Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:06

Je hebt ook droog shampoo, is gewoon voor mensen...... zit in een spuitbus. Misschien is dat iets voor op de hele vieze plekken..... er op spuiten en dan er voorzichtig uit borstelen??

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:09

manumol schreef:
Je hebt ook droog shampoo, is gewoon voor mensen...... zit in een spuitbus. Misschien is dat iets voor op de hele vieze plekken..... er op spuiten en dan er voorzichtig uit borstelen??

dit zou ik dus echt niet doen :n
al helemaal niet bij zwakke dieren..

het is 'troep' voor mensen..niet voor paarden..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:10

Hoe groot is die emmer hooi?

Als ze alles goed verteren zou ik ze op onbeperkt hooi zetten.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:16

AdnerB schreef:
manumol schreef:

Ze gaan er toch niet het hele paard mee doen?? Is altijd nog beter dan nat maken......

hoofvision

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:40

ik ben het echt met geerke eens, wees ajb voorzichtig als je het advies van de DA krijgt om wormenkuur te geven, te veel in 1x kan bij verwaarloosde dieren echt de dood betekenen. dus luister naar geerke ze heeft er echt ervaring mee en ik helaas ook, de verwaarloosde shetlandpony overleed de nacht na het geven van de wormenkuur nadat ze zich helemaal leeg gescheten had met bloedwormen hele bossen. snachts dus darmbeschadiging en de dood als gevolg. niet om je bang te maken maar om je duidelijk te maken dat echt voorzichtigheid geboden is. beter wat onderdoseren en toewerken naar een volgende ontworming. als in 1 x alles dood en paardje ziek.

verder vind ik het super dat je deze paardjes een kans gaat geven en wil ik dat even gezegd hebben.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:48

hoofvision schreef:
ik ben het echt met geerke eens, wees ajb voorzichtig als je het advies van de DA krijgt om wormenkuur te geven, te veel in 1x kan bij verwaarloosde dieren echt de dood betekenen. dus luister naar geerke ze heeft er echt ervaring mee en ik helaas ook, de verwaarloosde shetlandpony overleed de nacht na het geven van de wormenkuur nadat ze zich helemaal leeg gescheten had met bloedwormen hele bossen. snachts dus darmbeschadiging en de dood als gevolg. niet om je bang te maken maar om je duidelijk te maken dat echt voorzichtigheid geboden is. beter wat onderdoseren en toewerken naar een volgende ontworming. als in 1 x alles dood en paardje ziek.

verder vind ik het super dat je deze paardjes een kans gaat geven en wil ik dat even gezegd hebben.

Oh bah wat naar. Waarmee had je ontwormd? Ivermectine of moxidectine?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:50

ikzelf niet ik geloof dat ze equest pramox gebruikt hadden....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:11

hoofvision schreef:

Oei, daarom waarschuw ik daar altijd zo voor... dit niet te gebruiken bij verzwakte dieren, hoe graag een dierenarts het ook aan je wil verkopen. :(
Zo te lezen neemt deze da de slechte conditie wel serieus gelukkig, te lezen aan het afraden van een luizen-wasbeurt. Hoop dan ook dat er, mocht er tot ontwormen worden overgegaan, eerst gewone ivermectine (desnoods in onderdosering) wordt voorgeschreven (tegen de volwassen wormen in de darmen), en later pas moxidectine (het mox deel van de pramox, dat ook de in de darmwand ingekapselde rode bloedwormen aanpakt. De pra behandelt lintworm, wat ook op een later tijdstip gedaan kan worden met alleen praziquantel).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:23

