Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

froukje_

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:12

Bij mijn opa en oma zijn gisteren 2 fjorden overleden. We hebben überhaupt niet in de gaten gehad dat de paarden ziek zijn geweest. De dierenarts zei dat het kwam door de bladeren van de esdoorn. Gisterochtend keek mijn opa uit het slaapkamerraam en zag daar de ene pony liggen. Daarna is hij gaan voeren. Toen hij nog een keer keek draaide de andere pony wat coördinatieloos rond en viel vervolgens om. mijn opa is er nog snel naar toe gelopen pony heeft nog een keer hoofd omhoog gedaan maar is vervolgens overleden. pff echt heel heftig :S

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:46

Vreselijk Froukje. AM is 1 van de ergste ziekten die ik met mijn dieren heb meegemaakt. Het was bij mij in de week voor de kerstvakantie. Wel bomen om de weide maar de temperatuur was al veel lager. Ponies liepen dag en nacht buiten in redelijk hoog gras en werden bijgevoerd.
Momenteel lopen de paarden alleen in de zandpaddock, met een overdekte hooiruif. Waarin veel ruwvoer ligt. Toch blijf ik angstig, morgen ga ik overleggen met de kliniek of ik ze binnen moet gaan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:13

Veel sterkte voor jou froukje en je grootouders en Jeetje Tjady, ook al is het al weer een paar jaar geleden, wil ik je alsnog veel sterkte wensen met je verlies, tranen rollen over mijn wangen na het lezen over je angel.
Mag ik vragen wat nu uiteindelijk de uitslag was van het onderzoek op het terrein? Wat was de oorzaak?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:57

Dank je ohjajoh6. Ja de tijd vliegt en het heeft lang geduurd voor ik het verlies van Angel heb kunnen accepteren. Er is nooit iets uitgekomen van het terrein onderzoek. Wel dat er esdoorns staan en ook met de stippen op het blad. Dus alleen maar aannames. Van de dieren kliniek mag ik het bewuste stuk weiland in de gevarenperiode niet laten begrazen door de paarden. Dat doe is dus ook niet. Ik heb ontzettend veel bomen en de meeste esdoorns zijn wel weg, maar ieder voorjaar gaan we zagen en verwijderen we er steeds meer.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:30

Hoe zit dat precies met die kwijlziekte? Mijn oude Shetlander had dat nl vorig jaar. De DA had het nog nooit gezien en heeft alleen een pijn stiller gegeven. Water droop er echt uit en het sopte ook. ' s avonds was hij weer helemaal normaal. Een week of 6 terug had een tinker bij ons op stal het ook. Weer wist de DA niet wat het was. (Andere DA) was later ook vanzelf overgegaan. ( Tinker staat op een ander land en niet in de buurt van de shetten) Mijn andere Shet had een paar weken terug hetzelfde. Dit duurde een paar uur. Is dit nou schadelijk of niet? En wat kun je het beste doen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:56

Slaframine is een schimmel die vooral in klaver voorkomt, zwarte vlekjes aan de onderzijde van klaverblaadjes. Heel beperkt ook op gras of paardebloemen, in vochtige koude omstandigheden waarin schimmels goed gedijen. Na het binnenkrijgen ervan beginnen paarden flink te speekselen, bij sommigen blijft het beperkt tot een flinke schuimmond zoals bv na het rijden als ze op de wei staan of er net vanaf komen. Bij anderen loopt echt dagen de kwijl uit hun mond en hebben ze daardoor moeite met eten. Dit komt omdat de schimmel de speekselklieren overactiveert.

Er is weinig aan te doen en ook niet dodelijk in normale gevallen, kwestie van dat perceel afhalen en flink hooi bijgeven en eventueel zacht voer/slobber als ze eetproblemen hebben. En ze tot het kwijlen over is ze rustig houden en niet zwaar aan het werk zetten of een bit indoen. En het perceel moet gemaaid worden of kaalgegeten door koeien of schapen.

Alleen onze tinker heeft de pech dat hij overgevoelig is op (elke) schimmel en het op zijn luchtwegen slaat na een paar dagen als het kwijlen alweer bijna over is. Daardoor was hij vorig jaar zo benauwd dat het bijna fataal werd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 22:47

tjady schreef:
Vreselijk Froukje. AM is 1 van de ergste ziekten die ik met mijn dieren heb meegemaakt. Het was bij mij in de week voor de kerstvakantie. Wel bomen om de weide maar de temperatuur was al veel lager. Ponies liepen dag en nacht buiten in redelijk hoog gras en werden bijgevoerd.
Momenteel lopen de paarden alleen in de zandpaddock, met een overdekte hooiruif. Waarin veel ruwvoer ligt. Toch blijf ik angstig, morgen ga ik overleggen met de kliniek of ik ze binnen moet gaan houden.

Nu ohjajoh de naam van jouw paard noemde kon ik het me ook herinneren, het topic van een paar jaar geleden, vreselijk ;(

Froukje, jij ook heel veel sterkte met de paarden van je opa...

op het andere topic op medisch hebben zich ook al andere mensen gemeld die paarden net verloren hebben. Blijkbaar is dit een nachtmerrie jaar voor AM ;(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:53

Het is ook zooo nat, ik durf hier niets buitenzetten. dan maar heel sneu binnen maar wil geen risico s nemen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:07

Pff heftig zeg.....heb de esdoorn afgezet en twijfel nu om ze op de paddock te laten ipv wei. Ik heb maar 1 esdoorn en 1 kastanjeboom...
Binnen.houden is geen optie, het is heftig genoeg maar probeer ook niet in paniek te ramen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:18

Vraagje is dit ook esdoorn.
Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:24

Nee zeker niet, eerder een soort wilg of abeel oid.
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-11-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:32

dat is een es(fraxinus excelsior)Heeft niets met een esdoorn te maken(acer )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:38

