschien toch iets meer beschadigd aan de binnenkant dan gedacht want als het indd een ontsteking was had het al verbeterd moeten zijn

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:51

Zou het niet verstandig zijn om eens een foto van het been te maken? Als ik me niet vergis was de wonde tot op het bot, dan is het mogelijk dat er nu een sequester is losgekomen. Daar zijn ze enorm kreupel van. Moet te zien zijn op de foto. Verder hebben ze bij een hoefzweer pulsatie. Is dat gecontroleerd?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:03

Foto zit ik idd ook aan te denken..
WAt naar zeg dat het allemaal niet werkt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:03

Dan moet ik kijken waar we dat laten doen en wat het gaat kosten. Ik moet eerlijk zijn, ik ga er niet heel veel meer geld insteken nu. maar had ze dan niet meteen kreupel moeten zijn? De eerste 3 weken liep ze normaal namelijk, en toen heeft ze ook eerst 2 km gelopen naar de stal toe en 3 weken.
Er was geen pulsatie bij de hoef.
Ik zal volgende keer eens overleggen met de da, over een foto, wat de mogelijkheden zijn ( Ik kan paard niet verplaatsen met trailer, en heb geen stroom op de locatie, evt wel te regelen met een aggregaat)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:33

Poeh, lastig hoor. Je zou kunnen zeggen dat er inderdaad misschien van binnen meer stuk is als het op het oog lijkt. Maar aan de andere kant zou je dan ook wel een infectie verwachten, die er dus niet is..
Wel prettig dat de wond zelf goed genezen is, dat is in elk geval een zorg minder.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:43

Kwam je toppic ineens tegen.
Sommige dierenartsen komen ook rontgen aan huis maken.
Ik heb laatst een da bij een vriendin gezien, die had niet eens stroom nodig.
1 of 2 foto's maken zal gok ik rond de 100 euro kosten, maar vraag gewoon eens bij verschillende een prijsopgave vooraf.
Ell komt ook aan huis en florence gorter ook.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 20:51

geen stroom nodig bij aan huis komen? hoe doen ze dat dan?
Mobiel röntgen ken ik idd, maar ik dacht dat je daat stroom voor nodig had
normaal loop ik naar mijn huis ook ongeveer 2 km verderop als ik stroom nodig heb, bv om te scheren, maar dat is nu echt te ver voor haar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:05

Ik ken er ook niet die zonder stroom werken. Kosten van de foto zelf vallen wel mee, meestal zijn het de reiskosten enz die aantikken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:24

Lynn_Nikita schreef:
geen stroom nodig bij aan huis komen? hoe doen ze dat dan?
Mobiel röntgen ken ik idd, maar ik dacht dat je daat stroom voor nodig had
normaal loop ik naar mijn huis ook ongeveer 2 km verderop als ik stroom nodig heb, bv om te scheren, maar dat is nu echt te ver voor haar.

Volgens mij word dat ding dan wel aan stroom opgeladen maar zit er een soort accu in.
Toevallig dat ik het afgelopen vrijdag gezien heb.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:36

ik zal eens navragen, ook aan de arts of zij denkt dat dit iets uithaalt, of dat het niet nodig is. Been en kreupelheid reageren wel op de ab, maar helaas wel erg langzaam

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:58

Van een sequester zijn ze niet direct kreupel. Ze zijn perfect recht, maar doordat het bot oppervlakkig beschadigd was, sterft er na een paar weken een deeltje af. Dat komt dan als een schijf los. Op het moment dat het loskomt, worden ze plots enorm kreupel. Meestal is de wond op dat moment al bijna dicht, waardoor het er niet uit kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:52

De wond gisteren, er zit vooraan klein beetje waterig geel, als ik op de wond druk komt er niks uit en het is ook niet echt pussig, is dat nog wondvocht? In de link staat dezelfde foto maar dan in het groot, beter te bekijken
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SM6MLYSZ.jpg
Afbeelding

en het been, deze is nog steeds dikker dan het andere been

Afbeelding

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:02

Kreupelheid kan erg goed komen doordat de hoefwand lijkt los te laten onder de snede.
Misschien ook een beginnende hoefzuil?
Zei de smit daar niks over?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 12:05

Smid zei alleen dat er geen zweer zat en benieuwd was wat die hoef ging doen, hij zei niet dat daar de kreupelheid vandaan kom komen. Ik zal hem eens de foto doormailen