Alles gelezen, ook de beelden gezien: de ponies zouden nu inderdaad eerst eens wat normaal ponyvoer (hooi/beperkt gras, hoewel er in het gras nu niet meer zo heel veel voedingswaarde meer zit, maar blijf toch oppassen met een overdosering onbeperkt grasland, als ze dat niet gewend zijn)moeten krijgen om wat meer lichamelijke weerstand op te doen.
De muesli, hoe weinig dan ook, zou ik in dit stadium nog helemaal weglaten, ik begrijp dat je het geeft om evtl. vitamine/mineralen tekorten op te vangen, maar heb je dan al eens aan een goede kwaliteit zout/mineralen liksteen gedacht? Mijn gok is dat ze daar als dwazen op zullen aanvallen.
Probeer niet alle achterstanden tegelijk op te lossen... ook ik vermoed dat de ponies zwaar onder de wormen zullen zitten, maar darmwerking-normalisering bij Shetten wordt ten eerste bevortderd door een goede kwaliteit HOOI. Shetten zijn en blijven sobere diertjes, een te magere Shet kan bij een overdaad aan Tender Loving Care en te rijk voer/ontwormingsbeleid zo maar omvallen... dat heet dan te veel van het goede, en dat is het bij Shetten al gauw... ik heb er zelf twee, dus ik weet dat de weg naar verandering de weg der geleidelijkheid is.

Overigens geweldig dat je deze drummels zo liefdevol onder je hoede hebt genomen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-10-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:24

AdnerB schreef:
manumol schreef:

Helemaal mee eens. En ik denk dat een slordige vacht nu echt het minste probleem is bij deze dieren.

@TS, super dat je dit doet! Je hebt al een heleboel goede adviezen gekregen van o.a. Geerke, pien_2010, pmarena, hoofvision. Ik kan er zelf weinig aan toe voegen. En natuurlijk ook goed overleggen met je da, maar dat doe je al. Plaats je straks ook foto's als ze een beetje opgeknapt zijn??? Ik ben erg benieuwd. Veel succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:26

hoofvision schreef:

Als paardje zichtbaar bloedwormen heeft zoals de verwaarloosde minipaardjes bij mijn vriendin dan heel voorzichtig met kleine beetjes beginnen. Zij heeft wel pramox gedaan maar wel goed onder gedoseerd en totaal een jaar of twee er over gedaan. Onlangs hebben we de paardjes "redelijk" worm vrij verklaard maar het was een hele klus dat kan ik je wel vertellen. Paardjes gaan nu goed gelukkig en zien er goed uit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:57

pien_2010 schreef:
hoofvision schreef:

Als paardje zichtbaar bloedwormen heeft zoals de verwaarloosde minipaardjes bij mijn vriendin dan heel voorzichtig met kleine beetjes beginnen. Zij heeft wel pramox gedaan maar wel goed onder gedoseerd en totaal een jaar of twee er over gedaan. Onlangs hebben we de paardjes "redelijk" worm vrij verklaard maar het was een hele klus dat kan ik je wel vertellen. Paardjes gaan nu goed gelukkig en zien er goed uit.

Kun je uitleggen wat de toegevoegde waarde is van Pramox? Behalve een gepromote wormenkuur vanuit de farmaceut..? Als je gewoon eerst bij paarden met een achterstand gewone ivermectine geeft, daarna groene equest geeft voor de moxidectine, en op een later tijdstip Equimax, heb je beide middelen ook gegeven, en is het risico op ter plekke dood neervallen, omdat de combi-spuit het zo goed doet, aanmerkelijk kleiner...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:20

praziquantel...tegen lintworm.Komt vaak voor schijnt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:29

Sientje mijn kennis van de pramox is en ik heb dit van mijn dierenarts, dat dit een kuur is die de rode bloedwormpjes ook meeneemt. De Ivecmectine enkel doet dit niet. Vandaar dat wij zelf in het voor- en najaar de pramox geven en verder de kuren met Ivecmectine. Ook mijn paardje heeft ooit bloedwormpjes gehad (bleek uit mest onderzoek) waarop de equest pramox werd voorgeschreven en vanaf dat moment heb ik het geven van wormenkuren in eigen hand genomen tezamen met de dierenarts want vertrouwen was beschaamd. Ik doe dus gewoon zoals de dierenarts het mij geleerd heeft want zij heeft me altijd goed geholpen en ik vertrouw haar kennis.
Mijn vriendin gaf dus de pramox onder gedoseerd vanwege de roden bloedwormpjes want ook zij gaf aan dat de pramox de rode bloedwormpjes erbij pakt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 01:45