Is dat een es? Nooit geweten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:49

Okee omdat deze wel van die propellers heeft, maar blij toe dan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:12

Hier kan je denk ik wel goed het verschil zien tussen de vruchten van een es en die van een esdoorn: http://levendenatuur.kahosl.be/lo/verspr-1b.htm .
Geen idee of dat met de vruchten van een es lukt, maar vroeger namen we één zo'n vruchtje, maakten het bij het dikke gedeelte open, zaadje eruit en dan kon je het leuk op je neus zetten :+ . De binnenkanten van dat vleugeltje plakte...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:15

En toch de vruchten lijken dus echt heel zeker op het linker boven plaatje. Zal als ik weer op stal eens kijken om een foto te maken van het vruchtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:33

linker bovenplaatje is geen esdoorn toch? die rechtsboven in is duidelijk een esdoorn Toch? of snap ik het nou niet meer, hihi je maakt me in de war hoor marcella!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:00

Ohjajoh, klopt hoor: links is de es enrechts de esdoorn. Voor mij zit er toch duidelijk verschil in. Die van de es zitten allemaal apart aan een steeltje, die van de esdoorn zitten met zijn tweetjes bij elkaar. Tenminste, zolang ze nog niet gevallen zijn. Die van de esdoorn hebben ook echt een klein bolletje, die van de es hebben een langgerekter vruchtje in het zaadje zitten. Ik vind er zelf best een groot verschil in zitten. Ook als je de bladeren van de boom bekijkt is er wel verschil te zien. De esdoorn heeft een blad dat vijf "vingers" heeft, de es heeft spitse bladen, zonder "vingers", als je echt per blad bekijkt. Eén soort esdoorn heeft dat ook, maar dat verschil zie je op google-afbeeldingen zo.

Marcella, het linkerbovenplaatje is dus de es, een heel andere boom dan de esdoorn. In de zomer, als ze beiden in bald zitten, zie je bij de esdoorn een heel dicht bladerdek, waar geen zon doorkomt en bij de es is dat toch wat zonddoorlatender. De balderen van een es zijn spits en veel smaller dan die van de meeste esdoorns. De esdoorn heeft meestal een blad dat uit vijf delen bestaat.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:11

kunnen die helicoptertjes ook kwaad? die zie ik dus hier nog heel veel in de bomen hangen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:59

ja als ze van de esdoorn zijn.
Deze zijn erg giftig.
Wij hebben ze hier ook, tot nu toe word dit niet gegeten, het stuk bij de bomen hebben we afgezet maar er liggen geregeld verdwaalde zaadjes in de paddock.
ik ruim op wat ik kan, maar kan dit nu eenmaal niet dag en nacht blijven doen helaas.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:02

In een onderzoeksartikel op internet vond ik dit:

Citaat:
The maximum tolerated dose for hypoglycin A fed to rats in ackee seeds is 1.5 mg/kg bwt/day [33]. Conversion of this dose to the horse using body surface area and the equation 1.5 mg/kg bwt x 500 0.75/6 (rat km value) yields a maximum tolerated dose of 26.5 mg/horse. This would correspond to as few as 165 seeds at the highest concentration of hypoglycin/seed (160 mg/seed) and over 8000 at the lowest concentration.
The maximal fecundity for box elders has been estimated at 500.000 samaras per tree per year [34]; thus horses on pastures could easily consume more than this maximum tolerated daily dose. These numbers are highly speculative, as it is very possible that horses succumb to hypoglycin A toxicity at levels very different from the rat. Further studies are needed to determine the lethal dose of hypoglycin A and factors that affect the highly variable hypoglycin A seed concentrations, including effects of seed maturity, temperature fluctuations, rainfall, sunlight and more [34,35]. Hypoglycin A concentrations were not measured in box elder seeds from the control farms because sample collection occurred in May when seeds were immature.

In Amerika is een soortgelijke ziekte als AM. In dit onderzoek zijn testen met ratten gedaan, als ze dat vertalen naar de hoeveelheid esdoornzaad die een paard in moet nemen om ziek te worden varieert dat van 165 tot 8000 zaadjes per dag. Dat is van allerlei factoren afhankelijk, maar 165 is natuurlijk niets. Er moet nog wel verder onderzoek gedaan worden, maar als ze gelijk hebben, is het natuurlijk zo gebeurd.

Het hele artikel staat hier: http://vmae.net/annexes/USA.pdf .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:11

Nou blij dat dit dan een Es is, want die staat vlakbij de paddock van mijn fjord. En denk zo dat die zaadjes en bladeren eruit houden geen doen is. En daarbij een fjord die alles opeet van wat hij te pakken kan krijgen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:38

joyfordogs schreef:
ja als ze van de esdoorn zijn.
Deze zijn erg giftig.
Wij hebben ze hier ook, tot nu toe word dit niet gegeten, het stuk bij de bomen hebben we afgezet maar er liggen geregeld verdwaalde zaadjes in de paddock.
ik ruim op wat ik kan, maar kan dit nu eenmaal niet dag en nacht blijven doen helaas.

ja we hebben de es en die andere die je hier op foto ziet (verschil qua helicoptertjes om het maar ff zo te noemen) is heel duidelijk te zien.. ze hangen nu nog aan de bomen de bladeren zijn er al wel af

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:15

Marcella,die bruine dingen,zijn dat een soort boontjes?
Die boom lijkt n.l. ook veel op de Robinia [Valse Acacia] en die zijn dus heel giftig voor paarden.Vooral de bladeren en schors zijn dodelijk voor paarden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:29

Mijn Da had dit weekend 2 gevallen op dezelfde wei. Lag esdoornblad in het land. Ze hebben het niet gered helaas.