[pien_2010] schreef:
Sientje mijn kennis van de pramox is en ik heb dit van mijn dierenarts, dat dit een kuur is die de rode bloedwormpjes ook meeneemt. De Ivecmectine enkel doet dit niet. Vandaar dat wij zelf in het voor- en najaar de pramox geven en verder de kuren met Ivecmectine. Ook mijn paardje heeft ooit bloedwormpjes gehad (bleek uit mest onderzoek) waarop de equest pramox werd voorgeschreven en vanaf dat moment heb ik het geven van wormenkuren in eigen hand genomen tezamen met de dierenarts want vertrouwen was beschaamd. Ik doe dus gewoon zoals de dierenarts het mij geleerd heeft want zij heeft me altijd goed geholpen en ik vertrouw haar kennis.
Mijn vriendin gaf dus de pramox onder gedoseerd vanwege de roden bloedwormpjes want ook zij gaf aan dat de pramox de rode bloedwormpjes erbij pakt.

Laat je dan maar eens beter voorlichten [pien_2010]. ;) Moxidectine en ivermectine liggen in elkaars verlengde. Beiden doden aanwezige volwassen rode bloedwormen in de darmen. Alleen pakt de moxidectine óók de ingekapselde larven in de darmwand mee. Dat is het verschil tussen ivermectine en moxidectine. Punt!!!! Moxidectine kan wel heel gevaarlijk zijn, bij een verwaarloosde ponnie bijvoorbeeld, en men dient zeer nauwkeurig te zijn met de dosering, en wat mij betreft liever eerst te beginnen met ivermectine.

Goed, dan hebben we het nu over het 'mox' deel van de pramox. De 'pra' staat voor praziquantel en bestrijdt lintworm. Misschien is het interessant te weten dat deze combinatie alleen is getest en 'veilig' verklaard voor vitale dieren. Op jong/oud/ziek/zwak/misselijk is niet getest. Niet voor niets wordt Pramox niet (!!!!) toegediend bij paarden die voor opname bij de faculteit staan.

Voordat de Pramox bestond gaven wij al moxidectine en praziquantel afzonderlijk van elkaar, en doen dat nog steeds. Levert je hooguit een boze dierenarts op, omdat die op de Pramox meer verdient...

Edit: lees je post nog een keer en lees het volgende: Jij geeft in voor- en najaar Pramox, dus ontwormt 2x per jaar tegen lintworm, terwijl dat gemiddeld genomen maar eens per 2 jaar hoeft. En volgens mij heb je een redelijk gesloten circuit qua paarden, dus is het dan nodig om 2 x per jaar moxidectine te geven..? Of verkoopt je dierenarts het graag? Gebeurt eea. überhaupt aan de hand van mestonderzoek..?
Laatst bijgewerkt door Sientje op 27-10-13 01:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 01:48

geerke schreef:

Kun je ook gewoon met Equimax behandelen... ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:44

Sientje ik print je tekst uit en als we in NL zijn ga ik deze in NL bespreken met mijn dierenarts voordat ik nieuwe kuren ga halen. Ik ervaar mijn dierenarts als integer en niet iemand die verkoopt om geld extra te willen verdienen maar we zijn heel voorzichtig met de merrie want die is veel gevoeliger voor wormen als de ruin. Dat verhaal van de ingekapselde bloedwormpjes kende ik en wij wilden voorkomen dat deze zich een weg gingen banen door de darmwand want dan heb je een nog groter probleem vandaar de voorkeur voor pramox.
Tevens zal ik jouw tekst mailen naar mijn natuurkundige waar wij al 15 jaar mee werken en haar mening hier over vragen. Ik heb geleerd dat de pramox extra ook tegen lintworm is en deze hebben wij eigenlijk nog nooit gegeven. Wat het gesloten circuit betreft dat valt wel mee, want als wij in NL zijn dan gaan de paarden naar mijn vriendin en die heeft 12 oude en of verwaarloosde paarden in de opvang. Zij zal echt niet een weiland vrijhouden alleen voor mijn paarden. We zijn nog al eens in NL geweest afgelopen jaar :+ .Wormenonderzoek geef ik niet zo veel om want ik weet van eigen ervaring een wormen onderzoek die nul scoorde terwijl in de kak de rode bloedwormpjes zichtbaar waren. Dus dat zegt mij helemaal niets.
Ik stop dus op dit moment met deze discussie want ga elders met jouw tekst me verder in deze materie verdiepen. Komt mooi uit want 1 november zijn de paardjes weer aan de beurt.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 10:05

Ik zal af en toe wat foto's gaan posten.
Dank jullie wel voor jullie lieve reactie's! :)

We gaan vanaf nu opbouwen met voeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:30

Sientje schreef:
geerke schreef:

Kun je ook gewoon met Equimax behandelen... ;)

dat is zo....ik kom trouwens nog uit een tijd dat er geen wormmiddelen tegen lintworm bestonden.
Mijn fries heeft een keer een lintworm gehad daar heb ik toen twee spuiten strongid P ingedaan.
En de lintworm kwam er uit.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:39

ik geef 1 x per jaar pramox in t najaar/winter met name voor de horzellarven waar het hier van stikt, dus niet zo zeer voor de lintworm (onze weides staan met kleine vaste groepjes en worden goed schoon gehouden)

of is hier ook een ander middel voor wat minder "heftig"is?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:03

Horzellarven kun je in het najaar ook gewoon bestrijden met ivermectine.. ;) Heb je echt niet zo'n heftige spuit voor nodig. (Google is your friend, bijv http://www.dierenartsonline.nl/index.ph ... 1628806ba5)
Moxidectine pakt dus de ingekapselde rode bloedwormen aan. Dit zit in de Pramox, maar ook in de 'gewone' groene Equest, zonder praziquantel. Die laatste bestrijdt dus lintworm, en is los verkrijgbaar als Equimax.
Ja, je bent duurder uit als je die 2 gescheiden geeft. Maar voor mij weegt dat (zelfs met 9 ponnies) volop op tegen de gezondheidsrisico's voor jonkies, oudjes en zwakken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:13

pien_2010 schreef:
Dat verhaal van de ingekapselde bloedwormpjes kende ik en wij wilden voorkomen dat deze zich een weg gingen banen door de darmwand want dan heb je een nog groter probleem vandaar de voorkeur voor pramox.

Dat je dit wilde voorkomen met moxidectine is helemaal te begrijpen, maar dan had je dus ook om de gewone/ouderwetse "groene" Equest kunnen vragen. Dan zijn er geen mogelijke bijwerkingen, die voor een bepaalde doelgroep (jong/oud/ziek/zwak) nog niet in kaart zijn gebracht, van een combi-spuit die ook tegen lintworm werkt.

TS, als je het vervelend vindt dat ik het hier over (ont)wormen heb, geef maar een seintje. Dan post ik er niet meer over. Maar denk wel dat dit heel belangrijke info is, ook voor jou.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 27-10-13 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:16

misschien is het belangrijk om te weten dat Pien in Frankrijk woont...dan is een lintwormbehandeling niet weggegooit.Het stikt hier van de mosmijten. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:22

Maar die kunnen daar dan toch ook los worden behandeld met praziquantel...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:36

Heb lijstje van dierenarts erbij gezocht. Een keer per jaar 1 november doe ik de equest pramox en een keer per jaar de gewone equest. Verder ivectimine. Omdat ik hier alleen nog de pramox had liggen dacht ik dat ik twee keer per jaar de pramox doe, maar dat klopt dus niet. Excuses voor die verwarring.
Het barst hier van de horzels in allerlei grote en gradaties (daar is NL echt heilig bij) en ook mosmijten. Eén kind van me vroeger had altijd luis of wormpjes, alle kinderen hadden nooit luizen of wormpjes. Zo is het ook met mijn merrie. Zij is er gewoon heel bevattelijk voor. Ze gaat heel erg goed en dat wil ik graag zo houden. Ik heb vandaag even wat onderzoek gedaan bij wat mensen en besloten dat ik mijn ontwormbeleid hou zoals het nu gaat want de paarden gaan erg goed, zien er fantastisch uit en ik ga daar dus geen risico mee nemen. Indertijd toen de merrie zo ziek was van de rode bloedwormen hebben we haar naast de worm kuren ook natuur geneeskundig ondersteund en gereinigd. Dus beiden gedaan waardoor ze heel snel opknapte en wormvrij was. Ik sluit daarmee nu ook deze discussie.
TS heeft in ieder geval geleerd dat ook over ontwormen de meningen kunnen (en mogen) verschillen.